Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op juni  9, 2013, 23:42:20
Probleem met spikes op een hardstenen vloer is dat je snel last krijgt van 'glare' (hardheid) in je midden en hoog. Dit komt omdat de trillingen uit de speaker niet weg kunnen, maar door de keiharde en loodzware vloer worden teruggekaatst de speaker in. Spikes werken het beste op een vloer die de trillingen af kan voeren, dus liefst vol hout of laminaat. Heb je natuursteen, kan een SuperSpike net genoeg ontkoppelen om de 'glare' weg te nemen.

Een spike is oorspronkelijk niet bedoeld om te koppelen. Het doel was om een luidspreker stevig te plaatsen in de situaties dat er zachte vloerbedekking is toegepast. De spike prikt dan door de vloerbedekking heen tot op de betonnen vloer. Het oeridee was om de beweging van de luidspreker die veroorzaakt wordt door de units te voorkomen.
Vervolgens hebben een aantal slimme lieden bedacht dat je er ook een ander verhaal aan kan ophangen.
Een spike koppelt dan wel, maar isoleert/dempt niet. Alles wat vanuit de luidspreker via de spike afvloeit, kan met het zelfde gemak weer terug de luidspreker in.
Dat zou wel eens de reden kunnen zijn van de glare in het midden gebied.

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op juni 10, 2013, 20:19:40
Bas, je kunt helaas niet bij mij komen luisteren (4 hoog, geen lift).
Dat is geen punt! Als je het leuk vindt doe ik met alle liefde die moeite hoor!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op juni 10, 2013, 20:51:10
Dat is geen punt! Als je het leuk vindt doe ik met alle liefde die moeite hoor!

je zit toch in een rolstoel?
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Citaat van: LPlover op juni 10, 2013, 21:51:45

Die kan toch rollen? 8) Ik moest al die trappen op lopen :devil:

Robiwan

Citaat van: Onder013 op juni 10, 2013, 21:58:02

:D :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op juni 10, 2013, 21:51:45
Ja, maar als je mijn lichte rolstoel tilt, kan ik zelf naar boven. Geen punt!

Citaat van: Onder013 op juni 10, 2013, 21:58:02
Van boven naar beneden wel ja. :devil: Deed de lift het niet? :P

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Klopt, een spike koppelt zeker, maar een spike op een schoteltje met rubber (Soundcare Superspijw) eronder koppelt zeker niet 100%, maar ergens tussen koppelen en isoleren.

De spike is oorspronkelijk ontworpen voor gebruik op houten vloerdelen.

paaj

Vier verdiepingen maar toch?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

S@m

Citaat van: garmtz op juni 10, 2013, 22:11:29
Klopt, een spike koppelt zeker, maar een spike op een schoteltje met rubber (Soundcare Superspijw) eronder koppelt zeker niet 100%, maar ergens tussen koppelen en isoleren.

De spike is oorspronkelijk ontworpen voor gebruik op houten vloerdelen.

Welk rubber?

In het zinken schoteltje zit wat zacht metaal wat resonantie zou kunnen 'opvangen', maar van rubber is imo geen sprake.

garmtz

Citaat van: S@m op juni 10, 2013, 22:16:21
Welk rubber?

In het zinken schoteltje zit wat zacht metaal wat resonantie zou kunnen 'opvangen', maar van rubber is imo geen sprake.

Verrek, je hebt gelijk! :) zou het materiaal waar de punt in staat dan wellicht wat zachter zijn? Anders vrees ik dat hun marketing erg dubieus is.

S@m

Citaat van: garmtz op juni 11, 2013, 08:59:09
Verrek, je hebt gelijk! :) zou het materiaal waar de punt in staat dan wellicht wat zachter zijn? Anders vrees ik dat hun marketing erg dubieus is.

Ze geven aan dat het gedeelte van de schotel waar de punt in komt (5) van een zachter metaal is dan de rest van de zinken schotel. Dit zou dus wel wat met resonantie afvloeiing kunnen doen.

Martin!!!

Citaat van: S@m op juni 10, 2013, 20:54:36
Dat is ONjuisT...  ;)

Maar goed dat jij het beter weet......
mainly British stuff

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op juni 11, 2013, 08:59:09

Dat is om de punt niet te beschadigen.  ;)
Overigens, het zijn uitstekende spikes voor een harde ondergrond en dus zeker niet op tapijt.

S@m

...

S@m

Citaat van: Martin!!! op juni 11, 2013, 09:21:48
Maar goed dat jij het beter weet......

Het gaat er niet om of ik het beter weet Martin. Zal mij een worst zijn, maar een spike koppelt nu eenmaal... ;)

Martin!!!

Ja maar de Soundcare Superspike ONTkoppeld (bij mij in ierder geval wel) en daar wil ik het bij laten.......

mainly British stuff

S@m

Citaat van: Martin!!! op juni 11, 2013, 10:12:29
Ja maar de Soundcare Superspike ONTkoppeld (bij mij in ierder geval wel) en daar wil ik het bij laten.......

Dan heb jij een heel speciale uitvoering want volgens de site van Soundcare doet een superspike hetzelfde als een normale spike...

CiteerQuestion 8: Do Soundcare Superspikes sound better than ordinary spikes ?

Answer: One thing for fact is that spikes sound better than any other thing you put under your HiFi equipment. Ordinary spikes and Soundcare Superspikes have basically the same function, but some customer and HiFi freaks have told us that they can hear that their equipment has become even better with Soundcare Superspikes than with ordinary spikes. There have also been tests that have given this result. This can be explained by use of much zinc that stops the resonances in the spike itself. The difference will only be mariginal.

;)

Martin!!!

En daar ben ik heel blij mee. Met mijn standaard spikes had ik (veel meer) contact geluid naar de benedenburen en dat is nu nagenoeg verdwenen. Dus voor MIJN gevoel ONTkoppeld e.e.a. ............ Jouw persoonlijke ERVARING is dus anders!

Me happy.....

Benedenburen happy!

En nu laat ik het er echt bij...........
mainly British stuff

S@m

Citaat van: Martin!!! op juni 11, 2013, 10:18:55
En daar ben ik heel blij mee. Met mijn standaard spikes had ik (veel meer) contact geluid naar de benedenburen en dat is nu nagenoeg verdwenen. Dus voor MIJN gevoel ONTkoppeld e.e.a. ............ Jouw persoonlijke ERVARING is dus anders!

Me happy.....

Benedenburen happy!

En nu laat ik het er echt bij...........

Haha, gelukkig ben je blij. Het gaat echter helemaal niet om een persoonlijke ervaring. Koppelen / ontkoppelen is een gegeven.

Jumping Jack

Ach, laat het rusten mannen en laten we ons eigen gelijk koesteren zolang we het hebben  ;).

OT: de NAP250 gaat morgen terug op reis binnen Europa (hij komt uit de UK, werd door zijn eigenaar meegenomen naar Italië, daarna naar mij gestuurd in België en morgen vertrekt hij naar Frankrijk)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op juni 11, 2013, 10:29:13
Ach, laat het rusten mannen en laten we ons eigen gelijk koesteren zolang we het hebben  ;).

OT: de NAP250 gaat morgen terug op reis binnen Europa (hij komt uit de UK, werd door zijn eigenaar meegenomen naar Italië, daarna naar mij gestuurd in België en morgen vertrekt hij naar Frankrijk)...

:) 

Dr.Bedlo

Heren,

Ik dacht om Edwin en zijn drukke zaak een beetje te ontlasten om het met de Naim Allaes even anders te doen dan in eerste instantie de bedoeling was. Ik heb vanmiddag eerst maar eens bij hem in de zaak geluisterd. Niet mijn akoestiek maar ik ka dan wel vrij vlot verhalen of het mij aanstaat of niet. En als het mij niet aanstaat dan hoeft er dus ook niet gesleept te worden.

Ok..Viel niet tegen zet een mooi rustig plaatje neer. Mist wat controle tov van de Harbethjes maar dat kan te maken hebben met de versterking. De Naims werden aangestuurd door een Unity en die mist mischien wat controle ten opzichte van mijn XS en Flatcap? Wat ik wel miste ( en Alco viel dit geloof ik ook al op) dat het geluis blijft plakken aan de speakers en niet echt los komt. Het geluid blijft in het midden gecentreerd.

Any way . Ik geef ze een kans bij mij thuis. Niet aankomende week ( Want dan ga ik de Hr TomTom lastigvallen) maar die week erop. Trouwens nog iets gekocht wat zijdelings te maken heeft met Naim, maar bij geen enkele Naim dealer te vinden zal zijn) Ra ra...
Quad vintage.

Martin!!!

mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: Martin!!! op juni 13, 2013, 16:34:57
Een T-shirt  :D
Met op de voorkant 'Naim' en op de achterkant 'mij'.

Dat hoofd af en toe van mij... :crazy: