DIY Audio/Video Meubel [Finished]

Gestart door Daklem, maart 14, 2007, 16:37:05

Vorige topic - Volgende topic

Daklem

Ik heb net even een schuurblok gehaald + nog wat lappen fijn schuurpapier.

Net de laatste poot die gisteren gelijmd is uit de klemmen gehaald. Wederom een goed staaltje werk. Direct even lekker opgeschuurd. Hij voelt al lekker glad aan, en dr zjn vrij weinig niet-egale stukken of uitstekende platen.

Dit maakt het schuren ook veel makkelijker.

Vanavond staat het blad op het menu. Dus zoals Ruben als tip heeft gegeven, en Beint heeft bevestigd, ga ik eerst 2 platen op elkaar lijmen en deze netjes aan de poten schroeven.

Ik schat dat voor zondag het meubel in elkaar zit. Misschien hoop ik zondag al te kunnen gaan beitsen.  :o

Als de beits + lak erop zit, kan ik de glasplaat gaan bestellen om het geheel af te maken.  O0

R

Ik zou zo snel mogelijk bestellen. Dat zal namelijk wel effe duren. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk genieten. Ga je een sponning infresen? Zo ja, hoe diep?

Citaat van: Daklem op maart 20, 2007, 18:36:58
Als de beits + lak erop zit, kan ik de glasplaat gaan bestellen om het geheel af te maken.  O0

Daklem

Citaat van: Ruben op maart 20, 2007, 18:40:57
Ik zou zo snel mogelijk bestellen. Dat zal namelijk wel effe duren. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk genieten. Ga je een sponning infresen? Zo ja, hoe diep?

Ik zit er wel overna te denken, maar of ik het ook daadwerkelijk ga doen weet ik nog niet. Ik moet dan ook immers iemand regelen die een frees heeft.

Ik probeer het anders op te lossen met een constructie waar de glasplaat op komt te liggen. Deze glasplaat moet dan wel geheel op maat gemaakt worden, zodat hij naadloos aansluit! Daarom wil ik even wachten want het meubel zal ongetwijfeld een paar milimeter groeien qua formaat door het lakken. Daarom wil ik het nog even afwachten!

De glasplaat bewaar ik daarom ook voor het laatste. Dat er een levertijd op zit weet ik, maar ik heb gelukkig niet zoveel haast ermee ;) Ik ben nu vrij geduldig!

Ik zal binnenkort mijn Solid Steel rack en mijn Tv meubel tekoop gaan zetten als het project bijna klaar is.

ps; ik was net even naar de Fixit om een schuurblokje te halen, toen zag ik Kersenbeits. Dit vond ik toch wel erg mooi, en misstaat denk ik niet icm de speakers. Wat denken jullie?

R

Tja, dat is wel afbreuk denk ik. Die speciale dopjes ervoor is natuurlijk wel mogelijk. Infresen is wel een stuk strakker. Ook heb je dan iets speling, moet altij met glas. Als je gaat frezen, zou ik hem iets van de voorkant afhouden. Dan kijk je niet in de snede is mooier denk ik.

Die kleuren moet je gewoon proberen. Klein potje kopen en testen op een stukje berken.

Daklem

Citaat van: Ruben op maart 20, 2007, 18:49:34
Tja, dat is wel afbreuk denk ik. Die speciale dopjes ervoor is natuurlijk wel mogelijk. Infresen is wel een stuk strakker. Ook heb je dan iets speling, moet altij met glas. Als je gaat frezen, zou ik hem iets van de voorkant afhouden. Dan kijk je niet in de snede is mooier denk ik.

Die kleuren moet je gewoon proberen. Klein potje kopen en testen op een stukje berken.

Het leek mij ook veel strakker om te zien, het glas infrezen. En idd, van de voorkant is dan niets te zien. Gewoon lekker strak. Dat lijkt me een goed plan, echter moet ik dan wel goed gaan meten ;) en iemand regelen die een frees heeft. ;)

brimbrammer

Citaat van: Daklem op maart 20, 2007, 18:46:19

ps; ik was net even naar de Fixit om een schuurblokje te halen, toen zag ik Kersenbeits. Dit vond ik toch wel erg mooi, en misstaat denk ik niet icm de speakers. Wat denken jullie?
Zeker heel erg mooi maar hou er wel rekening mee dat die beits op iedere houtsoort anders zal kleuren, het kan dus gebeuren dat op jouw hout het totaal anders overkomt als het voorbeeld wat je heb gezien.
Eerst proberen op een verborgen stukje of nog beter een los stukje hout als je dat heb heeft zeker de voorkeur.

Daklem

Citaat van: brimbrammer op maart 20, 2007, 21:13:08
Zeker heel erg mooi maar hou er wel rekening mee dat die beits op iedere houtsoort anders zal kleuren, het kan dus gebeuren dat op jouw hout het totaal anders overkomt als het voorbeeld wat je heb gezien.
Eerst proberen op een verborgen stukje of nog beter een los stukje hout als je dat heb heeft zeker de voorkeur.

Klopt! Ik ga het op de onderkant van het meubel testen. Dit zie je immers toch niet ;)

Ik heb helaas geen sloophout of overig hout hiervan. Eigenlijk had ik daar wel rekening mee moeten houden, maar dat is helaas niet gebeurd.

Daklem

Ik heb net het blad in de lijm en klemmen gezet. Morgen zal het blad weer lekker opgeschuurd worden zodat deze vastgezet kan worden aan de poten. Hierna zal het topblad op de 2 bladen gelijmd worden, en zal wederom netjes opgeschuurd worden.

In de topbladen zit iets wat verschil, Dit wil ik er echter pas uithalen zodra het blad op de poten bevestigd zit. Dan kan ik het geheel iets beter overzien.

Ik denk dat morgen avond, of donderdag avond het blad op de poten geschroefd gaat worden.

ps; bij dit soort hout, is het slim om met een kleinere boor voor te voren, en dan met een grotere schroef te gaan draaien? Of gewoon erin schroeven.

Neem aan dat het voorboren beter is, en dat de kans op uitzet minder is, maar is de draagkracht dan ook wel even sterk? Iemand enig idee? Ruben?

R

Gewoon even voorboren, dan weet je zeker dat het goed gaat. Niet te groot voorboren, en dan daarna met grotere schroef. Pas op de je niet te dicht langs de kant schroeft, dan kun je met die hout nog wel eens een bobbel aan de zijkant gaan zien. Gewoon genoeg schroeven, even uitmeten dat je het midden van de kopse kant van de platen uitkomt. Dan is zeker sterk genoeg.

Citaat van: Daklem op maart 20, 2007, 22:56:23
ps; bij dit soort hout, is het slim om met een kleinere boor voor te voren, en dan met een grotere schroef te gaan draaien? Of gewoon erin schroeven.

Neem aan dat het voorboren beter is, en dat de kans op uitzet minder is, maar is de draagkracht dan ook wel even sterk? Iemand enig idee? Ruben?

Daklem

Citaat van: Ruben op maart 20, 2007, 23:03:39
Gewoon even voorboren, dan weet je zeker dat het goed gaat. Niet te groot voorboren, en dan daarna met grotere schroef. Pas op de je niet te dicht langs de kant schroeft, dan kun je met die hout nog wel eens een bobbel aan de zijkant gaan zien. Gewoon genoeg schroeven, even uitmeten dat je het midden van de kopse kant van de platen uitkomt. Dan is zeker sterk genoeg.

Dat dacht ik ook!

Thanks voor de bevestiging ;)

Daklem

Net het blad uit de klemmen gehaald. Ik zag dat het blad niet helemaal recht was gelijmd, dus heb de naden even netjes vlakgeschuurd.

Ook heb ik even gekeken of ik de poten netjes onder het blad geplaatst om een indruk te krijgen. Toen kwam ik te zien dat er een kier zat tussen het blad en de poot. Hij is niet helemaal recht. Maar door het vastboren van de plaat op de poten, zal het wel goed komen. Zoniet, moet ik het even dichtstoppen.

Ook ben ik een probleempje tegen gekomen, ik heb hier namelijk geen waterpas en boor. Deze blijkt mijn zus meegenomen te hebben eeen jaar geleden voor haar huis, en nog niet teruggebracht.

Het project ligt dus enkele dagen stil  :-X :-[

joostpolletje

Hey Robbert,

Het gaat wel aardig zo te zien..
Het begint al beetje wat te lijken, ik ben benieuwd!! Miss kunnen we straks ruilen :)

Groet
Joost
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Daklem

Een 2tal uren geleden heb ik de poten gelijmd op het blad.

Als dit gedroogd is, kan ik het gemakkelijker boren + schroeven. Dit staat voor morgen op de planning. Ook zal dan het laatste topblad op het meubel gelijmd gaan worden als het goed is.. :)

Het schiet dus al enigszins op.  O0

Driven2Shine

Citaat van: Daklem op maart 24, 2007, 21:58:48
Een 2tal uren geleden heb ik de poten gelijmd op het blad.

Als dit gedroogd is, kan ik het gemakkelijker boren + schroeven. Dit staat voor morgen op de planning. Ook zal dan het laatste topblad op het meubel gelijmd gaan worden als het goed is.. :)

Het schiet dus al enigszins op.  O0
Foto`s !! :D :D

Daklem

Sjors

Daklem

Daklem

Beint

Daklem

net nog even wat inkopen gedaan.

Wat schuurpapier gehaald voor de electrische schuurmachine. Ook even een houtboortje gehaald, bleek dat ik die niet had liggen. En wat schroeven om het blad zodirect stevig vast te maken aan de poten.

Ik hoop vanavond het topblad al erop te kunnen lijmen zodat het meubel qua lijmwerk klaar is.

-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

mikeske

ziet er nu al heel mooi uit  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Davey

Een lekker "dik" meubel  O0. Ben erg benieuwd hoe die afgewerkt eruit ziet.

Daklem

geboord, schroeven verzonken, en laatste topplaat gelijmd.

In de klemmen.

Driven2Shine

Heb je al bedacht hoe je dit zware meubel op zijn plaats gaat zetten ?
Wat gaat het geheel ongeveer wegen denk je ?