Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

bwolke

Citaat van: Erwin op mei 13, 2007, 11:55:28
Misschien moet je ook eens de geintegreerde Naim Supernait proberen beluisteren. Die zou volgens de geruchten heel dicht bij de NAC 202 - NAP 200 combinatie liggen en kost ongeveer 1000 Euro minder.
Luisteren kan geen kwaad en ik zou het ook zeker doen maar voor de prijs van een Supernait zou ik toch liever een losse voor eind kopen. Voor het geld van de supernait 4000 euro? koop je ook bijna een 122x/hicap/150x en ik zou me afvragen of ik de opties die op de Supernait zitten wel zou gebruiken. Mijns inziens is de Supernait geen echte Naim.

groetjes
Bas

ajbeefde

Citaat van: bwolke op mei 13, 2007, 17:33:09
Ik heb deze combinatie gehad en ik zou hem niet aanraden. De CDX2 komt niet goed tot zijn recht in deze set. Je kunt het verschil tussen de cd5x en de CDX2 duidelijk horen maar je haalt de potentie er niet uit en dat vind ik zonde ik zou mijn geld beter verspreiden over m'n set.

Zoals ik al eerder schreef, we gaan eerst even luisteren naar de volgende setup: CD5X , NAC 202 en NAP 200, deze in combinatie met de SF Cremona Auditor
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

fireman

Citaat van: ajbalmere op mei 13, 2007, 17:42:32
Zoals ik al eerder schreef, we gaan eerst even luisteren naar de volgende setup: CD5X , NAC 202 en NAP 200, deze in combinatie met de SF Cremona Auditor

Probeer die CD5x dan ook eens te switchen met een CDX-2
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

Citeerik zou me afvragen of ik de opties die op de Supernait zitten wel zou gebruiken.

Inderdaad...dat vraag ik me ook af. Alleen al die lelijke 2e rij knoppen voor 'recording'.
Wie gebruikt die dingen nu nog, anno 2007 !? ???

Ook die aansluitingen voor I-pod (toch?) en interne DAC had er van mij niet ingehoeven.
Naim kennende had de SuperNait ongetwijfeld zo'n 1000,- euri goedkoper geweest als dit er niet op zat.
(wel zou ik 't prima vinden als bijv. zo'n DAC als extra kon worden aangeschaft, of ingebouwd net als vroeger de losse mm en/of mc cards, in de NAC72)

Persoonlijk zou ik voor rond de 4000,- euro wel liever de SuperNait hebben, maar dan meer vanwege 't feit dat je dan maar 1 'blackbox' hebt i.p.v 3, bij de 122x/hicap/150x.

Klankmatig verwacht ik eigenlijk wel dat de SuperNait wel een echte Naim is.
Lijkt me wel grappig om een keer een SuperNait te vergelijken (mits op makkelijk aanstuurbare speakers) met de aloude (mits gerecapped!) Nait-1!

Hmm,..misschien kan dat binnenkort.  Mijn Nait-1 staat nog bij m'n Naim dealer voor een volledige recap/service en de SuperNait zal, als 't goed is, ook snel z'n intrede doen bij de Naim dealers. :)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

ajbeefde

Citaat van: Fireman op mei 13, 2007, 18:04:42
Probeer die CD5x dan ook eens te switchen met een CDX-2

Scheelt even zo'n 2000 euro..... daar gaat m'n evt aankoop van een rack o.i.d.   :)

Maar ga ik zeker doen....
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

fireman

Volgens mij willen ze met die DAC inspelen op dat naimnet systeem wat in opkomst is.
Ik weet niet hoe het exact zit met die music-servers, zit daar al een DAC in of is het zeg maar een "loopwerk"
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

ajbeefde

Citaat van: Fireman op mei 13, 2007, 19:01:07
Volgens mij willen ze met die DAC inspelen op dat naimnet systeem wat in opkomst is.
Ik weet niet hoe het exact zit met die music-servers, zit daar al een DAC in of is het zeg maar een "loopwerk"

Music servers?  Zou het niet weten..... ben daar eerlijk gezegd niet zo mee bezig......  enige muziek die ik soms van het web haal is voor m'n Ipod video, verder haal ik m'n muziek in de winkel  :)

bwolke

Citaat van: Fireman op mei 13, 2007, 19:01:07
Er zit als ik het net goed heb gelezen in de Naimnet brochure geen digitale output op de Naim musicserver.
Ik denk dat die dac gewoon is voor mensen die nog geen Naim cd-speler hebben. De enige reden die ik kan bedenken dat Naim voor die optie heeft gekozen is omdat er vraag naar is van de klanten en niet omdat ze achter de technology staan. Hier een stukje uit een interview van de man die Naim is begonnen.

CiteerJV: Well, Peter, the other thing is you can go steadily on down the line but the next big difference is the fact that we have the transport, all the digital circuitry and the analog all in the same box. There is no separate D to A box.

PS: Ah, okay now, this is interesting also because I have had some people suggest that the approach of having a transport with a separate converter in a separate box is not in fact a good idea. Have you found that to be true for a certain particular reason?

JV: I would say that you cannot make a really good player if you have those parts in separate boxes. Using the SP-DIF connection (which stands for Sony/Philips Digital Interface) that particular piece of circuitry and that particular way of doing it, I don't think that it's possible to make a decent sounding player having a separate box in that way. It may be possible if you use something like a 50Mhz bandwidth optical fibre, and a whole lot of other expensive technology to do a reasonable job, but I still don't think that even that is as good as having all those bits clustered around each other on the printed circuit board so you have control of all the references and the noise and jitter and all those sorts of things. It's really, it's sort of like designing a car and putting the engine in a trailer behind you.

Je kunt het hele interview hier lezen:http://members.shaw.ca/mikesae/jvinterview.htm?bcsi_scan_008BB8921E145D2F=0&bcsi_scan_filename=jvinterview.htm

visitor

Citaat van: bwolke op mei 13, 2007, 17:41:28
Luisteren kan geen kwaad en ik zou het ook zeker doen maar voor de prijs van een Supernait zou ik toch liever een losse voor eind kopen. Voor het geld van de supernait 4000 euro? koop je ook bijna een 122x/hicap/150x en ik zou me afvragen of ik de opties die op de Supernait zitten wel zou gebruiken. Mijns inziens is de Supernait geen echte Naim.

groetjes
Bas

In  HifiChoice hebben ze de Supernait vergeleken met het NAC 122x - NAP 200 combo. De Supernait was volgens de reviewers zeker niet minder dan dit combo. Dus best toch eerst zelf eens gaan luisteren. ;)

visitor

Citaat van: Alco op mei 13, 2007, 18:12:49
Inderdaad...dat vraag ik me ook af. Alleen al die lelijke 2e rij knoppen voor 'recording'.

Naim in hun duurdere voorversterkers. ;)

ajbeefde

bwolke

Citaat van: Alco op mei 13, 2007, 18:12:49
Alleen al die lelijke 2e rij knoppen voor 'recording'.
Iemand met een koptelefoon die bijvoorbeeld naar het geluid van de tv wilt luisteren terwijl de ander een cd'tje draait.

ajbeefde

Tijdens mijn zoektocht naar informatie kwam ik vanavond deze link tegen, een test met allerlei Naim componenten:

http://www.arts-audio.nl/pdf-bestanden/Naimlijn_ME3_07.pdf

bwolke

Citaat van: ajbalmere op mei 13, 2007, 20:43:15
Tijdens mijn zoektocht naar informatie kwam ik vanavond deze link tegen, een test met allerlei Naim componenten:

http://www.arts-audio.nl/pdf-bestanden/Naimlijn_ME3_07.pdf

Ik ken het artikel en er staan een hoop fouten in. Omdat je nog niet zo bekend bent met Naim zal ik proberen uit te leggen wat de fouten zijn:

CiteerDe standaard meegeleverde Naim
Snaic DIN kabel
De meegeleverde kabel bij een cd-speler is de DIN interconnect en geen SNAIC de SNAIC is een kabel die stroom en signaal kan vervoeren deze kabel zit tussen een voorversterker en voeding of voorversterker en stageline.

CiteerDe CDx2 heeft een kostbaarder en beter loopwerk, een beduidend geavanceerder digitaal en analoog gedeelte
De CDX2 heeft tegenwoordig hetzelfde loopwerk als de CD5i. De dac is ook hetzelfde als die van de CD5x alleen draait hij nu 8x upsampling in plaats van 4x.

Bovendien zijn alle Naim voor- en eindversterkers afgeleid van de 552/500 en dus niet alleen de 282 en de 200.

CiteerBij Audio Excellence werd aanvullend gebruik gemaakt van de Frey en Heimdall kabels uit de Norse serie van Nordost terwijl Art's Audio de prachtige Magnum MA serie van MIT voor de luidsprekers, en de Nordost Tyr interlink voor de cd-spelers inzette. Met de Nordost en MA serie van MIT ben ik goed bekend.
CiteerVoor alle combinaties maakten we trouwens gebruik van de Nordost Heimdall DIN-naar-DIN ka-
bel. De standaard meegeleverde Naim Snaic DIN kabel is zeker niet slecht, maar alles vervlakt wat meer en de verschillen tussen voor- en achtergrond verminderen.

De enige reden dat dealers in hun winkel andere luidsprekerkabels gebruiken is omdat ze die ook moeten verkopen en niet omdat ze beter zijn dan Naim Naca5. Alle Naim systemen die ik heb gehoord die weren gebruikt met bijvoorbeeld andere netkabels/luidsprekerkabels klonken niet als een Naim systeem hoort te klinken. Je hoort meer Hi-Fi en minder muziek.

groetjes
Bas

Alco

CiteerIemand met een koptelefoon die bijvoorbeeld naar het geluid van de tv wilt luisteren terwijl de ander een cd'tje draait.

O, zo... dat kan inderdaad handig zijn, hoewel ik me afvraag hoe vaak zo'n situatie zich voor zal doen.

Wat me ook wel wat zou lijken is dat Naim met een soort van 25year Anniversary Nait zou komen, in 't oude, bekende 'shoebox' formaat. Iets als een Nait-1, maar dan met de zachte, ronde druktoetsjes en de metalen volumeknop van de Nait-5i.

Zoiets als dit zeg maar:

Of zoiets als de op dit moment bejubelde Heed Obelisk.  She's a beauty!  8) :-*
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Oud lid

Er worden nu 2 Naim Nait 5 versterkers te koop aangeboden. Is dat wat? Is die beter dan de Nait 5i? Meer Naim? Op de een of andere manier trekt dat Naim me wel.

Erwin B

fireman

Citaat van: Erwin B op mei 18, 2007, 23:00:32
Er worden nu 2 Naim Nait 5 versterkers te koop aangeboden. Is dat wat? Is die beter dan de Nait 5i? Meer Naim? Op de een of andere manier trekt dat Naim me wel.

Erwin B

De 5i heb ik zelf nooit echt 1:1 vergeleken met de nait5. De nait5 heb ik zelf gehad en dat is een heel mooi versterker. Kan heel wat speakers aan.

Moet zeggen dat ze nog wel aan de prijs zijn. Maar dan heb je ook wat. Die nait5 is heel flexibel kwa inzet van voedingen en extra power amp's De 5i daarin in tegen is wat beperkt.

Wat voor speakers wil je er mee aansturen?

Alco

CiteerEr worden nu 2 Naim Nait 5 versterkers te koop aangeboden. Is dat wat? Is die beter dan de Nait 5i? Meer Naim? Op de een of andere manier trekt dat Naim me wel.

Afgaand op de meeste uitspraken van mensen op 't Engelse Naim forum en enkele Naim dealers, dan is de Nait-5i beter (meer Naim) dan z'n voorganger, de Nait-5.
De 5 klinkt als 't goed is wat terughoudender, meer laid-back/smooth.

De 5i heeft meer vermogen maar inderdaad niet de mogelijkheid om een extra losse voeding aan te sluiten.

Groeten,
Alco

ajbeefde

Citaat van: bwolke op mei 13, 2007, 17:29:43

Er zijn zo veel merken die ook goed zijn. Als je voor Naim gaat dan zou ik als ik jou was ook een bezoekje brengen aan Rennaissance audio op de Weteringsschans. Dit is de coolste Naim dealer ever en ik vind de eigenaar te cooL. Hij is ook heel technisch/professioneel en heeft mijn Naca5 pluggen prima gesoldeerd.

groetjes
Bas

Vanmorgen naar de Albert Cuijp alweer jaren terug, en meteen een bezoekje gebracht aan Rennaissance audio.

Aparte plek voor zo'n zaak  :)

Anyway, hij had heel wat mooie spullen staan en natuurlijk Naim...... vertelde ons dat hij een set bij een klant thuis had staan compleet met Naim luidsprekers welke volgens hem ook de moeite waard zijn om naar te gaan luisteren.

Met een week of 2 dus weer een luisterafspraak  :)

visitor

Heeft hier iemand ervaring met de Naim NAPV175? Is die wat vermogen en geluidskwaliteit betreft evenwaardig aan de NAP150?

BOUBOU

Ik heb de NAPV175 thuis staan, ik heb echter geen ervaring met de NAP150x.

Een luister afspraak is zo gemaakt.
Ik kan je wel vertellen dat deze meer power heeft dan je zou verwachten  :)
Ik moet eerlijk zeggen dat het verschil in controle met mijn pas verkochte CAV180 miniem is...

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

visitor

Citaat van: BOUBOU op mei 22, 2007, 21:11:46
Ik moet eerlijk zeggen dat het verschil in controle met mijn pas verkochte CAV180 miniem is...

Niet slecht. ;)

visitor

Stuurt je NAPV175 het laag van je Mission E83 goed aan? Is die E83 een bas-reflex speaker?

ajbeefde

Ik heb de NAPV175 thuis staan, ik heb echter geen ervaring met de NAP150x.

Een luister afspraak is zo gemaakt.

MvGr. BOUBOU

Dat is toch de 3 kanaals versterker die je dan gebruikt voor centre en achter luidsprekers?

visitor

Citaat van: ajbalmere op mei 23, 2007, 17:34:43
Dat is toch de 3 kanaals versterker die je dan gebruikt voor centre en achter luidsprekers?

Nee, dat is volgens Naim de 3 kanaals die je gebruikt voor de center en de frontspeakers.