Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Jeriko

Negen van de tien keer gaat het goed tenminste bij mij dan. Ik had laatst een cd van Paul McCartney all the best en daar zijn er verschillende versies van, en op de èèn of andere manier gaf die cd andere nummers op als die daadwerkelijk op de cd stonden raar maar waar.
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Dr.Bedlo

Vreemd. Aan de andere kant ook wel weer leuk eigenlijk.

Volgens Latham staat de ND5XS op de rol? Wat dat betekent weet ik dan ook weer ff niet. Volgens AA moet deze dus definitief deze week binnenkomen. Dus nog zo een vijftien jaar eerder dan mijn pensionering.!
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op maart  4, 2013, 12:23:29
Ok...Maar hoe weet je dan dat die internet database wel goed is dan?

Omdat dat tientallen/honderden/duizenden rips zijn die allemaal bit-identiek zijn. Als er 2 al exact gelijk zijn, kun je al spreken van een zekerheid van vrijwel 100%, aangezien 1 enkele bit precies op dezelfde plek verkeerd echt een statistisch idioot kleine kans is.

Dr.Bedlo

Van het Naim forum betreffende het lock up gedoe:
Quad vintage.

BuSpu

Citaat van: garmtz op maart  4, 2013, 17:22:48
Omdat dat tientallen/honderden/duizenden rips zijn die allemaal bit-identiek zijn. Als er 2 al exact gelijk zijn, kun je al spreken van een zekerheid van vrijwel 100%, aangezien 1 enkele bit precies op dezelfde plek verkeerd echt een statistisch idioot kleine kans is.
Ok, dat is duidelijk. Maar gebruikt elke rip-software een dergelijke vergelijking met bestanden op internet?

bmateijsen

Citaat van: BuSpu op maart  5, 2013, 09:10:16
Ok, dat is duidelijk. Maar gebruikt elke rip-software een dergelijke vergelijking met bestanden op internet?

Nee, helaas niet... Degene die het wel doen zijn o.a.:

PC:
- DBPoweramp
- Exact Audio Copy

Mac:
XLD

Degene die het zeker niet doet:
- Itunes

Groet,

Bjorn

Dr.Bedlo

K zal wel wat verkeerd doen maar EAC ript niet in Flac, maar zet alles in WAV neer.
Quad vintage.

BuSpu

Citaat van: bmateijsen op maart  5, 2013, 09:14:25
Nee, helaas niet... Degene die het wel doen zijn o.a.:

PC:
- DBPoweramp
- Exact Audio Copy

Mac:
XLD

Degene die het zeker niet doet:
- Itunes

Groet,

Bjorn

Dus als je niet de goede software gebruikt weet je niet of je rip 100 % is, klopt die conclusie?

bmateijsen

Citaat van: BuSpu op maart  5, 2013, 09:32:16
Dus als je niet de goede software gebruikt weet je niet of je rip 100 % is, klopt die conclusie?

Correct... Bovenstaande software geeft na rip (en met de correcte instellingen) een verificatie rapport met Accurate Rip status.

Groet,

Bjorn

Dr.Bedlo

Vind ik nogal een vreemd bericht iemand klaagt over een nogal slechte sound en volgens Harbeth Designer Alan shaw heeft dat met de combi Naim Xs en ND5xste maken?
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op maart  5, 2013, 10:06:13
Vind ik nogal een vreemd bericht iemand klaagt over een nogal slechte sound en volgens Harbeth Designer Alan shaw heeft dat met de combi Naim Xs en ND5xste maken?

Wat hier staat is dat als je de versterker MAXIMAAL open zet, je al met 130 mV signaal het maximale vermogen uit de versterker haalt. Uit de streamer komt echter 2100 mV, dus je KUNT de versterker niet hard open zetten, want dan zal de versterker al gaan vervormen als je de volumeknop pas half open zet (ik noem maar wat, is sterk afhankelijk van de gespeelde muziek).

Wat hij echter door elkaar haalt, is dat ingangsgevoeligheid TOTAAL iets anders is dan oversturingsmarge. Ik denk persoonlijk dat je wel 4000 mV of nog meer de versterker in kunt sturen, zonder dat de componenten aan de ingang over hun nek gaan. Wel natuurlijk als je de volumeknop dan ook hard opendraait, maar dan zijn ook je speakers en je oren stuk... ;)

Bij de versterkers die Alan Shaw gebruikt (QUAD), is het zo dat de elektronica in de voorversterker echt gaan vervormen bij voltages boven de... Zeg 1000 mV... Bij Naim is dat dus niet het geval. Het zou anders wel een heel DOM ontwerp zijn (wat dus niet zo is).

Alan Shaw heeft het niet altijd bij het juiste eind...

Dr.Bedlo

Ja ik weet het. Maar ja hij is nogal eigenwijs. T zal ook wel geen probleem zijn maar als je van hem moet horen dat je tweeters er aan gaan met deze specs is dat geen prettig vooruitzicht.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Fred, ik zou mijn vertrouwen eens gaan stellen in de 95% dat wél goed gaat in de hifi. Lijkt me een stuk relaxter.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dr.Bedlo

Bas,

Tis niet dat ik het niet vertrouw maar mag graag dingen weten en dan moet je dat uitzoeken toch. Dat het geen probleem is snap ik ook wel. Aan de andere kant is ben nogal onzeker die is te wijten aan onkunde. Ach kun je ook honderd mee worden. Zit nu weer met Db poweramp te klooien. Rippen gaat in Flac moeiteloos en de Meta data pakt ie feilloos maar wat is nu de juiste setting. Level 8 ( best) of datgene dat er net onder staat en dat is files uncompressed? Het houd je van de straat. Een cd staat er met level 8 in 2 minuten op. Dat is dus vrij snel.
Quad vintage.

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op maart  5, 2013, 14:11:19
Bas,

Tis niet dat ik het niet vertrouw maar mag graag dingen weten en dan moet je dat uitzoeken toch. Dat het geen probleem is snap ik ook wel. Aan de andere kant is ben nogal onzeker die is te wijten aan onkunde. Ach kun je ook honderd mee worden. Zit nu weer met Db poweramp te klooien. Rippen gaat in Flac moeiteloos en de Meta data pakt ie feilloos maar wat is nu de juiste setting. Level 8 ( best) of datgene dat er net onder staat en dat is files uncompressed? Het houd je van de straat. Een cd staat er met level 8 in 2 minuten op. Dat is dus vrij snel.

Level 5 en verder instellen volgens dit de gegevens in dit linkje (is overigens al tig keer gepost op dit forum) voor de optimale instellingen van dBpoweramp.

http://www.dbpoweramp.com/cd-ripper-setup-guide.htm
mainly British stuff

Dr.Bedlo

Vandaar ook dat dat linkje niet nodig was. Overigens rip je met level 5 niet optimaal.
Quad vintage.

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op maart  5, 2013, 22:40:51
Vandaar ook dat dat linkje niet nodig was. Overigens rip je met level 5 niet optimaal.

Deze stelling(en) moet je me even uitleggen.

mainly British stuff

Dr.Bedlo

Level 8 is the highest setting. ( En daarmee volgens mij ook het beste) Level 1 is het snelste en level vijf is een compromis tussen snelhied en kwaliteit . Maar willen wij niet de beste audio kwaliteit?
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op maart  5, 2013, 23:05:43
Level 8 is the highest setting. ( En daarmee volgens mij ook het beste) Level 1 is het snelste en level vijf is een compromis tussen snelhied en kwaliteit . Maar willen wij niet de beste audio kwaliteit?

Level 8 is de meeste compressie, dus je krijgt de kleinste files. Dus het meeste werk voor de streamer om te decoderen, met dus de potentieel meeste negatieve impact op de geluidskwaliteit. Ik vind 5 gewoon een prima uitgangspunt. 1 kan ook. 8 ook... Als je de server laat decoderen maakt het feitelijk toch geen sluit uit.

Dr.Bedlo

Hmm..Vreemd omdat level 1 gezien word als het sneltste  ( staat er ook bij -fast) en dat associeer ik dan met het meest onnauwkeurige. Maar 5 zal de truck ook wel doen.Maar we gaan wel heel erg off topic. Meen ook dat Alan Shaw het inderdaad niet goed ziet, en spoken op tafel dondert die er niet zijn.

YEEEEEHHHH Morgen is tie er de ND5XS. Nerveus..nee valt wel mee.
Quad vintage.

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op maart  5, 2013, 23:27:10
Hmm..Vreemd omdat level 1 gezien word als het sneltste  ( staat er ook bij -fast) en dat associeer ik dan met het meest onnauwkeurige. Maar 5 zal de truck ook wel doen.Maar we gaan wel heel erg off topic. Meen ook dat Alan Shaw het inderdaad niet goed ziet, en spoken op tafel dondert die er niet zijn.

YEEEEEHHHH Morgen is tie er de ND5XS. Nerveus..nee valt wel mee.

Uncompressed is dan het "allerbeste" ik heb Level 5 met uncompressed vergeleken maar hoor geen enkel verschil....

Morgen is inmiddels vandaag geworden, succes Fred...............
mainly British stuff

Dr.Bedlo

Quad vintage.

paaj

Snelst is gewoon minder effectief, met level 8 wordt er meer rekenkracht gebruikt voor het zoeken naar de optimale compressie. Dat kan op talloze manieren dus is wat zwaarder, uitpakken gaat daarna volgens vaste regels (anders is het niet meer bitperfect) dus bij afspelen zou het weinig tot geen verschil moeten maken lijkt me.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Nosferatu

'sneller' of 'langzamer' hebben niets met de kwaliteit te maken maar met de mate van compressie. Hoe 'sneller' hoe minder (of helemaal niet) een bestand word verkleind, hoe 'langzamer' des te kleiner het uiteindelijke bestand word. Dat kost meer rekenwerk en dus tijd.

In principe maakt het voor de geluidskwaliteit niet uit, het FLAC bestand word bij afspelen weer 'uitgepakt' naar het oorspronkelijke audio formaat. Wat wel kan uitmaken voor het geluid is waar dit 'uitpakken' gebeurt, op je NAS/PC of op je mediaspeler. Als je mediaspeler er een beetje moeite mee heeft dan kan je dat horen. Beste is dat dus op je NAS/PC te laten doen en je mediaspeler met de 'afgemaakte' data te voorzien.

Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Dr.Bedlo

Ja..Ik begin het te snappen. Sterker nog Ik snap het. Moet nog steeds even wennen aan het feit dat er geen audio pakketjes maar data pakketjes worden verstuurd naar de Streamer cq Mediaplayer. DB Poweramp is wel een mooi proggie. Werkt feillooos zonder al te veel instellingen en de Meta data werken ook mooi. EAC is een ander verhaal als je naar Flac wil rippen!
Quad vintage.