Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

Citaat van: D.E. op januari 22, 2013, 14:23:07
De sat/sub systeem die ik op het oog heb gaan tot 170/140 hrz.

Dan ga je veel van de subwoofer vragen....

CiteerIk hoop de naim te combineren met cabasse eole2 Io2 of Eclipse TD, valt hier nog wat zinnings over te zeggen?

Ik kan er niets over zeggen, geen ervaring mee...

Groet,

Bjorn

garmtz

Citaat van: D.E. op januari 22, 2013, 14:23:07
De sat/sub systeem die ik op het oog heb gaan tot 170/140 hrz.

Ik hoop de naim te combineren met cabasse eole2 Io2 of Eclipse TD, valt hier nog wat zinnings over te zeggen?

Dat gaat niet... Je krijgt dan een gapend gat tussen satellieten en subwoofer. Het crossover van de Naim zit op 80 of 100 Hz, dus eigenlijk moeten de monitoren toch echt wel 60-70 Hz kunnen halen van zichzelf.

bmateijsen

Citaat van: garmtz op januari 22, 2013, 16:05:30
Dat gaat niet... Je krijgt dan een gapend gat tussen satellieten en subwoofer. Het crossover van de Naim zit op 80 of 100 Hz, dus eigenlijk moeten de monitoren toch echt wel 60-70 Hz kunnen halen van zichzelf.

Je kan natuurlijk wel aanvullen.... ;) en niet de x-over gebruiken in de Qute...

garmtz

Citaat van: bmateijsen op januari 22, 2013, 16:28:56
Je kan natuurlijk wel aanvullen.... ;) en niet de x-over gebruiken in de Qute...

Een satelliet is er niet voor gemaakt om full-range te worden aangestuurd. Daarom sluit je bij echte sub/sub systemen de satellieten ook altijd aan op de sub, voor de benodigde laag-af filtering.

royal d

Ok dus de afstemming gebeurt in de sub zelf en zal de x-over van de Qute niet gebruikt worden.
Neemt dus niet weg dat de sub bij moet springen in het mid mid/laag. Begrijp ik dit goed?

garmtz

Citaat van: D.E. op januari 22, 2013, 16:54:49
Ok dus de afstemming gebeurt in de sub zelf en zal de x-over van de Qute niet gebruikt worden.
Neemt dus niet weg dat de sub bij moet springen in het mid mid/laag. Begrijp ik dit goed?

Ligt aan welk sub/sat systeem. De werkelijke sub/sat systemen doen een crossover in de sub. Dus noem me welke je overweegt en ik zal het je kunnen zeggen per model... Als je toch aansluit direct op de Qute, moet de sub niet springen, maar komen de monitoren niet laag genoeg voor een echt cross-over. Maar e.e.a. moet je per geval bekijken! De UnitiQute is in ieder geval zo ontworpen, dat hij 'normale' monitoren onlast van laag en dat de sub hieronder aan kan sluiten.

Persoonlijk vind ik sat/sub systemen niet zo geslaagd, omdat de overgang naar de subwoofer te duidelijk is. Voor een solide overgang, zou ik toch echt maximaal crossen bij 100 Hz.

bmateijsen

Citaat van: garmtz op januari 22, 2013, 16:45:05
Een satelliet is er niet voor gemaakt om full-range te worden aangestuurd. Daarom sluit je bij echte sub/sub systemen de satellieten ook altijd aan op de sub, voor de benodigde laag-af filtering.

Dat is waar....

Lion of Judah

Citaat van: bmateijsen op januari 22, 2013, 17:05:02
Dat is waar....

Jullie zijn het eens daar in Hilversum? :D
Even serieus: heb erg veel respect voor jullie kennis en hulpvaardigheid, ook nu weer. :clapping:
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

bmateijsen

Citaat van: Lion of Judah op januari 22, 2013, 17:08:17
Jullie zijn het eens daar in Hilversum? :D

Vandaag blijkbaar niet... maar we zitten dan ook niet tegenover elkaar ;D.

CiteerEven serieus: heb erg veel respect voor jullie kennis en hulpvaardigheid, ook nu weer. :clapping:

Altijd leuk om te horen! Dank!

Groet,

Bjorn

fireman

Airplay beschikbaar op een naim apparaat, wanneer wordt dat uitgebracht? En welke type apparaten worden dat? (standalone/pre's/etc.. )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Citaat van: Fireman op januari 22, 2013, 19:50:44
Airplay beschikbaar op een naim apparaat, wanneer wordt dat uitgebracht? En welke type apparaten worden dat? (standalone/pre's/etc.. )

ALLE Naim streamers die ook geschikt zijn voor 24/192 data. En dat zijn ze op dit moment allemaal.

royal d

Citaat van: garmtz op januari 22, 2013, 16:58:46
Ligt aan welk sub/sat systeem. De werkelijke sub/sat systemen doen een crossover in de sub. Dus noem me welke je overweegt en ik zal het je kunnen zeggen per model... Als je toch aansluit direct op de Qute, moet de sub niet springen, maar komen de monitoren niet laag genoeg voor een echt cross-over. Maar e.e.a. moet je per geval bekijken! De UnitiQute is in ieder geval zo ontworpen, dat hij 'normale' monitoren onlast van laag en dat de sub hieronder aan kan sluiten.

Persoonlijk vind ik sat/sub systemen niet zo geslaagd, omdat de overgang naar de subwoofer te duidelijk is. Voor een solide overgang, zou ik toch echt maximaal crossen bij 100 Hz.

Ik zat met schuin oog te kijken naar de Cabasse eole2/Io2 icm de Satorin subwoofer. Ken verder geen andere systemen in diezelfde trant

Alco

Jammer, dat Naim de n-Sats niet meer levert. Dat leek me een mooie combinatie met (o.a.) de Unitiqute. (evt samen met n-Sub)
Makkelijk te plaatsen, makkelijk aanstuurbaar, prima match en speakers die 'meegroeien' met de set.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Citaat van: D.E. op januari 22, 2013, 21:12:47
Ik zat met schuin oog te kijken naar de Cabasse eole2/Io2 icm de Satorin subwoofer. Ken verder geen andere systemen in diezelfde trant

Ik zie inderdaad dat deze echt samen moeten worden gebruikt, waarbij je de satellieten op de subwoofer aansluit. Doe je dat niet, krijg je de eerder door mij genoemde problemen.

Is er een specifieke reden dat je voor een sat/sub systeem wilt gaan? WAF?

royal d

Citaat van: garmtz op januari 22, 2013, 22:23:35
Is er een specifieke reden dat je voor een sat/sub systeem wilt gaan? WAF?

WAF+MAF :D

Het wordt erg vol met speakers naast het meubel van 2.7m en mis het laag met films

Toegegeven dat ik ook niet veel muziek actief meer luister

garmtz

Citaat van: D.E. op januari 22, 2013, 22:49:21
WAF+MAF :D

Het wordt erg vol met speakers naast het meubel van 2.7m en mis het laag met films

Toegegeven dat ik ook niet veel muziek actief meer luister

Maar in dat plaatje past een UnitiQute toch niet? Ik zou dan gaan uitkijken naar een mooie surround receiver... Of wil je het stereo houden?

royal d

Stereo en streamen blijft voor mij het meest belangrijke 5.1 is absoluut geen must have.

Dr.Bedlo

Heren,

Ik begin al minder angstig te worden voor computer based audio mede door dit forum en datgene wat er te googelen valt. Maar had graag jullie mening gehad betreffende het volgende:
Ik denk voor wat de computer audio aangaat aan  de volgende situaties.

Laptop met daarop de cd's geript met EAC en afgespeeld met I tunes/bitperfect  en of Amara. Deze dan via de usb aangesloten op een Ndac of de Superunity.

Of:

Home computer met daarop de cd's geript met EAC in woef formaat. En via een draad verbonden met de router/modem combi. Vervolgens naar de Nd5xs en dan analoog verbonden met de Nait XS.

Het gebruiks gemak even daargelaten maar wat zal geluidstechnisch het mooist klinken?
Quad vintage.

bmateijsen

Het beste klinkt het als je de UPNP ingang gebruikt en dus via het netwerk speelt....

Groet,

Bjorn

Dr.Bedlo

Mogelijkheid 2 via de router en via de NAS ( had ik vergeten te vermelden)bedoel je?
Quad vintage.

garmtz

Een NAS verbonden met een draad aan de router met hierop je muziek geript in FLAC naar de ND5 XS, eveneens verbonden met een draad aan de router.

garmtz

Citaat van: fred19633 op januari 23, 2013, 11:16:34
Mogelijkheid 2 via de router en via de NAS ( had ik vergeten te vermelden)bedoel je?

Ja.

corry

.

Dr.Bedlo

Daar had ik nog niet aan gedacht. Als het niet kan USB naar de Ndac kan dat ongewtijfeld via de Spif/Dif ingang van de Ndac. maar zoals ik het nu kan bekijken is optie 2 toch de beste oplossing. Heb morgen een audientie bij AA. Ben heel erg nieuwsgierig. Poging 7 zullen we maar zeggen.

Overigens eergisteren naar een proggie gekeken Street Customs. heet dat geloof ik, Gaan ze een Bentley pimpen. Naim hebben ze er uitgesloopt en Harman?Kardon en Alpine blaffers erin. Zakt je broek toch vanaf. Alhoewel dat laatste weer modern blijkt te zijn.
Quad vintage.

Jumping Jack

Citaat van: sebassie op januari 19, 2013, 14:51:47
ik heb mn chord phono kabel (rca > din) binnen!
klopt t dat die in poort 5 of 6 moet van mn nac202?
gr

En Sebassie, al een indruk van de rca-din?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs