Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op april  5, 2013, 12:35:52
Ja...!

Ok... en je weet zeker dat de TV daar ook geluid op geeft bij een externe bron?
Test eerst eens of je vanaf de blu-ray speler naar de ND5XS wel geluid hebt?

Check ook of de blu-ray speler op PCM staat! (en niet op RAW of iets dergelijks), de ND5XS kan geen Dolby weergeven.

Groet,

Bjorn

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op april  5, 2013, 12:37:18
Ok... en je weet zeker dat de TV daar ook geluid op geeft bij een externe bron?
Test eerst eens of je vanaf de blu-ray speler naar de ND5XS wel geluid hebt?

Check ook of de blu-ray speler op PCM staat! (en niet op RAW of iets dergelijks), de ND5XS kan geen Dolby weergeven.

Groet,

Bjorn

Bjorn,

Via de rechtstreekse verbinding van bijv. de Blue Ray optisch naar de Nd geeft een boven verwachting mooie SQ. Uiteraard PCM. Dat geld ook voor de Humax en de Xbox. Ben ff met oplossingen uitgeteld, zou toch moeten werken.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op april  5, 2013, 12:44:00
Bjorn,

Via de rechtstreekse verbinding van bijv. de Blue Ray optisch naar de Nd geeft een boven verwachting mooie SQ. Uiteraard PCM. Dat geld ook voor de Humax en de Xbox. Ben ff met oplossingen uitgeteld, zou toch moeten werken.

Check dan eerst of de TV bij externe bronnen met HDMI via de digitale uitgang dit weergeeft.... Daar gaat het blijkbaar mank.

Dr.Bedlo

Je bedoelt dat de TV via de Opti pcm signalen weergeeft? ja dat zou wel moeten want zo staat het ingesteld. Zal der morgen nog even goed naar kijken want het zou toch zo moeten lukken.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op april  5, 2013, 12:49:42
Je bedoelt dat de TV via de Opti pcm signalen weergeeft? ja dat zou wel moeten want zo staat het ingesteld. Zal der morgen nog even goed naar kijken want het zou toch zo moeten lukken.

Nee.... zoek eerst uit of datgene wat jij wilt ook echt gedaan wordt. Dus check in de manual of via externe bronnen die aangesloten zijn via HDMI de TV het audiosignaal weergeeft op de digitale uitgang. Dat hoeft namelijk helemaal niet het geval te zijn!

Groet,

Bjorn

garmtz

Citaat van: Fireman op april  4, 2013, 22:49:53
Nu met de qute heb ik een perfecte controle over input en volume. Ik heb begrepen dat de ND5xs dat niet heeft (volume zo wie zo niet, wel inputs??? ) heeft een ND5 of die andere grotere streamer van naim wél een voorversterkerfunctie ??

Uiteraard heeft de ND5xs ook controle over de inputs via iPad. Volume moet je niet willen, want waarom zou je 2 voorversterkers in je systeem willen hebben?

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op april  5, 2013, 12:51:09
Nee.... zoek eerst uit of datgene wat jij wilt ook echt gedaan wordt. Dus check in de manual of via externe bronnen die aangesloten zijn via HDMI de TV het audiosignaal weergeeft op de digitale uitgang. Dat hoeft namelijk helemaal niet het geval te zijn!

Groet,

Bjorn

Denk dat je best wel eens gelijk zou kunnen hebben. Zal daar morgen eens naar kijken.
Quad vintage.

garmtz

Als de TV namelijk digitaal 000000000000000000000.... uitgeeft, zul je ook licht zien, maar geen geluid horen!

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op april  5, 2013, 12:59:33
Als de TV namelijk digitaal 000000000000000000000.... uitgeeft, zul je ook licht zien, maar geen geluid horen!

Ja..Dan kun je je natuurlijk wel afvragen wat eventueel het nut zou kunnen zijn van een Dig out  op de tv die dan ff niks doet.

Zo..Straks ff naar de Audioartiesten en nagaan hoe het met de bestellingen staat. Tis tenslotte weer wat beter weer.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Kreeg net de vraag van een collega van mij of de Nstream app ook via een andere tablet dan die van Apple (Iphone-Ipad-IpodTouch-) werkt? Tsja..Werkt die bijvoorbeeld ook op een Nexus?
Quad vintage.

Alco

Nee helaas Fred, n-Stream werkt (nog) alleen op Apple apparaten.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op april  5, 2013, 13:07:54
Ja..Dan kun je je natuurlijk wel afvragen wat eventueel het nut zou kunnen zijn van een Dig out  op de tv die dan ff niks doet.

Dig out voor analoge TV...

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op april  5, 2013, 13:29:32
Nee helaas Fred, n-Stream werkt (nog) alleen op Apple apparaten.

Ok..Had al zo een vermoeden. Hoe staat het met je Ndtje?
Quad vintage.

Alco

CiteerALCO,

Ehh..Je wenste geen kabel salade als je eventueel zou besluiten een NAS aan te schaffen, maar zit mij net te bedenken dat je een NAS ook Wireless kunt aansluiten en je de nas eventueel dan bij de buren kunt stallen. Of heb je de ND5xs alweer verkocht.?
Verkocht niet, want dan had je (of iemand anders hiero) 'm ongetwijfeld al gesignaleerd op de bekende sites. :D
(plus dat ik dan wel heeel snel veel geld er op zou verliezen)

Maar,...kan wel alvast verklappen dat 't geen blijvertje is en zsm weer terug gaat naar de winkel. :lookaround:
Ik weet dat de problemen waar ik mee kamp niet aan de ND5xs zelf liggen, maar feit blijft wel dat ik er niet 100% dagelijks op kan vertrouwen dat iets goed functioneerd.

En even afgezien van de redenen waarom ik geen NAS heb/wil (de genoemde extra kabels was 1)...
als LMS (of Asset) bij andere gebruikers prima funcioneert, i.c.m de ND5xs dan zou 't toch niet uit moeten maken of 't draait op een PC of NAS ?  :unsure:
Als ik me niet vergis wordt op 't UK Naim forum wireless meestal afgeraden bij streaming,.. toch ?
(maar je zou een NAS dus op een slaapkamer kunnen plaatsen en dat deze dan draadloos verbinding maakt met een ND5xs ?)

De issues waar ik dagelijks tegenaan loop bij de ND5xs zijn het volgende:

1. om de paar uur caché wissen op de Ipod, omdat de lijst 'Artiesten A-Z' niet volledig is. (lege vakken, namen die missen, etc)
2. sommige tracks/albums spelen opeens niet meer als je ze selecteert. (terwijl ze dat eerst wel deden, en soms later ook wel weer)
3. soms is er plotseling een map 'diverse artiesten' aangemaakt, waar ook nog niet dagelijks dezelfde namen in staan.
4. Soms ontbreekt er veel cover-art bij artiesten. (of word pas getoond wanneer album speelt)
5. WAV-bestanden worden pas afgespeeld na converteren naar Flac!

Om een lang verhaal kort(er) te maken... heb m'n buik aardig vol van 't gedoe met de ND5xs. Ben er wel klaar mee nu.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

bmateijsen

Zo te zien zijn bijna al jouw problemen te relateren aan de gebruikte upnp software. Heeft de dealer bij jou de setup gedaan? Ik zou namelijk Asset niet als Server adviseren.

Groet,

Bjorn

Alco

De dealer heeft de setup gedaan, dat was nog met WMP.
Dat leek in 1e instantie goed te werken, maar bleek later al snel door de mand te vallen.
Ik heb toen de dag erna (op zondag) het UK Naim forum geraadpleegt en daar werd o.a. Asset en LMS voorgesteld,
Heb toen LMS geïnstalleerd en dat beviel prima! Heb daarom m'n dealer gemaild dat alles weer prima liep. :)
Ik blij + hij blij! :smile: Totdat ook daarmee dus enige tijd later steeds meer dingen mis liepen/opvielen.

Asset leek over 't algemeen wel iets vaker goed te werken, maar daarvan staat de 'lay-out' me niet aan. 
(al mini-cover-art bij het scrollen op artiest, wat te druk oogt en traag maakt bij scrollen)

Maar goed... wat 't ook is. Ik baal er van dat er blijkbaar zoveel UPNP software is, waarbij de ene dit aanraad en de ander weer dat, en dat iets de ene keer prima werkt, en de dag erna niet/minder goed.

Het spijt me, maar als dan de 'oplossing' is, om nog een paar honderd euro extra uit te geven (NAS met daarop de juiste software) bovenop dit voor mij al enorme bedrag (zeker voor een streamer), dan hou ik 't voor gezien.

Het zullen vast wel ouderdomsverschijnselen zijn... ;D ;), ik mis toch wel de eenvoud uit de echte Plug-N-Play tijd. ::) (CD/LP)

bmateijsen

Citaat van: Alco op april  5, 2013, 14:24:15
De dealer heeft de setup gedaan, dat was met WMP.
Dat bleek in 1e instantie goed leek te werken, maar bleek later al snel door de mand te vallen.
Ik heb toen de dag erna (op zondag) het UK Naim forum geraadpleegt en daar werd o.a. Asset en LMS voorgesteld,
Heb toen LMS geïnstalleerd en dat beviel prima! Heb daarom m'n dealer gemaild dat alles weer prima liep. :)
Ik blij + hij blij! :smile: Totdat ook daarmee dus enige tijd later steeds meer dingen mis liepen/opvielen.

Windows Media Player werkt...., maar daar is dan ook alles mee gezegd.... Logitech Media Server is ook eigenlijk niet gebouwd voor Nstream, je kan dan beter nog Twonky nemen.

En je bent in de tussentijd niet iets aan het veranderen in de bibliotheek, weet dat als jij ook maar 1 letter in de directory aanpast, de XML database jou gegevens niet meer kan vinden...

CiteerAsset leek over 't algemeen wel iets vaker goed te werken, maar daarvan staat de 'lay-out' me niet aan. 
(al mini-cover-art bij het scrollen op artiest, wat te druk oogt en traag maakt bij scrollen)

Layout is op Nstream altijd gelijk, welke upnp server je ook neemt.

CiteerMaar goed... wat 't ook is. Ik baal er van dat er blijkbaar zoveel UPNP software is, waarbij de ene dit aanraad en de ander weer dat, en dat iets de ene keer prima werkt, en de dag erna niet/minder goed.

Dat kan eigenlijk niet, dat het de ene dag werkt en de andere dag weer niet..... Dan is er duidelijk iets veranderd.

CiteerHet spijt me, maar als dan de 'oplossing' is, om nog een paar honderd euro extra uit te geven (NAS met daarop de juiste software) bovenop dit voor mij al enorme bedrag (zeker voor een streamer), dan hou ik 't voor gezien.

Dat hoor je mij niet zeggen, maar je stopt er nu mee, omdat je problemen ervaart met de UPNP server. Dat mag je dus het apparaat niet de schuld geven in mijn ogen.

CiteerHet zullen vast wel ouderdomsverschijnselen zijn... ;D ;), ik mis toch wel de eenvoud uit de echte Plug-N-Play tijd. ::) (CD/LP)

Als Fred het kan?? ......... ;D

Alco

CiteerJe kan dan beter nog Twonky nemen
Twonky heb ik ook al gehad,...kreeg 'm niet aan de praat, evenals Mediamonkey.

De bibliotheek is al die tijd hetzelfde gebleven.

CiteerLayout is op Nstream altijd gelijk, welke upnp server je ook neemt.
Niet tijdens het scrollen van A-Z op artiest.
(is via LMS alleen text. Als je een album selecteerd zie je (meestal) de cover-art, ter grootte van een nagel, en als een track speelt, ter grootte van een postzegel)

Via Asset zag ik tijdens het scrollen van A-Z op artiest al die mini-cover-artjes al, en dat laadde vrij traag.

In Ipeng (Squeezebox) bijvoorbeeld zie je als je een artiest selecteerd alle hoesjes op postzegel formaat, en als je daarvan 1 aantikt en begint te spelen, dan zie je 'm op veel groter formaat dan in n-stream. Geen onoverkomelijk iets hoor, dat n-stream daarin minder presteerd, alleen beetje jammer...

CiteerDat kan eigenlijk niet, dat het de ene dag werkt en de andere dag weer niet..... Dan is er duidelijk iets veranderd.
Juist omdat 't niet zou moeten kunnen vind ik 't ook zo irritant. Een voorbeeld:

Soms zag een artiest/album staan in een map (die ik niet heb aangemaakt) 'diverse artiesten'.
Een volgende dag stond diezelfde artiest weer individueel op z'n eigen plaats en stond er een andere artiest/band in 'diverse artiesten'.

Of... soms selecteer je een bepaalde artiest en mist er opeens van de 5 albums 4x de cover-art, terwijl die er wel is, want ik heb 't vaker gezien!!

Of...soms selecteer je één (of 'spelen vanaf deze track') track,...maar er gebeurt niks.
Tik je vervolgens op 'klaar' dan geeft het (i.p.v. de cover-art en evt de lopende/verstreken tijd) de melding 'track niet afgespeeld' (oid)

CiteerDat hoor je mij niet zeggen, maar je stopt er nu mee, omdat je problemen ervaart met de UPNP server. Dat mag je dus het apparaat niet de schuld geven in mijn ogen.
De (op zichzelf wellicht prima) NAS suggestie was inderdaad van Fred.
Ik weet dat de problemen niet aan het apparaat zelf liggen, dat heb ik ook niet beweerd.
Via de meegeleverde (en overigens erg fijne) IR AB werkt 't prima, en voor af en toe wil dat best aardig, maar da's uiteraard niet de bedoeling om 'm op die manier te bedienen.

CiteerAls Fred het kan?? .........  ;D
Dat trok mij ook min of meer over de streep...  ;) (no offence, Fred!) :D

Nouja...weer een ervaring rijker in ieder geval.  :lookaround:

fireman

Citaat van: garmtz op april  5, 2013, 12:52:34
Uiteraard heeft de ND5xs ook controle over de inputs via iPad. Volume moet je niet willen, want waarom zou je 2 voorversterkers in je systeem willen hebben?

Daar heb je best gelijk in. Als jij als kenner ;)  mag inschatten hoe de kwaliteit van unitiqute tov de ND5xs zich verhoudt op de schaal van 1 t/m 10. Hoe hoog staat de qute en hoe hoog staat de ND5xs. Wie weet is het toch de moeite waard om de ND5xs te nemen ipv de unitiqute. ( je mag de ND5 of NDX ook in dit verhaaltje meenemen )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Citaat van: Fireman op april  5, 2013, 15:54:35
Daar heb je best gelijk in. Als jij als kenner ;)  mag inschatten hoe de kwaliteit van unitiqute tov de ND5xs zich verhoudt op de schaal van 1 t/m 10. Hoe hoog staat de qute en hoe hoog staat de ND5xs. Wie weet is het toch de moeite waard om de ND5xs te nemen ipv de unitiqute. ( je mag de ND5 of NDX ook in dit verhaaltje meenemen )
ik heb de UQ nooit als pure bron gebruikt, alleen geïntegreerd. Zal het eens vergelijken...

Bensz

Alco,

Ik ben erg benieuwd hoe je ooit hebt geript. Dergelijke problemen herken ik, ooit had ik een bieb geript via Itunes.
Waar jij tegen aan loopt ligt waarschijnlijk aan taggs en instellingen, en niet zo zeer aan gebruikte UPNP servers. Een oplossing als een Nas geloof ik niet in.
Dubbele artisten, opgesplitste albums, en tig keer dezelfde coverart van hetzelfde album kunnen hele kleine bijna onopvallende oorzaken hebben.
Denk aan:

een gelijknamig album, maar van verschillende artiesten(Gold van Ryan Adams of Abba)
Een album, uitgebracht door een artiest, maar iedere track is artist+feat. nog een artiest.
Hele logische is natuurlijk hoofd, of kleine letter, en leestekens.
In oa Itunes een rip instelling welke aanstaat als zoiets als "deel van een verzameling".

Hoewel ik met Itunes kan lezen en schrijven, heb ik ook wel eens programmaatjes gebruikt om ooit geripte bestanden op nieuw te rippen en zo wel de juiste meta data te verkrijgen.
Volgens mij was het Max, waarbij je een bestand kunt rippen van je schijf met de optie "ripp as a CD"

Hopelijk kom je wel verder met je ND5X, wat mij betreft hoef je nog niet op te geven.
Ik zou Edwin naar je library laten kijken, desnoods lever je een HD bij em in en laat je hem de settings doen, of een re-rip maken(op een Sooloos?).
Ook de kennis hier aanwezig zou toch voldoende moeten zijn om het naar 100% tevredenheid te brengen.

Kon je wel van het Squeeze geval 100% genieten? Of verlang je meer naar oldskool HiFi?

Klout10

Goh, wat ben ik toch blij met m'n HDX! Werkelijk een alles-in-1 oplossing waarnaar je geen omkijken hebt! Geen gedoe met upnp servers, settings, tagging, etc. CDtje erin, rippen klaar. Hooguit eens een albumcover aanpassen omdat deze niet in de AMG database voorkomt maar dat is het dan ook...

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Klout, absoluut waar... Maar we hebben hier te maken met Alco en fred, beiden extreem eigenwijs en daardoor vaak slachtoffer van hun eigen karaktertrek... :)

Klout10

;D;D

Inderdaad, maar blijf dit soort berichten jammer vinden. Je brengt met al deze negativiteit toch een hoop mensen - onnodig - aan het twijfelen ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Citaat van: Klout10 op april  5, 2013, 20:36:05
;D;D

Inderdaad, maar blijf het jammer vinden...

Zo willen beide gewoon lijden... Het is heel nobel van ze... :D