Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: Jeriko op oktober 18, 2012, 12:58:55
Zijn deze specificaties hetzelfde als bij de supernait?

Gr. Jeroen

Vrijwel hetzelfde...

bwolke

Citaat van: Musfed op oktober 18, 2012, 12:22:57
Nee, ik ben niet met Naim getrouwd maar ben al wel >10 jr in die familie aan het upgraden. Kom van een Nait2, mijn eerste Naim versterker. Vind het zelf wel fijn om binnen één merk een upgrade en service pad te (kunnen) bewandelen.
We hebben nog steeds een Nait2 trouwens op de zolder/studeerkamer staan.

En de Roksan verkoop ik vooralsnog niet! ;D Bevalt prima.
Een Superline valt vooralsnog stevig buiten het budget en eigenlijk draai ik daar ook net wat te weinig plaatjes voor om dat te rechtvaardigen. Zit ik eerder te denken aan iets Van T.Pardo op de nDac....
Ja er zijn zeker voordelen om alles bij één merk te houden. Je kunt ook niet zomaar een voorversterker van een ander merk in een Naim systeem gebruiken dus dan moet je in één keer de hele voor en eind versterker vervangen. Maar waarom dan wel een T.Pardo? Is die goedkoper/beter dan de XP5 XS?

Ik zou de Roksan ook niet verkopen als ik jou was. Zeker voor de prijs die jij ervoor hebt betaald moet je een hoop extra uitgeven om een grote stap vooruit te gaan. Superline heb ik m'n bedenkingen bij. Ik lees wel eens dat mensen last hebben van RF interverentie. Is vast ook afhankelijk van waar iemand woont. Ik zou zelf liever een supercap gebruiken met m'n stageline maar dan wel met een 4-pin naar 2RCA Hi-line. Dan weet ik dat ik het maximale uit de stageline heb gehaald.

bwolke

Citaat van: Jumping Jack op oktober 18, 2012, 13:00:37
Een Caspian M2 geintegreerde en een M1 eindversterker (bi-amp), en de M2 cd-speler. De hoofdreden om te veranderen, was eigenlijk vooral van praktische en esthetische aard: het werden teveel toestellen (nog een Squeezebox en een DAC en een phonopré...) en dat allemaal in de woonkamer werd wat teveel.

Ik ben overgegaan op een SuperUniti en die klinkt in mijn oren ook net wat beter, vooral gecontroleerder en muzikaler. Natuurlijk ben ik er op vlak van gebruiksgemak ook enorm op vooruit gegaan (en de vrouw is er ook gelukkiger mee, niet onbelangrijk  ;))!
Dat is wel een nette Roksan set. Verstandige zet om over te stappen naar de superuniti. Ik denk dat bi-ampen meer power/controle geeft maar dan wordt alles ook een stuk gevoeliger m.b.t. interlinks en bi-wiring en dus minder strak. Wat ik ook heb geleerd in de loop der jaren (9-1,5= 7.5 jaar) is hoe meer voedingen je gebruikt hoe gevoeliger. Een losse voeding is in sommige opzichten beter maar minder direct. Ik heb er nog over getwijfeld om een NAP155XS te nemen met een NAC112 en daarop de stageline aan te sluiten. Dan is alles gevoed door de NAP en dan zou ik maar 3 voedingen overhouden 1 voor de platenspelervoeding 1 voor de eindversterker en 1 voor de cd-speler. 

De SuperUniti is natuurlijk helemaal op zichzelf afgesteld (bron en versterking) en de M2 & M1 zullen ook wel van elkaar verschillen. Ik neem aan de de M2 eindtrap er toen nog niet was. Kun je omschrijven wat de verbetering was toen je van de M2 naar Bi-ampen met de m1 ging? Heb je de M1 gebruikt op de tweeter of op de bassen?

Jumping Jack

De SuperUniti is inderdaad gewoon erg homogeen en synergetisch: bron, versterking en voeding mooi op elkaar afgestemd. Die kwaliteiten hoor je er ook aan.

Ik gebruikte de M1 op het laag (transmissielijn) en dat was echt een grote verbetering. Het geluid kwam veel meer los van de speakers en het laag werd wat strakker getrokken (maar nog niet zo strak als nu met de SU)...
Het blijft wel mooi spul, Roksan. De looks moet je voor zijn, maar de prestaties mogen er zijn.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

musfed

CiteerIs die goedkoper/beter dan de XP5 XS?

Het is een goedkopere oplossing en het tweede voordeel is dat de behuizing een stuk kleiner is van de TP.
Ik heb reeds een voeding van TP op de Squeezebox en dat formaat wordt in de reeks voortgezet als ik het goed gezien heb.
Dutch & Dutch 8c's

Martin!!!

Citaat van: Musfed op oktober 18, 2012, 14:44:46
Het is een goedkopere oplossing en het tweede voordeel is dat de behuizing een stuk kleiner is van de TP.
Ik heb reeds een voeding van TP op de Squeezebox en dat formaat wordt in de reeks voortgezet als ik het goed gezien heb.

Heb je voor dat je de TP voeding op de Squeezebox hebt aangeschaft eerst nog andere voedingen gebruikt BOTW oid?
mainly British stuff

musfed

Nee, ik heb direct een TP aangeschaft. Verder geen vergelijk meer gemaakt. Klinkt nu prima.
Dutch & Dutch 8c's

Dey

Mijn ervaring is dat een TeddyCap de klankkleur negatief beïnvloed, ik vond het niets. Toen ik daar achter kwam (inspeeltijd?) mocht ik hem niet meer terugsturen naar Israël, waardoor ik hem met een licht verlies moest verkopen.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Lion of Judah

Citaat van: garmtz op oktober 18, 2012, 13:02:39
Vrijwel hetzelfde...

De SN levert toch bij lange na geen 140W aan 4 ohm?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Dey

Citaat van: Lion of Judah op oktober 18, 2012, 22:29:43

Theoretisch zou het 160 Watt moeten zijn, wanneer de weerstand halveert zou het vermogen moeten verdubbelen in de ideale wereld.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

musfed

CiteerMijn ervaring is dat een TeddyCap de klankkleur negatief beïnvloed, ik vond het niets.

Dat risico loop je inderdaad.
Naast de TP voeding voor de nDac ben ik ook wel nieuwsgierig naar de TP oplossing voor de Nac82 die drie apparaten in één giet.
Dutch & Dutch 8c's

garmtz

Citaat van: Lion of Judah op oktober 18, 2012, 22:29:43

Jawel, ongeveer 135 W...

sebassie

Hallo,
Ik ben onlangs overgestapt van een Linn Majik DSI naar een Naim ND5XS. En dat tot volle tevredenheid! Wat ik wel mis is:
- de mogelijkheid om via de app playlists te maken (nummers in de wachtrij plaatsen).
- Songcast (of een equivalent)
Of zitten deze 2 mogelijkheden wel in de Naim app, maar heb ik ze niet gevonden?
Sebas
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Jumping Jack

Playlists kunnen wel degelijk hoor, nummer selecteren en dan krijg je de optie om af te spelen of in playlist te plaatsen (heb nu geen Ipad bij de hand, moeilijk zo uit te leggen)...
Songcast of soortgelijks niet voor zover ik weet...
Jumping Jack's set
Discogs

bmateijsen

Citaat van: sebassie op oktober 19, 2012, 10:34:17
Hallo,
Ik ben onlangs overgestapt van een Linn Majik DSI naar een Naim ND5XS. En dat tot volle tevredenheid! Wat ik wel mis is:
- de mogelijkheid om via de app playlists te maken (nummers in de wachtrij plaatsen).
- Songcast (of een equivalent)
Of zitten deze 2 mogelijkheden wel in de Naim app, maar heb ik ze niet gevonden?
Sebas

Ligt aan de firmware op je ND5XS, deze dus updaten ;).

Groet,

Bjorn

sebassie

net even snel gekeken hoe ik moet updaten, maar klopt t dat dit alleen met een pc kan (en niet met mac)?
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

bmateijsen

Citaat van: sebassie op oktober 19, 2012, 13:37:29
net even snel gekeken hoe ik moet updaten, maar klopt t dat dit alleen met een pc kan (en niet met mac)?

Dat klopt.

Groet,

Bjorn

corry

.

Alco

CiteerSpeel nu een aantal weken met de squeezebox touch met botw voeding analoog aangesloten op de nait 5i-2
Dan hebben we bijna eenzelfde set  :)   Maar,...nu hoor ik menigeen denken:"Huh,...je had je Nait 5i-2 toch allang verkocht ? ::) ...klopt.

Na mijn in 1e instantie enthouasiasme voor de Rega Brio-R begon na een aantal weken toch iets tegen te staan.
De Rega klonk iets terughoudender, waardoor het wat sprankeling miste en instrumenten met de nodige attack (bijv. bij akoestisch gitaar) niet voldoende overtuigend klonken.
Inmiddels is dat door experimenteren met ls-kabels en stekkers een stuk beter geworden!

Echter,...rond april/mei, toen mijn enthousiasme voor de Brio-R begon te verminderen, kon ik toevallig ook (weer) een zgan Nait 5i-2 kopen, van amper 1 jaar oud. Voor € 100,- meer dan ik voor mijn bijna 4 jaar oude 5i-2 kreeg. Aangezien ik toch iets miste in de Rega (dat zal dan wel die PRaT/Naim sound zijn :unsure:) heb ik toch die bewuste Nait 5i-2 gekocht.

Sindsdien switch ik af en toe van versterker. (de ene keer de 5i-2, de andere keer de Brio-R en soms nog de Nait 2)
Alle 3 hebben ze zo hun goede en minder goede kanten, vandaar dat ik ze ook alle 3 nog heb...
Al zal er minimaal 1 vroeg of laat moeten vertrekken. :police:

CiteerNu maar hopen op een nd5i
Als dat zou kunnen!  :smile:  Ik verwacht 't niet, maar als ie er komt, ben ik geneigd om de Nait 5i-2 zowieso te houden en voor optimale synergy te gaan. (heb toch 't idee dat dat uiteindelijk meer oplevert, dan het mixen van merken) En ik verwacht niet dat Rega op korte termijn met een streamer komt...
Eigenlijk had ik 't ook logischer gevonden als Naim onlangs een ND5i had uitgebracht, i.p.v. een nieuwe CD-speler.

Een ND5xs lijk me ook erg mooi, maar vind € 2650,- toch wel een boel geld.
(en dan mist ie zelfs nog een basic functie als << en >> die op m'n SB Touch van amper € 230,- wel zit)

Vind 't ook jammer dat Naim de n-Sats niet meer levert. (of een soortgelijke opvolger)
Een setje n-Sats in cherry met (als die er waren) witte n-stands, een ND5i en de Nait 5i-2.... perfect synergy...
Ik zie 't helemaal voor me. Zou ik zo blindelings durven kopen.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

MVG

Beste lezers,

afgelopen dinsdag had ik een M&G bij forumlid LPlover. Hij heeft een mooi NAIM set met Neat Motive 2 luidsprekers. Ook een erg mooie Rega RP6, hier was ik echt van onder de indruk!

Ik was bij hem om eens kennis te maken met het naim geluid, waar ik na de beurs in Brussel in geinteresseerd raakte.

Na een gastvrije ontvangst met een lekker kopje thee en door mij meegebracht gebak hebben we wat muziek geluisterd. Bij het binnenkomen stond de set al rustig te spelen. Wat mij meteen opviel is dat je best wel gedwongen wordt om naar de muziek te luisteren, ondaks het betrekkelijk lage volume. Uiteraard hebben we eerst wat gepraat, met name over apparatuur en elkaars audio geschiedenis  :D

We hebben afwisselend 'mijn' en LPlovers zijn muziek gedraaid. Ik was vooral benieuwd naar de door mij meegebrachte LP's van Bruce Springsteen, welke overigens best verschilden van kwaliteit onderling maar dat terzijde.

Wat mij meteen opviel aan de sound was de erg goede plaatsing en stage, ik was zeer positief verrast door de al wat oudere LP, er was voor mij echt een podium aanwezig en er zat veel ruimte tussen de verschillende bandleden en diens instrumenten. (wellicht dat dit 'lucht' genoemd wordt hier, ik ben niet zo goed in het omschrijven  ;D)

Ook was er een duidelijk diepte beeld, ik hoorde de drummer duidelijk rechts achter zitten. Dit was erg aangenaam, en mijns inziens ook het grote pluspunt van deze combinatie. Verder klonk de muziek vloeiend, en ritmisch was het ook dik in orde.

Ik hoor jullie roepen, is er geen maar?
Waar ik aan moest wennen was de sound in het algemeen, daar waar het op de beurs mij meteen pakte moest ik bij Robin even wennen. Echter toen ik helemaal gewend was vond ik het erg lekker klinken. Gezien het formaat van de Neat speakers komt er een erg volwassen geluid uit, dit geldt ook zeker voor de laagweergave.

Wat ook apart was, is dat op de meest logische luisterpositie het geluid minder klinkt dan rechtsvoor de luidsprekers, of tegen de achterwand van zijn woonkamer. Persoonlijk zou ik dan toch gaan schuiven zodat het zittend op de bank net zo lekker klinkt als op genoemde posities.
Maar goed, over schuiven hebben Robin en ik het ook gehad, wat op den duur natuurlijk ook weer frustrerend kan zijn  :D

Al met al vond ik lekker klinken, en is Naim zeker een merk wat door mij meegenomen wordt in een eventuele volgende stereo set up. Ook de Neat speakers vond ik mooi en ook mooi spelen!

Als ik dan toch een kanttekening zou moeten plaatsten dan zit dat in het feit dat je niet zomaar even een achtergrond muziekje opzet, dit omdat je gedwongen wordt om te luisteren, ook al staat het volume laag. Ik kan me voorstellen dat dit niet altijd gewenst is, althans voor mij niet. Ik merkte dit zelfs tijdens onze gesprekjes, verschillende momenten hielden we als automatisch allebei onze mond  :D

Ik vond het een leuke middag en vooral leuk om een forum lid te ontmoeten! Dat er leuke muziek voorbij is gekomen is dan mooi meegenomen, ook ben ik weer een luisterervaring rijker en daar ging het mij toch ook wel om daar ik graag wat verschillende merken wil 'proberen'

Alco

Leuk, interessant verslag, MVG.  :)

Dat een set uitnodig om aandachtig te gaan luisteren, vind ik persoonlijk een sterk pluspunt.
Ik heb zelden muziek op als achtergrond. (dan had ik wel een merk als MF oid gekozen ;))

Wat ik me weleens afvraag, m.b.t. de Neat Motive 2, gezien de relatief beperkte hoogte.
'Hangt' het geluidsbeeld niet een beetje 'laag bij de grond' ?  :unsure:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

MVG

Citaat van: Alco op oktober 19, 2012, 19:40:27
Leuk, interessant verslag, MVG.  :)

Dat een set uitnodig om aandachtig te gaan luisteren, vind ik persoonlijk een sterk pluspunt.
Ik heb zelden muziek op als achtergrond. (dan had ik wel een merk als MF oid gekozen ;))

Wat ik me weleens afvraag, m.b.t. de Neat Motive 2, gezien de relatief beperkte hoogte.
'Hangt' het geluidsbeeld niet een beetje 'laag bij de grond' ?  :unsure:

Bedankt! :)

Nee juist niet, ik vond het zelfs nog redelijk de hoogte ingaan! Deze speakers staan net zoals bij Audio Physic gekanteld op hun voet.

Het is ook wel een pluspunt, ik ben alleen benieuwd hoe het presteert als je een intieme avond met zwoele vrouwenstemmen hebt. Helaas niet getest..

Jumping Jack

Heeft LPLover geen zwoele vrouwenstem dan?  ;D
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Citaat van: Jumping Jack op oktober 19, 2012, 20:15:53
Heeft LPLover geen zwoele vrouwenstem dan?  ;D

Nee integendeel :D Als ik mezelf hoor praten op een video-opname denk ik, jez..s waarom is me vriendin nog bij me? :D

Een wat voller laag, maar met behoudt van het overige spectrum, zou mijn set nog prettiger maken.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

MVG

:clapping:  hahaha, nee jammer genoeg niet. Ik had Melody Gardot bij en stom genoeg niet gedraaid  :nopompom: