Richi's stereo set

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Audiofiel

#150

Citaat van: bmateijsen op juni 11, 2008, 17:41:03
Als het echt akoestisch transparant is, dan is het alsof er geen scherm staat, dus ook voor een dipool geen probleem.

Natuurlijk is dat wel een probleem (afgezien van het feit dat het scherm er natuurlijk wel degelijk staat).

CitaatJe moet wel zelf de plaatsing naar de achterwand bepalen.
Bij mij hangt het scherm nu 50cm van de muur.

Ik neem aan dat je hier de eerste problemen zelf al kunt zien:
- een scherm een meter uit de muur plaatsen?
- gigantische uitdoving en faseproblemen doordat de speaker loodrecht op de achtermuur staat?

Zoals ik al zei:

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 17:20:48
De homogeniteit van de klank zal door het doek ongetwijfeld worden aangetast. Maar los daarvan, de reflecties vormen - samen met het dipool-karakter - een nagenoeg onoverkomelijk obstakel. ;)

Maar het lijkt mij in dit geval een beetje off-topic in Richi's eigen topic. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 18:31:58
in dit geval een beetje off-topic in Richi's eigen topic. ;)

Geen probleem hoor. Ik leer er ook nog iets van! :P
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frank2

ik heb net de laatste pag even doorgelezen; ik ben het wel eens met jestelling dat surround steeds upgraden inhoud. Overigens ben ik het niet eens met bjorn dat een center speaker altijd een gemis is.

Jij hebt goede speakers de TD8 klinken mooi, helder. Wat ik zou doen is investeren in high end stereo app. en erbij een surr. versterker/reciever voor de films. Een zeer goede pre/eindversterker zal een grote toegevoegde waarde hebben op het stereo gebeuren. Voor surr. geldt dat eigenlijk ook maar dan dien je zwaar te investeren. Ik heb zwaar geinvesteerd in het stereo gebeuren maar de surr. gebruik ik puur voor films of af en toe voor muziekfilms (concerten) Sinds de pre er staat is dit surr. gebeuren wel aanmerkelijk verbeterd omdat er een ht trough op zit. Maar bij films kijk je ook beeld en luister je eigenlijk nooit of het wel natuurgetrouw klinkt, dat doet het nooit want in films wordt alles zwaar "opgeblazen" Dus als de sound dan lekker klinkt is het goed. Bij stereo is dit duidelijk anders.

Voor de " backspeakers" kun je de TD8 houden of op zoek gaan naar een kleiner alternatief die eenzelfde soort/klank geluid heeft. En verder kun je voor een habbekrats een 2e hands surr. reciever kopen dus kun je toch nog aardig upgraden en hebben jullie beiden wat je wenst.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

bmateijsen

Citaat van: frank2 op juni 11, 2008, 19:04:24
ik heb net de laatste pag even doorgelezen; ik ben het wel eens met jestelling dat surround steeds upgraden inhoud. Overigens ben ik het niet eens met bjorn dat een center speaker altijd een gemis is.

In een goede surroundsetup is zoals ook audiofiel hierboven zegt een center speaker echt een must. Net als ervoor zorgen dat de 4G voor surround zo goed als mogelijk wordt ingevuld. Waarbij gelijke luidsprekers, gelijke hoogte, gelijke lengtes (evt. met time-aligment goed gecorrigeerd) echt zeer belangrijk zijn.

Maar knallen kan op ieder setje.... ;).

frank2

zoals bjorn het omschrijft klopt het helemaal alleen dan zit je in een categorie qua prijskaartje waar ik mij persoonlijk ga afvragen of dit voor iemand te verantwoorden is. In ieder geval niet voor mij.
Als ritchie zeg 8000 euro voor een voor/eindversterker zou uitgeven zou hij een perfect stereo geluid hebben, als hij dat zou moeten uitgeven voor surr. had hij het geld al op met alleen de aankoop van 2 achter speakers. Maw. hij zou dan 15000 euro moeten uitgeven. Tsja en dan moet je je afvragen of die meerprijs het filmpje of concert wat je bekijkt het waard is.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Audiofiel

Citaat van: frank2 op juni 11, 2008, 19:31:36
zoals bjorn het omschrijft klopt het helemaal alleen dan zit je in een categorie qua prijskaartje waar ik mij persoonlijk ga afvragen of dit voor iemand te verantwoorden is.

Het mooie van 4G (gelijke speakers) is nu juist dat de surround ervaring daarmee veel groter wordt. Simpel gezegd: een modelletje goedkoper/kleiner in de speaker range, maar dan wel helemaal rondom hetzelfde klinkt echt beter dan fraaiere speakers voor terwijl je dat kleinere modelletje achter hebt staan. 8)

Ik zeg uitdrukkelijk surround, want hier begint natuurlijk de schoen te wrikken. Wil je in stereo een beter geluid, dan kan het zijn dat je juist wél dat modelletje groter wilt. En dan moet je ofwel consessies doen (ongelijke speakers), ofwel het budget wat oprekken. ;)

In het geval van Richi gaat het om speakers die ook nog eens gemodificeerd zijn en echt stukken beter klinken dan het origineel. Hij is helemaal tevreden met het geluid van de speakers in stereo en heeft de unieke kans gehad om nog zo'n paar op de kop te tikken (volledig hetzelfde incl. modificaties) en voldoet daarmee voor alle 4 speakers aan de 4G-regels. Mooier dan dat wordt het niet, dus ik zou het wel weten. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: bmateijsen op juni 11, 2008, 19:12:36
In een goede surroundsetup is zoals ook audiofiel hierboven zegt een center speaker echt een must. Net als ervoor zorgen dat de 4G voor surround zo goed als mogelijk wordt ingevuld. Waarbij gelijke luidsprekers, gelijke hoogte, gelijke lengtes (evt. met time-aligment goed gecorrigeerd) echt zeer belangrijk zijn.

Je vergat nog "gelijke volumes". En daarbij voeg ik zelf altijd als 5e 'G' aan toe: gelijke versterking, net zo belangrijk voor dat perfecte geluid. En als 6e regel zou ik er nog gelijke bekabeling aan willen toevoegen.  8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Citaat van: frank2 op juni 11, 2008, 19:31:36
zoals bjorn het omschrijft klopt het helemaal alleen dan zit je in een categorie qua prijskaartje waar ik mij persoonlijk ga afvragen of dit voor iemand te verantwoorden is. In ieder geval niet voor mij.
Als ritchie zeg 8000 euro voor een voor/eindversterker zou uitgeven zou hij een perfect stereo geluid hebben, als hij dat zou moeten uitgeven voor surr. had hij het geld al op met alleen de aankoop van 2 achter speakers. Maw. hij zou dan 15000 euro moeten uitgeven. Tsja en dan moet je je afvragen of die meerprijs het filmpje of concert wat je bekijkt het waard is.

Ik heb dat voor 3000 euro te koop staan ;D

Beetje flauw, verder ontopic.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Citaat van: Blue-Eyes op juni 11, 2008, 19:55:56
Ik heb dat voor 3000 euro te koop staan ;D

Richi is inmiddels al gewend aan een stapje hoger in kwaliteit, B-E. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

#159
Citaat van: Blue-Eyes op juni 11, 2008, 19:55:56
Ik heb dat voor 3000 euro te koop staan ;D

Beetje flauw, verder ontopic.
;D   No offence. :)

Punt blijft echter dat je voor EUR 3K fraaier spul in stereo koopt. Met andere woorden, ik blijf tegen het feit aanlopen dat surround 2,5 keer zo duur is als stereo. Als budget geen probleem was, dan wist ik het wel. Dan zou ik Audiofiel overhalen zijn Aragon Stage One, Aragon 2005, Parasound DAC en CEC loopwerk aan mij te verkopen. Dan zou ik perfect gelukkig zijn, maar ook minimaal EUR 6K armer. En ik zou mijn REL Strata 5 moeten upgraden en misschien nog wel meer. Je voelt 'm wel denk ik.

Als ik bijvoorbeeld Audiofiel zijn Classé CP-45 voorversterker en CA-200 eindversterker over zou nemen, dan ben ik voor EUR 3K klaar. Het speelt waarschijnlijk nog mooier dan de surround spullen die ik hiervoor noemde en ik kan ook nog een paartje TD-8 in de verkoop gooien, wat weer geld oplevert. Dus hoe je het ook wendt of keert, surround is gewoon 2,5 keer zo duur.

Het denkwerk wat ik nu aan het doen ben, is of ik het geld daar voor (over) heb. ;)

EDIT: de extra TD-8's behouden en eerst maar eens gaan sparen is ook een optie natuurlijk, maar wil ik wel zo lang wachten? :P
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 19:57:15
Richi is inmiddels al gewend aan een stapje hoger in kwaliteit, B-E. ;)
Ja, het went snel! :-\
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

OF de Stage One weggaat, hangt niet alleen van jouw, maar ook van mijn beslissing af. Vooralsnog moet daarover nog een ei worden gelegd. ;D

Citaat van: Audiofiel op juni  8, 2008, 21:11:45
Voor mij is de keuze helaas niet eenvoudiger geworden. De antwoorden die ik zocht, heb ik niet gevonden. Helaas zijn de sterke punten van alledrie de prepro's op hun eigen gebied alleen maar bevestigd....  ::)

Het luxeprobleem moet dus nog steeds worden opgelost, maar daarvoor is het waarschijnlijk nodig dat ik mijn eisen en waarderingen gestructureerd moet gaan afwegen. Ik zal de tip van Richi op dat gebied ter harte nemen en in een vrij ogenblik volgende week een opzet maken voor een waarderingssyteem als beslissingshulp. ;)

Het gekke is dat ik volgens mij nog nooit zo getwijfeld heb over een component in mijn set. Meestal is het voor mij heel duidelijk wat ik het beste apparaat vind... ;D

Eén kleine opmerking over je vergelijking: je eerste optie is een surround pre + surround eindversterker + loopwerk + DAC, terwijl je in de tweede optie dat loopwerk en de DAC achterwege laat. Dus de vergelijking van 2,5x zo duur is daarmee ook niet helemaal eerlijk. Maar feit blijft dat surround er bij nu eenmaal meer kost. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 19:57:15
Richi is inmiddels al gewend aan een stapje hoger in kwaliteit, B-E. ;)
Het is dat het een ander topic is, anders gingen we discuseren.

De vraag is dat of je gescheiden wilt of 1 set met HT en stereo kwaliteiten. En dan is een goede PRE niet duur. Ergo, een Lexicon MC12 staat te koop voor 2750 euro..... Een TAG DP voor 2000 etc. Kijk ook naar de prijzen waar wij onze Classe PRE's voor hebben gekocht.
De 2ehands markt is kapot, dus je kunt een slag slaan.

Anderzijds is een echte stereo pre uiteraard beter, maar dat betekent 2 sets. Ik denk dat Richi die afweging eerst maar eens moet maken. Ik hoor hem daar nog niet echt een uitspraak over doen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Er zijn maar weinig surround pre's die werkelijk goed in stereo zijn. De Lexicon MC12 is dat (ondanks de spetterende surround-kwaliteiten) niet. En ook de TAG's zijn in stereo beperkt, want die doen het eigenlijk alleen goed met hun eigen loopwerk. We hebben zaterdag gehoord hoe verschillend high end prepro's klinken als stereo DAC op een loopwerk en dat degene die waanzinnig is in surround, dat niet per se is in stereo (en vice versa)... ::)

En surround prepro's die het audiosignaal analoog kunnen houden van begin tot eind – vereist als je met een los loopwerk en DAC wilt werken – kunnen al helemaal op de vingers van 1 hand worden geteld. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Dat kan ik wel beamen. Geeft alleen maar aan hoe moeilijk een HT pre stereo weergeeft. Daarom ook mijn koppelverkoop.



Richi: stereo oplossing met doorlus mogelijkheid zoals bijv. de stereo pre's van Mark Levinson hebben? En andere merken ongetwijfeld ook?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Richi

Citaat van: Blue-Eyes op juni 11, 2008, 20:49:28
Richi: stereo oplossing met doorlus mogelijkheid zoals bijv. de stereo pre's van Mark Levinson hebben? En andere merken ongetwijfeld ook?
Ik heb slechte ervaringen met het verbinden van een stereo en surround set. Altijd is er wel een zoem of brom die roet in het eten gooit. Daarom heb ik me voorgenomen of voor één set of voor twee gescheiden sets te kiezen. Ook qua gebruiksgemak is dat gemakkelijker.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frank2

Citaat van: Richi op juni 12, 2008, 14:39:35
Ik heb slechte ervaringen met het verbinden van een stereo en surround set. Altijd is er wel een zoem of brom die roet in het eten gooit. Daarom heb ik me voorgenomen of voor één set of voor twee gescheiden sets te kiezen. Ook qua gebruiksgemak is dat gemakkelijker.

Ik heb juist een stereo met surround doorverbonden, altijd al gehad, nu na 3 versterkers weer, maar ik heb nooit een brom of wat dan ook gehoord. Dus het mag geen probleem zijn.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Richi

Inmiddels hebben we besloten dat het toch high-end surround gaat worden. De Tannoy TD-8's blijven dus in combinatie met de REL Strata V. Al mijn huidige sets staan te koop. De Yamaha set is al verkocht en ik hoop dat de rest ook snel verkocht is.

Er komt een prepro + meerkanaals eindversterker + DVD speler + op termijn CD loopwerk + DAC voor terug. ;D
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Joris1971

#168
Citaat van: Richi op juni 15, 2008, 16:28:50
Inmiddels hebben we besloten dat het toch high-end surround gaat worden. De Tannoy TD-8's blijven dus in combinatie met de REL Strata V. Al mijn huidige sets staan te koop. De Yamaha set is al verkocht en ik hoop dat de rest ook snel verkocht is.

Er komt een prepro + meerkanaals eindversterker + DVD speler + op termijn CD loopwerk + DAC voor terug. ;D

Verstandige keuze!

Lexicons zijn tweedehands goed te betalen.

Richi

Maar het wordt geen Lexicon. Wat het wel wordt, hou ik nog even geheim. ;) Het wordt in ieder geval een prepro die analoge signalen niet digitaliseert!
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

blue-eyes

Citaat van: Richi op juni 15, 2008, 19:16:27
Maar het wordt geen Lexicon. Wat het wel wordt, hou ik nog even geheim. ;) Het wordt in ieder geval een prepro die analoge signalen niet digitaliseert!

Heeft Arjen je een goed aanbod gedaan ;D

Ik kan er ook wel een voor je maken :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Nahpets

Citaat van: Richi op juni 15, 2008, 19:16:27
Maar het wordt geen Lexicon. Wat het wel wordt, hou ik nog even geheim. ;) Het wordt in ieder geval een prepro die analoge signalen niet digitaliseert!

Spannend! Ik ben zeer benieuwd.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Richi

Ik hou het nog even voor me tot ik de spullen hier heb staan. ;)
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Moony

Citaat van: Blue-Eyes op juni 15, 2008, 19:20:07
Heeft Arjen je een goed aanbod gedaan ;D

Arjen misschien niet maar een bepaalde meneer uit Almere die de Aragon's ook had heeft ze nu verkocht via een ander forum.......toeval??  ::)
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

Durk

heeft de lexicon geen 2.0 bypass dan?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749