Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

bwolke

Hallo Iver en LPlover,

Ik heb de gewone Powerigel gekocht op marktplaats. Je krijgt een groter geluidsbeeld en het geluid gaat los van de speakers. Hij gaat lager en het laag is ook strakker en de hoge tonen worden fluweler. De muziek wordt met veel meer gemak weergegeven. Alles klopt, beste upgrade sinds tijden. Ik snap er niks van maar dat geeft niet.

Bas

musfed

Ik heb ooit een Hydra zelf gemaakt (niet zo gelikt om te zien als een powerigel maar het principe is ongeveer hetzelfde) en ik onderstreep de ervaring van Bas. En ook ik snap er niets van maar het werkt wel.
Dutch & Dutch 8c's

Martin!!!

Na dit weekend vele plaatjes gedraaid te hebben herkende het geschrevene van LPlover om met de Stageline wat meer achter in de zaal te zitten, niet storend maar toch, ik sta liever op de eerste rij als liefhebber van het upfronte karakter van NAIM.

De Stageline is voor voeding en signaaloverdracht gekoppeld aan 'Aux 2 in & power out' van de SuperNait.

Als proef op de som (veel meer viel er tenslotte ook niet te experimenteren) de aardedraad eens rechtstreeks aangesloten op de signal ground van de SuperNait..............

Verscheidene malen over en weer gewisseld en ja met grote verbazing en blijdschap kan ik melden:

Ik sta met de aardedraad op de signal ground van de SuperNait vooraan in de zaal, welliswaar niet helemaal stijf tegen het hek, maar toch.............. alles rolt  makkelijker en opener (meer 3D) de Harbeth's uit, de plaatsing is significant verbeterd. De luistermoeheid die door het ietwat ingekapselde geluid zo af en toe ontstond is verdwenen. Het kritisch/technisch luisteren is verdwenen door het meegetrokken worden in de muziek en het mee tappen van de voetjes op vloer  :inlove:

Ik heb geen idee hoe dit technisch in elkaar steekt, aarde is toch aarde zou je denken, misschien dat Garmt hierover iets uit de doeken kan doen? Ik ben wel heeel erg benieuwd.....
mainly British stuff

garmtz

De PLEK waar je iets aardt, is heel bepalend voor de klank (vooral bij Naim)... Is ook een reden waarom er een switch achterop de streamers van Naim zit met floating/chassis keuze, mocht je een ander bronapparaat hebben met een kast aan aarde. Ook bij de voedingen wordt er zeer goed gelet op een schone aard-geleiding. Dit is de reden dat het audio signaal vanuit de voorversterker ook via de voeding terug wordt gevoerd naar de eindversterker en waarom het uitmaakt hoe je de kabels ertussen aansluit (met de afscherming aan de juiste kant aan aarde).

In jouw geval is de versterker blijkbaar een beter aardpunt dan de phono-trap. Wat ik me overigens ook wel goed kan voorstellen en in het geval van Naim ook wel logisch.

Martin!!!

Citaat van: garmtz op november 14, 2012, 14:37:04
De PLEK waar je iets aardt, is heel bepalend voor de klank (vooral bij Naim)... Is ook een reden waarom er een switch achterop de streamers van Naim zit met floating/chassis keuze, mocht je een ander bronapparaat hebben met een kast aan aarde. Ook bij de voedingen wordt er zeer goed gelet op een schone aard-geleiding. Dit is de reden dat het audio signaal vanuit de voorversterker ook via de voeding terug wordt gevoerd naar de eindversterker en waarom het uitmaakt hoe je de kabels ertussen aansluit (met de afscherming aan de juiste kant aan aarde).

In jouw geval is de versterker blijkbaar een beter aardpunt dan de phono-trap. Wat ik me overigens ook wel goed kan voorstellen en in het geval van Naim ook wel logisch.

Dank je voor de uitleg Garmt.......   :thumbs-up:
mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op november 14, 2012, 14:16:16
Na dit weekend vele plaatjes gedraaid te hebben herkende het geschrevene van LPlover om met de Stageline wat meer achter in de zaal te zitten, niet storend maar toch, ik sta liever op de eerste rij als liefhebber van het upfronte karakter van NAIM.

De Stageline is voor voeding en signaaloverdracht gekoppeld aan 'Aux 2 in & power out' van de SuperNait.

Als proef op de som (veel meer viel er tenslotte ook niet te experimenteren) de aardedraad eens rechtstreeks aangesloten op de signal ground van de SuperNait..............

Verscheidene malen over en weer gewisseld en ja met grote verbazing en blijdschap kan ik melden:

Ik sta met de aardedraad op de signal ground van de SuperNait vooraan in de zaal, welliswaar niet helemaal stijf tegen het hek, maar toch.............. alles rolt  makkelijker en opener (meer 3D) de Harbeth's uit, de plaatsing is significant verbeterd. De luistermoeheid die door het ietwat ingekapselde geluid zo af en toe ontstond is verdwenen. Het kritisch/technisch luisteren is verdwenen door het meegetrokken worden in de muziek en het mee tappen van de voetjes op vloer  :inlove:

Grappig dan horen we hetzelfde "manco" van de stageline (ingekapseld geluid). Daarnaast vind ik de versterking gewoon te laag waardoor de volumeregelaar veels te ver open moet. De stageline was op mijn set niet in staat om een lekker groot en stevig klankbeeld neer te zetten zoals wel het geval is met de CD5x en nu ook met de P7 met Graham Slee.

probeer morgen weer eens te switchen met de aardedraad, wellicht hoor je dan geen verschil :D

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Robiwan

Citaat van: bwolke op november 14, 2012, 13:09:28
Hallo Iver en LPlover,

Ik heb de gewone Powerigel gekocht op marktplaats. Je krijgt een groter geluidsbeeld en het geluid gaat los van de speakers. Hij gaat lager en het laag is ook strakker en de hoge tonen worden fluweler. De muziek wordt met veel meer gemak weergegeven. Alles klopt, beste upgrade sinds tijden. Ik snap er niks van maar dat geeft niet.

Bas

ik geloof je maar zo'n poweregel vind ik gewoon veels te duur.

Klout10

Gewoon geduld hebben totdat er een tweedehands voorbij komt, desnoods via een site als audiomarkt.de ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Martin!!!

Citaat van: LPlover op november 14, 2012, 18:44:43
Grappig dan horen we hetzelfde "manco" van de stageline (ingekapseld geluid). Daarnaast vind ik de versterking gewoon te laag waardoor de volumeregelaar veels te ver open moet. De stageline was op mijn set niet in staat om een lekker groot en stevig klankbeeld neer te zetten zoals wel het geval is met de CD5x en nu ook met de P7 met Graham Slee.

probeer morgen weer eens te switchen met de aardedraad, wellicht hoor je dan geen verschil :D

Ik heb de aardedraad diverse malen over de verschillende dagen geswitchd en blijf tot de conclusie komen dat de aardedraad op de SuperNait "het is". Geen ingekapseld geluid meer....... maar een groot en stevig klankbeeld, alsof er een extra voeding tussen zit zo groot lijkt het verschil!

Heb jij hier overigens ook mee geëxperimenteerd, aardedraad op XS? Heb je de set überhaupt geaard aangesloten?
mainly British stuff

Alco

Citeerk geloof je maar zo'n powerigel vind ik gewoon veels te duur.
En foeilelijk. (imho) :sadlike:

Zo'n 'langpoot' werk je niet even makkelijk weg, uit het zicht.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

musfed

Citeerik geloof je maar zo'n poweregel vind ik gewoon veels te duur.

Koop/maak je een Hydra.

http://www.grahams.co.uk/hi-fi/hifiaccessories/naim-hydra.html

CiteerEn foeilelijk. (imho)
Voor een stroomvoorziening vind ik het een mooi ding. Als je het mooi weg kan werken/half kan zien. De Hydra leg je gewoon achter je spul.
Dutch & Dutch 8c's

Klout10

Citaat van: Alco op november 14, 2012, 19:17:02

Ach lelijk, daar zullen de meningen verdeeld over zijn. Nadeel lijkt mij dat de Powerigel ongeschikt is om eventueel een apparaat met een afwijkende steker op aan te sluiten. Bijvoorbeeld een TV met vast netsnoer en aangegoten steker...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op november 14, 2012, 19:15:22
Ik heb de aardedraad diverse malen over de verschillende dagen geswitchd en blijf tot de conclusie komen dat de aardedraad op de SuperNait "het is". Geen ingekapseld geluid meer....... maar een groot en stevig klankbeeld, alsof er een extra voeding tussen zit zo groot lijkt het verschil!

Heb jij hier overigens ook mee geëxperimenteerd, aardedraad op XS? Heb je de set überhaupt geaard aangesloten?

De rega heeft geen aparte aardedraad. Mijn naim set is niet geaard. heb wel een keer een draad getrokken vanaf de meterkast, maar hoorde geen enkel verschil.

twani

Levensgevaarlijk spul zo'n powerigel :D

bwolke

Citaat van: LPlover op november 14, 2012, 18:50:46
ik geloof je maar zo'n poweregel vind ik gewoon veels te duur.
Dat is persoonlijk maar als je systeem helemaal goed op elkaar is afgesteld is dit een mooi product om het net een stapje hoger te tillen. Voor bijvoorbeeld een CDX2/XPS2/NAC282/NAP250 systeem is het maar een klein percentage van de totaalwaarde.

Citaat van: Alco op november 14, 2012, 19:17:02

Als je hoort wat het doet dan maak je je niet druk over hoe het eruit ziet. Bij mij staat hij op de grond,  in plaats van op een doos en ik heb zes aparaten dus het werkt net zo makkelijk weg als een stekkerblok.

Martin!!!

Citaat van: LPlover op november 14, 2012, 20:26:17
De rega heeft geen aparte aardedraad. Mijn naim set is niet geaard. heb wel een keer een draad getrokken vanaf de meterkast, maar hoorde geen enkel verschil.

Aarde, misschien zit hier toch je (ex) probleem. Geen sysnergie tussen het aardse NAIM en het onaardse Rega en je ontevredenheid met de Flatcaps.

Citeer
Citaat van: garmtz op november 14, 2012, 14:37:04

Kan me dus voorstellen dat het jouw set ook iets goeds moet doen!

Las wel ergens dat je met een losse draad spanning/aarde heb proberen af te voeren via de signal ground van de Stageline......

Heb je een draad (harde kern of een gewone stroom draad?) vanaf het aardeblokje vanuit de meterkast aan de Stageline verbonden of een een (stekker)blok en daar de set weer op aangesloten?
mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op november 14, 2012, 21:24:49
Aarde, misschien zit hier toch je (ex) probleem. Geen sysnergie tussen het aardse NAIM en het onaardse Rega en je ontevredenheid met de Flatcaps.

die ontevredenheid was ook het geval met m'n vorige geaarde draaitafel een clearaudio performance! De Rega is in principe wel geaard maar via 1 van de tulpaansluitingen!

Klout10

Zomaar eens een vraag: valt het jullie ook op dat gebruikers/bezoekers van Marktplaats steeds onbeleefder worden? Uiteraard gebeurt het al langer dat er op sommige advertenties belachelijk lage biedingen worden uitgebracht. Maar op het moment dat je contact opneemt met bieders hebben sommigen nog niet eens het fatsoen om te reageren?

Ook komt het mij steeds vaker voor dat ik andere adverteerders een vraag stel waar geen antwoord op komt??

Ben ik de enige die dit opvalt of zou het zomaar aan mij liggen? De lol gaat er op deze manier wel een beetje af ...

Alco

Ik heb gemerkt dat berichten via MP soms rechtstreeks in de prullenbak terecht komen. (niet via Outlook, maar inline mail programma's, als Yahoo,e.d.)
Dat viel me een keer op bij zowel kopers als verkopers. Ik mailde iemand een paar keer, terwijl alleen mijn 1e bericht aankwam. Na een week of 2 kreeg ik een geïrriteerde mail terug dat de verkoper het item niet meer aan mij wilde verkopen, omdat ik 'niets meer van me had laten horen'.  ??? :unhappy:

Als ik zelf iet op MP zet, schakel ik de mogelijkheid om te bieden meestal uit. Ik zet er dus bij dat het een vaste prijs is..
(hoewel mensen soms zelfs dat negeren, en via mail alsnog een onzinbod uitbrengen)  :yawnee:

De absurd lage biedingen zijn ergernis nr.1 op MP.  Kan 't me goed voorstellen.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Cyreg

Ik heb wel 'ns ervaring gehad bij MP dat, bij vraag naar extra info, het doodstil wordt.
Meestal adverteer(de) ik tegelijkertijd ook op HiFi-punt-nl; en soms zelfs alleen op deze site.

Overigens laat ik nooit bieden, want dat levert alleen maar extra problemen op.  ???
Gewoon vaste prijs met in 'n enkel geval voor jezelf wat ruimte voor 'n kleine mindering.

De geinteresseerden moeten dan sowieso eerst contact met je opnemen.
Dat doen in mijn ervaring dan toch alleen serieuze gegadigden.  ;)
Dat is best heel anders dan anoniem ergens 'n bieding op doen, zonder verder contact te maken.

Zelf bied ik dus ook nooit en neem altijd contact op met de betreffende persoon via de site.
Ook al om er achter te komen hoe serieus de aanbieder is, dus............
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Martin!!!

Citaat van: LPlover op november 15, 2012, 08:42:39
die ontevredenheid was ook het geval met m'n vorige geaarde draaitafel een clearaudio performance! De Rega is in principe wel geaard maar via 1 van de tulpaansluitingen!

De Rega phono versterker toch niet?

Ik bedoelde eigenlijk meer het totaal ongeaard aan het lichtnet hangen van je set.

Het aarden van een platenspeler aan een (phono)versterker heeft dan totaal geen zin en er zal ook geen optimale werking/synergie van Flatcaps en overige componmenten te verwachten zijn. Het 'verplicht' aarden schijnt toch wel DE NAIM filosofie te zijn, maar goed om dat wel of niet te doen is natuurlijk ieders eigen keuze.............
mainly British stuff

musfed

CiteerNadeel lijkt mij dat de Powerigel ongeschikt is om eventueel een apparaat met een afwijkende steker op aan te sluiten. Bijvoorbeeld een TV met vast netsnoer en aangegoten steker...

Op een powerigel (of Hydra) hoor je dan ook alleen maar Naim apparatuur aan te sluiten. Heeft iets te maken met de optimale steraarde die je daarmee schijnt te bereiken (zo heb ik ooit eens gelezen op het GB Naim forum, en Pinkfish).
Dutch & Dutch 8c's

Lion of Judah

Citaat van: Martin!!! op november 15, 2012, 16:26:35

Ik bedoelde eigenlijk meer het totaal ongeaard aan het lichtnet hangen van je set.

Het aarden van een platenspeler aan een (phono)versterker heeft dan totaal geen zin en er zal ook geen optimale werking/synergie van Flatcaps en overige componmenten te verwachten zijn. Het 'verplicht' aarden schijnt toch wel DE NAIM filosofie te zijn, maar goed om dat wel of niet te doen is natuurlijk ieders eigen keuze.............

Mijn stopcontacten in de woonkamer zijn niet geaard. Zie inderdaad een stickertje achterop de SN waarop staat dat het wel zou moeten. Vraag me nu af wat wijsheid is: lekker zo laten of als de wiedeweerga een elektroboer bellen.....
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op november 15, 2012, 16:26:35

ik weet niet hoor. steraarde zit toch gewoon aan het chassis? aarde heeft volgens mij alleen te maken met veiligheid. Sterker nog met aarde onstaat vaak een brom. Zoals gezegd een keer een aardedraad vanaf de meterkast getrokken en hoorde absoluut geen verschil. De meeste huishoudens hebben toch een ongeaard stopcontact in de woonkamers! Zou het dan "nooit" goed kunnen klinken, geloof ik geen snars van ;).

Robiwan

Citaat van: Musfed op november 14, 2012, 19:22:42
Koop/maak je een Hydra.

http://www.grahams.co.uk/hi-fi/hifiaccessories/naim-hydra.html
Voor een stroomvoorziening vind ik het een mooi ding. Als je het mooi weg kan werken/half kan zien. De Hydra leg je gewoon achter je spul.

heb ik geen plek voor!