Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

twani

Mmmmm, loop weer zwaar achter merk ik alweer >:(. Van harte bij deze :pompom:

Robiwan

Vanavond een meet en greet bij mede Naim liefhebber Lion of Judah. Hij was verleden week bij mij langs geweest en nu waren de rollen omgekeerd.

Het was een gezellige avond met veel (reggae) muziek. De akoestiek was totaal anders dan bij mij thuis. Een grotere ruimte met (veel) minder demping en een schattig maar zeer luidruchtig konijn :D Kortom anders.

Leeuw speelt met een Supernait, Arcam DV88 DVD speler en Spendor A5 mooie slanke zuilluidsprekers.

Ik had een paar cd'tjes meegenomen, Yello, Trentemoller, Simple Minds, Roger Waters, en nog wat. Leeuw draaide heerlijke reggae en aanverwante muziek.

Zo op het 1e gehoor toch wel een vrij groot verschil met mijn set. Positief vond ik de strakke, diepe en rollende laagweergave, snelheid en ritme. Kortom de typische Naim klank. Wat ik duidelijk minder vond was de vrij donkere tonale balans en mate van onrust. Dat laatste is te wijten aan de omgeving. De donkere tonale balans door de SN en de Spendors. Maar het sublaag, laag en midden vond ik gewoon fraai.

Leeuw heeft aangegeven eerst de bron te willen verbeteren (Cd-speler/streamer van Naim of ander merk) mocht dit echt overtuigend beter klinken dan de Arcam. Ook gordijnen zijn een optie en later wellicht een Hicap.

Ik heb aangeboden om mijn CD5x eens te proberen en ik zijn SN.

Kortom een fijne luisteravond. Leeuw leek het leuk om een gezamelijke Naim avond te organiseren voor een mannetje of 10-15. Niet bij mij thuis want dat past niet :D maar wellicht bij BBEG of andere geschikte locatie.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

musfed

CiteerZal denk ik wel goed klinken zo met die hi-caps of niet?

Jaja, ik ben erg tevreden op het moment. Naast die hi-cap actie hebben we nu ook een tijdje van die plisse gordijnen voor het raam waar de speakers voor staan. Nu kunnen de gordijnen weer helemaal open en dat heeft ook een positief geluid gehad op het geluid.

Zo zie je maar dat de ruimte en aankleding ook een grote invloed heeft op het geluid.

Alleen de "boxcount" loopt een beetje uit de hand. Omdat de hi-cap naar de 82 is gegaan heb ik de Snaps uit de motteballen gehaald voor de Headline. Dan heb je zo 10 apparaten in de kast staan. Daar ga ik misschien mbv van T. Pardo wel wat aan gaan doen in de toekomst. Maar eerst maar even weer genieten.
Dutch & Dutch 8c's

Martin!!!

Citaat van: Musfed op oktober 17, 2012, 00:21:27
Alleen de "boxcount" loopt een beetje uit de hand. Omdat de hi-cap naar de 82 is gegaan heb ik de Snaps uit de motteballen gehaald voor de Headline. Dan heb je zo 10 apparaten in de kast staan. Daar ga ik misschien mbv van T. Pardo wel wat aan gaan doen in de toekomst. Maar eerst maar even weer genieten.

10 apparaten, wow waar bestaat je set dan allemaal uit? foto?
mainly British stuff

musfed

Wat ik zo in de loop der jaren verzameld heb:
Rega p25, Roksan DXP, SB Touch, TP voeding voor SB, nDac, Nac82, 2 x hicap, Nap250, Headline, Snaps.

Best veel als het het zo intikt...
Alleen de Roksan was nieuw. De nDac was ex-demo en voor de rest was ebay en marktplaats mijn grote vriend. De P25 was ooit in bezit van Mordante.

Dutch & Dutch 8c's

twani

Alles inruilen op een SU, ruimt lekker op ;)

musfed

CiteerAlles inruilen op een SU, ruimt lekker op

Ben bang dat mijn speakers daar iets te veeleisend voor zijn. Maar wel een mooi apparaat om te zien.
Dutch & Dutch 8c's

Jumping Jack

Citaat van: Musfed op oktober 17, 2012, 14:49:47
Ben bang dat mijn speakers daar iets te veeleisend voor zijn. Maar wel een mooi apparaat om te zien.

Bwa, je zou wel eens verrast kunnen zijn hoor  ;). Ik was het toch...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: Musfed op oktober 17, 2012, 14:49:47

Een SU is stabieler in lage impedanties dan een NAP250. Ik zou echter altijd je bestaande losse componenten behouden. Klinkt simpelweg beter...

musfed

CiteerEen SU is stabieler in lage impedanties dan een NAP250. Ik zou echter altijd je bestaande losse componenten behouden. Klinkt simpelweg beter...

En ik dacht vroeger altijd dat een 250 zeer stabiel was, maar hij wordt bij hard draaien (helemaal met plaatjes) best warm. Op een feestje is die met het draaien van lp's al eens eruit geklapt.
Dutch & Dutch 8c's

garmtz

Hieronder wat diagrammen. Zoals je ziet, kan de NAP250 slecht tegen fasedraaiingen, de SuperUniti blijft hier stabiel (als die er last van zou hebben, zou je zien dat de maximale spanning die de eindtrap kan leveren erg inzakt naar de -60/+60 graden toe t.o.v. 0 graden).

YamahaRXV

Citaat van: Jumping Jack op oktober 17, 2012, 14:53:21
Bwa, je zou wel eens verrast kunnen zijn hoor  ;). Ik was het toch...

Hier nog één....... ;D
''Het ding'' speelt hier nu tijdelijk met 4 ohm (>90 db gevoeligheid) speakers aan de uitgangen en ik kan niet anders zeggen dan: wow, wat een controle en stabiliteit  :headbanging:
De prestaties op dit vlak vind ik nog steeds verbazingwekkend goed  :worship:
De grootste vergissing die je kan maken is op voorhand de prestaties van de Superuniti te linken aan zijn compacte behuizing.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

garmtz

De SiuperUniti levert zo'n 140 W aan 4 Ohm, dus dat is zeker op een speaker van 90 dB echt wel meer dan genoeg voor iedere denkbare situatie.

YamahaRXV

Citaat van: garmtz op oktober 17, 2012, 23:10:00
De SiuperUniti levert zo'n 140 W aan 4 Ohm, dus dat is zeker op een speaker van 90 dB echt wel meer dan genoeg voor iedere denkbare situatie.

Zeker, je hoort mij dan ook absoluut niet klagen  :D 
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

musfed

CiteerZoals je ziet, kan de NAP250 slecht tegen fasedraaiingen

Ik heb een olive versie, is de 250-2 op dezelfde leest geschoeid? Zou je dan echt moeten upgraden naar een 300 om een stabiele eindtrap te kopen (wat nooit gaat gebeuren in mijn normale wereld gezien de prijs van die set)
Dutch & Dutch 8c's

garmtz

De 250-2 is behoorlijk gelijk aan de Olive 250. Met een 300 wordt het zeker beter, maar niet veel stabieler bij grotere fasedraaiing. Als je speaker echter geen extreme faseslingering heeft, heb je hier natuurlijk ook geen last van. Ik ken de impedantie/fase van deze speaker echter niet.

musfed

CiteerIk ken de impedantie/fase van deze speaker echter niet.

Nee, ik ook niet. Er zat geen boekje bij  ;D

Ik heb altijd op het Engelse Naim forum gelezen dat mijn Neat MFS's "minstens" een nap300 nodig hebben om lekker te kunnen draaien. Een mailtje naar Neat leverde als antwoord op dat ze zelf een Nap200 op de MFS hebben gehad, naar volle tevredenheid.
Ik ben zeer tevreden, daar hoor je mij niet over. De 250 wordt zo nu dan bij hoger volume lekker warm, vandaar mijn opmerking een paar posts geleden dat een SU het waarschijnlijk niet zou trekken op de MFS. Daar heb ik me blijkbaar in vergist.

Bedenk me nu dat ik, toen de 250 voor een service bij Latham was, een Neat2 voor de grap aangesloten heb. Dat ging echt niet.  :blush:
Dutch & Dutch 8c's

garmtz

Wat gebruik je als luidsprekerkabels?

musfed

Dutch & Dutch 8c's

bwolke

Je bent natuurlijk niet met Naim getrouwd dus je kunt ook andere merken proberen. Ik ben qua versterking overgestapt van Naim naar Roksan. Maar ik kan me voorstellen dat je heel tevreden bent en dat je voorlopig niets wilt veranderen. Als je ooit je Roksan phono trap wilt verkopen, denk aan mij. ;)

Jumping Jack

Grappig, ik heb net het tegenovergestelde gedaan: van Roksan naar Naim.
Jumping Jack's set
Discogs

musfed

Nee, ik ben niet met Naim getrouwd maar ben al wel >10 jr in die familie aan het upgraden. Kom van een Nait2, mijn eerste Naim versterker. Vind het zelf wel fijn om binnen één merk een upgrade en service pad te (kunnen) bewandelen.
We hebben nog steeds een Nait2 trouwens op de zolder/studeerkamer staan.

En de Roksan verkoop ik vooralsnog niet! ;D Bevalt prima.
Een Superline valt vooralsnog stevig buiten het budget en eigenlijk draai ik daar ook net wat te weinig plaatjes voor om dat te rechtvaardigen. Zit ik eerder te denken aan iets Van T.Pardo op de nDac....
Dutch & Dutch 8c's

bwolke

Citaat van: Jumping Jack op oktober 18, 2012, 11:59:09
Grappig, ik heb net het tegenovergestelde gedaan: van Roksan naar Naim.
;D van welke Roksan als ik vragen mag? Kun je omschrijven wat de verbeteringen zijn? (Ik neem aan dat het geluid verbeterd is anders had je het niet gedaan)

Jeriko

Citaat van: garmtz op oktober 17, 2012, 23:10:00

Zijn deze specificaties hetzelfde als bij de supernait?

Gr. Jeroen
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Jumping Jack

Een Caspian M2 geintegreerde en een M1 eindversterker (bi-amp), en de M2 cd-speler. De hoofdreden om te veranderen, was eigenlijk vooral van praktische en esthetische aard: het werden teveel toestellen (nog een Squeezebox en een DAC en een phonopré...) en dat allemaal in de woonkamer werd wat teveel.

Ik ben overgegaan op een SuperUniti en die klinkt in mijn oren ook net wat beter, vooral gecontroleerder en muzikaler. Natuurlijk ben ik er op vlak van gebruiksgemak ook enorm op vooruit gegaan (en de vrouw is er ook gelukkiger mee, niet onbelangrijk  ;))!
Jumping Jack's set
Discogs