Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Martin!!!

Citaat van: LPlover op maart 23, 2013, 14:01:24
De Audio Note TTone en Clearaudio smart phono zijn binnen.

Ben bijzonder in m'n nopjes met de wiebelbak :D

Zie er ook zeer fraai uit moet ik zeggen, ik herken de transparante draaischijf als die van mijn Clearadio Emotion hebben ze nauwe banden Adio Note en Clearaudio?
mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op maart 23, 2013, 15:58:17
Zie er ook zeer fraai uit moet ik zeggen, ik herken de tranparante draaischijf als die van mijn Clearadio Emotion hebben ze nauwe banden Adio Note en Clearaudio?

de arm is een rb250 met clearaudio bekabeling, audionote externe bekabeling en pebbles contragewicht upgrade. Ik denk dat de vorige eigenaar die pebbles er zelf heeft opgezet :D

Maar toegeven de sumiko is wat helder dus die ga ik vervangen. Ik zoek een voller klinkend element, wellicht een Benz?

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Geachte forum vrienden,

Zo..Ik was in de gelukkige omstandigheid van een weekend verlof en gelukkig want ik was wel heel nieuwsgierig naar hoe het geluid van de ND zich ontwikkelde. Welnu..daar kan ik kort over zijn. Was ik in 1ste instantie niet zo tevreden, maar niet teleurgesteld omdat ik weet dat Naim nu eenmaal moet inspelen en dat soms lang kan duren. En dat is ok wel wederom de waarheid gebleken. De ND presenteert zich nu in haar volle schoonheid. De presentatie die ik gisteravond beluisterde, nadat ik tijdens mijn afwezigheid de ND zachtjes op de radio had laten aanstaan-Is hemeltergend mooi. Controle, stereobeeld, diepte en noem alle superlatieven maar is dusdanig dat de Naim cd5xs daar niet in de buurt kan komen.

Was ik eerst nog onrustig omdat ik mijn cd speler misschien zou missen. Nu is die onrust weggenomen. Prachtig, ook de vlakheid en het wat magere geluidsbeeld zijn grotendeels verdwenen. Majestueus is het zeker nog niet, en dat verwacht ik ook niet daar dat nu eenmaal een streamer eigen is maar zo magertjes als het vorige wek nog was is het zeker niet meer. Het is werkelijk allemaal zeer fraai. Op naar de volgende upgrade.
Quad vintage.

garmtz

Martin!!!

Goed om te lezen dast je tevredenheid toeneemt Fred, ben benieuwd wat de extra voeding nog gaat toevoegen........  :thumbs-up:
mainly British stuff

Robiwan

Net terug van een gezellige en muzikale hifi show in Cafe engels te Rotterdam. Ik had samen met Lynch 1979 afgesproken. We waren beide behoorlijk onder de indruk van de Audio Note demo. Zoals gebruikelijk stonden de speakers (die zijn helaas niet om aan te zien) tegen de muur aan met flinke toe in. Gelukkig werd er zoals gebruikelijk niet loeihard gespeeld. Maar wat een autoriteit met een prachtig middengebied en een overall mooi vol en krachtig klankbeeld. De Cd-speler en DAC waren beide met 2400 pond nog niet eens zo prijzig. De versterker, speakers en draaitafelcombi dan weer wel :D

Op de 2e verdieping en hele dure set met een Pluto draaitafel, Blumendorf horn speakers en versterking van......? Een erg live geluid met helaas ook wat nare resonanties. Door het koude en droge weer was de bediening van de draaitafel geen pretje voor de beste meneer. Een partij geknetter door statische electriciteit :D Een andere dure set op dezelfde verdieping met een Raven draaitafel, Von Zweigert speakers en versterking van KR Technology klonk helaas nogal donker. De desbetreffende lp klonk nogal vervormd.

Waren er goed klinkende goedkopere sets? Jazeker, die van Rik Stoet Audio met Kudos monitor speakers, draaitafel van 600 euro plus een kleine buizenversterker klonk niet verkeerd.

Verder was ik nogal onder de indruk van een set bestaande uit relatief kleine Master speakers en DPS draaitafel.

gr,

Robin

fireman

Afgelopen weekend een qute als "bron"  geïnstalleerd  :headbanging:

Dit gaat buiten gewoon goed hoor, en dat nog wel met een dropveter tussen de qute en mijn voorversterker. Iemand een voorstel met wat ik mijn dropveter kan vervangen?

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

Een Chord interlink gaat altijd goed met Naim, Fireman.  :)

Bij mij is afgelopen weekend ook een nieuwe bron geïnstalleerd en wel...de ND5xs! :happy:

De ND5xs liep eerst via WMP als UPNP server, maar al gauw bleek dat niet een succes!
Ik liep o.a. tegen de volgende problemen aan:

1. veel artiesten/bands werden niet herkend.
2. veel albums werden niet herkend
3. niet alle albums van een bepaalde artiest/band werden gezien.

...en zo waren er nog wel een paar dingen...

Heb nu een 30-dagen trial-versie van Asset. (werkt prima), maar kreeg dus te horen dat LMS ook als UPNP server ingezet kan worden. Dat wist ik dus niet.
Ik had nog Squeezebox-Server op m'n PC staan. Die eerst verwijderd, LMS geïnstalleerd en jawell.... in no-time herkende 't mijn muziek bestanden weer en de ND5xs 'zag' LMS als UPNP server.

Wat me nog wel opvalt is, wanneer ik (met LMS als server) muziek vanaf USB-stick afspeel, er geen cover-art meer word getoond en dat voor de tracktitels, de artiest ook steeds wordt vermeld. (dat gebeurt niet als ik hetzelfde album via UPNP stream.  :unsure:

Een ander dingetje waar ik blijkbaar maar even aan moet wennen is dat n-Stream bij 't aantikken van een track, niet direkt die track afspeelt, maar dat er dan eerst een pop-up menuutje tevoorschijn komt, met zo'n 5 mogelijkheden. (wachtrij, playlist, etc)  Dat soort onzin had van mij niet gehoeven ... gewoon tick and play.

Maar afgezien van de nieuwigheid en iets minder intuïtieve werking van n-Stream, t.o.v. Ipeng, werkt 't nu als een tierelier.

En....vergeleken met de 1e dag heb ik 't idee dat ie al iets beter begint te klinken. :smile:
De eerste uren klonk ie verstopt, soft, saai, met een duidelijk gemis aan openheid, sprankeling en detail.
(de 'kale' SBT klonk aanmerkelijk beter!) Nu klink ie op z'n minst net zo goed als de SBT en met sommige albums al iets beter.

Kan haast niet wachten tot we 'n week of 2/3 verder zijn. :happy: 
(ik laat 'm via I-radio elke nacht en werkdag op fluistervolume inspelen)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

GF Alco, er zit voor mij in de n-stream een ander klein dingetje wat ik graag verbeterd ziet worden. Dat is het bedienen van het volume. Vlak daar boven zit een play knop en een bibliotheek knop. Je tikt gauw die bibliotheek map aan waardoor je het overzicht van de betreffende map te zien krijgt ipv het volume harder of zachter te zetten.

BTW, het volume moet jij nu toch met de "oude" AB bedienen? Niet met de n-Stream?? Of moet je dan je apparatuur doorlussen, zoals enkele pagina's eerder is besproken? En kan je dus met de n-Stream het volume bedienen?

BTW, die ND5xs ziet er ook wel chick uit hoor. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Ik merk na twee a drie dagen al verschil. Mijn voordeel is dat ik een behoorlijk stevige eindversterking er achter heb hangen en mijn voorversterker het bron geluid ook al enigszins een "lift" geef. Het blijft een leuke hobby :)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Alco

Je kunt in de instellingen van het beginscherm-daar waar je je ingang kiest. Van je n streaming app de pnp compatibiliteits modus wijzigen en dan krijg je niet meer dat schermpje te zien maar is het hit and play
Quad vintage.

Alco

CiteerBTW, het volume moet jij nu toch met de "oude" AB bedienen? Niet met de n-Stream?? Of moet je dan je apparatuur doorlussen, zoals enkele pagina's eerder is besproken? En kan je dus met de n-Stream het volume bedienen?

Het volume schijnt inderdaad (via een extra kabeltje) ook via n-Stream te bedienen te zijn, Robbert.
Persoonlijk vind ik 't niet erg om 't via de IR AB te bedienen. (heb qua bediening zowieso een voorkeur de good old IR AB, t.o.v. Ipod/pads)  Bovendien gaat de batterij dan ook nog sneller leeg als ik 't volume regel via de Ipod/app.
(ik denk dat ik iets vaker dan de gemiddelde  luisteraar het volume wijzig)

Wat ik me nog wel afvraag is:

Kan ik met de meegeleverde IR AB het LEDje van volume en bronkeuze op de Nait XS ook aan/uit zetten ?
Met de oude AB van de Nait XS druk ik dan gewoon op display, maar bij de AB van de ND5xs gaat dan alleen het display aan/uit.
(zou fijn zijn als 't wel kan, aangezien ik de AB die bij de ND5xs kwam iets prettig vind qua gebruik. (ligt wat lekkerder in de hand, doordat ie wat zwaarder is)

Ook vraag ik me af waarom de ontwerpers van de n-Stream app (geld overigens ook voor Ipeng) voor zwarte text op een fel witte achtergrond hebben gekozen, i.p.v. andersom.
Witte text op een donkere/zwarte achtergrond is minder fel en scheelt batterij duur. (de gratis SBT app is wel wit op zwart)

@Fred:
Mij is geadviseerd om het vakje UPnP-compatibiliteit uit te laten. (daardoor reageerde de app absoluut sneller)

Ik zie nu dat door het vakje aan te tikken die optie voor wachtrijen en afspeellijsten inderdaad weg gehaald kunnen worden.
Thanx! Zal er even een poosje mee experimenteren... het is dus kiezen tussen 2 'kwaden'.... of een trage(re) app, of wennen aan dat pop-up menuutje.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Vreemd. zonder schermpje zou je app. sneller moeten reageren. Bij mij reageert het overigens razendsnel. Kan misschien te maken hebben met de ingebouwde mediaserver op de Synology NAS.

Overigens klassenjustitie ik moest 2 maanden wachten en jij had hem al binnen een week,!!!!!!!!!!!  ???
Quad vintage.

Alco

Heb inmiddels toch maar besloten om dat vakje UPnP-compatibiliteit uit te laten (dus grijs i.p.v blauw)

Dan maar even dat pop-up schermpje, met afspelen, vanaf deze tracks afspelen, in wachtrij, afspeellijst, etc.
Als ik kies voor de 'tick-and-go' variant werkt n-Stream een stuk trager...

CiteerOverigens klassenjustitie ik moest 2 maanden wachten en jij had hem al binnen een week,!!!!!!!!!!!  :dontgetit:
Ja, dat viel mij ook 100% mee! :)  Had ik ook niet verwacht. Dus.... mij hoor je niet klagen wat dat betreft.  ;D ;)

Dr.Bedlo

Weliswaar geen Naim dus strikt genomen off topic. Maar ja , een van de mooiste schellak draaiers ter wereld ( vind ik dan) of het klinkt?
Quad vintage.

Oud lid

Citaat van: fred19633 op maart 26, 2013, 10:07:02
Weliswaar geen Naim dus strikt genomen off topic. Maar ja , een van de mooiste schellak draaiers ter wereld ( vind ik dan) of het klinkt?

Ik vind hem uitgesproken lelijk. Ook in het echt.

Erwin B

Dr.Bedlo

Daarom ook "vind ik". Toegegeven het is niet ieders cup off tea ( alhoewel ik koffie prefereer.) Maar ik vind NAIM ook spuuglelijk en die Designer moesten ze meteen er uitgooien maar ja, daar gaat het mij niet om.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Op het Harbeth forum is wederom een fraaie discussie ontstaan betreffende versterkers en hun eigen aardigheden. Het gaat erom dat het geen bal uitmaakt geluidstechnisch of er nu wel of geen balans of toon regelaars op een versterker zitten. En laat ik nu altijd gedacht hebben dat het wel iets uitmaakt. Je ziet bij ons geliefde merk tenslotte geen balans regelaar of treble en bass knopje zitte , laat staan een loudness knop? Het zal zijn reden wel hebben. Of is het gewoon een commerciële gag? Less is more?
Quad vintage.

Alco

Citeerik vind NAIM ook spuuglelijk en die Designer moesten ze meteen er uitgooien maar ja, daar gaat het mij niet om.
De 5i series van Naim vind ik wel vrij lelijk en de Olive serie ook. Het nieuwe Naim (zwarter, geborsteld aluminium front) vind ik wel mooier.

ps. ik heb nu 2x meegemaakt dat ik de ND5xs op I-radio wou laten inspelen dat bleek dat de zender de volgende ochtend/avond niet meer speelde.
(opnieuw op play tikken en 't was verholpen, maar begreep niet hoe 't kan)  :dontgetit:

Jumping Jack

Dat heb ik ook vaak aan de hand: precies alsof de verbinding plots wegvalt. En enkel met iRadio...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Kun je niet in de app van nstream iets aanvinken dat je altijd een connectie hebt? Misschien helpt het. Heb er zelf geen last van gehad.
Quad vintage.

Alco

Dat kan Fred, maar daar ligt volgens mij niet het probleem.  Heeft denk ik meer met het radiostation zelf te maken.
Had 't met m'n SBT ook weleens, en sommige zenders vielen vaker uit dan anderen.

Niet zo'n punt verder hoor. (kan evt ook een 32gb USB-stick laten afspelen om s'nachts in de laten spelen)

Dr.Bedlo

Ok,

Heb verder geen issues met de Nstream of de nd5xs, behalve de automatisering met dat kabeltje om via de app. het volume te kunnen regelen dat lukt van geen kant.
Quad vintage.

sebassie

zit t kabeltje er goed in aan de achterkant van nd5  ;D??
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Dr.Bedlo

Zou in dit geval wel heel erg stom van me zelf zijn!  :sarcasm:
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op maart 26, 2013, 10:07:02

Ja dat klinkt lekker hoor :wub: