Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Martin!!!

Citaat van: Jumping Jack op februari  9, 2013, 22:42:07
Streamen en vinyl gaan perfect samen, cd is een overbodig compromis tussen de tastbaarheid en handeling van een fysieke drager en het gemak van digitale weergave.

+1

Samenvattender is het niet te verwoorden!  :clapping:
mainly British stuff

musfed

CiteerDe pest is dat als je een steeds betere keten opzet, dat je steeds meer de plussen en de minnen gaat horen. Dus soms kan je ook vreselijk balen van een streaming opnamen, maar ook vreselijk goed genieten van een gestreamde opname.

Ja, ok, maar dat had je toch ook met cd's!!  Ik heb vreselijk klinkende cd's hier. Trouwens ook wel met lp's (hoewel, oude lp's klinken vaak beter dan de nieuwere... duck and dive). Ik heb een lp van de Waterboys, Pagan place, geweldige muziek, maar de klank is waardeloos, blikkerig. LP's uit de jaren 60 en 70 zijn bijna allemaal goed. In de jaren 80 komt de klad er langzamerhand in. Had ik in die tijd niet in de gaten omdat ik nog geen goede set had.

Dutch & Dutch 8c's

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op februari  9, 2013, 22:43:01
Chips die upgrade had ik even gemist, wel flitsend ook zo'n rood element boven het zwarte goud!

heb ook nog een 2e hands stageline N aangeschaft (volgende week in huis), kijken of deze nu wel bevalt met de dynavector :D :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

musfed

CiteerStreamen en vinyl gaan perfect samen, cd is een overbodig compromis tussen de tastbaarheid en handeling van een fysieke drager en het gemak van digitale weergave.

Mooi verwoord.
Dutch & Dutch 8c's

Jumping Jack

Dank je. De hoestsiroop levert soms heldere inzichten  ;D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Citaat van: Musfed op februari  9, 2013, 22:44:27
Ja, ok, maar dat had je toch ook met cd's!!  Ik heb vreselijk klinkende cd's hier. Trouwens ook wel met lp's (hoewel, oude lp's klinken vaak beter dan de nieuwere... duck and dive). Ik heb een lp van de Waterboys, Pagan place, geweldige muziek, maar de klank is waardeloos, blikkerig. LP's uit de jaren 60 en 70 zijn bijna allemaal goed. In de jaren 80 komt de klad er langzamerhand in. Had ik in die tijd niet in de gaten omdat ik nog geen goede set had.

klopt, sommige 80's lp's klinken gewoon dun en vlak. Ze zijn ook echt dun trouwens :D

Martin!!!

Citaat van: LPlover op februari  9, 2013, 22:46:31
heb ook nog een 2e hands stageline N aangeschaft (volgende week in huis), kijken of deze nu wel bevalt met de dynavector :D :D

Je blijft me verbazen.........  8)
mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op februari  9, 2013, 23:38:20
Je blijft me verbazen.........  8)

kijken of randaarde klankmatig van invloed is op de stageline zoals bij jouw wel het geval is.

Streamz

Streamen is gewoon een nieuwe manier van digitaal afspelen.
Een CD speler leest een WAV file van een CD en stuurt deze naar de DAC, en vervolgens naar de versterker.
Een streamer leest een WAV of ander formaat file van een harde schijf of solid state en stuurt deze naar de DAC, en vervolgens naar de versterker.

Het verschil zit dus in het traject voor de DAC. Streamen biedt meer gebruiksgemak (alle muziek op 1 plek, meerdere manieren van verkrijgen van muziek, meer keuze in bediening), ondersteund meerdere formaten (van Spotify k-kwaliteit tot hi-res), neemt weinig fysieke ruimte in (2TB disk is 3000 CDs in capaciteit maar slechts 10 CD hoesjes in fysieke ruimte).
Nadelen: vergaren en klaarzetten van muziek kost tijd en moeite, en je moet iets van computers weten. Maar dat kan een dealer voor je doen.

That's it. Pick your choice. Daarna heb je gewoon weer DAC, versterker en luidsprekers nodig.

Om maar weer ontopic te gaan: de demo met de 282/250 blijft door mijn hoofd spoken. Binnenkort komt er een Audio Research demo tegenover te staan. Benieuwd wat me meer gaat bevallen.

garmtz

Fred, jouw onzekerheid wordt volledig veroorzaakt door eigengereid prutsen zonder werkelijke steun (zowel in puur technisch opzicht als 'mentale' support) en veel lezen zonder backup met eigen ervaringen. Het is zo simpel om een streamer en CD-speler van Naim naast elkaar te laten zetten door een dealer en zelf je conclusies te trekken... En laat je niet van de wijs brengen door een review van Christiaan Punter. Hij kan heel goed luisteren, maar Naim bronnen beoordelen buiten een Naim systeem zegt werkelijk helemaal niets. Vergelijk ik bijvoorbeeld een NDX met een CDX2, klinkt de NDX absoluut beter. Helaas CD5X vs ND5X nooit kunnen vergelijken.

Dus voor eens en voor altijd eens bij een goede dealer langs die AL je vragen beantwoord in 1x en je compleet begeleidt in het traject van luisteren, kiezen en installeren.

Cyreg

Over 10 jaar zal alle muziek digitaal via het internet beschikbaar/tekoop zijn in de beste formats en resoluties  ;) (daarop wacht ik) en is 'n streamer net zo normaal en gemakkelijk zoals nu 'n CDspeler is/was.
Dan is het kopen/rippen van CD's of het kopen/afspelen van LP's helemaal niet meer van die tijd.   

Maar tot dan schep ik er genoegen in hoe het nu gaat; heen en weer lopend en met de hand  ;D

Maar trek je verder niks aan van mij hoor, op dit digitale pioneers-gebied  :-X 
Ik had ook pas ergens in 1995 m'n allereerste eigen CDspeler thuis in gebruik  :huh2:
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Robiwan

Citaat van: garmtz op februari 10, 2013, 10:55:57
Fred, jouw onzekerheid wordt volledig veroorzaakt door eigengereid prutsen zonder werkelijke steun (zowel in puur technisch opzicht als 'mentale' support) en veel lezen zonder backup met eigen ervaringen. Het is zo simpel om een streamer en CD-speler van Naim naast elkaar te laten zetten door een dealer en zelf je conclusies te trekken... En laat je niet van de wijs brengen door een review van Christiaan Punter. Hij kan heel goed luisteren, maar Naim bronnen beoordelen buiten een Naim systeem zegt werkelijk helemaal niets. Vergelijk ik bijvoorbeeld een NDX met een CDX2, klinkt de NDX absoluut beter. Helaas CD5X vs ND5X nooit kunnen vergelijken.

Dus voor eens en voor altijd eens bij een goede dealer langs die AL je vragen beantwoord in 1x en je compleet begeleidt in het traject van luisteren, kiezen en installeren.

goed advies.

trouwens heb je al een klankmatige vergelijk kunnen doen zonder en met randaarde?

Robiwan

Citaat van: Cyreg op februari 10, 2013, 11:01:54
Over 10 jaar zal alle muziek digitaal via het internet beschikbaar/tekoop zijn in de beste formats en resoluties  ;) (daarop wacht ik) en is 'n streamer net zo normaal en gemakkelijk zoals nu 'n CDspeler is/was.
Dan is het kopen/rippen van CD's of het kopen/afspelen van LP's helemaal niet meer van die tijd.   

Maar tot dan schep ik er genoegen in hoe het nu gaat; heen en weer lopend en met de hand  ;D

Maar trek je verder niks aan van mij hoor, op dit digitale pioneers-gebied  :-X 
Ik had ook pas ergens in 1995 m'n allereerste eigen CDspeler thuis in gebruik  :huh2:

ben pas in 1995 begonnen met vinyl :D Met een Dual 503-2. Lekker in het weekend op de fiets naar Rotterdam om plaatjes te scoren op de markt. Binnen no time had ik 3 a 400 lp's voor weinug.

garmtz

Citaat van: LPlover op februari 10, 2013, 11:03:21
goed advies.

trouwens heb je al een klankmatige vergelijk kunnen doen zonder en met randaarde?

Goed dat je me er aan herinnert... Nog niet kunnen doen...

Robiwan

Citaat van: garmtz op februari 10, 2013, 11:06:44
Goed dat je me er aan herinnert... Nog niet kunnen doen...

oke. leuk experiment. ik hoor het wel.

garmtz

Citaat van: LPlover op februari 10, 2013, 11:08:40
oke. leuk experiment. ik hoor het wel.

Zal het voor volgende week in de agenda zetten... ;)

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op februari 10, 2013, 10:55:57

Als je goed had opgelet had je gelezen dat dat inmiddels als terhand is genomen. Rond de 18de komt E van AA langs om de hele sjebeng te instaleren en van een gedegen uitleg te voorzien. Maaar mag nu eenmaal van te voren graag dingen weten, ervaringen horen enz. Niets mis mee dunkt mij. En ja computer audio en Naim analoge audio liggen mijlenver uitelkaar dat maakt je wel eens onzeker.
Quad vintage.

garmtz

Nou, dan kun je gewoon nu stoppen met lezen en je overgeven aan de kennis en uitleg van de dealer! Juist een goede reden om NIET meer te twijfelen.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op februari 10, 2013, 11:06:05
ben pas in 1995 begonnen met vinyl :D Met een Dual 503-2. Lekker in het weekend op de fiets naar Rotterdam om plaatjes te scoren op de markt. Binnen no time had ik 3 a 400 lp's voor weinug.

Ik weet het niet precies maar was er wel vroeg bij. De marantz cd 80 en dat klonk zo verschrikkelijk dat het jaren duurde voordat ik weer met de Cd begon. Er was inmiddels veel verbeterd.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 10, 2013, 11:21:19
Ik weet het niet precies maar was er wel vroeg bij. De marantz cd 80 en dat klonk zo verschrikkelijk dat het jaren duurde voordat ik weer met de Cd begon. Er was inmiddels veel verbeterd.

je zou eens een vergelijk moeten doen tussen een cd speler uit de jaren 80 en bijv. de cd5x. Ik weet vrij zeker dat er niet al teveel verschillen zijn ;)

Streamz

Dat geldt in ieder geval wel voor platenspelers. Net zoveel gekraak, getik en ruis.  :devil:

Robiwan

Citaat van: Streamz op februari 10, 2013, 11:58:32
Dat geldt in ieder geval wel voor platenspelers. Net zoveel gekraak, getik en ruis.  :devil:

nee juist niet. elementen/naaldvormen zijn de laatste jaren veel beter geworden. achtergrond is daardoor veel stiller.

Dr.Bedlo

Nou Ben het niet geheel met je eens. Maar de cd 80 staat nog beneden in de kelder missschien doet ie het nog? Kan ook de hele verdere setup zijn geweest. Nad versterker en MBquart speakers. 8 ohm versterker en 4 ohm speakers.  Klonk hard, koel en schel. Een andere cd speler dan de Marantz heb ik er nog nooit op gehad.
Quad vintage.

Nosferatu

Citaat van: LPlover op februari 10, 2013, 11:50:45
je zou eens een vergelijk moeten doen tussen een cd speler uit de jaren 80 en bijv. de cd5x. Ik weet vrij zeker dat er niet al teveel verschillen zijn ;)
Die uitdaging verlies je; ik heb hier een Philips CD-104 (14-pitter), een Denon DCD-1520 (20 bit-8x oversampling eind jaren '80) en een Denon DVD-3930 en geloof me, je hoort absoluut verschil en..... verbeteringen.  ;)
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Streamz

Citaat van: LPlover op februari 10, 2013, 12:00:57
nee juist niet. elementen/naaldvormen zijn de laatste jaren veel beter geworden. achtergrond is daardoor veel stiller.

Was het vroeger nog erger dan? Heb 2 maanden geleden naar een vrij prijzig Nottingham Analogue oid deck geluisterd en die geluiden zijn gewoon goed te horen. Nu heb ik het hele LP tijdperk overgeslagen, ben wat dat betreft niets gewend, behalve de ruis op de TDK SA90's....