Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

ajbeefde

Citaat van: Erwin op mei 23, 2007, 18:44:52
Nee, dat is volgens Naim de 3 kanaals die je gebruikt voor de center en de frontspeakers.

oke, en dan gebruik je de andere versterker voor de achter..... hm....

Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

bwolke

Citaat van: Erwin op mei 23, 2007, 18:44:52
Nee, dat is volgens Naim de 3 kanaals die je gebruikt voor de center en de frontspeakers.
Nee, dat zou zonde zijn want dan zou je niet optimaal gebruik maken van de versterker als je in stereo naar een cd luistert. De V175 is ontworpen om het centre kanaal en de achterkanalen aan te sturen. kijk maar in de handleiding. http://www.naim-audio.com/download/man_av2_nederlands.pdf

ajbeefde

Citaat van: bwolke op mei 23, 2007, 19:32:26
Nee, dat zou zonde zijn want dan zou je niet optimaal gebruik maken van de versterker als je in stereo naar een cd luistert. De V175 is ontworpen om het centre kanaal en de achterkanalen aan te sturen. kijk maar in de handleiding. http://www.naim-audio.com/download/man_av2_nederlands.pdf

Zoiets had ik ook.....
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

visitor

Citaat van: bwolke op mei 23, 2007, 19:32:26

Citaat uit de handleiding: "The NAPV 175 is a three channel power amplifier intended for use in audio-visual systems. The three channels provide power to drive a centre channel speaker and a pair of either main front or surround channel speakers." Dus het kan alletwee.
Als je de NAPV175 voor stereo gebruikt heb je op die manier net iets meer vermogen door de iets grotere voeding van de NAPV175 tov NAP150.

ajbeefde

Citaat van: Erwin op mei 23, 2007, 20:00:25
Citaat uit de handleiding: "The NAPV 175 is a three channel power amplifier intended for use in audio-visual systems. The three channels provide power to drive a centre channel speaker and a pair of either main front or surround channel speakers." Dus het kan alletwee.
Als je de NAPV175 voor stereo gebruikt heb je op die manier net iets meer vermogen door de iets grotere voeding van de NAPV175 tov NAP150.

Oke in het geval van de NAP150 wel, maar als je een zwaarde bv de 200 serie hebt niet...

visitor

Citaat van: ajbalmere op mei 23, 2007, 20:03:52
Oke in het geval van de NAP150 wel, maar als je een zwaarde bv de 200 serie hebt niet...

Als je een NAP200 of hoger hebt, moet je die natuurlijk voor de frontspeakers gebruiken.;)  Maar in geval van een NAP150/NAPV175 kan je beter de NAPV175 voor de frontspeakers gebruiken.

ajbeefde

Citaat van: Erwin op mei 23, 2007, 20:06:47
Als je een NAP200 of hoger hebt, moet je die natuurlijk voor de frontspeakers gebruiken.;)  Maar in geval van een NAP150/NAPV175 kan je beter de NAPV175 voor de frontspeakers gebruiken.

Daarom ging ik er dus van uit dat de NAV175 voor achter was.... :)

visitor

Citaat van: ajbalmere op mei 23, 2007, 20:12:35
Daarom ging ik er dus van uit dat de NAV175 voor achter was.... :)

Nee, heel wat mensen gebruiken een AV2/NAP150/NAPV175 setup. Gelijke versterking op alle kanalen. ;)

ajbeefde

Citaat van: Erwin op mei 23, 2007, 20:18:08
Nee, heel wat mensen gebruiken een AV2/NAP150/NAPV175 setup. Gelijke versterking op alle kanalen. ;)

Ik ben van plan voor de 200 serie te gaan... zodoende...

visitor

Citaat van: ajbalmere op mei 23, 2007, 20:19:43
Ik ben van plan voor de 200 serie te gaan... zodoende...

Niet slecht. ;)

visitor

ajbeefde

Zeker de moeite waard om even te wachten en zelf te gaan luisteren.....

Alco

Vanmiddag kon ik mijn Nait-1 ophalen bij Audio-Artistiek, waar ie een aantal weken heeft
'gelogeerd' voor een recap.

Hij staat nu nog even op te 'warmen'. Ik zal vanavond even rustig gaan luisteren. 8)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Ik ben benieuwd hoe de verbetering zal zijn. Hoor je al iets?
Misschien als ik weer eens in het noorden ben dan kunnen we de nait 2 er nog eens naast zetten. Leuke naim dag van maken.

Maar het zal wel een tijdje duren voor dat alles ingespeeld is.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Oud lid

Wat houdt dat eigenlijk in dat recappen?

En...wat kost dat? Grofweg dan.

Erwin B

Alco

CiteerIk ben benieuwd hoe de verbetering zal zijn. Hoor je al iets?
Misschien als ik weer eens in het noorden ben dan kunnen we de nait 2 er nog eens naast zetten. Leuke naim dag van maken

De eerste bevindingen zijn positief, Fireman. :)
Wel een leuk idee inderdaad, om de Nait-1 een keer met een Nait-2 te vergelijken.

Ik heb nog een paar tracks beluisterd en wat me vooral opvalt is dat ik minder gauw de neiging heb
om naar de volumeknop te rennen. Dat kan ook liggen aan 't feit dat in mijn geval de ingangsgevoeligheid van de tuner ingang met een paar db is verzwakt.
Stemmen klinken nu prettiger, rustiger en 't hele geluidsbeeld straalt meer rust uit.
Details lijken iets meer/sneller op te vallen. Al met al klinkt 't errug goed, vind ik.
Ook al vind ik 't moeilijk om de klankverschillen/verbetering in concrete woorden te vertalen.

Ik denk dat ik nog wel effe een paar CD's moet beluisteren om een goed oordeel te velgen, ook i.v.m de inspeeltijd.
Feit blijft wel dat ik me nog amper een moment heb geergerd aan 't ontbreken van een ab voor 't volume.
Ik had voorheen vaak en gauw de neiging om 'm zachter te zetten bij sommige uithalen. Dat heb ik nu minder!

Op Marktplaats staat op dit moment ook een Nait-1 te koop.
Ik zie er nu biedingen staan van 75,- tot 150,- euri staan...  ???
belachelijk laag, als men zou weten waartoe deze versterker in staat is.
Hij is zondermeer 't dubbele waard van 't hoogte bod. (maarja...absurd laag bieden is gebruikelijk op MP ::))
Ik zou zelf dan ook niet gauw (Naim) HiFi apparatuur op MP te koop zetten, maar liever op HiFi gerelateerde sites.

CiteerMaar het zal wel een tijdje duren voor dat alles ingespeeld is.
Volgens Edwin moet 't inderdaad nog even z'n tijd hebben, en wordt 't als 't goed is geleidelijk aan nog iets beter. (hoewel dat ook werd gezegd van m'n Nait-5i, en daar heb ik eerlijk gezegd weinig/geen verschil waar genomen.

CiteerWat houdt dat eigenlijk in dat recappen?

En...wat kost dat? Grofweg dan.

Recappen (=replacing the capacitors) houd in dat de onderdelen die 't meeste invloed hebben op de klank, naarmate ze oud(er) worden, worden vervangen voor nieuwe.
Dat zijn de grote Elco's (2 stuks in geval van de Nait-1 en/of -2) en enkele kleinere onderdelen.
(op de foto gaat 't om die 2 zwarte 'busjes' links boven de trafo, die schuine blauwe en die 7 kleine goudkleurige onderdelen. Verder kun je 't eigenlijk zien als een soort van grote service beurt.

Voor componenten ouder dan een jaar of 10 wordt dit aangeraden, en ik heb er alleen nog maar lovende berichten over gehoord, van mensen die dit eerder gedaan hebben.

De kosten bedragen circa 150,- UKP, als je 't door Naim zelf laat doen in Salisbury, Engeland (+ post & package)
en bij Audio-Artistiek kost 't 150,- euro.
Mocht men een oude Naim versterker t.z.t toch weer willen verkopen, dan is deze na een recap ook meer waard, dus een deel van de investering krijg je vaak wel weer terug.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Ziet er al goed uit dus. Ik hou het even in de gaten.

Mocht het tzt eens uit komen dan mailen we wel voor een "battle" Ik verwacht overigens geen werelden van verschil. Jij?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

CiteerIk verwacht overigens geen werelden van verschil. Jij?

Nee,...ik ook niet hoor, om eerlijk te zijn.  De Nait-1 en -2 zijn technisch volgens mij (vrijwel) identiek...
Eigenlijk is 't ook niet echt een eerlijke 'battle', aangezien beide Nait's dan gerecapped zouden moeten zijn, voor een helemaal eerlijke vergelijking.

Concluderend zou ik nu prima met m'n Nait-1 versterker kunnen leven, maar toch denk ik niet dat ie bij mij de plaats in zal nemen van de Nait-5i. Vroeg of laat zou ik toch wel de remote missen, en qua looks vind ik de Nait-5i ook mooier. (ook al heeft de 5i niet de handzame 'shoebox' uitstraling van de Nait-1 en -2)

EdoE

Citaat van: Alco op mei 26, 2007, 20:55:29
De kosten bedragen circa 150,- UKP, als je 't door Naim zelf laat doen in Salisbury, Engeland (+ post & package) en bij Audio-Artistiek kost 't 150,- euro.

Verschilt per apparaat. Mijn NAP250 is voor bijna 400 euro (bij een Nederlandse dealer) gerecapped. Zat ook nog ietsje extra nacalculatiewerk in, maar 300 is voor een dergelijke versterker geen uitzondering.

Cheers,

Edo (steeds warmer voor de SuperNait)

Alco

Dat klopt Edo. Het verschilt uiteraard per apparaat. (die 150,- gold puur voor een Nait)

Ja, de SuperNait ben ik ook wel benieuwd naar. De eerste reviews zijn erg lovend! :)
Toch blijf ik 't vreemd vinden dat Naim heeft besloten om er zo'n 2e rij (record) knoppen aan toe te voegen. Ik ben er van overtuigt dat 90% van de kopers 't niet gebruikt, en 't zou de versterker zo weer een >500,- euri ofzo goedkoper maken.

ajbeefde

Citaat van: Alco op mei 27, 2007, 09:21:20
Dat klopt Edo. Het verschilt uiteraard per apparaat. (die 150,- gold puur voor een Nait)

Ja, de SuperNait ben ik ook wel benieuwd naar. De eerste reviews zijn erg lovend!:)
Toch blijf ik 't vreemd vinden dat Naim heeft besloten om er zo'n 2e rij (record) knoppen aan toe te voegen. Ik ben er van overtuigt dat 90% van de kopers 't niet gebruikt, en 't zou de versterker zo weer een >500,- euri ofzo goedkoper maken.

Eerst maar even luisteren en alles proberen...... je hebt het nog niet gezien en je valt al over de uitvoering.... typisch Nederlands  :)

bwolke

Citaat van: Alco op mei 27, 2007, 09:21:20
Ja, de SuperNait ben ik ook wel benieuwd naar. De eerste reviews zijn erg lovend!:)

Ach bekijk het van de positieve kant, je kunt nu wel upgraden naar een 552 zonder dat je vriendin erachter komt.

Alco

CiteerEerst maar even luisteren en alles proberen...... je hebt het nog niet gezien en je valt al over de uitvoering.... typisch Nederlands

Ik heb 't wel gezien (anders zou ik er niet over beginnen ::)) en die 2e rij knoppen heeft nix te maken met de klank. Het gaat me puur om een (naar mijn gevoel) qua uiterlijk, onnodige rij knoppen.
Daar hoef je dus niet eerst voor te luisteren, toch ?

CiteerAch bekijk het van de positieve kant, je kunt nu wel upgraden naar een 552 zonder dat je vriendin erachter komt

Da's waar....zo had ik 't nog niet bekeken, Bas 8) :D

groeten,
Alco

ajbeefde

Home Fidelity presenteert: de Supernait op vrijdag 8 en zaterdag 9 juni.

Home Fidelity mag u met gepaste trots als eerste Nederlandse Naim dealer kennis laten maken met het nieuwste product van Naim de SuperNait.

De Naim SuperNait is een krachtige geïntegreerde versterker met maar liefst 4 digitale aansluitingen. Wat daar allemaal mee kan laten we u graag zien tijden dit weekend.

Natuurlijk zorgen wij zoals u van ons gewend bent voor een lekker hapje en drankje.

Op de vrijdagavond hebben we een Somilier uitgenodigd om u naast mooi geluid ook een heerlijk glaasje wijn te laten proeven. Als u deze uitnodiging uitdraait en meeneemt naar de winkel dan krijgt u van ons een mooie Naim Sampler CD als cadeau mee naar huis.

Vrijdag 8 juni van 15.00 tot 21.00 uur.
Zaterdag 9 juni van 10.00 tot 18.00 uur.

bmateijsen

Eigenlijk klopt dat niet helemaal Arts Audio had de Supernait al met de Paasshow.

Citaat van: ajbalmere op mei 31, 2007, 18:45:57
Home Fidelity presenteert: de Supernait op vrijdag 8 en zaterdag 9 juni.

Home Fidelity mag u met gepaste trots als eerste Nederlandse Naim dealer kennis laten maken met het nieuwste product van Naim de SuperNait.

De Naim SuperNait is een krachtige geïntegreerde versterker met maar liefst 4 digitale aansluitingen. Wat daar allemaal mee kan laten we u graag zien tijden dit weekend.

Natuurlijk zorgen wij zoals u van ons gewend bent voor een lekker hapje en drankje.

Op de vrijdagavond hebben we een Somilier uitgenodigd om u naast mooi geluid ook een heerlijk glaasje wijn te laten proeven. Als u deze uitnodiging uitdraait en meeneemt naar de winkel dan krijgt u van ons een mooie Naim Sampler CD als cadeau mee naar huis.

Vrijdag 8 juni van 15.00 tot 21.00 uur.
Zaterdag 9 juni van 10.00 tot 18.00 uur.