Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Een heel andere vraag. Ih heb opnieuw problemen met het Rega Exact MM element. Na verloop van tijd is het linker kanaal zachter gaan klinken dan het rechter kanaal. Met zowat elke lp is rechts dus harder dan links. Met een Grado wood geen enkel probleem.
Dit voorgelegd bij de dealer en er schijnen problemen te zijn bij Rega. Ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen meer dat mij een goed exemplaar wordt overhandigd.

Ik vind het geluid van mijn CD5x erg fraai, kortom ik heb een voorkeur voor de klankbalans van Cd. De Grado klinkt goed maar toch wat warm. Vandaar mijn vraag aan de lp en Naim liefhebbers. Welk merk en type element heeft een klankbalans dat neigt naar CD geluid? Voorlopig speel ik nog met Stageline N, flatcap 2x maar ga ook luisteren naar de nieuwe Fono MM of de questor/quasar van Heed. De Stageline vind ik toch nog steeds enigzins donker van klank.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Jumping Jack

Waarom zou je het dan niet gewoon bij cd houden als dat je voorkeur heeft?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Klout10

Citaat van: Jumping Jack op september 30, 2012, 09:23:47

:D  :D
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Citaat van: Jumping Jack op september 30, 2012, 09:23:47

ja maar heb een hele platenverzameling :D

Alco

Citeerja maar heb een hele platenverzameling :D
Tadaaa,...DE oplossing...Marktplaats.  :D ;) 
(daar zijn ongetwijfeld genoeg aasgieren die je er voor een habbekrats van af willen helpen)  :crazy: ;)

Ontopic: Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar de Ortofon 2M serie schijnt wel erg goed te combineren met Rega.
Die klinken wat minder warm is wat ik over 't algemeen lees.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Benz high output MC!

Dr.Bedlo

1ste indruk van de nd5sx . Tis wel heel direct.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 30, 2012, 11:55:10
Benz high output MC!

De meeste high output MC's hebben een output van ca. 2,5 mv en dat lijkt me te weinig voor de meeste MM versterkers met hooguit 40 dB versterking. Volumeregelaar moet dan erg ver open voor wat herrie :D

Voorlopig hou ik het bij MM met een hoge output. Ik ga al wat langer mee in het vinyl gebeuren :D

Klout10

Citaat van: fred19633 op september 30, 2012, 12:03:02
1ste indruk van de nd5sx . Tis wel heel direct.

Hmmm, kun je wat meer details geven Fred?
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Fred, heb je de DIN 'collars' vastgedraaid?

Dr.Bedlo

Moeilijk. Ben der niet zo een ster in. Maar een poging. Het is alles waar naim voor staat. Vooral de directheid, "the slam in youre face. Kwa controle zit het wel goed, zo vast als een huis. maar je word gedwongen om te luisteren. En misschien word het wel beter als het wat warmer word maar op dit moment is het wel wennen.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op september 30, 2012, 12:22:03
Fred, heb je de DIN 'collars' vastgedraaid?

Zit een chord tulp tussen op dit moment. zal de din uitgang ook eens uitproberen ) losjes koppelen lijkt mij en niet vastdraaien ) gelijk de xs versterker'
Quad vintage.

garmtz

Direct weghalen die Chord en originele DIN kabel gebruiken! Inderdaad niet aandraaien en zelfs lichtjes 'terugtrekken'.

Dr.Bedlo

Overigens meen ik wel eens gehoord te hebben dat als je de digitale uitgangen van de Nd5 xs niet kan gebruiken en je dus op de analoge aansluitingen bent aangewezen je geen hogere resolutie bestanden kunt afspelen anders dan 16-44.1  (cd kwaliteit.) Is dit zo?
Quad vintage.

garmtz

Een Naim bron moet echt een maand aanstaan liefst en klinkt vanaf uitstand pas echt optimaal minimaal na een dag.

garmtz

Citaat van: fred19633 op september 30, 2012, 12:44:07
Overigens meen ik wel eens gehoord te hebben dat als je de digitale uitgangen van de Nd5 xs niet kan gebruiken en je dus op de analoge aansluitingen bent aangewezen je geen hogere resolutie bestanden kunt afspelen anders dan 16-44.1 ) cd kwaliteit. Is dit zo.

Nee, onzin.

Robiwan

Wat mij weer opvalt met de Flatcap aan de Nait Xs, is dat mindere kwaliteit opnames (bijv mp3 cd), slechter klinken dan zonder flatcap.
Zal wel te maken hebben met de toegenomen resolutie en controle. Het is wel jammer natuurlijk.

Dr.Bedlo

Garmtz,

Bedankt voor je tips. We wachten dan maar rustig af. Datr van de hogere bitrates via analoog is een hele gerusttelling.
Quad vintage.

Alco

Het valt me op dat er momenteel veel (5) Naim NAC112's te koop staan op MP.
(met grote prijsverschillen... de één voor € 649,- (pittig!) en de ander, samen met (olive) Flatcap, voor een bod boven de € 325,-  :huh2:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Citaat van: Alco op september 30, 2012, 20:58:25
Het valt me op dat er momenteel veel (5) Naim NAC112's te koop staan op MP.
(met grote prijsverschillen... de één voor € 649,- (pittig!) en de ander, samen met (olive) Flatcap, voor een bod boven de € 325,-  :huh2:

Euhh, ja... Wat wil je hiermee zeggen??

Alco

CiteerEuhh, ja... Wat wil je hiermee zeggen??
Nou, niks... alleen dat het opvalt.  Gebeurt volgens mij niet zo vaak dat 1 type Naim versterker zo vaak, in een korte periode achter elkaar worden aangeboden.
(nou wordt de NAC112, net als de Nait 5, over 't algemeen wel gezien als 1 van de minst geslaagde Naim versterkers)

Een Naim dealer omschreef een keer de klank van de Nait 5 (vergelijkbaar met nac112) als 'de Naim versterker voor mensen die eigenlijk niet van Naim houden'. 

Robiwan

Citaat van: Alco op september 30, 2012, 10:34:33
Tadaaa,...DE oplossing...Marktplaats.  :D ;) 
(daar zijn ongetwijfeld genoeg aasgieren die je er voor een habbekrats van af willen helpen)  :crazy: ;)

Ontopic: Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar de Ortofon 2M serie schijnt wel erg goed te combineren met Rega.
Die klinken wat minder warm is wat ik over 't algemeen lees.

Ik heb een Goldring 2500 MM online aangeschaft. Schijnt ook goed te combineren met Rega. Het beschreven klankkarakter op whathifi spreekt mij zeer aan.

"Good tonal balance provides a full-bodied combination of crisp treble, expressive midrange and tight bass. Vocals offer warmth and emotion, whether it's the depression of Sinatra on Blame It On My Youth or Iggy Pop's tense delivery on the Stooges' I Wanna Be Your Dog. The 2500 delivers music packed with detail, and every nuance of Stravinsky's The Rite of Spring really comes to life, while it also impresses dynamically, evidenced by the electric crackle of Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band. This cartridge held our attention pretty much from the start and, by doing right just about everything required of it, gets top marks".

Streamz

Citaat van: garmtz op september 27, 2012, 19:00:12
Een NAC202/NAP200 combi is iets neutraler afgestemd dan de SN en iets transparanter/gedetailleerder. Nog steeds echter niet het detail en levendigheid van een XS+FC XS. Ik vind de 202/200 te 'groots' klinken in een kleine kamer, maar heeft met moeilijkere speakers/grotere kamers meer rust en controle (en beter laag) dan een Nait XS en hierdoor wellicht voor velen ook muzikaler.

Interessant. Geldt dit voor de XS alleen of ook voor de 152XS voorversterker?
En even hardop denkend: levendigheid en detail van de 152XS, Hicap erop en een 250 eindtrap voor de controle en het laag. Op papier een interessante combi.

Klout10

:alien:
Citaat van: Streamz op oktober  1, 2012, 11:24:25
Interessant. Geldt dit voor de XS alleen of ook voor de 152XS voorversterker?
En even hardop denkend: levendigheid en detail van de 152XS, Hicap erop en een 250 eindtrap voor de controle en het laag. Op papier een interessante combi.

Lijkt me eerlijk gezegd niet een voor de hand liggende combi... Zou dan toch op z'n minst een NAC202 voortrap kiezen...

Streamz

Dat begrijp ik. Echter, ik reageerde op de opmerking dat de XS levendiger is dan een combi met een 202 erin. Vandaar dus mijn vraag.