Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

ivdz

ik heb ze rechtstreeks in een tulp stekker zitten, dus geen soldeerwerk
Nac152XS-NAP150XS-FlatCapXS-ND5XS-Naim Allae - QNAP219PII

corry

.

ivdz

Hallo Corry, het is inderdaad de Supra; ik had mij vergist
Nac152XS-NAP150XS-FlatCapXS-ND5XS-Naim Allae - QNAP219PII

Alco

Theoretisch zou je kunnen denken dat blanke kabel, rechtstreeks aangesloten de voorkeur heeft, omdat 't dan weer een extra 'schakel' scheelt, maar heb er bij Naca5 geen ervaring mee.
Met de Brio-R is mijn ervaring dat de klank aanzienlijk beter is met banaanpluggen, t.o.v. blanke draad rechtstreeks, aan zowel luidspreker als versterkerkant.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Ik zou de Supra ook vervangen door Musicline of een simpele volledig plastic stekkerdoos van de bouwmarkt.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op oktober  4, 2012, 10:19:17
Theoretisch zou je kunnen denken dat blanke kabel, rechtstreeks aangesloten de voorkeur heeft, omdat 't dan weer een extra 'schakel' scheelt, maar heb er bij Naca5 geen ervaring mee.
Met de Brio-R is mijn ervaring dat de klank aanzienlijk beter is met banaanpluggen, t.o.v. blanke draad rechtstreeks, aan zowel luidspreker als versterkerkant.

Alco,

Bij de brio is het probleem niet voorhanden ivm met het de Groef ls kabel. Maar dat naca draad is zo stug en zwaar dat geen  goede aansluiting is te verzekeren. Misschien zoals eerder vermeld een gewone vergulde tulp stekker kopen en het daarin vast schroeven en de in de kont van de Harbeth duwen.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op oktober  4, 2012, 11:14:44
Alco,

Bij de brio is het probleem niet voorhanden ivm met het de Groef ls kabel. Maar dat naca draad is zo stug en zwaar dat geen  goede aansluiting is te verzekeren. Misschien zoals eerder vermeld een gewone vergulde tulp stekker kopen en het daarin vast schroeven en de in de kont van de Harbeth duwen.

Fred qued airlocs of Naim pluggen solderen.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Lp Lover,

Misschien mal , maar ik ben een genie ( enige arrogantie is mij niet vreemd?) maar iets dat ik niet kan is solderen. Dat word helemaal niks.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op oktober  4, 2012, 11:36:43
Lp Lover,

Misschien mal , maar ik ben een genie ( enige arrogantie is mij niet vreemd?) maar iets dat ik niet kan is solderen. Dat word helemaal niks.

stuur je de kabels op naar Beter beeld en geluid (gartmz) die kunnen heel goed solderen.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Kan, maar der zal er hier in de buurt ook wel een audiodealer zitten die dit goed kan, maar desalnietemin gaat mijn voorkeur toch uit naar een oplossing zonder solderen.

Ben bang dat de ND5sx geen blijvertje word, maar we wachten nog even af.
Quad vintage.

paaj

Heb ik een setje NACA5 ontvangen, krijg ik ze niet door mijn meubel omdat de kabeldoorgangen te ver naar achter zitten. Heb er geen rekening mee gehouden dat ze zo stug konden zijn!

Ik heb nu even de Supernait 10cm dieper in de kast gezet en dan lukt het net maar dat gaat zo niet werken. Iemand interesse in 2 x 1,5m? Ik zet ze dadelijk in de markt.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Dr.Bedlo

2x 1.5meter.

Aangeraden word minimaal 2x3.5 meter.
Quad vintage.

paaj

Bij de oudere series toch alleen? Kwam mij opzich wel goed uit, past qua lengte precies namelijk maar ik had geen rekening gehouden met de gaten in mijn kast.
LG 42C3 || Apple TV

Klout10

Fred, de QED Airloc's zijn mij meerdere malen afgeraden. Aan de luidsprekerzijde heb ik de standaard Naim connectoren laten solderen. Doordat deze haaks zijn valt de NACA5 kabel mooi naar de vloer weg...

Mochten je speaker aansluitingen te ver van elkaar verwijderd zijn, verwijder dan gewoon de kunststof behuizig van de Naim connector...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

Citaat van: fred19633 op oktober  4, 2012, 11:50:58
Ben bang dat de ND5sx geen blijvertje word, maar we wachten nog even af.

Vertel???
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

Citaat van: paaj op oktober  4, 2012, 19:07:39
Bij de oudere series toch alleen? Kwam mij opzich wel goed uit, past qua lengte precies namelijk maar ik had geen rekening gehouden met de gaten in mijn kast.

De modernere Naim versterkers zoals de SuperNait kunnen ook met kortere lengtes overweg. Wat ik wel begrijp is dat andere lengtes ook anders klinken, wil je zeker weten dat je niets mist, haal dan een paar langere lengtes NACA5 bij je dealer en luister zelf...

Martin!!!

Citaat van: Klout10 op oktober  4, 2012, 19:32:53
de QED Airloc's zijn mij meerdere malen afgeraden.

Mij zijn ze juist aangeraden by Garmtz, zo zie je maar weer!
mainly British stuff

paaj

Citaat van: Klout10 op oktober  4, 2012, 19:52:10
wil je zeker weten dat je niets mist, haal dan een paar langere lengtes NACA5 bij je dealer en luister zelf...

Probleem nu is dat de kabel uberhaubt niet lekker in mijn systeem past. Nu staat de versterker te ver naar achteren maar verander ik de connector aan de versterkerkant dan heb ik te weinig ruimte achter de versterker voor een soepele draaiing. Het is hem wel geworden maar gaat hem dus niet blijven zijn tot ik aan een andere opstelling/meubel ga.
Klinkt wel prima overigens, het mooie van kabels wisselen is dat je weer met 'nieuwe oren' naar je systeem luistert :)
LG 42C3 || Apple TV

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op oktober  4, 2012, 19:52:10
De modernere Naim versterkers zoals de SuperNait kunnen ook met kortere lengtes overweg. Wat ik wel begrijp is dat andere lengtes ook anders klinken, wil je zeker weten dat je niets mist, haal dan een paar langere lengtes NACA5 bij je dealer en luister zelf...

Is dat wel zo wolk no 10? Ik heb begrepen dat het iets heeft te maken met een Zobel netwerkje en dat die ook in de moderne Naim versterkers niet is ingebouwd door Naim.Hence het gebruik van minimaal 3.5 meter.
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op oktober  5, 2012, 11:38:18

Is dat wel zo wolk no 10? Ik heb begrepen dat het iets heeft te maken met een Zobel netwerkje en dat die ook in de moderne Naim versterkers niet is ingebouwd door Naim.Hence het gebruik van minimaal 3.5 meter.

In de oudere Naim modellen ontbrak dit zogenaamde zobel netwerkje inderdaad. Dit netwerkje wat voor een stukje stabiliteit zorgt in de eindversterker bestond feitelijk uit een condensator en een spoel aan de versterkeruitgang. De Naim gedachte was dat deze capaciteit (condensator) en inductiviteit (spoel) ook al effecten zijn die in iedere luidsprekerkabel aanwezig zijn. Om aan de juiste waarden te komen was een minimum lengte van 3,5 meter vereist.

De tegenwoordige versterkers zijn wel degelijk van zo'n netwerkje voorzien en zijn dus wat flexibeler wat betreft kabels van andere merken. Ook de minimumlengte van NACA5 is bij bijvoorbeeld een SuperNait geen vereiste meer.

Uit de Naim manual: "Naim speaker cable will provide the best results, however, a wide range of speaker cable types can be used without risk of damage to the amplifier."

Op het Naim UK Forum zijn verschillende topics terug te vinden over de optimale lengte NACA5 (uit het hoofd: zo'n 5-6 meter). Daarom mijn opmerking om bij de dealer eens een langer stuk te halen dan de 1,5 meter en gewoon thuis eens te luisteren ...

Ik hoop dat ik e.e.a. duidelijk heb kunnen maken...

Dr.Bedlo

Bien sure.

Ik ga direct 150 cm inkorten aan beide kanten.
Quad vintage.

Klout10

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op oktober  4, 2012, 19:34:36
Vertel???

Vertel!

Wat mij opvalt is ten opzichte van de SX Nait en de cd 5 SX want daarmee vergelijk ik het uiteraard is dat het geluid maar moeilijk los komt van de speakers. Het plakt en kleeft. Als ik mijn ogen dicht doe dan kan ik normaliter maar moeilijk vaststellen waar het geluid van daan komt. Bij de ND5 sx is dat geen probleem. Jammer want daardoor krijg je een gedrongen geluidsbeeld. Het valt mij op bij elke track en is dus niet iets dat aan de geluidsdrager kan liggen.

Dan de Pratt. Ja dat is in mijn ogen overkill. De controle is niets mis mee en is zelfs beter dan de Nait SX maar het overvalt mij telkens weer. Het zuigt je op. Niets mis mee en is wel kenmerkend voor Naim. Maar het kan  ook teveel zijn en dat is het in mijn oren.

Verder vind ik de streamer fantastisch en zeker het gebruiksgemak en bedieningsgemak. Maar het geluid zal zeker liefhebbers kennen maar is mij dus net ff iets te veel van het goede. Misschien word het nog wel beter en dan zal het een blijvertje worden ,nog ff langer warmstoken en dan zien wij wel verder.
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op oktober  5, 2012, 12:09:08
Wat mij opvalt is ten opzichte van de SX Nait en de cd 5 SX want daarmee vergelijk ik het uiteraard is dat het geluid maar moeilijk los komt van de speakers. Het plakt en kleeft. Als ik mijn ogen dicht doe dan kan ik normaliter maar moeilijk vaststellen waar het geluid van daan komt. Bij de ND5 sx is dat geen probleem. Jammer want daardoor krijg je een gedrongen geluidsbeeld. Het valt mij op bij elke track en is dus niet iets dat aan de geluidsdrager kan liggen.

De zaken die jij omschrijft komen me bekend voor en zou ik toe durven schrijven aan het nog niet voldoende ingespeeld zijn van de ND5XS. Is deze streamer een nieuw apparaat?

garmtz

Een maand inspelen is noodzakelijk... Heb je de stekker op de juiste manier in het stopcontact zitten? Een verkeerde fase kan precies het effect hebben dat je hier meldt. Check dan gelijk de fase van de XS.