Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: jpmoree op januari 18, 2014, 21:33:21
Snel als altijd, thanks Garmtz! Spidf via nDAC is dus beter volgens jou dan via V1? Zit dat hem in de DAC circuit wat anders is of in het analoge stuk?

Beide... En de voeding... De opbouw van de ndac is behoorlijk anders dan van de V1.

DAC:

DAC V1 + NAP 100

jpmoree

Mooie plaatjes! Zit net de white paper over de opbouw van de nDAC te lezen. Als ooit afgestudeerd elektro-technicus een heel duidelijk verhaal. Zou ook wel zo'n verhaal over de V1 willen lezen, snap ik meteen de verschillen. NDAC is idd een behoorlijk zorgvuldig ontworpen stuk techniek! :clapping:

Deleted Member 2

Citaat van: jpmoree op januari 18, 2014, 21:19:55
Deze week een Squeezebox Touch met BoTW voeding op MP gescoord voor een leuk prijsje en de SB Duet daarmee vervangen. Ik kan nu dus ook hires files tot 96kHz afspelen! Na een streaming uitstapje van een paar maanden met een Mac Mini met Audinirvana  bediend vanuit de remote app op een iPad moet ik toch zeggen dat de bediening van een SB met toch veel beter bevalt. En qua geluidkwaliteit merk ik weinig verschil.

Ipv een Naim streamer waar ik mijn zinnen op had gezet zijn er ook andere mogelijkheden. Zeker omdat ik gang ben dat de bediening daarvan me ook tegen gaat vallen. Bij de dealer ziet het er geweldig uit, maar vaak kom je er pas na enkele weken achter of het echt bevalt en je je niet gaat ergeren aan bepaalde zaken (bij de Mac Mini bv de afspeellijst recent toegevoegd die alle nummers liet zien en niet gegroepeerd onder een (album) item).

Momenteel is denk ik mijn MF M1 DAC de zwakste schakel. Ik hoorde laatst een Metrum NOS Octave DAC en die leek (in een andere set en ruimte) meer PRaT te hebben, met wonderschoon midden. Ik zou ook voor een gebruikte Naim nDAC of DAC V1 kunnen gaan. Met name de gebufferde en gereclockde Coax en optische ingangen spreken me erg aan. Het preamp gedeelte op de V1 ga ik niet gebruiken, maar de spasynchrone USB ingang maakt hem voor de toekomst wel flexibeler. Zijn er mensen hier die al eens 2 of 3 van de 3 genoemde DACs vergeleken heeft?

Er is een wereld van verschil tussen de MF M1 en de Metrum Octave. Welke Octave heb je gehoord? De versie die bestaat uit twee kastjes (aparte voeding) of de Octave II (één kast)? De laatste uitvoering klinkt rustiger dan de eerste versie. Mijn voorkeur gaat uit naar versie één. Je zal zelf wel het verschil in prijs tussen de dac van naim en de octave weten.
De Metrum Hex gaat nog weer een stap verder, heeft als extra ook asynchroon USB en is de meest analoog klinkende.

Bij deze dac's hoef je geen extra voedingen aan te schaffen om ze op een hoger niveau te laten spelen.

Succes en wijsheid,

Henk

twani

Citaat van: garmtz op januari 18, 2014, 22:27:41
Beide... En de voeding... De opbouw van de ndac is behoorlijk anders dan van de V1.

DAC:

DAC V1 + NAP 100

De opbouw van de NDac ziet er "rétestrak" uit :worship: Mocht ik in de markt zijn voor een "niet diy" dac ging deze zeker op de shortlist ;)

jpmoree

Het was de Octave I, dus 2 kastjes, waarvan 1 volgens mij de voeding, niet meer leverbaar geloof ik.

Deleted Member 2

Citaat van: jpmoree op januari 18, 2014, 23:27:24
Het was de Octave I, dus 2 kastjes, waarvan 1 volgens mij de voeding, niet meer leverbaar geloof ik.

klopt. was nog wel een tijdje in de uitverkoop, maar of deze nog leverbaar is weet ik niet. Gebruikt zie je ze wel wat vaker op de markt komen nu de nieuwe versie er is.

jpmoree

Dan is het altijd wel interessant. Als het tegenvalt kun je zonder verlies doorverkopen!

Oud lid

Ik vind het altijd prachtig om te zien hoe strak en mooi recht de kabeltjes in die Naim apparaten gelegd zijn.

Erwin B

twani

Citaat van: Erwin B op januari 19, 2014, 11:04:51
Ik vind het altijd prachtig om te zien hoe strak en mooi recht de kabeltjes in die Naim apparaten gelegd zijn.

Erwin B
Zelfs alle kabelbinders zitten exact éénder :worship:   Dat is toch wat je wilt zien als je ergens veel geld voor uitgeeft, perfectie.

YamahaRXV

Citaat van: twani op januari 18, 2014, 23:12:58
De opbouw van de NDac ziet er "rétestrak" uit :worship: Mocht ik in de markt zijn voor een "niet diy" dac ging deze zeker op de shortlist ;)

Hij klinkt ook retestrak kan ik vol overtuiging melden  :worship:  Ook ik heb even het plan gehad om een Naim V1 dac aan te schaffen, maar de voorversterker en hoofdtelefoon versterker functies zou ik toch niet benutten.
Daarbij hoorde ik ook van menig Naim ''insiders'' telkens weer dat ik de illusie dat de V1 dac nagenoeg even goed zou klinken als de Ndac wel kon laten varen.

De Ndac heeft bij mij toch wel een bepaalde rust gebracht en de combi met de MM is gewoon heerlijk, kan niet anders stellen.
Dit sluit ook wel aan op de vele positieve reviews waarin vaak wordt aangegeven dat de Ndac ook met niet Naim componenten een goede ''match'' kan zijn.
Het is een dac die niet meteen imponeert, maar zijn kwaliteiten na een wat langere tijd luisteren echt wel laat horen.
Het hele plaatje qua ruimtelijkheid, timing, detailweergave en muzikaliteit klopt gewoon. Heerlijk uitgewogen en geen ''schreeuwlelijk'' die op bepaalde punten dicht tegen of over de grenzen klinkt.

Ik zou de Ndac trouwens wel eens willen vergelijken met de Metrum Hex  :angel:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

AbZ

Citaat van: Erwin B op januari 19, 2014, 11:04:51
Citaat van: twani op januari 19, 2014, 11:36:49
Zelfs alle kabelbinders zitten exact éénder :worship:   Dat is toch wat je wilt zien als je ergens veel geld voor uitgeeft, perfectie.
Nee.  Het ziet wel mooi uit...  maar als je het echt netjes wil doen
dan moet je voedingsaders per paar twisten en niet meerdere paren recht bundelen.

lynch1979

Citaat van: YamahaRXV op januari 19, 2014, 13:10:06

Ik zou de Ndac trouwens wel eens willen vergelijken met de Metrum Hex  :angel:

Heb je hem al eens vergeleken met de Metrum Octave? De Hex kan ik je helaas niet aan helpen.

Robiwan

Citaat van: AbZ op januari 19, 2014, 13:24:53
dan moet je voedingsaders per paar twisten en niet meerdere paren recht bundelen.

ja en jij weet het beter dan Naim? :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

jpmoree

Citaat van: AbZ op januari 19, 2014, 13:24:53
Waarom wil je DC lijnen twisten? Voor AC is de overdracht beter. Overspraak op Verschillende DC lijnen is ook niet relevant want de voedingen zijn al schoon. Wel is het zaak om voedingskabels zover mogelijk bij digitale signalen weg te houden. Of ga ik nu nat in mijn redenatie? :)

AbZ

Citaat van: LPlover op januari 19, 2014, 13:32:23
ja en jij weet het beter dan Naim? :D
Ik weet dat Naim net als elke andere fabrikant ook op de kosten let en derhalve niet het maximum doet voor een midrange apparaat.

Citaat van: jpmoree op januari 19, 2014, 13:35:32
Waarom wil je DC lijnen twisten? Voor AC is de overdracht beter. Overspraak op Verschillende DC lijnen is ook niet relevant want de voedingen zijn al schoon. Wel is het zaak om voedingskabels zover mogelijk bij digitale signalen weg te houden. Of ga ik nu nat in mijn redenatie? :)
Misschien ga ik wel nat  ;D  of het is ingewikkelder.  Het is iig efficient gedaan.

jpmoree

En het oog wil ook wat. Jammer dat de gemiddelde Naim eigenaar zijn apparatuur waarschijnlijk nooit openschroeft....

AbZ

En nog ff technisch:  wat er uit de trafo komt is iig AC.
Dit is in het foto-exemplaar vd dac ten dele wel per paar gedaan maar niet getwist.

Kingpin

Citaat van: garmtz op januari 18, 2014, 16:15:08
Soms kan het helpen om een ander wifi kanaal te zoeken dat nog niet gebruikt wordt. Ik heb hier een tooltje voor op mijn mac dat iStumbler heet. Er zullen we ook wel legio zijn voor de PC.
Ik zat op kanaal 2 in auto mode, via WiFi Explorer kon ik zien dat kanaal 1 marginaal een verbetering gaf maar loste het probleem niet op.

Signaalsterkte op de plek van de Naim: wat redelijk is (router staat op de 1e verdieping, Naim staat in de woonkamer, betonnen vloer):

Ik heb vandaag nog wat proeven gedaan maar het lijkt erop dat het idd aan de Naim ligt (en volgens anderen op andere forums die hetzelfde ondervinden).
Wireless tot 24/96 gaat goed maar 24/192 kan de UQ2 niet aan, na 30sec loopt de buffer leeg.
Heb vandaag m'n HDi Dune BD Prime 3.0 digitaal aangesloten op de UQ2 en vandaar 24/192 afgespeeld, dat gaat perfect (bijna 6Mbps) zonder hikken of stoten, ook spoelen gaat razendsnel, dus netwerk performances zijn uitgesloten.

Wat ik wel tegen kwam in een thread is dat wanneer je het ip adres van de Naim intyped in een browser je in een status overzicht komt.
Heel handig, daar stond bij mij:
Connection Status:  connected, BSS 
Signal Strength: marginal
Firmware Date: 2013-08-28 
Firmware Version: 2.0.50.12943

Toch maar eens updaten naar 3.22 dan ...

Edit:
Hmmm, firmware via ip komt niet overeen met wat de unit zegt als ik deze opvraag via de remote en aflees op het schermpje.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

fikszo

Zojuist een Powerigel op de kop getikt..

Kan gelijk m'n meubel mooi strak tegen de achtermuur :)

Eens kijken of ik hier nog een hoorbaar verschil ga merken...
Aurender N20 I Denafrips Terminator 12th I Dan D'agostino Progression pre I Dan D'agostino Progression S300 I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra Gen 5 I Kharma DB7-S

fikszo

Misschien dat iemand hier me wat kan adviseren.

Momenteel heb ik een Synology Nas die aangesloten staat op m'n Naim NDX

Nu zit ik een beetje te kijken naar een Unitiserve SSD, maar aangezien ik meer muziek download dan nog op cd koop, zal ik de ripper relatief weinig gebruiken.

Buiten het feit dat de cd info van de Unitiserve me erg handig lijkt, voegt de Unitiserve in deze setup nou nog wat toe aan lossless wav/flac die ik op mn NAS heb staan?

En speelt bv een HDX op een vergelijkbaar niveau als een NDX ? (aangezien een andere optie ook zou kunnen zijn om de NDX te vervangen voor een HDX)

Aurender N20 I Denafrips Terminator 12th I Dan D'agostino Progression pre I Dan D'agostino Progression S300 I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra Gen 5 I Kharma DB7-S

N.L.

Citaat van: fikszo op januari 19, 2014, 20:56:26

Ben benieuwd!
Naim - Neat - Chord

Cyreg

setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Deleted Member 2

Citaat van: fikszo op januari 19, 2014, 20:56:26

Ik ben zeer benieuwd. Succes

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op januari 19, 2014, 23:28:36
Ik ben zeer benieuwd. Succes

Ik ook omdat ik de ervaringen van een ander forumlid ken betreffende de Powerigel  ;)

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Citaat van: YamahaRXV op januari 19, 2014, 23:43:11
Ik ook omdat ik de ervaringen van een ander forumlid ken betreffende de Powerigel  ;)

Dat is de reden dat ik zo benieuwd ben ;)