Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

LexiconLogan

Ja helaas wel..te diep
TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Alco

CiteerWaar ben jij naar op zoek?

Nou, eigenlijk ben ik nergens naar op zoek Bas, maar een 202/200 kom ik niet vaak tegen in Nederland.
Een CB Nait-2 ook niet.
Wel zie ik regelmatig de 112(x)/150, Nait-5 of de nac92 verschijnen.

Wow, ziet er gaaf uit Robbert!! Ik weet dat 'n Fraim er in 't echt vaak nog mooier uitziet dan op foto's.
(vond ik bij mijn Fraim ook) Mooie plek, zo in de hoek, achter de linker luidspreker.
Dan blijft alle kabel-spaghetti mooi uit zicht.

Als je oude rack 1 verdieping lager was, was ie voor mij perfect geweest,
en had ik 'm graag van je overgenomen. :) 8)

Mvg,
Alco
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Citaat van: Alco op juli 16, 2007, 20:43:19

Als je oude rack 1 verdieping lager was, was ie voor mij perfect geweest,
en had ik 'm graag van je overgenomen. :) 8)

Mvg,
Alco

Slijptol ??
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

CiteerSlijptol ??

Slijptol  ???  Sorry,...wist effe niet wat 't was... (maar met google kwam ik al een heel eind :D )
Ondergetekende is een nogal A-technisch persoon die niet al te handig is als 't om technisch gereedschap gaat.

Ik ben wat huiverig voor dat soort klusjes, en vrees dat ik dat zelf niet netjes voor mekaar zou krijgen,
en er daardoor meer aan zou verpesten. ::)

Cheers,
Alco
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Citaat van: Alco op juli 16, 2007, 21:04:26
Slijptol  ???  geen idee wat 't was... (maar met google kwam ik al een heel eind :D )
Sorry, maar ondergetekende is min of meer een A-technisch persoon die niet al te handig is als 't om technisch gereedschap gaat.

Ik ben wat huiverig voor dat soort klusjes, en vrees dat ik dat zelf niet netjes voor mekaar zou krijgen,
en er daardoor meer aan zou verpesten. ::)

Cheers,
Alco

Idd als het niet goed zelf te doen is dan moet je het zeker niet doen. Dat vergt nog wat precisie wil je het heel mooi doen. Ik ben zelf WTB'er  en lasser van huis uit. Dus het gaat me aardig af. Met MDF heb ik ook wel wat mooie creaties gemaakt.

Maar je komt vast wel een mooi rack tegen die de juiste maat heeft. Ik vond het overigens niet misstaan en het geluid daar vond ik ook zo direct niets mis mee.

Regards BB
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

Citeerje komt vast wel een mooi rack tegen die de juiste maat heeft. Ik vond het overigens niet misstaan en het geluid daar vond ik ook zo direct niets mis mee.

Zit wat in... 8)  Op zich hoef ik niet perse direct een ander rack.
Het enige wat me iets tegenstaat aan 't Ikea kastje is dat 't dus meer een kastje is dan een rack,
en hij had nog zo'n 10cm lager gemogen. Maarja, life is full of compromises ;)

Btw, zo ziet de N-Sat er nu uit met 't metalen frontje ervoor.

fireman

Netjes hoor. Hoor je ook nog verschil ? Meer verstrooiing van het geluid?

Alco

CiteerNetjes hoor. Hoor je ook nog verschil ? Meer verstrooiing van het geluid?
Nee, ik hoor geen verschil. (gelukkig)

Ik denk dat 't ook komt doordat 't frontje ongeveer 1cm van de voorkant van de kast afstaat, in tegenstelling tot de meeste frontjes (en volgens mij ook de stoffen frontjes van de kersen/maple N-Sats). De meeste frontjes zijn aan de zijkant, en boven/onderkant dicht, en zitten tegen de voorkant van de kast aan, waardoor veel speakers iets beter klinken zonder frontjes ervoor.

Trouwens,...in de augustus editie van 't Duitse blad 'stereo' een test van de SuperNait:
(+ als ik me niet vergis, een korte vergelijking met de Nait-5i)

EdoE

Citaat van: Alco op juli 16, 2007, 22:17:25

He, die moet ik hebben. Altijd benieuwd hoe een versterker die ik besteld heb, maar nog niet is uitgeleverd, klinkt.

Alco

CiteerAltijd benieuwd hoe een versterker die ik besteld heb, maar nog niet is uitgeleverd, klinkt
Gisteren lag de juli editie nog in de winkels, maar hij zal binnenkort wel verschijnen. :)

Vond je 't niet spooky om zomaar een versterker op de gok te bestellen, zonder eerst te beluisteren, Edo ?

EdoE

Citaat van: Alco op juli 17, 2007, 14:52:55
Gisteren lag de juli editie nog in de winkels, maar hij zal binnenkort wel verschijnen. :)

Vond je 't niet spooky om zomaar een versterker op de gok te bestellen, zonder eerst te beluisteren, Edo ?

Ik heb eerst de 202/200 beluisterd en dat sprak me aan. Daarna nog eens (een prototype van?) de SuperNait en dat vond ik ook goed. Het was voor mij de beste manier om bij Naim te blijven: ik kan er niet meer zonder (ahem), maar ook niet met de hele stapel dozen...

Alco

CiteerHet was voor mij de beste manier om bij Naim te blijven: ik kan er niet meer zonder (ahem), maar ook niet met de hele stapel dozen...
Als 't zou moeten zou ik wel zonder kunnen. (dan zou 't misschien Cyrus worden OF (2e hands) een AudioNote set. De mooiste set die ik ooit heb mogen beluisteren bestond uit AudioNote componenten)

Heb je de SuperNait (prototype) op een show beluisterd dan ? 

EdoE

Citaat van: Alco op juli 17, 2007, 15:12:01
Als 't zou moeten zou ik wel zonder kunnen. (dan zou 't misschien Cyrus worden OF (2e hands) een AudioNote set. De mooiste set die ik ooit heb mogen beluisteren bestond uit AudioNote componenten)

Heb je de SuperNait (prototype) op een show beluisterd dan ? 

Natuurlijk zou ik ook zonder kunnen. Ik vind Densen heel leuk, Arcam, noem ze maar op. Maar Naim vind ik nog steeds het g*ilst.

Ik heb de SuperNait beluisterd tijdens de presentatie bij Home Fidelity.

Alco

CiteerIk heb de SuperNait beluisterd tijdens de presentatie bij Home Fidelity.
Aah, op zo'n bicycle 8)

Densen lijkt me inderdaad ook wel wat. Schijnt qua klank wel wat overeen te komen met Naim heb ik begrepen.
Ook 't strakke design spreekt me wel aan.
(Arcam vond/vind ik lelijk om te zien, maar ken 't klankmatig nog niet)

Cyrus heb ik ook altijd wel prima spul gevonden. (en de afwijkende looks vind ik ook erg mooi, zo smal en diep)

EdoE

Citaat van: Alco op juli 17, 2007, 16:14:33
Aah, op zo'n bicycle 8)

Pardon?

Citeer
Densen lijkt me inderdaad ook wel wat. Schijnt qua klank wel wat overeen te komen met Naim heb ik begrepen.

Van wat ik tot nu toe gehoord heb komt Densen er in ieder geval het dichtst bij.

R

ajbeefde

Citaat van: EdoE op juli 17, 2007, 16:21:43
Pardon?

Gek op Engels spul,maar de taal beheersen ho maar.....  :)
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

EdoE

Het kwartje is gevallen, dank heren.

Beetje oubo-taal, Alco. Net zoiets als "verkrachte eenden".

Alco

CiteerBeetje oubo-taal, Alco. Net zoiets als "verkrachte eenden".

pardon ?  "oubo-taal",..."verkrachte eenden" ?
Nu ben ik 't spoor even kwijt geloof ik :D ;)

EdoE

Citaat van: Alco op juli 17, 2007, 21:57:09
pardon ?  "oubo-taal",..."verkrachte eenden" ?
Nu ben ik 't spoor even kwijt geloof ik :D ;)

Jan Kuitenbrouwer (van Turbo-taal) heeft die term geïntroduceerd. "Oubo" van "oubollig" en het omvat leuk bedoelde, maar onderwijl licht tenenkrommende uitdrukkingen. "Verkrachte eenden" als lollige variant op "(met) vereende krachten" is er eentje, maar "op die fiets" verwacht ik ook in het rijtje. Jouw versie is dus ongetwijfeld ook van die planeet.

Alco

CiteerJan Kuitenbrouwer (van Turbo-taal) heeft die term geïntroduceerd. "Oubo" van "oubollig" en het omvat leuk bedoelde, maar onderwijl licht tenenkrommende uitdrukkingen. "Verkrachte eenden" als lollige variant op "(met) vereende krachten" is er eentje, maar "op die fiets" verwacht ik ook in het rijtje. Jouw versie is dus ongetwijfeld ook van die planeet.
O,...ok, weer wat geleerd.
Ik hou normaliter ook niet zo van die turbo-taal, die ik vaak op forums e.d. tegenkom.

Goed, back to Naim dan maar weer ;D

Ik vroeg me af: Kun je bijvoorbeeld op de SuperNait ook een DVD-recorder/speler digitaal aansluiten ? Dus via een dig.out achterop de DVD-speler naar de interne DAC van de SuperNait ?
(niet dat 't zo heel belangrijk is, maar kan me voorstellen dat 't klankmatig nog wel wat winst op levert dan)

Groeten,
Alco

EdoE

Citaat van: Alco op juli 18, 2007, 08:52:49
Ik vroeg me af: Kun je bijvoorbeeld op de SuperNait ook een DVD-recorder/speler digitaal aansluiten ? Dus via een dig.out achterop de DVD-speler naar de interne DAC van de SuperNait ?
(niet dat 't zo heel belangrijk is, maar kan me voorstellen dat 't klankmatig nog wel wat winst op levert dan)

Ik weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp, maar de SuperNait heeft i.i.g. een aantal digitale ingangen. Die DAC is niet alleen voor de iPod-aansluiting op de voorzijde ;)

Oud lid

Ik ben dus weer een NAIM NAIT 5 op het spoor. Ik draai nu met een instap Primare versterker. Echter zoals gezegd trekt NAIM me erg. Is het een zinvolle switch om naar de NAIM over te stappen? Dit met het oog op eventele opwaarderingen en het tzt overgaan op een NAIM cd speler. Wat ik lees over NAIM spreekt me erg aan. De CDX2 heb ik al vaker gehoord en ook dat klonk erg goed. En ik wil dus die KIMBER kabel blijven gebruiken.

Luidsprekers Von Schweikert VR1

Erwin B

EdoE

Ik heb wel eens wat van Primare gehoord, maar het is absoluut niet met Naim te vergelijken. Ik neem echter aan dat je dat ook wel weet...

Natuurlijk is het zinnig om naar Naim over te stappen. Wat er over het karakter wordt geschreven is IMHO wel waar (of het goed genoeg voor je is is een tweede vraag), dus als de predicaten en attributen je aanspreken is het verstandig er een luistersessie aan te wijden.

Een Nederlands lid van het Naim Forum (Bas V uit Utrecht) heeft in het verleden gespeeld met Naim en Von Schweikert. Wellicht heeft iemand zijn email-adres nog en kun je eens vragen hoe dat combineerde.

Alco

De Nait-5 schijnt dus wel klankmatig een buitenbeentje te zijn, (klinkt smoother, meer laid-back) dan de meeste Naim versterkers.
On the other hand,...het zou ook kunnen zijn dat je dit wel (meer) aanspreekt, als je nu Primare gewend bent,
welke als ik me niet vergis ook een beetje laid-back,terughoudend karakter heeft.

Of 't een zinvolle switch is kan alleen jij en de praktijk uitwijzen. Als je de Nait-5 2e hands kan kopen voor een schappelijk prijs kun je 't proberen. Mocht 't niet bevallen, dan raak je een Naim versterker vaak vrij makkelijk weer kwijt. Naim versterkers zijn behoorlijk waardevast. :)