Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Klout10

Proficiat Robin, ben benieuwd hoe ze klinken in vergelijking met de Motive's...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Citaat van: Klout10 op december 31, 2013, 15:55:09
Proficiat Robin, ben benieuwd hoe ze klinken in vergelijking met de Motive's...

Het is een grotere speaker dus dat spreekt voor zich :colgate: Meer gemak, meer en voller laag, meer geluidsdruk etc. Kortom beter :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Hahaha, komt me bekend voor, ik had eenzelfde ervaring toen ik indertijd de Motive's eens naast mijn Sehring luidsprekers kon proberen.

Fijne jaarwisseling!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Citaat van: Klout10 op december 31, 2013, 16:20:44
Hahaha, komt me bekend voor, ik had eenzelfde ervaring toen ik indertijd de Motive's eens naast mijn Sehring luidsprekers kon proberen.

Fijne jaarwisseling!

maar de motives vind ik nog steeds erg fraai. Een kleine speaker met een grote muil zeg maar :D

Dr.Bedlo

De alleas zijn inderdaad een stuk groter. maar mooier? K Heb ze op mijn XS  recent geleend van AA. Aansturing geen enkele probleem. Maar te analytisch wat mij aangaat. Ze stonden recent nog in de winkel. Eind oktober was dat.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op december 31, 2013, 16:34:53
De alleas zijn inderdaad een stuk groter. maar mooier? K Heb ze op mijn XS  recent geleend van AA. Aansturing geen enkele probleem. Maar te analytisch wat mij aangaat. Ze stonden recent nog in de winkel. Eind oktober was dat.

Ik deel je mening in het geheel niet, analytisch? Ze spelen gewoon mooi helder, open, krachtig en ruimtelijk met een lekker laag fundament. Als ik "Angel" van Massive Attack draai, wow wat een power. De lawinepijlen die hier regelmatig worden afgeschoten zijn er niets bij :D Ja, wow met plaatsing voor de vensterbank (in de lengte richting kamer). Met plaatsing aan de lange muur (kamer is 6x3,75m) vind ik het laag heel overheersend en slurpt dat al het andere op. Waar je laag verwacht is het er niet (bijvoorbeeld de zware stemmen van Yello) en waar je geen laag verwacht is het er wel? Dat was niet om aan te horen. Boem boem boem shake the room. Dat was trouwens ook zo met de Motives. Maar omdat Naim aangaf dat je ze tegen de achterwand kan plaatsen heb ik dit eerst geprobeerd. Niet aan te raden in mijn woonkamer. Ik was gisterenavond dus eigenlijk helemaal niet zo blij met de Allaes in 1e instantie :crazy:

Gr,

Robin

Dr.Bedlo

In vergelijk met de Neats zullen ze inderdaad een stuk helderder klinken. Maar vind ze te koel en te fantasieloos overkomen. Leuk maar ook niet meer dan dat. Average noem ik dat.
Quad vintage.

Lion of Judah

Citaat van: fred19633 op december 31, 2013, 17:29:17
In vergelijk met de Neats zullen ze inderdaad een stuk helderder klinken. Maar vind ze te koel en te fantasieloos overkomen. Leuk maar ook niet meer dan dat. Average noem ik dat.

Als dat zo was dan had Robin ze niet gekocht zijn smaak een beetje kennende. Maakt me wel nieuwsgierig. Gefeliciteerd met de aankoop!
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

fireman

Citaat van: LPlover op december 31, 2013, 14:55:07
Ik heb de Allae's van Jan Peter gisteren dus gekocht ;D

Kijk eens wat een verschil met de Motive 2 :D

de Motives gaan op MP, dus wie interesse heeft!

Kan je de specifieke klank verschillen tussen deze twee eens beschrijven?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Citaat van: Lion of Judah op december 31, 2013, 18:21:58
Als dat zo was dan had Robin ze niet gekocht zijn smaak een beetje kennende. Maakt me wel nieuwsgierig. Gefeliciteerd met de aankoop!

Dat zegt niet zoveel. Het is waar je vanuit gaat.als ik ze vergelijk met mijn oepjes oh ja daar mag niet meer overgesproken worden dan vond ik ze niet beter klinken ook niet slechter maar anders. En dat vond ik maar een beetje saai.
Quad vintage.

Klout10

Ach, over smaak kun je heerlijk twisten zie je maar weer  :D

Robiwan

Citaat van: fred19633 op december 31, 2013, 17:29:17

hmm ook daarin verschillen we :D :D. De Neat heeft wat meer hoogdetail, bij de Allae's is er overall gewoon meer balans zonder saaiheid. Maar ik ben niet goed in het duidelijk omschrijven van verschillen :hehe:

Dr.Bedlo

Ben ik ook niet. Doet er ook niet toe ze zullen het misschien in jouw akoestiek beter doen dan in de mijne.
Quad vintage.

loneranger

Ik wil graag de mening van Naim kenners. Ik heb afgelopen zomer Dynaudio focus 260 speakers gekocht. Ondanks dat ik veel metal en rock draai (niet de best opgenomen muziek) voor mij de beste keuze. Meeste hedendaagse speakers hebben een zodanig scherp en opgefokt hoog dat ik er niet naar kan luisteren. Maar vind de match met mijn Marantz pm Lite versterker niet zo goed. Ik had nooit naar Naim geluisterd, omdat qua karakter ik altijd te schel en scherp voor mij. Van een dealer kon ik thuis de XS 2 versterker proberen. En niet verwacht, maar klonk erg goed. Snel, ritmisch; zeker met mijn muziek. En mijn angst voor te scherp hoog kwam gelukkig niet uit. Sterker; het hoog van de Naim vond ik prettiger dan van mijn Marantz.

Wat vinden jullie van deze combi? Vind de prijs voor een xs 2 wel hoog. Misschien dat een gebruikte xs ook voldoet? Het model eronder, de 5si, lijkt mij te licht.

Robiwan

Citaat van: loneranger op december 31, 2013, 20:27:18
Ik wil graag de mening van Naim kenners. Ik heb afgelopen zomer Dynaudio focus 260 speakers gekocht. Ondanks dat ik veel metal en rock draai (niet de best opgenomen muziek) voor mij de beste keuze. Meeste hedendaagse speakers hebben een zodanig scherp en opgefokt hoog dat ik er niet naar kan luisteren. Maar vind de match met mijn Marantz pm Lite versterker niet zo goed. Ik had nooit naar Naim geluisterd, omdat qua karakter ik altijd te schel en scherp voor mij. Van een dealer kon ik thuis de XS 2 versterker proberen. En niet verwacht, maar klonk erg goed. Snel, ritmisch; zeker met mijn muziek. En mijn angst voor te scherp hoog kwam gelukkig niet uit. Sterker; het hoog van de Naim vond ik prettiger dan van mijn Marantz.

Wat vinden jullie van deze combi? Vind de prijs voor een xs 2 wel hoog. Misschien dat een gebruikte xs ook voldoet? Het model eronder, de 5si, lijkt mij te licht.

naim en dynaudio schijnt een goede combi te zijn!

jpmoree

Robin, had ze lekker laten staan tegen de lange wand, joh, ik had ze zo weer teruggekocht.....
Maar goed, AA heeft ze nog staan, maar eens kijken of we het eens kunnen worden, want mijn budget is beperkt....
Grappig, ik heb ook zo'n foto. Heb kort Motive 2SEs gehad voordat ik de allaes vond.

Robiwan

Citaat van: jpmoree op januari  1, 2014, 02:12:19
Robin, had ze lekker laten staan tegen de lange wand, joh, ik had ze zo weer teruggekocht.....
Maar goed, AA heeft ze nog staan, maar eens kijken of we het eens kunnen worden, want mijn budget is beperkt....
Grappig, ik heb ook zo'n foto. Heb kort Motive 2SEs gehad voordat ik de allaes vond.

:D :D Oei plavuizen :crazy: Ik zie ze niet staan op de site van Audio Artistiek!

Dr.Bedlo

Die site wordt ook nauwelijks bijgewerkt.Ik weet of niet of ze nog om de hoek zitten anders had ik ff voor je gekeken. Maar doe inmiddels ook geen zaken meer met AA.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op januari  1, 2014, 09:44:20
Die site wordt ook nauwelijks bijgewerkt.Ik weet of niet of ze nog om de hoek zitten anders had ik ff voor je gekeken. Maar doe inmiddels ook geen zaken meer met AA.

Iedereen de beste wensen voor 2014. Fred, zijn er nog upgrades in het vooruitzicht?

Dr.Bedlo

Ja jullie ook de beste wensen. Nee niet specifiek. Ik meen dat een upgrade binnen de Naim hierarchie niet zo zinvol is in mijn geval. Wil nog wel naar een ander type Sprekertjes luisteren van een merk dat hier niet meer genoemd mag worden. Maar veel haast heb ik er niet mee.
Quad vintage.

dre73

Citaat van: fred19633 op januari  1, 2014, 09:54:07
Wil nog wel naar een ander type Sprekertjes luisteren van een merk dat hier niet meer genoemd mag worden.

:D
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Alco

Citeermeer en voller laag, meer geluidsdruk
Dat is juist wat ik, gezien het formaat van de Allae's, ook had verwacht, maar in mijn kamer viel me juist op dat het laag  minder vol en diep ging dan verwacht. Ik had ze zo'n 20cm van de muur.
Niet dat het niet voldoende was (het laag vond ik één van de sterkste punten van de Allae's), alleen had ik meer verwacht, gezien het formaat van zowel de kast als de woofer.

Wat betreft de termen 'analytisch' en 'saai'.  Het is soms moeilijk om een bepaalde klank te omschrijven, maar deze 2 termen staan bij mij nogal tegenover elkaar. Ik vond de Allae's op m'n Nait XS niet analytisch (het mocht van mij nog iets openener en gedetailleerder, i.c.m Nait XS en ND5xs), maar had eigenlijk gehoopt/verwacht met de Allae's de perfecte match/synergy te hebben gevonden. 
(ook het feit dat ze mooi dicht tegen de muur aan konden staan sprak me erg aan)

Maar who cares, ben erg blij dat ze jou zo goed bevallen, LPlover!!  :) :worship:  2014 begint goed voor je! 8)

Heb ook nog een foto gevonden van begin dit jaar, toen ik de Allae's eventjes had.

Klopt, AA heeft al een tijdje geen occasions meer op de site staan.
Maar ik denk dat hij ze nog wel heeft staan hoor.  Als 't goed is zit AA vanaf morgen in Vries.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Ja het is niet eenvoudig om de klank te omschrijven. Vond ze weinig inspirerend en gaven mij geen Wauw gevoel. maar nogmaals de ene kamer is de andere niet. Aan de andere kant ben ik nogal geneigd dat als ik eenmaal een luidspreker heb gehoord die ik als minder ervaar, dat dan ook in een andere setting als negatief te ervaren. Had als eens in het verre verleden naar Naim sprekers geluisterd en vond dat niet zo bijster. Blijft hangen bij mij. Dat is net zo als Dynaudio een keer gehoord en als zeer droog ervaren. Zal er dus nooit meer naar omkijken.

Ehh..Alco je bent wel vaak terug te vinden op het Naim forum! ;D Kunnen we binnenkort Sonneteer op MP verwachten? 8)
Quad vintage.

dre73

Dus gelijk zijn alle modellen van het betreffende merk voor altijd ruk?

Dan zal upgraden wat lastig gaan worden in de toekomst. :D
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.