Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Fred stapt dus in de wereld van de digitale muziekweergave. En dat is iets waar ik tot op heden nog steeds een beetje huiverig en bang maar vooral onzeker over en voor ben. Denk dat dat komt omdat je geheel anders moet denken en veel van datgene dat in de analoge wereld zo vast als een huis stond overboord moet gooien. Maar laat ik eens uitleggen wat ik bedoel aan de hand van het volgende:

Situatie A:
Wij willen natuurlijk allemaal een top installatie binnen de grenzen van de financiën die ons ter beschikking staan. Laat ik eens een gemiddelde Naim set gaan analyseren. Een cd speler hebben we nog allemaal en als ik uitga van de Basis cd speler van Naim kost die toch al gauw een 1300 Euro. Daar moet dan wel een versterker bij en die kost zo rond de 1100 Euro.
We willen dat uiteraard niet op een gammel tafeltje hebben staan dus kopen wij een verantwoord rack, Dat hoeft dan niet een fraim rack te zijn maar reken toch maar dat je een 500 euro kwijt bent. Dan de kabels. Denk hier niet aan de Hi Line maar als je het powermanagment mee rekent ben je ook snel een 300 euro lichter in je portomonnee.Waarbij we gelukkig wel uitgaan van een zo kort mogelijke kabel want je wilt tenslotte de signaal weg zo kort mogelijk houden. Ergo je bent ongeveer E 3200,- kwijt voor een in principe simpele basis set die goed klinkt maar zich voor wat High end betreft onder aan de markt begeeft.

Nu gaan wij naar situatie B:

De digitale wereld en situatie:

Een computer daar begint het mee en dat hoeft geen super computer te zijn als tie het maar doet. :Laar ik zeggen een mooie occasion voor pak hem beet E 300,-Dan hebben we een modem en router nodig en als je die nieuw moet kopen dan ben je pak hem beet een E 100,- kwijt .Dan de kabels de lengte en kwaliteit is van geen belang dus met een tientje ben je al klaar. Een audiofiel rackje hoeft niet dus het tafeltje van oma gekocht voor 2 euro bij de inbrengwinkel kan het mooi doen. En dan zijn we voor ongeveer E 400 klaar en kan het digitale feest nadat we een heel stel kabels hebben gelegd en een heel gefoeter met instellingen hebben gedaan al klaar. En nu komt het en dat is voor mij de crux: Dat gaat dan net zo mooi klinken zo niet beter als geschetst in situatie A? Dus E 3200 aan analoge uitgaven en ongeveer E 400,- aan digitale uitgaven en het klinkt precies eender.

Tsja dat vind ik maar moeilijk te snappen.
Quad vintage.

Alco

Ik begrijp wel je onzekerheid en angst voor digitale (streaming) muziekweergave.
(met name de betrouwbaarheid ervan maakt mij persoonlijk nog wat onzeker, gezien de ervaringen tot nu toe)

Je A-B situatie verhaal begrijp ik echter niet helemaal...

In situatie A noem je een CD-speler als bron, een versterker, een HiFi-rack en wat kabels. Duidelijk.
In situatie B noem je alleen een computer... waar blijft hier de versterker en streamer dan ?  :unsure:
Die € 400,- zou in principe voldoende kunnen zijn, maar je moet dan toch een streaming apparaat (ND5xs) hebben die door die computer (of NAS) gevoed wordt met muziek ? Dus in situatie B ben je al (veel) meer kwijt dan in situatie A.

Je kunt in principe ook rechtstreeks vanaf een PC muziek doorsturen naar een versterker.
(al lijkt mij dat helemaal niks, maar ok) maar zonder fatsoenlijke dac er tussen zal situatie A dan inderdaad aanzienlijk beter (moeten) klinken!

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Ok . Je hebt een .

Het gaat mij dan ook meer om een ander aspect waarbij de streamer van geen belang is. Het gaat hierom: Wij hebben vanuit onze hobby van alles geleerd en een hoop naast ons neergelegd. Overeind blijft dat het van belang is dat je een goede interconnect gebruikt het liefst zo kort mogelijk en een goede audiofiele stand en of Rack met daarbij een goede cd speler. Bij de digitale gelden die conventies blijkens niet.

Het flut spelertje in de computer is goed genoeg, de kabels ( cat 5) doet er niet toe de goedkoopste kan het doen en de bekabeling. ( Computer naar Modeim naar Router naar NAs en dan weer naar de streamer) spllet geen rol wat de lengte betreft. En om even op de streamer terug te komen een ND%xs zal misschien beter klinken als de Logitech knijp box maar zoveel verschil schijnt dat niet eens te zijn en ben je voor een knijpbox denk ik zo een E 250 kwijt. En ja...Gevoelsmatig klopt er dan bij mij iets niet. Of zie ik een en ander nu helemaal verkeerd?

Ik heb al eerder een ND5xs gehad. Meegenomen van Engeland waar dat nogal wat Eurotjes scheelt. Maar kreeg dat niet goed aan de praat, angst ook dat als het wel zou lukken het dan van geen meter zou klinken en Fredje van alles aan dure snick snak moet aanschaffen om het een beetje voor elkaar moet hebben. Je hoort wel vaak dat het allemaal heel mooi klinkt maar dat vinden BOse eigenaren ook van hun eigen rotzooi. Dus dat zegt niets.

Ben er toch maar weer aanbegonnen. Ik ga er maar vanuit dat als het in principe Japio uit de Oranje boomstraat in Rotterdam gaat lukken, ik dat toch moet kunnen snappen heb tenslotte een redelijk intellect.Eng is het wel al die onbekende begrippen waarvan je je in alle redelijkhied afvraagt of je daar nu ook iets van moet snappen of dat je dat naast je neer kunt leggen.

Snap u het nu een beetje beter wat ik bedoel?
Quad vintage.

Alco

Aah ok,.. ja, nu begrijp ik 't beter en kan me je bedenkingen wel voorstellen. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

musfed

Snap je gevoel Fred, maar ook digitaal zijn er wel wat zaken om aan te denken. Je kan een pc/mac gebruiken om de muziek op te slaan, nadeel is dat'tie de hele dag aan moet staan en dat je 'm dicht bij je set moet hebben staan ( die natuurlijk nog steeds op een verantwoord rack moet staan...:-))
Je kan ook een Nas kopen die met wifi of een kabeltje aangesloten is op een streamer die in je set staat. Bij mij staat dan de SB Touch (met TP voeding) aangesloten op de ndac in mijn set. De Nas staat in de kelder.
Het enige wat er nu veranderd is, is dat ik mijn cd2 verkocht heb, daar een SB Touch/nDac voor in de plaats heb staan. Met Nas waar ook films en series op staan die ik via een Dune op de tv kan zien.
En ik heb dus al weer een tijdje geen cd-speler meer.
Dutch & Dutch 8c's

Dr.Bedlo

Een dappere beslising. Maar geeft mijn punt goed weer. Ik bedoel een knijpbox kan mooi klinken. Ik neem dan voor het gemak aan dat je er geen moeite mee had om je Naim cd speler van de hand te doen, omdat geluids technisch je geen veren hoeft te laten ?

maar stel dat het nu eens minder gaat klinken dan de cd speler in vergelijking met de ND5xs? Waar ligt dat dan aan? Is het naim en zijn ze toch downhill gegaan sinds de amalgatie met de B fabriekje in Frankrijk. Heb ik zelf iets verkeerd gedaan, er zijn ook zoveel dingen die volgens mij mis kunnen gaan in de keten naar de Streamer toe? En misschien denk ik er allemaal wel te zwaar over, en zie te veel spoken. We zullen zien.

Ik heb overigens een NAS van synology waar ik de cds en verdere gedownloade muziek op wil zetten. Ik was al begonnen omdat te rippen met EAC maar lees nu weer iets van Accurate rip. In WAV wat ook weer fout schijnt te zijn achteraf want die ziet geen metatags. Zucht maar weer.

Ben al wel weer verder met de spaekerstands. Ik heb de Rogoz gelaten daar die met de hoge verzendkosten vanuit Polen mij toch iets te gortig werden, gelukkig want even later kwam ik de stands van Qudraspite tegen en die vind ik schiterend ( zie Harbeth topic) De ps 3 passen daar heel mooi op, en zijn optisch dan een genot om naar te kijken. En de prijs E 350 per paar en daar kun je je ook geen buil aan lopen.

Was het alvast maar de 18tiende.
Quad vintage.

Cyreg

Hallo Fred, hier ook zo'n digitwijfelaar  ;) en zelfs "non-believer" op gedigitaliseerd gebied  :D
Ik heb dus ook nog nooit "n geripte CD vergeleken via 'n uitmuntend streamingsysteem in vergelijking met 'n hele goede CDspeler, maar ja..... ;)

Wat wil jij eigenlijk dat het "streamen" gaat toevoegen aan hetgeen je nu normaliter beluisterd?

Ik heb al eerder op dit forum vermeld, dat ikzelf echt niets zie in:
- het rippen van CD's, die ik hier al heb spelen via 'n mooi CDspeler of
- dat ik van m'n LP's needle-drops ga maken of
- dat ik van m'n analoge tuner nummertjes ga opnemen en digitaliseren

Dat voegt voor mij niets toe en haalt zelfs meer plezier weg vh CD en LP opzetten  :o
Wat iedereen blijkbaar leuk en handig vindt is dat je kan spelen met je mobieltje en 100.000 nummers beschikbaar hebt met nummerinfo > heb ik totaal geen behoefte aan  :butbut:

Zal best zijn dat als je 'n CD ript, het (als het niet tegen zit) beter kan klinken in HR format ofzo?
Moet je wel alles echt hebben kloppen en weer met PC-achtigen, opslagmedia, streamers/dacs, kabeltjes en software programma's in de weer en die blijkbaar ook weer allemaal hun eigen kwaliteiten hebben?

Het enige voordeel dat ik zie is, dat je albums en/of nummers van het net kan halen/kopen in minimaal 'n CD kwaliteit resolutie en dat je digitaal radiozenders kan beluisteren via internet.

Nee, ik wacht nog wel even tot er 'n handzame mooie simpele totaaloplossing komt.....
.....verwacht over 10 jaar  :clapping: 
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

vanzomereng

Heren....

Als er belangstelling is, ik kan hiero het verschil laten horen (of niet) tussen streaming van geripte
CD's en dezelfde CD via een Cd-speler afgespeeld.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Dr.Bedlo

Belang stelling zeker, maar waar ligt hiero?
Quad vintage.

Dirk

ff op z'n naam klikken, locatie staat in de profielinfo  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dr.Bedlo

Hiero is dus Japans voor Antwerpen . Dat is net ff te ver weg vanaf Groningen.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Cyreg op februari  9, 2013, 17:59:09
Hallo Fred, hier ook zo'n digitwijfelaar  ;) en zelfs "non-believer" op gedigitaliseerd gebied  :D
Ik heb dus ook nog nooit "n geripte CD vergeleken via 'n uitmuntend streamingsysteem in vergelijking met 'n hele goede CDspeler, maar ja..... ;)

Wat wil jij eigenlijk dat het "streamen" gaat toevoegen aan hetgeen je nu normaliter beluisterd?

Dat voegt voor mij niets toe en haalt zelfs meer plezier weg vh CD en LP opzetten  :o
Wat iedereen blijkbaar leuk en handig vindt is dat je kan spelen met je mobieltje en 100.000 nummers beschikbaar hebt met nummerinfo > heb ik totaal geen behoefte aan  :butbut:

Zal best zijn dat als je 'n CD ript, het (als het niet tegen zit) beter kan klinken in HR format ofzo?
Moet je wel alles echt hebben kloppen en weer met PC-achtigen, opslagmedia, streamers/dacs, kabeltjes en software programma's in de weer en die blijkbaar ook weer allemaal hun eigen kwaliteiten hebben?

Het enige voordeel dat ik zie is, dat je albums en/of nummers van het net kan halen/kopen in minimaal 'n CD kwaliteit resolutie en dat je digitaal radiozenders kan beluisteren via internet.

Nee, ik wacht nog wel even tot er 'n handzame mooie simpele totaaloplossing komt.....

Tsja..Het geluid staat voorop dat moet toch zeker net zo zijn als een CD dus 16/44.1. Maar dat zit met een goede streamer denk ik wel goed. Anders pech gehad en de streamer weer verkopen en terug naar de CD.

Het gebruiksgemak lijkt mij toch ook wel handig. Al je cds op een centrale plaats te benaderen en gaan met die banaan. Onhandig is dt ik soms een cd niet kan vinden, of er in het cdtje een andere cd zit. Ben nogal een chaoot en dan krijg je dat.Handig is ook dat je Humax en de bluray op de streamer kan inpluggen en ja dan heb je dus een mooi geluid via je NAim apparatuur.Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, temeer daar de bestanden die je van internet kan pluggen veelal in een hogere resolutie kan downloaden en afspelen.

En zouden gerenomeerde bedrijven als BenG , audio artistiek, It Harkstee enz het aanbieden als het niets zou zijn? Ik ga daar niet vanuit.Een zorg is wel of NAIM een dusdanige continuiteit kan waarborgen dat producten nog jarenlang top of the bil zijn en niet over the counter worden verkocht bij Saturm en MM. En misschien stoppen ze er wel helemaal en mislukt het experiment zoals wij hebben gezien bij multimedia producten van NAIM ( Nsat en N sub, dvd 5 en avi 2)

We zullen zien. Volgens Saskia van Latham zou de nd 5xs hier rond de 18de moeten staan.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: Cyreg op februari  9, 2013, 17:59:09

hoi,

zo denk ik er ook over ;)
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Cyreg

Het gaat me hier helemaal niet alleen over Naim hoor, maar over dit onderwerp in het algemeen!

Je gaat dus je CD's rippen en ook muziek downloaden en op 'n harde schijf opslaan en afspelen met 'n dac/streamer?
Je weet dus ook zeker dat je op deze manier beter geluid gaat krijgen ipv 'n "goede" CD kopen?
En je gaat dus eigenlijk voor het gebruiksgemak?

En waarom dan nu nog 'n platenspeler gekocht?
Heeft absoluut geen bedieningsgemak enne...........
....streamen klinkt dan toch beter met dezelfde muziek(HR?) vh internet gekocht???

De humax en dvd/bluray kan je nu evengoed op je Naim versterker aansluiten hoor.
Weliswaar via analoog uit, maar dat werkt prima hier in de huiskamer op m'n NAD C316BEE en met P3es2's  ;).

Nee Fred, ik denk dat je gewoon niet achter wil blijven bij de grote meute :D
En dat is nou precies ook waar m.i. je bedenkingen liggen in 'n paar antwoorden hierboven!
En heb je ook al zo'n handig mobieltje met alle apps, waarmee je dan alles zou moeten kunnen?

Maar goed is mijn mening OK, ik hou erover op en wens je veel succes en plezier ermee.
Lees over 'n paar weken dan wel de resultaten en hoop dat je dan tevreden bent, maar..... :unsure:
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

musfed

Voor we de cd2 van de hand hebben gedaan hebben we eerst proefgeluisterd thuis.
We hadden toen al een SBDuet en ineens stond er in A'dam voor een leuke prijs een nDac te koop (demo model), die toen nog niet eens zo lang op de markt was.
Winkelier vond het prima dat wij de nDac een weekje thuis uit wilden proberen.
Met de Duet vonden we het geluid van de nDac beter klinken dan de cd2 (die net een nieuw loopwerk had en geheel nagekeken was door Edwin van AA) in de testweek.
Met het gebruiksgemak en het voordeel dat alle cd's de kelder in konden (we hebben nu alleen nog 300 lp's in de woonkamer staan...) hebben we de nDac niet meer teruggebracht. Natuurlijk vond ik het jammer dat ik niet meer een cd'tje in het kekke laatje van de cd2 kon droppen, puckje erop en spelen maar. Maar ja, die nDac kinkt wel erg goed nu. Want de SB Touch klonk weer beter dan de Duet en ook de voeding op de Touch heeft een kleine duit in het geluidszakje gedaan. Zo nemen we kleine redelijk betaalbare stapjes vooruit.

Binnenkort komt mijn schoonzus, die werkzaam is bij Sonos, de nDac testen met Sonos. Ze wil wel eens horen of dat zo'n groot verschil maakt. Kunnen wij eens beluisteren of Sonos beter klinkt dan SB. Ook leuk.
Dutch & Dutch 8c's

Martin!!!

Citaat van: LPlover op februari  9, 2013, 20:53:51
hoi,

zo denk ik er ook over ;)

Lp's kun je trouwens niet rippen dus dat scheelt..........   :tongue2:
mainly British stuff

musfed

CiteerEn waarom dan nu nog 'n platenspeler gekocht?
Heeft absoluut geen bedieningsgemak enne...........

Daar wil ik wel een antwoord op geven voor mijn situatie.
Ik had >300 lp's in de kast staan. Thorensje voor "erbij". Tot ik daar eens wat serieuzer werk van ging maken. Beter elementje erin, beetje servicen, goede vv kaart in de 72 en het klonk erg goed. Gewoon anders dan de cd2.

Nu heb ik een p25 met een roksan pre en dat klinkt gewoon erg lekker. Ik ga het niet vergelijken met het digitale gedeelte, het heeft gewoon een eigen klank. Zo speel ik liever Pink Floyd van LP dan dat ik naar de digitale versie luister.

En het heeft gewoon wat. Plaatje uit de hoed, even poetsen, opzetten en 20min later omdraaien. Leuk hoor.
Dutch & Dutch 8c's

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op februari  9, 2013, 21:17:31
Lp's kun je trouwens niet rippen dus dat scheelt..........   :tongue2:

klopt maar wel digitaliseren :D Nog steeds fijn plaatjes draaien met de clearaudio en stageline :)

Dr.Bedlo

En waarom niet. Ik ga mijn platen echt niet bij de kliko zetten (erin kan niet.) Ik betwijfel of ik met de meute mee draai. Als dat zo was dan had ik wel een ipod met Itunes erop en die heb ik niet, en een smartphone heb ik ook niet. Maar  datgene dat ik tot nu toe heb gehoord en beluisterd vind ik een streamer, alhoewel nieuwerwets geen mode grill meer met een navenant slechte kwaliteit maar iets waar serieus over na gedacht kan worden. Eis is alleen dat de streamer en de rest van de keten niet onderdoet voor de combi van Naim versterker en cd speler. Bij een knijpbox zal dat te verwachten zijn en misschien ook nog wel met een soolos of olive maar heb wat dat aangaat nog wel een klein beetje vertrouwen in Naim.

De denkfout die ik in 1ste instantie maakte en daardoor ook niet goed begreep is dat de keten compu/modem/router/nas geen audio signaal vervoerd hetzij analoog hetzij digitaal maar digitale data die niet afhankelijk zijn van dure apparatuur en of kabels. De sound en daarmee de geluidskwaliteit word pas gemaakt in de dac van de server.En als je daar geen rotzooi dacje in hebt kan er volgens mij weinig verkeerd gaan.

Ik neem de gok, en misschien val ik wel op mijn snufferd, het zal niet de 1ste keer zijn. dat is dan ff waardeloos maar dan weet je tenminste zeker dat je aan streaming de 1ste komende tien jaar niet hoeft te beginnen.
Quad vintage.

fireman

Streaming rocks!!! Maar ik houd er ook nog een Rega P3-24 er op na om toch ook "ouderwets"  te genieten.

De pest is dat als je een steeds betere keten opzet, dat je steeds meer de plussen en de minnen gaat horen. Dus soms kan je ook vreselijk balen van een streaming opnamen, maar ook vreselijk goed genieten van een gestreamde opname.

Je moet het voorlief nemen. ( dat is mijn ervaring tenminste )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Martin!!!

Citaat van: LPlover op februari  9, 2013, 21:22:16
klopt maar wel digitaliseren :D Nog steeds fijn plaatjes draaien met de clearaudio en stageline :)

Op dit moment even iets minder omdat ik sinds een week of twee de wondere wereld en gemak van streaming heb ontdekt. Op dit moment met een volgens vele "simpel" knijpdoosje en een tijdelijk geleende Chord Indigo Plus digitale interlink aan de SuperNait's dac en dat is echt genieten met een G

Ik neem aan dat jij helemaal geen plaatjes meer draai en de Rega P7 verkocht is, ik zag je Sumiko blackbird op hifi.nl te koop staan. Wat is of komt er voor in de plaats?
mainly British stuff

Dr.Bedlo

Dus Martin jij bent ook cd speler loos?
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op februari  9, 2013, 22:36:13
Op dit moment even iets minder omdat ik sinds een week of twee de wondere wereld en gemak van streaming heb ontdekt. Op dit moment met een volgens vele "simpel" knijpdoosje en een tijdelijk geleende Chord Indigo Plus digitale interlink en dat is echt genieten met een G

Ik neem aan dat jij helemaal geen plaatjes meer draai en de Rega P7 verkocht is, ik zag je Sumiko blackbird op hifi.nl te koop staan. Wat is of komt er voor in de plaats?

nee die p7 staat hier te spelen als een malle :). Blackbird staat wel te koop want de dynavector 10x5 bevalt me beter :D

Jumping Jack

Streamen en vinyl gaan perfect samen, cd is een overbodig compromis tussen de tastbaarheid en handeling van een fysieke drager en het gemak van digitale weergave.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Martin!!!

Citaat van: LPlover op februari  9, 2013, 22:40:52
nee die p7 staat hier te spelen als een malle :). Blackbird staat wel te koop want de dynavector 10x5 bevalt me beter :D

Chips die upgrade had ik even gemist, wel flitsend ook zo'n rood element boven het zwarte goud!
mainly British stuff