Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Lastig...Dit is meer horror.

Gisteren nog even naar de audio artiesten geweest voor de liefhebbers is er een vrij grote range aan Naim second hand spul te koop Overigens Alco, nog steeds op het Naim topic aanwezig. Toch maar weer aan de Naim binnenkort?
Quad vintage.

Deleted Member 2

Citaat van: fred19633 op september 20, 2013, 13:01:43
Heb ik toch nog een afbeelding gevonden van mijn woning en mijn akoestische en daarmee gepaarde gaande luisterprobleem. In rood de harige betjes en in geel mijn luisterpositie, en probeer daar meer eens iets goed van te maken.

Ik ken een dergelijk appartement behoorlijk goed en qua opstelling was het inderdaad een regelrechte ramp. Hoe je de luidsprekers ook plaatst, er is geen symmetrie te realiseren.
Later is de set die in dat appartement niet aan het spelen te krijgen was in een recht-toe-recht-aan huiskamer geplaatst en speelt de sterren van de hemel.

Sterkte :D

Alco

CiteerOverigens Alco, nog steeds op het Naim topic aanwezig. Toch maar weer aan de Naim binnenkort ?
Heel af en toe snuffel ik hier nog even op 't Naim topic.  Nee, ik ga binnenkort niet weer aan de Naim.
Vind Naim ook nog steeds mooi hoor, maar ben erg blij dat ik toch de stap naar Sonneteer heb gemaakt.

Ik luister nu vaker en langer naar muziek. Ik geniet er meer van, en that's what it's all about.  8)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Wanneer heeft de oude Nait XS lijn dat zwarte geborstelde voorfront gekregen?

Oude voorkant:

Nieuwe voorkant:
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Op een bepaald moment is het front van de XS gewijzigd naar een uitvoering identiek aan die van de Reference line. Als ik het goed heb was ergens in de loop van 2009...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Bensz

Is hier ook redelijk recente ervaring met streamen van ALAC vanuit een Mac met UPNP?
En de DAC V1 in combi met een MacMini?

garmtz

Supernait 1 vs Supernait 2 - vervolg incl. Hicap voedingen

Heb aardig wat lopen luisteren naar verschillende combinaties met de Hicap voedingen op beide versterkers. Eerder schreef ik al over de 'kale' verschillen tussen de versterkers. Om een goede 'base line' te hebben, heb ik nogmaals naar beide versterkers zonder voedingen geluisterd.

Wat me nu meer opviel dan de eerdere keer, was dat de 'volgbaarheid' (tunefulness voor de Linnies) op de SN2 vele malen beter is dan op de SN1, die duidelijk rommeliger omgaat met verschillende muzikale lijnen en het samenspel tussen instrumenten. Hier zou ik later nog beter op laten bij de vergelijkingen, want het bleek een belangrijke factor in de grootste verschillen.

Supernait 1 + Hicap 2 vs Supernait 1 + Hicap DR: Het inzicht waar ik het eerder over had, is heel duidelijk als ik eerst de SN1 met Hicap 2 beluister en dan overschakel naar de Hicap DR. Ritmische structuren worden veel strakker en alles heeft ook in de ruimte een meer stabiele plek. Er is ook meer openheid en de resolutie neemt behoorlijk toe. Dit alles geeft gewoon kortweg meer inzicht in de muziek. Je ontdekt beter welke melodielijnen met elkaar een samenspel aangaan en wat welk instrument precies doet.

Dit resultaat was een leuke verrassing. Ik had namelijk nog nooit de Hicap 2 met de Hicap DR kunnen vergelijken.

SN1 + Hicap 2 vs SN2: Een interessante vergelijking, want de SN2 heeft DR technologie intern en de SN1 + Hicap 2 niet. Persoonlijk vind ik hier de SN2 vanwege een beter inzicht in de muziek de winnaar. Wel zorgt de Hicap op de SN1 voor meer 'grootsheid' t.o.v. de SN2, maar ondanks de Hicap op de SN1, heeft de combinatie niet de precisie en duidelijkheid van de SN2. Wel een 'indrukwekkend' geluid.

SN1 + Hicap DR vs SN2: Hier slaat de tendens om en wint de SN1+Hicap DR het van de kale SN2, die nu op inzicht ongeveer gelijk ligt met de SN1+HCDR combinatie, maar een meer timide geluid geeft. Ondanks dit, heeft de SN2 nog steeds meer resolutie en openheid dan de SN1+HCDR en een dieper geluidsbeeld.

SN1 + Hicap DR vs SN2 + Hicap DR: Tja, dit is heel duidelijk een absolute voorkeur voor de SN2 + Hicap DR... Het gemak waarmee deze combinatie alle muziek - hoe moeilijk ook - ontrafelt, is heel fascinerend. De SN1 + Hicap DR klinkt hiermee vergeleken een beetje 'plat' en 'op de speakers'. Het inzicht dat de SN2 geeft t.o.v. de SN1, vind ik erg fijn.

De conclusies zijn denk ik evident uit deze vergelijking, maar kort gezegd denk ik dat de DR technologie toegepast op de SN1 voor veel gebruikers een eye opener kan zijn. Dat de SN2 doorgaat op deze technologie (en het feit dat er natuurlijk heel wat features uit de SN2 gesloopt zijn), maakt hem de natuurlijke opvolger van de SN1.

Over de tonale- en perspectiefverschillen die ik eerder noemde: deze zijn me in deze vergelijking minder opgevallen, maar de SN2 lijkt wat 'lichter' in het laag/midlaag. Persoonlijk denk ik dat dit komt doordat de SN2 minder versmering en meer resolutie in het laag heeft, waardoor de indruk ontstaat dat het dunner klinkt. Luister je langer, dan merk je dat dit niet het geval is.

In eigenlijk alle gevallen klonk de SN1 gewoon wat platter, meer 'op de speakers', minder open en met minder resolutie. Wat de Hicaps beide doen is het geluid meer grootsheid geven en vooral in het geval van de DR als extra: veel inzicht.

Dan nog een laatste disclaimer: de gehoorde verschillen tussen SN1 en SN2 zijn niet zo extreem groot als ze nu lijken. Ik ben van mening dat een evt. upgrade van SN1 naar SN2 echt door ieder persoonlijk moet worden beluisterd, want ieders mening kan natuurlijk afwijken van de mijne. Ik vind de Hicap DR wel een best grote upgrade t.o.v. de Hicap 2 en zou ik ieder in het bezit van een Hicap 2 streng aanraden uit te proberen.

Jumping Jack

Mooie en uitgebreide vergelijking Garmtz!

Ik mag volgende week beginnen aan het inspelen van een nieuwe SN2  ;).

Heb je trouwens al eens een NDX met XPS-dr getest? Ik vond het wonderbaarlijk wat voor verbetering dat gaf (loopt wel stevig in de papieren natuurlijk).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op september 25, 2013, 12:59:47
Mooie en uitgebreide vergelijking Garmtz!

Dank!

CiteerIk mag volgende week beginnen aan het inspelen van een nieuwe SN2  ;).

Dat gaat zeker 2 weken duren...

CiteerHeb je trouwens al eens een NDX met XPS-dr getest? Ik vond het wonderbaarlijk wat voor verbetering dat gaf (loopt wel stevig in de papieren natuurlijk).

Nee, nog nooit. Geloof best dat dat een enorme stap is... Volgens een collega is een 555 voeding nog extremer! ;)

ivdz

zeer bedankt Garmt !
ik ben zeker dat heel veel mensen op het UK Naim Forum deze analyse zouden willen lezen. Wellicht is het een idee ze te vertalen en daar ook te posten ?
Iver
Nac152XS-NAP150XS-FlatCapXS-ND5XS-Naim Allae - QNAP219PII

garmtz

Citaat van: ivdz op september 25, 2013, 13:35:50
zeer bedankt Garmt !
ik ben zeker dat heel veel mensen op het UK Naim Forum deze analyse zouden willen lezen. Wellicht is het een idee ze te vertalen en daar ook te posten ?
Iver

Dat begrijp ik, maar daar krijg je alleen maar meer discussie over en niemand is het ooit met elkaar eens, dus ik hou het liever klein... ;)  Kreeg al eerder bijna ruzie daar toen ik eerlijk probeerde te zijn.

Jumping Jack

Je pmc-uitlatingen? Idd grappig hoe men meteen in een kramp schoot.  ;D
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op september 25, 2013, 14:43:11
Je pmc-uitlatingen? Idd grappig hoe men meteen in een kramp schoot.  ;D
Yep... :)

Martin!!!

Duidelijke omschrijving Garmt  :thumbs-up: in de toekomst zelf maar is luisteren of ik een side- (SN2) of een up(voor/eind)-grade zal willen gaan maken  ;)
mainly British stuff

garmtz

Citaat van: Martin!!! op september 25, 2013, 16:46:07
Duidelijke omschrijving Garmt  :thumbs-up: in de toekomst zelf maar is luisteren of ik een side- (SN2) of een up(voor/eind)-grade zal willen gaan maken  ;)

Dank Marin! En als ultieme discaimer voor een ieder: dit zijn allemaal puur mijn persoonlijke bevindingen.., Lekker zelf beluisteren is het handigst en leukst...

RexManning

Toen ik ooit koos voor de 152/155 combinatie twijfelde ik over de Supernait. De SN1 won het bijna van mijn onderbuikgevoel (liever een losse pre-pro combinatie en later upgraden) maar verloor toch omdat er voor mij echt teveel in 1 apparaat zat. Zéker ook de DAC erin met digitale inputs stond mij niet aan, dat is te bepalend en wil ik persé los.

Inmiddels S400's erbij en vorig jaar de 152/155 voorzien van een Hicap die nog wacht op budget om te worden ge-upgrade. Later in het pad wil ik tzt mijn 152/155 graag naar een hoger nummer in de lijn upgraden (200/202)... Maar nu is daar ineens de SN2 en vraag ik me erg af waar de SN2 zich verhoudt tussen de losse combinaties. De DAC is er uit gehaald, dus mijn ND5XS kan ik er naast gebruiken, en als bonus een 1/4" headphone output (die ik toch nooit los zou kopen, weer 2 bakken erbij).

Met het risico in een geïntegreerd vs pre-pro discussie te komen toch mijn vraag... moet ik mijn upgradepad heroverwegen door de komst van de SN2? Ik weet niet of ik ooit mijn voorkeur voor pre-pro kan negeren, maar de SN2 prijst in ieder geval een stuk (!) goedkoper dan de volgende pre-pro stap die ik zou kunnen maken en er wordt wel heel hard geroepen dat het echt een SUPERnait is  :satisfied:.

Binnenkort maar eens een luistersessie regelen SN2 + Hicap DR vs 200/202 + Hicap DR op Ovator S400's. Iemand dat al gedaan overigens?

Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

Streamz

Zou ik niet doen. Je bent toch al op het upgradepad, dus waarom dat niet doorzetten? Uiteindelijk ga je per definitie over alle geintegreerde SN's heen qua kwaliteit. Wellicht niet qua smaak, maar daar kom je vanzelf achter.

Je overweegt een versterkerupgrade en een DR upgrade. Samen 5k oid? Met de SN2 zit je daarna op een eindpunt. De 202/200 is iets duurder neem ik aan. Maar biedt wel een upgradepad. Of eigenlijk meerdere upgradepaden; de voortrap, eindbak en voeding. Zou ik die meerprijs wel waard vinden.

Overigens zou ik er nog een optie naast zetten: upgrade van alleen je voorversterker naar de 282.
Ook 5k, en het zou maar zo kunnen dat de combi 282/155/HC/Ovator400 je meer biedt dan de SN2, ook met HCDR. En ook meer dan de 202/200 combi.

Volgende upgradestap kan dan DR van je HC zijn. Of de 200/250 eindbak.

garmtz

Goed, mijn advies... Er zijn bepaalde synergetische combinaties die je naar mijn mening niet moet doorbreken: zo vind ik alle XS producten het meest muzikaal klinken met een Flatcap XS als extra voeding. Een HiCap maakt zaken technisch beter, maar niet perse muzikaler. Een Hicap op de Classic of SN is echter wel een mooie combinatie. Ook vind ik dat een Classic component gecombineerd met een XS component wat inboedt aan muzikaliteit. De 282 en 250 horen bij elkaar en de 202 en 200 ook, maar daar vind ik een combinatie van 282 met 200 ook erg goed. De 250 heeft echt een andere klank dan de 200 en is niet perse altijd een upgrade vanaf een 200. Een 250 kan de speakers soms 'overpoweren'. Dat moet je goed voor jezelf beluisteren.

Dat gezegd hebbende...

Ik heb de NAC202/NAP200 naast de SN2 gehad en de SN2 won wat mij betreft. De 202/200 combinatie klonk donkerder, minder open, trager en minder gedetailleerd. Maar het is heel gevaarlijk om aan zoiets een waardeoordeel te hangen, want wat ik mooi vind, kan jij wel minder vinden... Mijn advies is dus om gewoon alle combinaties die je zou overwegen individueel te beluisteren en de beste uit te kiezen.

De nieuwe Naits zijn anders 'gevoiced' dan de oudere componenten, dus dat kan voor de ene persoon goed uitpakken, de andere hangt sterk aan het 'oude' geluid. Ik vermoed ook dat de Classic componenten nu aan de beurt zijn voor een update, maar er zijn indicaties dat dat niet op heel korte termijn zal zijn.

Klout10

Citaat van: garmtz op oktober  1, 2013, 09:16:32
Ik vermoed ook dat de Classic componenten nu aan de beurt zijn voor een update, maar er zijn indicaties dat dat niet op heel korte termijn zal zijn.

Vertel??
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Citaat van: Klout10 op oktober  1, 2013, 12:08:29
Vertel??

Is niet meer dan een vermoeden gebaseerd op een door mij bedachte logica: ze hebben nu Uniti, de XS reeks is redelijk aangepakt (en uitgebreid met een NAC172XS) en de Classic lijn is in al die tijd niet veranderd. Vandaar... Maar ik heb geen indicatie dat dat ook echt gaat gebeuren.

RexManning

Citaat van: Streamz op oktober  1, 2013, 08:38:57
Zou ik niet doen. Je bent toch al op het upgradepad, dus waarom dat niet doorzetten?

Dank, daar moest ik inderdaad even aan herinnerd worden. Pre/pro upgraden wordt numero uno op de lijst. Maar niet nu... €€

Nadeel van de 282 vind ik overigens (zie ook mijn headphone opmerking eerder) de napsc, weer een bak erbij.

zo vind ik alle XS producten het meest muzikaal klinken met een Flatcap XS als extra voeding.

En die was ik ook vergeten. Ik koos voor de Hicap in plaats van de Flatcap op mijn XS combinatie met vooruitziende blik op latere upgrade naar classic. Thanks!

Het wachten is overigens op budget, niet op eventuele productlijn updates van Naim. Mits die officieel zijn aangekondigd wacht ik daar nooit op, dan blijf je bezig.

Maar we zijn er weer, grote dank beide!!

Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

garmtz

Graag gedaan! Nog een tip: de Supernait 2 vind ik zelf niet beter worden van een Hicap 2, wel van een Hicap DR. ALLE Classic componenten (282, 202, SN) worden sterk verbeterd met de Hicap DR. Een soort 'no-brainer' om die dus ook te upgraden.

Ik zou persoonlijk voor een SN2 gaan en de Hicap upgraden naar DR.

N.L.

Goed, mijn advies... Er zijn bepaalde synergetische combinaties die je naar mijn mening niet moet doorbreken: zo vind ik alle XS producten het meest muzikaal klinken met een Flatcap XS als extra voeding. Een HiCap maakt zaken technisch beter, maar niet perse muzikaler. Een Hicap op de Classic of SN is echter wel een mooie combinatie. Ook vind ik dat een Classic component gecombineerd met een XS component wat inboedt aan muzikaliteit. De 282 en 250 horen bij elkaar en de 202 en 200 ook, maar daar vind ik een combinatie van 282 met 200 ook erg goed. De 250 heeft echt een andere klank dan de 200 en is niet perse altijd een upgrade vanaf een 200. Een 250 kan de speakers soms 'overpoweren'. Dat moet je goed voor jezelf beluisteren.

Dat gezegd hebbende...

Ik heb de NAC202/NAP200 naast de SN2 gehad en de SN2 won wat mij betreft. De 202/200 combinatie klonk donkerder, minder open, trager en minder gedetailleerd. Maar het is heel gevaarlijk om aan zoiets een waardeoordeel te hangen, want wat ik mooi vind, kan jij wel minder vinden... Mijn advies is dus om gewoon alle combinaties die je zou overwegen individueel te beluisteren en de beste uit te kiezen.

De nieuwe Naits zijn anders 'gevoiced' dan de oudere componenten, dus dat kan voor de ene persoon goed uitpakken, de andere hangt sterk aan het 'oude' geluid. Ik vermoed ook dat de Classic componenten nu aan de beurt zijn voor een update, maar er zijn indicaties dat dat niet op heel korte termijn zal zijn.

Garmt, 2 vragen:
Wat is het voornaamste verschil in geluid tussen de 200 en 250.2?
Wat voor effect heeft een hicap dr op de 202/200 combo? Wordt het geluid (oa) opener en gedetailleerder?

Bvd voor je info.
Naim - Neat - Chord

garmtz

Citaat van: N.L. op oktober  1, 2013, 20:25:36
Garmt, 2 vragen:
Wat is het voornaamste verschil in geluid tussen de 200 en 250.2?

Een 250.2 klinkt krachtiger en stabieler dan de 200, maar ook minder vloeiend en kan zelfs opdringerig worden in de verkeerde combinatie. Heb de 250.2 echter speakers aan horen sturen die nergens anders zo goed van gingen spelen...

CiteerWat voor effect heeft een hicap dr op de 202/200 combo? Wordt het geluid (oa) opener en gedetailleerder?

Ik heb de Hicap DR op de 202/200 (nog) niet getest. Als ik mijn eerdere ervaringen met de SN en SN2 mag extrapoleren, zal het geluid inderdaad opener en gedetailleerder worden. Maar ik praat liever niet teveel in dat soort technische termen. De Hicap DR geeft vooral meer inzicht in muzikale (ritme-)structuren en weet door meer rust en ruimte in het geluidsbeeld ook beter individuele instrumenten en partijen te scheiden (wederom: meer inzicht).

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op oktober  1, 2013, 20:43:58

Binnen 18 minuten antwoord van de dealer van naim op een vraag van een gebruiker (waarvan ik niet weet of deze klant is van de dealer).
Oprechte complimenten Garmt voor deze jaloersmakende service. :thumbs-up:

Gr
Henk