Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op februari  8, 2014, 21:30:16
Voilà, snaic opgehaald en de boel geïnstalleerd. Nu nog wat zoeken naar de beste load voor mijn element. En natuurlijk zijn mijn kabels nu ook niet bruikbaar aangezien de ene DIN connectors heeft terwijl de superline bnc en RCA heeft, en de andere te kort is  :baaa:. Voorlopig zit er een inakustik rhodos tussen, en klinkt het heerlijk  ;D.

Ik snap niet helemaal hoe je het exact hebt aangesloten... In principe is een enkele SNAIC genoeg voor voeding en audiosignaal.

Jumping Jack

Exact zo  ;). Maar de snaic zat er in eerste instantie niet bij (de superline stond te spelen in de zaak en we waren de kabel gewoon vergeten) dus ben ik die gisteren nog gaan ophalen.

Die kabels waarnaar ik verwees, zijn die van de dt naar de phono (RCA-RCA, nu te kort) en van de phono naar de supernait (RCA-DIN, dus ook niet meer bruikbaar). Er moet nog steeds een kabel van de dt naar de superline, dus daar heb ik nu een inakustik rhodos voor gebruikt...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Citaat van: Jumping Jack op februari  9, 2014, 11:05:09
Exact zo  ;). Maar de snaic zat er in eerste instantie niet bij (de superline stond te spelen in de zaak en we waren de kabel gewoon vergeten) dus ben ik die gisteren nog gaan ophalen.

Die kabels waarnaar ik verwees, zijn die van de dt naar de phono (RCA-RCA, nu te kort) en van de phono naar de supernait (RCA-DIN, dus ook niet meer bruikbaar). Er moet nog steeds een kabel van de dt naar de superline, dus daar heb ik nu een inakustik rhodos voor gebruikt...

gewoon een tulp-tulp kabel gebruiken met een zo laag mogelijk capaciteit tussen DT en Superline, dat is goed genoeg!
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Jumping Jack

Citaat van: Onder013 op februari  9, 2014, 09:43:11
0 capacitieve load + 130 Ohm + high gain geeft bij mijn OC9iii aan AstinTrew AT8000 de beste resultaten.

Dat leunt erg dicht aan bij de huidige instelling. De interne capacitieve load van 100pF is de laagst mogelijke waarde...

Citaat van: LPlover op februari  9, 2014, 11:08:11
je bedoelt naar de lehmann phono?

Ja, idd. Ik gebruikte daarbij Chord Cobra's.
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op februari  9, 2014, 11:05:09

Goed, snap het nu... :)

garmtz

Citaat van: LPlover op februari  9, 2014, 11:08:11
gewoon een tulp-tulp kabel gebruiken met een zo laag mogelijk capaciteit tussen DT en Superline, dat is goed genoeg!

Mogami 2549!

Jumping Jack

Goeie tip, maar waar te koop? Liefst getermineerd...
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Eigenlijk alleen van de rol en ongetermineerd. Ook prima: iedere RG59 van bekend fabrikaat met mooie pluggen. Of Linn Silver/black.

Royal Oak

Goedemiddag,

ben nieuw hier, en de reden tot aanmelden is interesse in het merk Naim.

Na een aantal jaren niet meer zo bezig te zijn met audio, heb ik de hobby weer een keer opgepakt. Vooral door de
komst van digitale bronnen zoals computeraudio weer in het bootje gestapt. Draaide jarenlang zeer tevreden met Musical Fidelity A5 int, Opera Callas SP, Velodyne DD12 en een Rotel cd speler. Sinds een paar weken heb ik al m'n bronnen aangesloten op een nieuwe Arcam iRDAC, mede omdat ik steeds meer op m'n laptop (via USB) afspeel. Wat een verschil maakt dat kleine DACje zeg! De Opera's waren wat laid back, en ben gaan zoeken naar andere speakers. Heb een setje Focal Electra 1007be gekocht na een luistersessie bij de verkoper thuis, welke nogal wat modificaties aan de speakers gedaan had. Wow! Wat een verbetering weer. Open, snel, zeer brede én diepe soundstage. Vooral de hoge tonen lijken overal vandaan te komen, een muur van geluid.

Daaruit vloeit gelijk de volgende uitdaging voort: De MF A5 kan wat bright en forward overkomen, dus ben ik langzaam op zoek naar een andere versterker. Vooral de Naim XS komt in aanmerking. Een keer beluisterd bij een dealer en onder de indruk. Helaas nog niet beluisterd op mijn set bij mij thuis.

Is er iets zinnigs te zeggen over hoe een XS zich verhoud tov een MF A5, in combinatie met de Focal's? Ik wil geen soundstage verliezen maar de hoge tonen mogen iets minder "in your face", om het zo maar te noemen. Ik draai enkel in stereo en de DD12 zucht slechts heel zachtjes mee in het geheel.

Alvast dank.
SuperNait, Hicap DR, Audiovector Si3 Avantgarde Arreté , Velodyne DD12, Arcam iR DAC, S-booster.

Jumping Jack

Citaat van: garmtz op februari  9, 2014, 15:46:43
Eigenlijk alleen van de rol en ongetermineerd. Ook prima: iedere RG59 van bekend fabrikaat met mooie pluggen. Of Linn Silver/black.

Ik heb een pro-ject RCA cc besteld. Lijkt me een prima kabel voor het geld...
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op februari 11, 2014, 14:32:00

Zal waarschijnlijk voor het doel zijn ontwikkeld, dus lijkt me prima!

Alco

CiteerDe MF A5 kan wat bright en forward overkomen, dus ben ik langzaam op zoek naar een andere versterker. Vooral de Naim XS komt in aanmerking. Een keer beluisterd bij een dealer en onder de indruk. Helaas nog niet beluisterd op mijn set bij mij thuis.

Is er iets zinnigs te zeggen over hoe een XS zich verhoud tov een MF A5, in combinatie met de Focal's? Ik wil geen soundstage verliezen maar de hoge tonen mogen iets minder "in your face", om het zo maar te noemen.
Ik moet bekennen dat ik de MF A5 niet ken, maar mijn ervaring met MF tot nu toe (voornamelijk via show-demo's en in winkel) in vergelijking met Naim, is dat ik juist MF wat te braaf, beetje saai vond klinken.
Vandaar dat ik me enigszins verbaas over "in your face" i.c.m MF.  Juist de uitdrukking 'in your face' is iets wat ik nog weleens hoor van mensen die Naim geprobeerd hebben.

De Nait XS is een erg fraaie versterker, en t.o.v. zijn kleinere broertje, de Nait 5i wel iets minder in your face, maar zou eerlijk gezegd verbaasd zijn als de MF A5 pittiger is in het hoog.

Maar,...wie weet. I.m. zou ik gewoon een keer een Nait XS te leen vragen bij een dealer, om 'm in je eigen set te proberen/vergelijken. Dat is uiteindelijk de enige manier om er achter te komen of 't je bevalt. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Focal en Naim schijnt wel goed te combineren!

Deleted Member 2

Citaat van: Jumping Jack op februari 11, 2014, 14:32:00

Is dit de kabel die het niveau van de draaitafel en phono pré eer aan doet? ???

Jumping Jack

Citaat van: garmtz op februari 11, 2014, 16:50:54
Zal waarschijnlijk voor het doel zijn ontwikkeld, dus lijkt me prima!

Klopt, is een phonocable met koper, Carbon en netto connectoren. Voor 60€ kun je niet veel verkeerd doen.

Citaat van: Onder013 op februari 11, 2014, 17:30:18
Is dit de kabel die het niveau van de draaitafel en phono pré eer aan doet? ???

We zullen zien, kan wel eens heel goed meevallen hoor. Met de inakustik rhodos klinkt het nu ook al erg aardig (en dat is een understatement imo)  ;).  Ik heb nu geen zin noch behoefte om veel geld aan een kabel te spenderen...
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Citaat van: Jumping Jack op februari 11, 2014, 17:33:22
Klopt, is een phonocable met koper, Carbon en netto connectoren. Voor 60€ kun je niet veel verkeerd doen.

We zullen zien, kan wel eens heel goed meevallen hoor. Met de inakustik rhodos klinkt het nu ook al erg aardig (en dat is een understatement imo)  ;).  Ik heb nu geen zin noch behoefte om veel geld aan een kabel te spenderen...

Volgens de website heeft de pro-ject RCA cc een lage capaciteit, dat is het belangrijkste. Ziet er verder prima uit dus proberen maar :D

YamahaRXV

Citaat van: Royal Oak op februari 11, 2014, 14:22:43
Goedemiddag,

ben nieuw hier, en de reden tot aanmelden is interesse in het merk Naim.

Na een aantal jaren niet meer zo bezig te zijn met audio, heb ik de hobby weer een keer opgepakt. Vooral door de
komst van digitale bronnen zoals computeraudio weer in het bootje gestapt. Draaide jarenlang zeer tevreden met Musical Fidelity A5 int, Opera Callas SP, Velodyne DD12 en een Rotel cd speler. Sinds een paar weken heb ik al m'n bronnen aangesloten op een nieuwe Arcam iRDAC, mede omdat ik steeds meer op m'n laptop (via USB) afspeel. Wat een verschil maakt dat kleine DACje zeg! De Opera's waren wat laid back, en ben gaan zoeken naar andere speakers. Heb een setje Focal Electra 1007be gekocht na een luistersessie bij de verkoper thuis, welke nogal wat modificaties aan de speakers gedaan had. Wow! Wat een verbetering weer. Open, snel, zeer brede én diepe soundstage. Vooral de hoge tonen lijken overal vandaan te komen, een muur van geluid.

Daaruit vloeit gelijk de volgende uitdaging voort: De MF A5 kan wat bright en forward overkomen, dus ben ik langzaam op zoek naar een andere versterker. Vooral de Naim XS komt in aanmerking. Een keer beluisterd bij een dealer en onder de indruk. Helaas nog niet beluisterd op mijn set bij mij thuis.

Is er iets zinnigs te zeggen over hoe een XS zich verhoud tov een MF A5, in combinatie met de Focal's? Ik wil geen soundstage verliezen maar de hoge tonen mogen iets minder "in your face", om het zo maar te noemen. Ik draai enkel in stereo en de DD12 zucht slechts heel zachtjes mee in het geheel.

Alvast dank.

Welkom hier  ;)

Ik heb wel ervaring met beide merken die in je bezit zijn, alleen niet exact dezelfde typen.
Heb zelf de MF M6i gehad en deze zit qua klanksignatuur niet ver van de MF A5 af.  De M6i was destijds gecombineerd met Focal 826 W (limited editions) en dat was op zich geen slechte combi, maar het hoog was toch wel redelijk prominent (en soms vermoeiend) aanwezig.
De MF A5 schat ik zelf (aan de hand van mijn ervaringen met de M6i) niet in als een overmatig helder en forward klinkende versterker. Als je dit zo ervaar denk ik persoonlijk dat de Focal,s hierin een grotere rol spelen als de MF A5.
Focal staat er over het algemeen om bekend dat deze een nogal ruim aanwezige ''boost'' in het hoog laten horen; dit kan komen door het gebruikte type tweeter, maar zelf denk ik eerder dat het aan de wijze van filtering ligt die Focal hanteert.
Ik denk ook dat het een beetje de klanksignatuur is die een aantal Franse speakerfabrikanten laten horen, zoals bijv. ook Triangle ;)

Toen de Focal,s verruild werden voor een set PMC Twenty 24,s was er een duidelijk verschil waarneembaar in hoogweergave, minder vermoeiend en meer gecontroleerd. Ondanks het feit dat PMC,s ook niet echt bekend staan als één van de meest subtiele weergevers in het hoog werd het voor mij wel duidelijk dat de M6i niet de bottleneck was voor de soms vermoeiende weergave van de MF - Focal combi.

Later dat jaar heeft de M6i plaatsgemaakt voor een Naim Superuniti en toen werd zeker wel duidelijk dat er een toch wel redelijk groot verschil zat in de klanksignatuur van een MF versterker en een Naim versterker.
Waar de MF M6i - PMC combi beduidend minder up tempo en minder ritmisch klonk, daar klonk de Naim - PMC combi (over)energiek en té pittig.

Wat ik dus wil zeggen is dat een evt. switch van MF A5 naar een Naim i.c.m. Focal (door zijn klanksignatuur) dus zeker geen verbetering hoeft te betekenen in deze.
Als je de switch naar Naim zou willen maken dan zou ik eerst zeker goed en langdurig gaan luisteren naar de combi Naim - Focal in jouw luisterruimte.
Wat in het begin zeer overtuigend lijkt te klinken, kan op de lange duur wel eens vermoeiend gaan worden... ;)

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Klopt eigenlijk helemaal wat Jan roept, de MFA5 is niet de boosdoener, een beetje een allemansvriend zelfs...

Royal Oak

Citaat van: YamahaRXV op februari 11, 2014, 18:23:42
Welkom hier  ;)

Ik heb wel ervaring met beide merken die in je bezit zijn, alleen niet exact dezelfde typen.
Heb zelf de MF M6i gehad en deze zit qua klanksignatuur niet ver van de MF A5 af.  De M6i was destijds gecombineerd met Focal 826 W (limited editions) en dat was op zich geen slechte combi, maar het hoog was toch wel redelijk prominent (en soms vermoeiend) aanwezig.
De MF A5 schat ik zelf (aan de hand van mijn ervaringen met de M6i) niet in als een overmatig helder en forward klinkende versterker. Als je dit zo ervaar denk ik persoonlijk dat de Focal,s hierin een grotere rol spelen als de MF A5.
Focal staat er over het algemeen om bekend dat deze een nogal ruim aanwezige ''boost'' in het hoog laten horen; dit kan komen door het gebruikte type tweeter, maar zelf denk ik eerder dat het aan de wijze van filtering ligt die Focal hanteert.
Ik denk ook dat het een beetje de klanksignatuur is die een aantal Franse speakerfabrikanten laten horen, zoals bijv. ook Triangle ;)

Toen de Focal,s verruild werden voor een set PMC Twenty 24,s was er een duidelijk verschil waarneembaar in hoogweergave, minder vermoeiend en meer gecontroleerd. Ondanks het feit dat PMC,s ook niet echt bekend staan als één van de meest subtiele weergevers in het hoog werd het voor mij wel duidelijk dat de M6i niet de bottleneck was voor de soms vermoeiende weergave van de MF - Focal combi.

Later dat jaar heeft de M6i plaatsgemaakt voor een Naim Superuniti en toen werd zeker wel duidelijk dat er een toch wel redelijk groot verschil zat in de klanksignatuur van een MF versterker en een Naim versterker.
Waar de MF M6i - PMC combi beduidend minder up tempo en minder ritmisch klonk, daar klonk de Naim - PMC combi (over)energiek en té pittig.

Wat ik dus wil zeggen is dat een evt. switch van MF A5 naar een Naim i.c.m. Focal (door zijn klanksignatuur) dus zeker geen verbetering hoeft te betekenen in deze.
Als je de switch naar Naim zou willen maken dan zou ik eerst zeker goed en langdurig gaan luisteren naar de combi Naim - Focal in jouw luisterruimte.
Wat in het begin zeer overtuigend lijkt te klinken, kan op de lange duur wel eens vermoeiend gaan worden... ;)

Bedankt voor je uitleg.

Wellicht heb ik het ietsjes aangedikt met mijn termonologie.  :confused: De MF heeft vooral last met schelle s-klanken, met de Opera's was dat ook al zo, en het maakt niet uit vanaf welke bron de muziek afgespeeld wordt. Ben eigenlijk gewoon op zoek naar meer 'oomp' in het mid-laag, en wil van die schelle s-klanken af. De Electra's vind ik echt zeer fijne speakers, dus zoek ik in de versterker. Wil Naim wel proberen, nu nog een dealer vinden die bereidt is om me een home-demo te laten doen.
SuperNait, Hicap DR, Audiovector Si3 Avantgarde Arreté , Velodyne DD12, Arcam iR DAC, S-booster.

bmateijsen

In welke regio woon je? Wij zijn Naim dealer....

Citaat van: Royal Oak op februari 11, 2014, 19:16:59
Bedankt voor je uitleg.

Wellicht heb ik het ietsjes aangedikt met mijn termonologie.  :confused: De MF heeft vooral last met schelle s-klanken, met de Opera's was dat ook al zo, en het maakt niet uit vanaf welke bron de muziek afgespeeld wordt. Ben eigenlijk gewoon op zoek naar meer 'oomp' in het mid-laag, en wil van die schelle s-klanken af. De Electra's vind ik echt zeer fijne speakers, dus zoek ik in de versterker. Wil Naim wel proberen, nu nog een dealer vinden die bereidt is om me een home-demo te laten doen.

Royal Oak

Citaat van: bmateijsen op februari 11, 2014, 19:17:50
In welke regio woon je? Wij zijn Naim dealer....

In de buurt van Den Haag, beetje ver weg..

Jullie hebben een vriend van mij enige tijd geleden een DD18 verkocht, de reden dat ikzelf een DD12
heb aangeschaft. ;D

bmateijsen

Citaat van: Royal Oak op februari 11, 2014, 19:26:52
In de buurt van Den Haag, beetje ver weg..

Jullie hebben een vriend van mij enige tijd geleden een DD18 verkocht, de reden dat ikzelf een DD12
heb aangeschaft. ;D

Dat valt wel mee... ;) maar ben je klant dan al bij ons? Stuur anders even een PM!

Groet,

Bjorn

Deleted Member 2

Citaat van: Royal Oak op februari 11, 2014, 19:16:59
Bedankt voor je uitleg.

Heb je voor je naar andere versterkers gaat luisteren al uitgezocht of je alles in fase hebt aangesloten op het lichtnet?
Luidsprekerkabels met de juiste polariteit aangesloten?
Verzilverd koperen (luidspreker-)kabels willen ook nog wel eens de schuldige zijn van schelle s-klanken.

Gr
Henk

Royal Oak

Citaat van: Onder013 op februari 11, 2014, 20:15:36
Heb je voor je naar andere versterkers gaat luisteren al uitgezocht of je alles in fase hebt aangesloten op het lichtnet?
Luidsprekerkabels met de juiste polariteit aangesloten?
Verzilverd koperen (luidspreker-)kabels willen ook nog wel eens de schuldige zijn van schelle s-klanken.

Gr
Henk

Kabels zijn uiteraard goed aangesloten. Luidsprekerkabels zijn verzilverd idd.

In fase aangesloten op het lichtnet? Enlighten me please!

twani

Citaat van: Royal Oak op februari 11, 2014, 20:45:54
Kabels zijn uiteraard goed aangesloten. Luidsprekerkabels zijn verzilverd idd.

In fase aangesloten op het lichtnet? Enlighten me please!
Verzilverd :devil:  Een MF amp lust graag een lekkere dikke koperen kabel ;)

Het ligt écht niet aan de MF!