Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op maart 10, 2013, 14:20:18
Misschien is rauw niet het juiste woord (blijft lastig soms, om klank in woorden uit te drukken), maar ik bedoel meer dat veel merken wat romantischer, warmer, smoother klinken, en dat veel mensen dat als prettig ervaren.
Naim daarentegen (enkele uitzonderingen daargelaten) klinkt wat direkter, levendiger, pittiger en dat associeer ik vaak meer met live muziek.

Gaat mij net zo. En dan Alco zou ik streaming links laten liggen. Het kan natuurlijk nog beter worden maar de combi Nait xs en ND5xs klinkt schitterend daar niet van..Luchtig, gedetaileerd,gecontroleerd en daardoor gelikter en smoother. Misschien dat de ND wel weer een meer live beeld geeft in combi met een Nait 2. Maar dak week ook niet.

Aan de andere kant het kan ook aan je mood of aan de CD liggen die je speelt. Soms klinkt het gewoon anders dan je gewend bent en dat als de setting niet is veranderd. Vanmorgen klonk het bij mij allemaal heel dunnetjes en mager, nu valt het weer mee. ! Zucht. Back to Bose dan maar".Dan weet je een ding tenminste heel zeker en daar hoef je dan ook geen moment aan te twijfelen dat je bagger spul hebt.

K zit er wel eens aan te denken om nog een naim set aan te schaffen voor het wat meer live gevoel. Een nait 2 met een cd 5-2 of zo. Dit met het volgende in gedachten"Ik zit mij in mijn luisterstoel stierlijk te vervelen, ik wou dat ik twee Naimpjes had dan kon ik beide spelen".
Quad vintage.

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op maart 10, 2013, 14:12:24
Je bedoelt dat streaming klankmatig neigt naar een combinatie van vinyl en cd? Dat lijkt me sterk.
Ik ken de weergave van vinyl te weinig om hier antwoord op te geven, maar ik denk dat je nog versteld zal staan van hoe dicht het in de buurt kan komen van die combinatie...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dr.Bedlo

Citaat van: Bas Akkerman op maart 10, 2013, 14:53:53
Ik ken de weergave van vinyl te weinig om hier antwoord op te geven, maar ik denk dat je nog versteld zal staan van hoe dicht het in de buurt kan komen van die combinatie...

Dat is dan wel weer zo, ben ik volledig met je eens. Het een streept het andere weg. Maar een echt live gevoel geeft het niet, daarvoor is het te gecontroleerd te smooth en te gemaakt.
Quad vintage.

Alco

CiteerK zit er wel eens aan te denken om nog een naim set aan te schaffen voor het wat meer live gevoel. Een nait 2 met een cd 5-2 of zo. Dit met het volgende in gedachten"Ik zit mij in mijn luisterstoel stierlijk te vervelen, ik wou dat ik twee Naimpjes had dan kon ik beide spelen"
Joh,... een week of 2 a 3 geleden had ik je waarschijnlijk kunnen helpen om die die gedachte realiteit te maken.
Heb net onlangs m'n CB Nait 2 verkocht!
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: fred19633 op maart 10, 2013, 14:37:50
Dat is ook zo het is en blijft een compromis. Maar als je zegt dat je meer een live gevoel wil dan zou ik zeggen vergeet streaming en vinyl en ga voor een Nait 2 met een cd-5-1. Dat geeft het live gevoel het beste weer volgens mij. Rauw. Gaan met die banaan. Rammen met die zooi. Zoiets.

dat gaat nu ook met de nait xs, cd5x met cd en soms met vinyl ;)
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Ohh...niks aan de hand dan!
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op maart 10, 2013, 18:14:44
Ohh...niks aan de hand dan!

vandaag staan de Neat Motives opgesteld op dezelfde plek maar dan zonder spikes. Geeft de klank net wat meer helderheid zonder dat het laag blubberig wordt. Ze staan dus direct op de vloerbedekking.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Zo...Cds ingepakt en die gaan deze week nog naar de ripping service! update van de ND5XS, Het begint te komen. Meer breedte en details. Nog wel een beetje een cleane en dunne sound. Als het meezit dan komen deze week de nieuwe speaker stelten.
Quad vintage.

Jumping Jack

Je gaat je cd's niet zelf rippen Fred?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Nee, geen tijd voor,en ook geen zin eigenlijk.
Quad vintage.

Nosferatu

Heb je dan zo veel CD's liggen dan ? Het kost je wat tijd maar die paar minuten per schijfje...... doe het gewoon in hapklare brokken van 20-30/dag en je bent er zo doorheen.
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Dr.Bedlo

Je hebt eigenlijk wel gelijk. Maar het is die verrekte onzekerheid dat ik iets niet goed doe. zoveel zijn het er ook niet meer die nog moeten gebeuren ongeveer 500 en de mooiste volgens ikke zitten al op de NAS.
Quad vintage.

Jumping Jack

Ah, gewoon zelf doen en de centen lekker in je zakken laten! Zoveel kan er niet mee mis gaan toch?
Jumping Jack's set
Discogs

Nosferatu

500...... heb je zo weggewerkt. Snap dat je er tegenop ziet (deed ik wel toen ik met rippen begon en ik heb nogal wat meer dan jij hebt) maar als je gewoon begint en af-en-toe een uurtje bezig bent verdwijnt de stapel nog-te-rippen-CD's als sneeuw voor de zon.  ;D
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Dr.Bedlo

Citaat van: fred19633 op maart  9, 2013, 18:44:33
Hmm..Platte weergave met weinig dynamiek. Alhoewel mijn ervaring is dat dat een beetje inherent is aan de analoge weergave.

Beste schellak liefhebber,

Ik heb mij vergist en dat is stom uiteraard.! Het ging om een element van Dynavector Te Kaitora  en Dynavector P75 MK3 pre. En ja..Ik was niet zo enthousiast maar dat zegt dan wederom niets. Ik had de helemorgen bij mezelf geluisterd en dan ook nog bij de Show. Ja dat word dan mischien net ff te veel vandaar mijn ongefundeerde conclusie . Het ziet er wel mooi uit! ( gaat Fred nu toch zijn Kapotte Linn eens naar de reparatie brengen?)

Quad vintage.

fireman

Even een check: met de ND5xs kan ik internet radio ontvangen/afspelen + 3 digitale bronnen aansluiten ( toshlink/coax/NBC) + USB (iPod enzo) + mijn muziek bestanden van de NAS aflezen. Dit alles te bedienen via de n-Stream app??? ( en alles via wifi natuurlijk )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Citaat van: Fireman op maart 11, 2013, 21:06:15
Even een check: met de ND5xs kan ik internet radio ontvangen/afspelen + 3 digitale bronnen aansluiten ( toshlink/coax/NBC) + USB (iPod enzo) + mijn muziek bestanden van de NAS aflezen. Dit alles te bedienen via de n-Stream app??? ( en alles via wifi natuurlijk )

Klopt als een bus... EN je kunt met diezelfde N-Stream app je Naim set (CD-speler en versterker) bedienen d.m.v. 'system automation' (3,5 mm mini-jack kabeltjes... :)).

Ik zou echter niet zo snel een ND5 XS combineren met Pass, maar mijn standpunten over mixen en matchen van Naim met andere merken moge duidelijk zijn... ;)

Jumping Jack

Zijn pass-set staat in de markt Garmt  ;)...
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Aha... :). Nouja, kan niet alles bijhouden hier... :)

sebassie

Citaat van: garmtz op maart 12, 2013, 00:06:47
Klopt als een bus... EN je kunt met diezelfde N-Stream app je Naim set (CD-speler en versterker) bedienen d.m.v. 'system automation' (3,5 mm mini-jack kabeltjes... :)).

Ik zou echter niet zo snel een ND5 XS combineren met Pass, maar mijn standpunten over mixen en matchen van Naim met andere merken moge duidelijk zijn... ;)

Heb ik t bij t rechte eind als ik denk dat er geen audiosignaal via de minijack loopt en dus de eerste de beste goedkope minijack volstaat? of ligt het allemaal iets genuanceerder...
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Dr.Bedlo

Nee zo simpel is het. Overigens gaat de ND5xs kwa sound de CD5xs nu voorbij.Heeft Garmtz dus wel gelijk in.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Ik heb begrepen dat de voeding xp5xs verbonden kan worden met de ND 5xs met een Burndy kabel. Is die Burndy nu ook bijgepakt of komt deze er nog eens overheen en moet je deze dus apart aanschaffen?
Quad vintage.

Cyreg

Citaat van: fred19633 op maart 12, 2013, 09:09:44
Nee zo simpel is het. Overigens gaat de ND5xs kwa sound de CD5xs nu voorbij.Heeft Garmtz dus wel gelijk in.

Fred betekent dat, dat je nu 'n goede CD netjes hebt geript en toen afgespeeld via je ND5xs en dat dat 'n betere klank/geluid/muziek produceert als diezelfde CD afgespeeld via de CD5xs???

Dat zou voor mij nu even de echte vergelijking moeten zijn > beide met "goede kabeltjes" en op dezelfde versterker/speakers afgespeeld  ;)

Als je dat nu toch nog niet hebt gedaan, zou je dan bereid zijn om...... :eh:
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Dr.Bedlo

Citaat van: Cyreg op maart 12, 2013, 11:45:37
Fred betekent dat, dat je nu 'n goede CD netjes hebt geript en toen afgespeeld via je ND5xs en dat dat 'n betere klank/geluid/muziek produceert als diezelfde CD afgespeeld via de CD5xs???

Dat zou voor mij nu even de echte vergelijking moeten zijn > beide met "goede kabeltjes" en op dezelfde versterker/speakers afgespeeld  ;)

Als je dat nu toch nog niet hebt gedaan, zou je dan bereid zijn om...... :eh:

Cyreg,

Een direct vergelijk kan ik niet meer maken daar ik inmiddels zowel de cd5 als de cd5xs niet meer in mijn bezit heb.Maar mijn geheugen is nog wel redelijk goed en dan klinkt het bij de cd5xs allemaal heel mooi en bij de nd 5xs prachtig. Een overtreffende trap dus. Niet dramatisch zeker niet maar aanwezig.Meer stereo in de breedte, meer details. Wel iets minder controle en meer "smooth".Zonder overigens aan dynamiek in te leveren. De presentatie is anders. Minder Pratt.En dat is nu maar net waar jezelf de meeste waarde aanhecht. Vergeet ook niet dat de ND5xs nog meer moet inlopen en dat nog veel beter kan worden. Eigenlijk moet ik gewoon wachten tot de nd5xs goed is ingelopen. Maar dat is nu eenmaal met Naim zo, lastig en vervelend maar is niet anders.
Quad vintage.

garmtz

Ik vind de CD spelers vaak wat rauwer in het hoog en wolliger in het laag en minder 'vloeiend' dan de streamers. Ik vind de streamers gewoon neutraler en minder gekleurd. Wat je dan mooier vindt, is een tweede...