Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Garmtz,

Ja de fases en de stekker poling is driedubbel gecontroleerd en klopt wel.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op oktober  5, 2012, 12:26:08
De zaken die jij omschrijft komen me bekend voor en zou ik toe durven schrijven aan het nog niet voldoende ingespeeld zijn van de ND5XS. Is deze streamer een nieuw apparaat?

Yep. Nieuw
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Uit de Duitse handleiding van de XS zie nu dat op de Naca 5 ook pijlen moeten staan. Nooit geweten. Ga vanmiddag alles loshalen en weer vanaf de grond opbouwen. Zal dan ook ff wat pics maken.
Quad vintage.

Cyreg

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2012, 12:27:24
... Heb je de stekker op de juiste manier in het stopcontact zitten? Een verkeerde fase kan precies het effect hebben dat je hier meldt....

Was ook mijn 1e gedachte toen ik over het klankverschil las  :D
Is de fase/neutral bij Naim eigenlijk altijd standaard aangesloten en optisch herkenbaar? :unsure:
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

garmtz

Citaat van: Cyreg op oktober  5, 2012, 13:05:33
Was ook mijn 1e gedachte toen ik over het klankverschil las  :D
Is de fase/neutral bij Naim eigenlijk altijd standaard aangesloten en optisch herkenbaar? :unsure:

Fase zit bij Naim als je naar de achterkant van het apparaat kijkt altijd links (rechts dus op de stekker).

Klout10

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2012, 13:39:41
Fase zit bij Naim als je naar de achterkant van het apparaat kijkt altijd links (rechts dus op de stekker).

Hoe zit dit dan bij de SuperNait, fase van boven??

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Dey

Citaat van: garmtz op september  5, 2012, 23:43:40
...tot je een HiCap voor haar koopt en ze blijft voor eeuwig de jouwe... ;)

Advies opgevolgd. Ben vanavond laat pas thuis, dan direct aansluiten en eerste indruk opdoen ...
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

garmtz

@Klout10: is het voor jou ook niet tijd voor een HiCap? Doet echt enorm veel op een SN!

Robiwan

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2012, 15:35:20
Ja, fase boven.

he toch onder, zoals onderstaande figuur?

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

garmtz

Bij twijfel gewoon luisteren...

Robiwan

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2012, 18:08:22
Bij twijfel gewoon luisteren...

daar gaat het niet om. Fase nu boven of onder?

dre73

luisteren zegt ie toch................
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Robiwan

Citaat van: dre73 op oktober  5, 2012, 18:29:42
luisteren zegt ie toch................

op het naim forum kom ik dit tegen op verdorie mn eigen topic :D. fase zit onder, tenminste voor de Nait XS.

Klout10

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2012, 15:39:11
@Klout10: is het voor jou ook niet tijd voor een HiCap? Doet echt enorm veel op een SN!

Hahaha, dat heb ik vaker gehoord. Bedankt voor de tip, maar op zich ben ik op dit moment heel tevreden hoe m'n set klinkt en geef ik m'n zuur verdiende centen liever uit aan andere zaken, zoals muziek.

Maar zeg nooit nooit; mocht je er eens een 2e hands tegen komen, schroom dan niet om me een PB te sturen!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Zo, we zijn de hele middg bezig geweest om de boel weer van de grond af op te bouwen en alles te checken. De  plusjes en de minnetjes en de fase van de stekkers bleken wel goed te zitten en ook de LS kabels waren in de goede richting gelegd. Wat ik gedaan heb is de tulp stekkertjes die aan de LS kabels zitten ( qed) niet aan de achterkant erin steken maar aan de onderkant waar die gaten zitten en dan de moer goed aangedraait.

Tsja..Ik mag een boon zijn maar duidelijk zijn er meer miciro details te horen en ook is de stereobreedte toegenomen en dat is uiteraard een grote plus.
De nd5 sx klinkt jammer genoeg nog wel hetzelfde. Alhoewel het plakt wel duidelijk minder maar nog steeds staat het geluidsbeeld te dicht opelkaar en niet los van de speakers.

Quad vintage.

Cyreg

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2012, 13:39:41

.....en dat is dan dus met het "dakje boven" en blijkt dan gewoon de standaard IEC norm!!  ;)
(Dat dakje verklaart gelijk het verschil tussen onder en boven bij de SN en XS)

Maar is Naim daar dan (met jouw ervaring) op z'n app. echt heel consequent in?
Dat zou mooi zijn, dan hoef je alleen nog maar te weten welke pin, op de schuko, de fase is.
Of staat dat op Naim netsnoeren misschien ook al aangegeven met stippen ofzo?
Luisteren kan evengoed nog/beter misschien, maar wel goed uitgangspunt.

En dan IMO ook nog alle app. vanaf 'n zelfde verdeeldoos(ivm met kleinste onderlinge zwerfstromen)  ???
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Alco

Citeerstaat dat op Naim netsnoeren misschien ook al aangegeven met stippen ofzo?
Yep, op de stekker van een Naim netkabel zitten aan de fasekant een zestal kleine puntjes.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Citaat van: Alco op oktober  5, 2012, 21:32:48
Yep, op de stekker van een Naim netkabel zitten aan de fasekant een zestal kleine puntjes.

Goh, echt waar? Dat wist ik niet...

garmtz

Er staat ook vaak een N of een L bij (neutral en live, oftewel nul en fase).

garmtz

Citaat van: Cyreg op oktober  5, 2012, 20:38:20
.....en dat is dan dus met het "dakje boven" en blijkt dan gewoon de standaard IEC norm!!  ;)
(Dat dakje verklaart gelijk het verschil tussen onder en boven bij de SN en XS)

Maar is Naim daar dan (met jouw ervaring) op z'n app. echt heel consequent in?

Ja, IEC norm en heel consequent. Daarom heeft een Powerigel niet eens de mogelijkheid om fase per apparaat te veranderen (kabels zijn allemaal vast).

Robiwan

Citaat van: Alco op oktober  5, 2012, 21:32:48

niet bij alle Naim netstekkers (Shenq) die ik heb.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op oktober  5, 2012, 12:09:08
Vertel!

Wat mij opvalt is ten opzichte van de SX Nait en de cd 5 SX want daarmee vergelijk ik het uiteraard is dat het geluid maar moeilijk los komt van de speakers. Het plakt en kleeft. Als ik mijn ogen dicht doe dan kan ik normaliter maar moeilijk vaststellen waar het geluid van daan komt. Bij de ND5 sx is dat geen probleem. Jammer want daardoor krijg je een gedrongen geluidsbeeld. Het valt mij op bij elke track en is dus niet iets dat aan de geluidsdrager kan liggen.

Dan de Pratt. Ja dat is in mijn ogen overkill. De controle is niets mis mee en is zelfs beter dan de Nait SX maar het overvalt mij telkens weer. Het zuigt je op. Niets mis mee en is wel kenmerkend voor Naim. Maar het kan  ook teveel zijn en dat is het in mijn oren.

Verder vind ik de streamer fantastisch en zeker het gebruiksgemak en bedieningsgemak. Maar het geluid zal zeker liefhebbers kennen maar is mij dus net ff iets te veel van het goede. Misschien word het nog wel beter en dan zal het een blijvertje worden ,nog ff langer warmstoken en dan zien wij wel verder.

hoe kan de controle van de Nd5x nu beter zijn dan van de versterker??? Het is de XS SERIE Fred en niet SX :D

Robiwan

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2012, 21:54:34
Er staat ook vaak een N of een L bij (neutral en live, oftewel nul en fase).

klopt. met fitting schroevendraaier gaat lampje branden op L als alles goed aangesloten staat. Klopt bij mij dus, zucht van verlichting.

bwolke

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2012, 21:56:59
Ja, IEC norm en heel consequent. Daarom heeft een Powerigel niet eens de mogelijkheid om fase per apparaat te veranderen (kabels zijn allemaal vast).
Is dat wat, de Powerigel?