Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Jumping Jack

Tuurlijk wel, tenzij je handig bent met de soldeerbout. Gebruik je NACA5 kabel? Ik heb er wbt's in zitten...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kingpin

Ik gebruik Canare kabel met m'n eigen banaanstekkers wat goed gaat, maar las het net toevallig (zal wel marketing zijn) ;)
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

YamahaRXV

Citaat van: Kingpin op januari 17, 2014, 18:43:27
Ik lees het trouwens nu pas maar moet je de bijgeleverde luidspreker pluggen gebruiken?
Kan ik m'n eigen bananestekkers niet gebruiken?

De origineel bijgeleverde luidspreker pluggen hoef je niet persé te gebruiken, heb hier achter de Supernait ook WBT,s ''banaan'' gehad dus... ;)
Met de originele pluggen klinkt het overigens bij mij wel beter als met de WBT,s.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kingpin

OK, binnenkort maar eens uitproberen dan.

Even wat anders, wat me opviel is dat de UQ 24/192 wireless niet aankan, de buffer loopt te snel leeg waardoor de file stopt (buffer kun je ook op de iPad zien in %).
Is dit herkenbaar?
Wel vreemd want m'n HDi Dune op dezelfde server heeft daar geen problemen mee.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

jpmoree

staat de UQ en de Dune op dezelfde plek? De kwalitiet van het wifi signaal kan per lokatie verschillen. Ook is er verschil in gevoeligheid van verschillende apparaten

Kingpin

Citaat van: jpmoree op januari 17, 2014, 19:27:51
staat de UQ en de Dune op dezelfde plek? De kwalitiet van het wifi signaal kan per lokatie verschillen. Ook is er verschil in gevoeligheid van verschillende apparaten
Ja beide naast elkaar.
Het gekke is dat je ook op de iPad ziet dat de buffer naar 0% gaat en dan pas weer opbouwt naar 100%, signaal is goed daar zou het niet aan kunnen liggen.
Zijn er hier wel ervaringen met 24/192 wireless?

Kingpin

Aan de nas ligt het niet.
Net een test gedaan. Ik gebruik LMS (Logitech Media Server) en daar gaat het alleen bij de Naim fout, bij mijn HDi Dune gaat het goed.
Net Twonky aangezet en daar hetzelfde probleem, lijkt toch ergens bij de Naim te liggen.

Daar ligt het niet aan:

2x een nummer afgespeelt van Alan Parsons - I robot in 24bit 192kHz, de NAS heeft daar geen moeite mee, en hierbij doet de NAS ook nog eens on the fly decoden van flac naar lpcm.

Bensz

Ik had hetzelfde probleem. Misschien ligt het aan de Qute, dat de WiFi antenne achter gemonteerd zit.
Mijn oplossing was toen om niet de Wifi te gebruiken van de Qute, maar een airportexpress te gebruiken als accespoint(dus niet airplay oid).

Klout10

Heb je al eens geprobeerd of het bedraad aansluiten van de Qute op je router een verbetering geeft?
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Kingpin

Citaat van: Klout10 op januari 18, 2014, 10:11:28
Heb je al eens geprobeerd of het bedraad aansluiten van de Qute op je router een verbetering geeft?
Aan m'n netwerk ligt het niet. Als ik Avatar in HD op de hoogste bitrate kan streamen naar mijn Dune, die ook geen probleem heeft met dezelfde 24/192 file die de bij de Naim niet goed gaat (staan naast elkaar) dan lijkt het me een Naim probleem.
En qua netwerk performance van de NAS heb dat ook uitgesloten.
Zal eens via USB proberen.

Vanmorgen zag ik zelfs 2 keer "Hotradio" bufferen, terwijl nu deze al uren goed speelt, vreemd.

Weet iemand of de WiFi achterop de UnitiQute wel een "n" is?
Want ik krijg sterk de indruk dat het alleen een "b/g" type is.

Kingpin

Op het moment van schrijven valt ook nu ineens de radio 2x stil.
Met als mededeling "No Network", begint vervolgens met bufferen/connecten en speelt verder.
Duidelijk een connectie probleem ...

garmtz

Citaat van: Kingpin op januari 18, 2014, 13:52:52
Weet iemand of de WiFi achterop de UnitiQute wel een "n" is?
Want ik krijg sterk de indruk dat het alleen een "b/g" type is.

De Wifi kaart in de Uniti producten is "g".

Kingpin

Citaat van: garmtz op januari 18, 2014, 14:10:33
De Wifi kaart in de Uniti producten is "g".
Dat verklaart een hoop, bedankt !

Deleted Member 2

Citaat van: Kingpin op januari 18, 2014, 15:48:48
Dat verklaart een hoop, bedankt !

Wat verklaart het bij jou en welke oplossing is er? Bedraad?

"Ondanks zijn acceptatie heeft 802.11g last van dezelfde interferentie als 802.11b; beide opereren in dezelfde 2,4GHz-band en hebben soms last van apparaten als magnetrons, Bluetooth-devices en draadloze telefoons."

garmtz

Citaat van: Onder013 op januari 18, 2014, 16:13:39
Wat verklaart het bij jou en welke oplossing is er? Bedraad?

"Ondanks zijn acceptatie heeft 802.11g last van dezelfde interferentie als 802.11b; beide opereren in dezelfde 2,4GHz-band en hebben soms last van apparaten als magnetrons, Bluetooth-devices en draadloze telefoons."

Soms kan het helpen om een ander wifi kanaal te zoeken dat nog niet gebruikt wordt. Ik heb hier een tooltje voor op mijn mac dat iStumbler heet. Er zullen we ook wel legio zijn voor de PC.

Kingpin

@Onder013: b/g is qua bandbreedte nou niet echt geschikt voor 24/192 streamen, vandaar "n" waar je veel minder last hebt dat het volloopt.

@Garmtz: Net nog ff wat gegoogled, al blijft het vaag, maar heeft de nieuwere UnitiQute model (2) niet b/g/n en de oudere versie alleen b/g?

garmtz

Zou veranderd kunnen zijn ja... Staat er niks over on de handleiding? Status van het apparaat op je router/wap?

Deleted Member 2

September 28, 2012 12:31 PM
The original model was 2.4GHz b/g.
The newer one (with the 24/192 board) is 2.4GHz b/g/n.
Irrespective, the antenna is useless and the RF impacts sound quality, so best avoided.

Buy a wireless bridge instead (eg. Apple Airport Express) and connect this to the Qute using a network cable.

This will:
Cost peanuts
Improve bandwidth
Improve wireless range
Allow you to use 5GHz if preferred
Allow you to remove the Qute's unslightly wifi antenna
Remove the localised RF from the Qute, improving sound quality

September 29, 2012 3:35 AM
Having spent all that money on a UQ, it is a bit disappointing that I still need to spend $99 on an airport express to improve wireless streaming

http://forums.naimaudio.com/topic/unitiqute-andamp-wireless-signal-strength

garmtz

garmtz

Overigens gebruiken wij NOOIT wireless op de Naim apparaten. Derhalve ook weinig ervaring mee.

Kingpin

Citaat van: Onder013 op januari 18, 2014, 19:46:54
September 28, 2012 12:31 PM
The original model was 2.4GHz b/g.
The newer one (with the 24/192 board) is 2.4GHz b/g/n.
Irrespective, the antenna is useless and the RF impacts sound quality, so best avoided.

Buy a wireless bridge instead (eg. Apple Airport Express) and connect this to the Qute using a network cable.

This will:
Cost peanuts
Improve bandwidth
Improve wireless range
Allow you to use 5GHz if preferred
Allow you to remove the Qute's unslightly wifi antenna
Remove the localised RF from the Qute, improving sound quality

September 29, 2012 3:35 AM
Having spent all that money on a UQ, it is a bit disappointing that I still need to spend $99 on an airport express to improve wireless streaming

http://forums.naimaudio.com/topic/unitiqute-andamp-wireless-signal-strength
Die had ik ook gelezen.
Duidelijk.

jpmoree

Deze week een Squeezebox Touch met BoTW voeding op MP gescoord voor een leuk prijsje en de SB Duet daarmee vervangen. Ik kan nu dus ook hires files tot 96kHz afspelen! Na een streaming uitstapje van een paar maanden met een Mac Mini met Audinirvana  bediend vanuit de remote app op een iPad moet ik toch zeggen dat de bediening van een SB met toch veel beter bevalt. En qua geluidkwaliteit merk ik weinig verschil.

Ipv een Naim streamer waar ik mijn zinnen op had gezet zijn er ook andere mogelijkheden. Zeker omdat ik gang ben dat de bediening daarvan me ook tegen gaat vallen. Bij de dealer ziet het er geweldig uit, maar vaak kom je er pas na enkele weken achter of het echt bevalt en je je niet gaat ergeren aan bepaalde zaken (bij de Mac Mini bv de afspeellijst recent toegevoegd die alle nummers liet zien en niet gegroepeerd onder een (album) item).

Momenteel is denk ik mijn MF M1 DAC de zwakste schakel. Ik hoorde laatst een Metrum NOS Octave DAC en die leek (in een andere set en ruimte) meer PRaT te hebben, met wonderschoon midden. Ik zou ook voor een gebruikte Naim nDAC of DAC V1 kunnen gaan. Met name de gebufferde en gereclockde Coax en optische ingangen spreken me erg aan. Het preamp gedeelte op de V1 ga ik niet gebruiken, maar de spasynchrone USB ingang maakt hem voor de toekomst wel flexibeler. Zijn er mensen hier die al eens 2 of 3 van de 3 genoemde DACs vergeleken heeft?

ivdz

Nac152XS-NAP150XS-FlatCapXS-ND5XS-Naim Allae - QNAP219PII

garmtz

@jpmoree: ik zou zeker gaan sparen voor een ndac... Source first... Je gaat schrikken van wat een verbetering een DAC die synergetisch is met de rest van je set voor je kan betekenen. ND5XS lijkt mij een mooie 2e keus.

jpmoree

Snel als altijd, thanks Garmtz! Spidf via nDAC is dus beter volgens jou dan via V1? Zit dat hem in de DAC circuit wat anders is of in het analoge stuk?