Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op maart  9, 2013, 18:40:56
in welk opzicht?

Hmm..Platte weergave met weinig dynamiek. Alhoewel mijn ervaring is dat dat een beetje inherent is aan de analoge weergave.
Quad vintage.

Alco

Bedankt voor je uitleg mbt usb-stick, Fred. Dat vind ik dan wel weer een pluspunt van de ND5xs.

CiteerJa..Was gisteren op uitnodiging al de hele middag wezen luisteren naar de verschillende streamers en voedingen en tevens bekabeling. Was wel onthullend.
O ok, sorry... had 't eerst verkeerd begrepen, dacht even dat 't gisteren om een andere show ging.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Nee, was dezelfde show,

Ja..En ik moet zeggen nu de nd5xs de hele nacht heeft gespeeld en van morgen het geluid een stuk beter is geworden. Meer open, meer lucht en een (gelukkig) dieper stereobeeld. De vlakheid is nu enigzins verdwenen. Nogwel hardheid te bespeuren maar dat gaat ook wel goed komen.Opvallend dat de geknepenheid verdwijnt, daardoor heb ik niet meer zo sterk het idee dat de p3esr het niet aankonden en flink aan de limiet van wat ze kunnen speelden.
Hij speelt nu denk ik wel op het niveau van de cd5xs, alhoewel de presentatie van het geluidsbeeld anders is. Meer beheerst en stiff upperlip. De cd weergave zeker van de cd5i vind ik meer "Slam in you"re face".

Nieuw uit het roddelcircuit rondom Naim is dat men bezig is om een NACA 6 te onwikkelen. Prima als die stugheid nu eindelijk eens opgelost wordt.
Quad vintage.

Jumping Jack

Die naca6 doet al even de ronde... Ik heb vandaag voor het eerst naca5 in mijn set gehangen, wel met andere banaanstekkers want mijn soldeerbout trekt het niet (ik ken wel iemand die het voor mij kan doen, maar in afwachting daarvan...). Het klinkt voorlopig wat robuuster en wat vetter in het midlaag dan mijn Ocos die verfijnder speelt en wat meer detail laat horen (wat minder versmeerd)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Fred Mulder

Citaat van: fred19633 op maart  9, 2013, 19:01:39
Opvallend dat de geknepenheid verdwijnt, daardoor heb ik niet meer zo sterk het idee dat de p3esr het niet aankonden en flink aan de limiet van wat ze kunnen speelden.

De Harbeths zullen niet zo snel je zwakste schakel zijn, verwacht ik. Als je een luistert naar de S400, dan zou ik er ook eens een hoger Harbeth model naast zetten. Eerder heb ik de kleine Harbeths op een 500 serie met KDS/1 beluisterd, wow! Met betere apparatuur hebben ze nog een flinke rek naar boven.

Tenzij natuurlijk esthetische voorkeuren gaan spelen, er zijn inderdaad chamatere kasten (ik noem m'n Harbeths liefkozend konijnen hokken  ;D, heb overigens geen probleem met uiterlijk)

corry

.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op maart  9, 2013, 18:44:33
Hmm..Platte weergave met weinig dynamiek. Alhoewel mijn ervaring is dat dat een beetje inherent is aan de analoge weergave.

hmmm ligt aan de opname en wellicht de combinatie. Well Tempered met sumiko en lemann is niet de meest gebruikelijke. Ik zou een naim of dynavector phonotrap verwachten en zeker een dynavector element met een naim set.

Maar ik ben het wel met je eens dat vinyl niet uitgesproken dynamisch is. Wat mij opvalt is de soms wat brakke klankbalans van vinyl, tis allemaal wel erg mid georrienteerd. Dat hoorde ik vanmiddag zelfs nog op een hele dure Linn LP12. Nooit super zuiver in het uiterste hoog en diepste laag, dat heb ik een draaitafel nog nooit zien doen.

Ik snap heel goed dat Philips in de jaren 80 de cd op de markt heeft gebracht, waarmee in 1 keer vrijwel alle tekortkomingen van de plaat van tafel werden geveegd. Maar "The perfect sound forever"  is het zeer zeker ook niet, want daar klinkt het te "schoon/clean/gemaakt" voor.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: fred19633 op maart  9, 2013, 19:01:39
[...]Hij speelt nu denk ik wel op het niveau van de cd5xs, alhoewel de presentatie van het geluidsbeeld anders is. Meer beheerst en stiff upperlip. De cd weergave zeker van de cd5i vind ik meer "Slam in you"re face".[...]
Hét verschil tussen cd-weergave en weergave via een streamer. Waarbij ik vind dat een goede implementatie van streaming én de rust en flow van streaming én de gedetailleerdheid, de dynamiek en het puntige van cd biedt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op maart 10, 2013, 00:14:23
hmmm ligt aan de opname en wellicht de combinatie. Well Tempered met sumiko en lemann is niet de meest gebruikelijke. Ik zou een naim of dynavector phonotrap verwachten en zeker een dynavector element met een naim set.

Maar ik ben het wel met je eens dat vinyl niet uitgesproken dynamisch is. Wat mij opvalt is de soms wat brakke klankbalans van vinyl, tis allemaal wel erg mid georrienteerd. Dat hoorde ik vanmiddag zelfs nog op een hele dure Linn LP12. Nooit super zuiver in het uiterste hoog en diepste laag, dat heb ik een draaitafel nog nooit zien doen.

Ik snap heel goed dat Philips in de jaren 80 de cd op de markt heeft gebracht, waarmee in 1 keer vrijwel alle tekortkomingen van de plaat van tafel werden geveegd. Maar "The perfect sound forever"  is het zeer zeker ook niet, want daar klinkt het te "schoon/clean/gemaakt" voor.

Een rake analyse. Het is eigenlijk kiezen tussen 2 kwaden. Voor de een is wat te zeggen voor het andere ook. Mis wel het "Organische" bij de cd, alhoewel je met goede apparatuur wel een eind komt.Voor mijzelf heb ik besloten mij niet meer met de platenspeler bezig te hoiden, heb alles de deur uitgedaan. Edwin heeft nog een pracht Thorensje staan maar nee...Zit ik weer met een Rega en een Thorens en dat moet maar niet. Voordat je het weet ben ik wederom bezig met preetjes, naaldjes elementjes , matjes enz...Dat schiet niet op. Heb nog wat platen en moet maar zien of ik die op de een of andere manier kan digitaliseren. Wordt je ook niet gelukkiger van maar je moet toch iets.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Hmm...Dat is wel een hele goedkope upgrade Super. Volgens mijn ND%XS heb ik nu na de systeem automatisering 7 voor versterkers! Handig maar niet helemaal de bedoeling.
Quad vintage.

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op maart 10, 2013, 11:13:58
Hmm...Dat is wel een hele goedkope upgrade Super. Volgens mijn ND%XS heb ik nu na de systeem automatisering 7 voor versterkers! Handig maar niet helemaal de bedoeling.

Huh wat is dat Fred?

Goed om te lezen dat je steeds tevredener wordt over de sound van je ND5 XS  :thumbs-up:
mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: fred19633 op maart 10, 2013, 11:12:24
Een rake analyse. Het is eigenlijk kiezen tussen 2 kwaden. Voor de een is wat te zeggen voor het andere ook. Mis wel het "Organische" bij de cd, alhoewel je met goede apparatuur wel een eind komt.Voor mijzelf heb ik besloten mij niet meer met de platenspeler bezig te hoiden, heb alles de deur uitgedaan. Edwin heeft nog een pracht Thorensje staan maar nee...Zit ik weer met een Rega en een Thorens en dat moet maar niet. Voordat je het weet ben ik wederom bezig met preetjes, naaldjes elementjes , matjes enz...Dat schiet niet op. Heb nog wat platen en moet maar zien of ik die op de een of andere manier kan digitaliseren. Wordt je ook niet gelukkiger van maar je moet toch iets.

gisterenavond naar een akoestisch live optreden geweest (drum+15 man accordeon, 1 daarvan m'n schoonmoeder :D) en dan wordt je maar weer eens met je neus op de feiten gedrukt. Het klinkt zo ongehoord zuiver, doorzichtig en dynamisch en toch niet hard of scherp, soms wel fel. En dat geluid van die bekkens (metaalruis en geen ongedefinieerd gesis wat ik vaak hoor) en drums zo krachtig, kort en puntig maar toch warm. 3D beeld/diepte? Niets van dat alles in dat kleine zaaltje. Is digitaal of vinyl dan het meest realistisch in mijn oren?

D.......

bmateijsen

Live muziek en reproductie zijn 2 hele verschillende dingen ;)

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op maart 10, 2013, 11:29:17

tuurlijk, maar eigenlijk luisteren we allemaal naar een slapaftreksel van het origineel ;)

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op maart 10, 2013, 11:29:17

Goh...Is dat zo?
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op maart 10, 2013, 11:30:45
tuurlijk, maar eigenlijk luisteren we allemaal naar een slapaftreksel van het origineel ;)

Misschien is Streaming voor jouw wel de "Best off both worlds?".
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: LPlover op maart 10, 2013, 11:30:45

Uiteraard.. maar het is ook uiterst kostbaar om iedere keer artiesten uit te nodigen in jouw huiskamer ;).

Alco

CiteerLive muziek en reproductie zijn 2 hele verschillende dingen
Dat is zondermeer waar, waarbij ik voor de sfeer/beleving ook absoluut een live optreden prefereer.

CiteerEigenlijk luisteren we allemaal naar een slapaftreksel van het origineel
Als 't om de geluidskwaliteit gaat heb ik (waarschijnlijk als uitzondering heb ik 't gevoel) vaak een voorkeur voor reproductie.

Ben in m'n leven naar vele concerten geweest, waarbij in de meeste gevallen het geluid belachelijk hard stond.
Dusdanig dat texten soms amper nog te verstaan zijn doordat stemmen vervormen, of met overdreven veel galm worden weergegeven.
Ook merkte ik vaak dat bijvoorbeeld (ligt ook aan de plek waar je zit/staat te luisteren) één bepaald instrument overstemde en deze daardoor wegblies, of iets wat ook (te) vaak gebeurde...overdreven veel bass.

Enkele uitzonderingen waren dan vaak de optredens in kleine bezettingen, vaak met louter akoestische instrumenten en/of in kleinere zaaltjes.

Kortom,... qua beleving geen enkele HiFi-set 'the real thing' overtreffen (logisch, omdat daar ook het visuele aspect meespeelt van een artiest ter plekke aan 't werk zien), maar qua ontspannen, lekker luisteren heb ik (vaak) liever een mooie HiFi-set. :)  (bij een live optreden stoor ik me bijna altijd wel aan één van de bovengenoemde factoren)

Wat me in Naim dan wel aanspreekt (al heb ik 't idee dat de CB/Olive Naim daar nog net iets beter in was) is dat energieke, soms beetje rauwe/direkte, wat live muziek vaak ook heeft.
Ook is mijn ervaring met Naim tot nu dat stemmen iets meer op de voorgrond treden (letterlijk 'forward' klinken dus), zoals ik dat met live muziek ook vaak heb ervaren. 
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op maart 10, 2013, 11:33:11
Uiteraard.. maar het is ook uiterst kostbaar om iedere keer artiesten uit te nodigen in jouw huiskamer ;).

:D :D :D

AbZ

Citaat van: fred19633 op maart 10, 2013, 11:32:30
I like your spelling  ;D  Echt van de wereld...
af  ;)

Robiwan

Citaat van: Alco op maart 10, 2013, 13:02:53
Dat is zondermeer waar, waarbij ik voor de sfeer/beleving ook absoluut een live optreden prefereer.
Als 't om de geluidskwaliteit gaat heb ik (waarschijnlijk als uitzondering heb ik 't gevoel) vaak een voorkeur voor reproductie.

Ben in m'n leven naar vele concerten geweest, waarbij in de meeste gevallen het geluid belachelijk hard stond.
Dusdanig dat texten soms amper nog te verstaan zijn doordat stemmen vervormen, of met overdreven veel galm worden weergegeven.
Ook merkte ik vaak dat bijvoorbeeld (ligt ook aan de plek waar je zit/staat te luisteren) één bepaald instrument overstemde en deze daardoor wegblies, of iets wat ook (te) vaak gebeurde...overdreven veel bass.

Enkele uitzonderingen waren dan vaak de optredens in kleine bezettingen, vaak met louter akoestische instrumenten en/of in kleinere zaaltjes.

Kortom,... qua beleving geen enkele HiFi-set 'the real thing' overtreffen (logisch, omdat daar ook het visuele aspect meespeelt van een artiest ter plekke aan 't werk zien), maar qua ontspannen, lekker luisteren heb ik (vaak) liever een mooie HiFi-set. :)  (bij een live optreden stoor ik me bijna altijd wel aan één van de bovengenoemde factoren)

Wat me in Naim dan wel aanspreekt (al heb ik 't idee dat de 'oude Naim' daar nog iets beter in was) is dat energieke, soms beetje rauwe/direkte, wat live muziek vaak ook heeft.
Ook is mijn ervaring met Naim tot nu dat stemmen iets meer op de voorgrond treden (letterlijk 'forward' klinken dus), zoals ik dat met live muziek ook vaak heb ervaren.

Je bedoelt dan elke andere genre dan accordeon muziek? :D Dat klinkt in het geheel niet rauw

Robiwan

Citaat van: fred19633 op maart 10, 2013, 11:32:30

Je bedoelt dat streaming klankmatig neigt naar een combinatie van vinyl en cd? Dat lijkt me sterk.

Alco

CiteerJe bedoelt dan elke andere genre dan accordeon muziek? :D Dat klinkt in het geheel niet rauw
Misschien is rauw niet het juiste woord (blijft lastig soms, om klank in woorden uit te drukken), maar ik bedoel meer dat veel merken wat romantischer, warmer, smoother klinken, en dat veel mensen dat als prettig ervaren.
Naim daarentegen (enkele uitzonderingen daargelaten) klinkt wat direkter, levendiger, pittiger en dat associeer ik vaak meer met live muziek. 

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op maart 10, 2013, 14:12:24
Je bedoelt dat streaming klankmatig neigt naar een combinatie van vinyl en cd? Dat lijkt me sterk.

Dat is ook zo het is en blijft een compromis. Maar als je zegt dat je meer een live gevoel wil dan zou ik zeggen vergeet streaming en vinyl en ga voor een Nait 2 met een cd-5-1. Dat geeft het live gevoel het beste weer volgens mij. Rauw. Gaan met die banaan. Rammen met die zooi. Zoiets.
Quad vintage.

Alco

Je weet 't mooi te verwoorden, Fred. 8) ik begrijp je en kan me er wel in vinden.