Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Klout10

Garmtz, is deze ergens als PDF beschikbaar?
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Deleted Member 2

Robiwan

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Robiwan

Deleted Member 2

Citaat van: LPlover op september 13, 2013, 13:36:30
ich spreche/lesen keine duits :D

Zo te zien gaat het je toch goed af. Bijna geen foutje te bespeuren ;)

Robiwan

Citaat van: Onder013 op september 13, 2013, 15:06:14
Zo te zien gaat het je toch goed af. Bijna geen foutje te bespeuren ;)

:D :D :D

garmtz

Pm maar voor een PDF. Wordt na het weekend. Of download via iDevice 'kiosk'.

fikszo

Gisteravond terug van vakantie gekomen en daar lag een naim hiline op me te wachten :)

Zojuist aangesloten, zal de komende dagen eens uitgebreid de tijd nemen om te luisteren..
Aurender N20 I Denafrips Terminator 12th I Dan D'agostino Progression pre I Dan D'agostino Progression S300 I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra Gen 5 I Kharma DB7-S

Madhouse

Vandaag de Naim Supernait 2 mogen ervaren op Wilson Benesch speakers en ik ben echt onder de indruk geraakt van zowel Naim als Wilson Benesch dat dit wellicht toekomst materiaal kan gaan worden. Voor nu gewoon lekker tevreden maar wie weet in de toekomst dus...
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Martin!!!

Citaat van: Madhouse op september 15, 2013, 21:27:06
Vandaag de Naim Supernait 2 mogen ervaren op Wilson Benesch speakers en ik ben echt onder de indruk geraakt van zowel Naim als Wilson Benesch dat dit wellicht toekomst materiaal kan gaan worden. Voor nu gewoon lekker tevreden maar wie weet in de toekomst dus...

Zou toch zeker is een keer luisteren naar de combinatie Naim  - Harbeth zelf vond ik de Wilson Benesch nogal wat dunnetjes klinken, maar een iederzijn smaak natuurlijk....
mainly British stuff

Etiennevh

Ik vond de Harbeth ook beter klinken eerlijk gezegd, maar er zat ook wel weer een fijne klank aan de Wilson Benesch. Ik kan het moeilijk beschrijven maar vond het wat meer gedetailleerd dan de Harbeths. Aan de andere kant ik vond meer muzikaliteit uit de Harbeth speakers komen..
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Graphtuner

had eigenlijk speciaal naar de xfi willen gaan om eindelijk eens naim/harbeth's te luisteren... of tis te zeggen, naar Garmtz zijn smaak/sets te komen luisteren.
Zal toch voor andere keer zijn... hun winkel binnenstappen durf ik niet wegens voorlopig ontbreken upgradebudget  :D
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Koetsu black / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Madhouse

Citaat van: Martin!!! op september 15, 2013, 21:42:52
Zou toch zeker is een keer luisteren naar de combinatie Naim  - Harbeth zelf vond ik de Wilson Benesch nogal wat dunnetjes klinken, maar een iederzijn smaak natuurlijk....

Zou zeker een optie kunnen zijn, de Harbeth klinken net een tikkeltje voller inderdaad. Ook erg mooie speakers vind ik.

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

tomvbugg

Welke cijfers krijgt de supernait 2 in stereoplay? 

garmtz

Citaat van: Madhouse op september 16, 2013, 10:24:46
Zou zeker een optie kunnen zijn, de Harbeth klinken net een tikkeltje voller inderdaad. Ook erg mooie speakers vind ik.

56 Klangpunkte... Maar review is zoals gezegd bij mij te krijgen via PM. De beschrijving is veel leerzamer dan het kale puntenaantal.

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Heb de SN1 maar eens naast de SN2 gezet en dit zijn mijn bevindingen...

Allereerst moet ik zeggen dat de SN2 een navenante inspeeltijd heeft. Ik zou persoonlijk pas serieus gaan luisteren naar deze versterker na 14 dagen continu 'spelen' (alleen aanstaan is denk ik echter ook wel genoeg). Tijdens de inspeelperiode nam de 'presence' van het geluid enorm toe en werd het geluid steeds minder terughoudend.

Na die 2 weken aanstaan heb ik lang en hard naar de SN2 geluisterd. Dit was een bijzonder plezierige ervaring: wat gelijk opviel was het strakke, diepe laag en de algehele verfijning en transparantie in het geluidsbeeld. Vooral op (vrouwen)stemmen was een bijzondere betrokkenheid te bespeuren. Dit zijn aspecten die mij bij de XS2 ook al waren opgevallen. Ook hoorbaar was een enorme 'snelheid' over het gehele frequentiebereik en een zeer hoge mate van evenwichtigheid over het gehele bereik.

Na een grondige gewenning aan de SN2 ook de SN1 aangesloten (die al een paar dagen warm stond en al een jaar of 4 was ingespeeld... ;)). De eerste zaken die opvielen, waren een klankbeeld dat tegelijkertijd donkerder (en minder transparant/gedetailleerd) in het middengebied was, maar tegelijkertijd meer 'aangezet' in het hoog. Verder was het laag rommeliger en wat benadrukt. Ook werd het geluidsbeeld dichter naar de luisteraar geplaatst. Dit 'nieuwe' geluid sprak mij in eerste instantie erg aan: pakkend en 'Naims'! Tja, het bekende verschijnsel van 'verandering'... :)  Na wat verder luisteren, viel mij op dat de SN2 door zijn snelheid, coherentie, openheid en verminderde 'rommeligheid' toch beter wist te betrekken in veel VERSCHILLENDE soorten muziek. Waar de SN1 zijn pakkende weergave op iedere opname 'plakt', is de SN2 wat meer neutraal en laat meer verschillen tussen (perspectieven in) opnames horen. Wat de SN1 doet, kan zeker werken en maakt het geluid voor sommigen vast 'pakkender', voor mij persoonlijk heeft de SN2 door zijn neutralere (en uiteindelijk minder vermoeiende) balans een grotere kans op langdurige tevredenheid.

Ik ben blij met de richting die Naim is ingeslagen. Het is de weg naar een meer universeel geluid, met wellicht voor de die hard Naim liefhebbers een kleine afname in directheid (wat ook kan worden gezien als kleuring, omdat het altijd aanwezig is).

Lion of Judah

Duidelijk verhaal! Wat je schrijft over de SN1 is zeer herkenbaar voor mij, zowel de " positieve" kanten (het pakkende en benadrukt laag ;)) als de "negatieve" (donker in het middengebied en aangezet hoog). De negatieve zijn voor mij met de komst van een voeding behoorlijk weggepoetst. Ben dan toch zeer benieuwd wat je mening is over de "verschillen" tussen de SN1 + voeding en  een kale SN2.
Niet dat ik meteen in de markt ben voor een SN2 want ik kan de interne DAC van de SN1 niet missen en om nou meteen ook een aparte DAC aan te schaffen? Nou nee, dan eerst een paar andere speakers of een streamer.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Robiwan

Duidelijk verhaal Garmt. Als je tijd hebt ben ik ook erg benieuwd naar het verschil tussen de XS1 en de XS2.

Gr,

Robin

garmtz

Citaat van: LPlover op september 18, 2013, 18:59:21
Duidelijk verhaal Garmt. Als je tijd hebt ben ik ook erg benieuwd naar het verschil tussen de XS1 en de XS2.

Gr,

Robin

Dat kan ik je niet vertellen, we hebben geen XS1 meer... Ik weet uit herinnering (en dat is altijd gevaarlijk) dat de XS2 verfijnder en opener klinkt. Vloeiender...

Bas Akkerman

Mooie omschrijving Garmt!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Blij dat jij het doet Garmt, want ik kan dat niet  ;D.

Ik kan nu al zeggen dat de combi ndx - sn2 de SU makkelijk overtreft op vlak van detail, klaarheid en controle zonder in te boeten op muzikaliteit, integendeel. Ik kan er van genieten tot dit weekend, dan moet ie jammergenoeg terug...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twani

Citaat van: garmtz op september 18, 2013, 18:21:05

Allereerst moet ik zeggen dat de SN2 een navenante inspeeltijd heeft. Ik zou persoonlijk pas serieus gaan luisteren naar deze versterker na 14 dagen continu 'spelen' (alleen aanstaan is denk ik echter ook wel genoeg). Tijdens de inspeelperiode nam de 'presence' van het geluid enorm toe en werd het geluid steeds minder terughoudend.

Na die 2 weken aanstaan heb ik lang en hard naar de SN2 geluisterd. Dit was een bijzonder plezierige ervaring: wat gelijk opviel was het strakke, diepe laag en de algehele verfijning en transparantie in het geluidsbeeld. Vooral op (vrouwen)stemmen was een bijzondere betrokkenheid te bespeuren. Dit zijn aspecten die mij bij de XS2 ook al waren opgevallen. Ook hoorbaar was een enorme 'snelheid' over het gehele frequentiebereik en een zeer hoge mate van evenwichtigheid over het gehele bereik.

Na een grondige gewenning aan de SN2 ook de SN1 aangesloten (die al een paar dagen warm stond en al een jaar of 4 was ingespeeld... ;)). De eerste zaken die opvielen, waren een klankbeeld dat tegelijkertijd donkerder (en minder transparant/gedetailleerd) in het middengebied was, maar tegelijkertijd meer 'aangezet' in het hoog. Verder was het laag rommeliger en wat benadrukt. Ook werd het geluidsbeeld dichter naar de luisteraar geplaatst. Dit 'nieuwe' geluid sprak mij in eerste instantie erg aan: pakkend en 'Naims'! Tja, het bekende verschijnsel van 'verandering'... :)  Na wat verder luisteren, viel mij op dat de SN2 door zijn snelheid, coherentie, openheid en verminderde 'rommeligheid' toch beter wist te betrekken in veel VERSCHILLENDE soorten muziek. Waar de SN1 zijn pakkende weergave op iedere opname 'plakt', is de SN2 wat meer neutraal en laat meer verschillen tussen (perspectieven in) opnames horen. Wat de SN1 doet, kan zeker werken en maakt het geluid voor sommigen vast 'pakkender', voor mij persoonlijk heeft de SN2 door zijn neutralere (en uiteindelijk minder vermoeiende) balans een grotere kans op langdurige tevredenheid.

Ik ben blij met de richting die Naim is ingeslagen. Het is de weg naar een meer universeel geluid, met wellicht voor de die hard Naim liefhebbers een kleine afname in directheid (wat ook kan worden gezien als kleuring, omdat het altijd aanwezig is).
Mooi omschreven alhoewel ik denk dat de doorsnee 'Naimee' gruwelt bij de omschrijving 'universeel geluid". Dat zochten ze niet dacht ik :nopompom: 

YamahaRXV

Citaat van: garmtz op september 18, 2013, 18:21:05

Mooi omschreven Garmt, en ik lees toch wel aardig wat overeenkomsten tussen jouw bevindingen en de mijne (die je al eerder van mij had gelezen  ;))
Dat je de Supernait 2 als meer neutraal en open beschrijf, daar kan ik het volledig mee eens zijn want versie 1 heeft zeker een wat gekleurde (maar m.i. over het algemeen toch wel lekkere) weergave.
Die aanzet in het hoog van de Supernait 1 herken ik zeker wel, dit vind ik dan eerlijk gezegd ook een mindere kant.
Mijn ex Superuniti was op dit punt beter en liet een meer natuurlijk en uitgewogen hoog horen; keurig in balans en nooit over het randje.
Voor de rest ben ik erg tevreden met de SN 1 en heb destijds na de nodige omzwervingen  juist gekozen voor Naim door de klanksignatuur die het ''oude'' Naim liet horen en voor mij juist meer onderscheidend was t.o.v. ''massa''.
Maar dat is natuurlijk puur gebaseerd op eigen smaak en voorkeur  ;)

Hoe zijn beide versies vergeleken, allebei zonder toevoeging van een HiCap ? Zonder HiCap achter versie 1 wordt ''het gat'' natuurlijk nog groter namelijk.... :angel:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8