Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

NWitkamp

Citaat van: corry op mei 27, 2013, 17:37:18
Is dat de scan speak reference monitor? Deze ken ik en is, mits goed gebouwd natuurlijk, wel een hele mooie monitor. Zou ze niet zomaar weg doen. Bedenk wel dat naim nogal eigenwijs is. Proberen zou ik zeggen, maar dan wel zonder exotische kabels, netfilters etc. Gewoon standaard netsnoeren, din interlink en single wire koperen speakerkabels/naca5. Ik speel zelf naar tevredenheid met de nait 5i-2, maar de x(s) serie schijnt toch wel een klasse beter (meer high end) te zijn.

Ik heb inderdaad de scan speak monitor speakers. Kwam ook nog een 122/150 combi tegen op internet. Wil max 1500 uitgeven eigenlijk voor een nieuwe set, Maar ben bang dat dit iets hoger uit gaat vallen :(

fikszo

Citaat van: garmtz op mei 27, 2013, 22:03:15
Een ND5 XS + XP5 XS klinkt nog steeds minder dan een NDX...

Hmm. en heb toch liever 1 kast ipv 2 in mn meubel, thanks voor tip.
Aurender N20 I Denafrips Terminator 12th I Dan D'agostino Progression pre I Dan D'agostino Progression S300 I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra Gen 5 I Kharma DB7-S

fikszo

Citaat van: garmtz op mei 27, 2013, 22:00:22
Een aantal zaken zijn cruciaal en lijken insignificant, maar zijn het niet:
- Gebruik geen netfilters
- Gebruik uitsluitend originele Naim netkabels en zorg dat ze allemaal goed zijn gepoold
- Gebruik uitsluitend originele Naim interlinks en laat de bajonetten van de DIN stekkers LOS
- Gebruik uitsluitend originele Naim luidsprekerkabels en liefst ook de Naim pluggen in de versterker
- Stapel de componenten liefst NIET en gebruik geen zachte voetjes/isolatie onder de componenten. Hard koppelen is het beste
- Cable dressing is erg belangrijk! Zorg dat de interlinks niet langs netkabels lopen en dat ze liefst niets raken op hun weg van ene naar het volgende component (is erg moeilijk)
- Let op de volgorde van componenten in het stekkerblok: volg de weg van het signaal, waarbij de bronnen het dichtst bij de aanvoer van de stroom zitten
- Een NAC 202 combineert uitstekend met een NAP 200, minder met een NAP 250, die was 'gepusht' kan klinken en 'heftig' in de verkeerde combinatie

Maar ik neem aan dat je dealer je dit allemaal al heeft verteld... ;)

Tja,

Dealer gaf aan dat Naim alleen suggesties doet op hun website over welke pre en power, maar meer ook niet. Hij was juist overtuigd van de combi 202 incl de 250 en vond zelfs dat ik de 200 helemaal moest vergeten.
Daarnaast bekabelde hij alles met MIT (interlinks en LS kabel). Gaf aan dat de originele Naim kabel aardig was, maar raadde aan absoluut wat extra geld te steken in MIT bekabeling.

Desondanks wil ik voor het relatief beperkte bedrag best eens een poging wagen om een NACA5 in huis te halen en te kijken hoe dat klinkt.

Ik heb alleen de streamer op de pre staan. Rest staat allemaal los, en zelfs in verschillende delen van mijn meubel (las veel over separation "brains" and "muscles")
Aurender N20 I Denafrips Terminator 12th I Dan D'agostino Progression pre I Dan D'agostino Progression S300 I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra Gen 5 I Kharma DB7-S

fikszo

Citaat van: garmtz op mei 27, 2013, 22:00:22
Een aantal zaken zijn cruciaal en lijken insignificant, maar zijn het niet:

- Gebruik uitsluitend originele Naim netkabels en zorg dat ze allemaal goed zijn gepoold

Momenteel gebruik ik overal Furutech netkabels voor.

Dus je wilt zeggen dat je zou aanraden deze terug te vervangen voor de standaard meegeleverde netsnoertjes?

Ruim 600 euro per powerline ga ik nooit uitgeven voor een netsnoer, zou ik dan dus beter de standaard dropveters kunnen verkiezen boven wat meer hoogwaardige netsnoeren?

Lijkt me bizar, maar wil het eens proberen

Streamz

Welnee. Zoveel mensen, zoveel meningen. Gewoon proberen, en vooral je eigen oren en gevoel volgen.

Je zal merken dat de Naim doctrine af en toe ridicule vormen aanneemt. En dat onder het motto dat Naim "zo ontworpen is" en dat "alle andere opties minder goed klinken." Ook wordt erwel eens gehint door Naim adepten dat de garantie kan komen te vervallen alsje afwijkt vn wat Naim voorschrijft.
Kijk maar eens op het Naim forum, het staat ervol mee. En het is makkelijk erin mee te gaan.

Dus: gewoon proberen. Eerst met de Naim meegeleverde netsnoeren. Zijn toch gratis. Klinken je Furutechs hetzelfde of minder, dan raak je ze wel kwijt op dit forum.

Vwb luidsprekerkabel: idem. Je kan NACA5 proberen (lenen van je dealer). Ik vond het een drama. Onacceptabel stug, en klonk niet meer dan redelijk goed.
Ik ben bij een ander merk uitgekomen. Past veel meer bij mijn smaak en werkt prima samen met mijn versterker.

Ook de keuze tussen de 200 en 250 is een kwestie van smaak.En geld uiteraard. Sommigen zweren bij de 200, anderen bij de 250. Ik ben voor de 250 gegaan, de 200 klinkt mij te lichtvoetig.
Overigens heb je bij een 202+250 combi een separate voeding nodig. Gaat je dus extra geld kosten. Heeft je dealer dat wel verteld?

Robiwan

Citaat van: fikszo op mei 28, 2013, 07:20:55
Tja,

Dealer gaf aan dat Naim alleen suggesties doet op hun website over welke pre en power, maar meer ook niet. Hij was juist overtuigd van de combi 202 incl de 250 en vond zelfs dat ik de 200 helemaal moest vergeten.
Daarnaast bekabelde hij alles met MIT (interlinks en LS kabel). Gaf aan dat de originele Naim kabel aardig was, maar raadde aan absoluut wat extra geld te steken in MIT bekabeling.

Desondanks wil ik voor het relatief beperkte bedrag best eens een poging wagen om een NACA5 in huis te halen en te kijken hoe dat klinkt.

Ik heb alleen de streamer op de pre staan. Rest staat allemaal los, en zelfs in verschillende delen van mijn meubel (las veel over separation "brains" and "muscles")

sorry hoor maar dan heeft jou dealer geen verstand van Naim.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

S@m

Citaat van: LPlover op mei 28, 2013, 08:22:28
sorry hoor maar dan heeft jou dealer geen verstand van Naim.

Of hij prikt door de zeepbel..?

Robiwan

Citaat van: S@m op mei 28, 2013, 08:26:05

Onzin. Naim klinkt gewoon het beste zoals Garmtz het opsomt. Daar zijn nu al zoveel voorbeelden van.

S@m

Dat vinden blijkbaar velen, maar ook velen niet. De waarheid zal in het midden liggen.

Leuk dat fikszo het mogelijke verschil gaat proberen waar te nemen en hopelijk zijn bevindingen zal delen...  ;)

Jumping Jack

Niet te veel zeveren, gewoon proberen.

Ik vond de naca5 ook echt niet beter dan mijn Ocos. De Powerline daarentegen is wel een voltreffer gebleken bij mij (vergeleken met het standaard snoer en een netkabel afgemonteerd met Furutech connectoren). De NAP250 die ik eerdaags verwacht zal trouwens wel onder de SuperUniti plaats (moeten) nemen, eventueel met wat demping ertussen (Quadraspire QX25 acryl-voetjes)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

NWitkamp

Heeft er misschien iemand ervaring hier met een CD5 en een teddycap ipv de flatcap?

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op mei 28, 2013, 08:35:17
Dat vinden blijkbaar velen, maar ook velen niet. De waarheid zal in het midden liggen.

Leuk dat fikszo het mogelijke verschil gaat proberen waar te nemen en hopelijk zijn bevindingen zal delen...  ;)

Naim heeft nu eenmaal geen dure kabels en interlinks nodig om het mooi te laten klinken. Dit in tegenstelling tot vele andere merken.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op mei 28, 2013, 08:26:05

Nee hoor. Heeft er gewoon geen sjoege van.
Quad vintage.

Jumping Jack

Citaat van: fred19633 op mei 28, 2013, 09:55:31
Nee hoor. Heeft er gewoon geen sjoege van.

;D zegt diegene die halsstarrig elke hulp door een dealer met kennis van zaken afwijst.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Gelukkig wel. Anders had ik nu met een onverkoopbare salade aan dure kabels gezeten.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op mei 28, 2013, 10:00:57
Gelukkig wel. Anders had ik nu met een onverkoopbare salade aan dure kabels gezeten.

:D :D

S@m

Citaat van: fred19633 op mei 28, 2013, 09:54:12
Naim heeft nu eenmaal geen dure kabels en interlinks nodig om het mooi te laten klinken. Dit in tegenstelling tot vele andere merken.

Hahaha, da's zo'n beetje de grootste kolder wat ik in de afgelopen jaren op dit forum heb mogen lezen!

Dr.Bedlo

Dan is lezen blijkens niet je sterkste punt! ;D
Quad vintage.

musfed

Ach, de dealer die de standaard Naim kabels (die meegeleverd worden op NACA5 na) blijkbaar onvoldoende vindt en dure alternatieven adviseert heeft daar in ieder geval een mooi economisch belang bij. Geeft je te denken.
Dutch & Dutch 8c's

Robiwan

Citaat van: S@m op mei 28, 2013, 11:14:26
Hahaha, da's zo'n beetje de grootste kolder wat ik in de afgelopen jaren op dit forum heb mogen lezen!

komt hard aan he de waarheid ;)

fireman

Heeft iemand de meest recente prijslijst van naim? Waar ook de qute 2 op staat.

Of posten of mailen. Thx
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Robiwan

Citaat van: Fireman op mei 28, 2013, 13:43:45

Of posten of mailen. Thx

bel latham even.

Dr.Bedlo

Citaat van: Fireman op mei 28, 2013, 13:43:45

Of posten of mailen. Thx

De 2 kost 1599. De oude versie kost nog rond de 1300 euro ( als ik mij niet vergis)
Quad vintage.

fireman

Citaat van: fred19633 op mei 28, 2013, 14:44:33
De 2 kost 1599. De oude versie kost nog rond de 1300 euro ( als ik mij niet vergis)

Vraag me af wat het specifieke verschil is.

Is er ergens ook een lijst waar de serial numbers staan met versies ?

Kan iemand aangeven wat het specifieke verschil is tussen een qute "1" en een qute "2" Dat 24 Bit?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Heb trouwens bij Latham een prijslijst opgevraagd. ( mooie site geworden trouwens )