Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerBen het wel eens dat in jouw geval een all in the box misschien de beste oplossing is. Meen dat Bose daar een mooie oplossing voor heeft!  8)
Bose !?!  Hey, Dat is uiteraard uit den Boze!  >:( ;D ;)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Ok.Mij first Sony dan maar ( sorry garmtz een beetje melig)
Quad vintage.

corry

.

Poldo

Citaat van: garmtz op mei  1, 2012, 09:50:52
Laatst een combinatie gemaakt van UnitiQute, Wilson Benesch Arc en Velodyne SPL-1200 Ultra. Ik had in de Qute de speakers op 'small' gezet. Niet normaal, wat er uit de UnitiQute kwam! Echt een onwaarschijnlijk mooie combi voor het geld! Het had natuurlijk enorm veel headroom, ondanks de 35 W van de Qute, omdat deze het laag niet meer hoefde weer te geven. Je zou ditzelfde truukje natuurlijk kunnen doen op iedere andere kleine speaker.

Maar wat ik dus wilde zeggen: de Qute is een 'echte' Naim en kan enorm verrassen met de juiste speakers.

Ik vond de Qute ook behoorlijk "groot" klinken voor die 35 wattjes, ik wil hem ook aan gaan schaffen ergens in de winter icm een paar leuke monitor speakers in mijn werkkamer.

Ik heb al een Unitiserve dus lijkt mij een ideale combinatie.

Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Dey

Alco, wat je ook kan doen is toch een XS thuis beluisteren of tweedehands een 122/150 combinatie aanschaffen, en een Mertrum Octave. De voorversterker kan je zelfs nog uitbreiden met een Flatcap in de toekomst.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Alco

CiteerDe unitiqute lijkt me als versterker niet beter dan zijn huidige naits.
Dat lijkt mij ook niet.

CiteerIk betwijfel of de unitiqute meer aan alco's eisen voldoet dan zijn eerdere set met sb touch, metrum dac en nait 5i-2.

Alco, met deze set leek je mij in ieder geval het meest tevreden (prijs/kwaliteit). De stap terug is een kleine stap.

Daar heb je wel een punt Corry.  Da's ook nog een (betaalbare en veilige) optie inderdaad.

CiteerAlco, met deze set leek je mij in ieder geval het meest tevreden (prijs/kwaliteit). De stap terug is een kleine stap.
Verkoop de brio en koop voor t geld weer een metrum. Zo beperk je het verlies. Wil je toch echt beter dan voorheen lijkt het mij waarschijnlijk dat dit gepaard gaat met veel geld investeren in misschien wel je hele set.
De Metrum quad dac heb ik gelukkig zonder (noemenswaardig) verlies weer kunnen verkopen.
Het is inderdaad wel een kleine, makkelijke stap en ik hoef niet bang te zijn dat ie niet bevalt.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dey

Leuk zeg, zelden worden er Allae's aangeboden dus haal ik vorige week een setje in Duitsland, staat er nu een set exact gelijk te koop een dorp verderop ...  :-X

Enfin, wat je van ver haalt klinkt lekker.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

garmtz

Ik heb me altijd in moeten houden, maar doe dat bij deze maar niet meer: een SB Touch is gewoon GEEN audiofiele bron, zeker niet met een wat simpelere DAC. De magie van iedere set zit hem bijna altijd in een onberispelijke bron (of moet ik zeggen: muzikale bron). Zie maar de mensen die een 'simpele' Rega draaitafel hebben en helemaal tevreden zijn. Het geheim iigt hem dan in het feit dat het zo muzikaal klinkt, dat je geen reden meer ziet om technisch iets aan de set te veranderen: de versterker en speakers zijn 'slaaf' geworden van een muzikale en adequate bron. Dus stop met de SB Touch en probeer gewoon eens een echte Naim streamer.

Echt, geloof me, van een SB naar een Linn Sneaky is al een gigantische stap, terwijl er tussen de Sneaky en een Majik DS op de digitale uitgangen nog steeds stevige verschillen zitten.

Ik denk echt dat een deel van de 'onrust' daar vandaan komt. SOURCE FIRST! En dan dus niet met een SB.

Fred Mulder

Hoe goed de Qute of Superuniti ook is, het gaat om de totale set die er muziek van moet maken.

Alco, Om nog een suggestie toe te voegen (niet belerend bedoeld): kijk vooral naar de synergie, bepaal juist welke combinatie je aanspreekt. Wanneer het (financieel) niet in 1x mogelijk is, heb je je upgrade pad alvast uitgestippeld (tenzij je natuurlijk het uitzoeken meer als hobby ziet).

Op dezelfde manier zal ik m'n volgende set uitzoeken (ivm wens integratie HT, dus als je benieuwd bent naar hoeveel muziek een SB, Supernait, TPX2 met Harbeths maakt.. ;-) Deze aanpak kan ik van harte aanbevelen, ben na 3 jaar nog steeds helemaal happy met het resultaat.

Pas wanneer je je wensen/doel helder hebt (muzikaal, functioneel, esthetisch, financieel, ..), kun je deze gericht (evt stap voor stap) realiseren. Uit de reacties van de leden kun je opmaken dat we je dat erg gunnen. Ik wens je alle plezier en succes.

Mvg, Fred

Klout10

Citaat van: garmtz op mei  1, 2012, 20:00:33
Ik heb me altijd in moeten houden, maar doe dat bij deze maar niet meer: een SB Touch is gewoon GEEN audiofiele bron, zeker niet met een wat simpelere DAC. De magie van iedere set zit hem bijna altijd in een onberispelijke bron (of moet ik zeggen: muzikale bron). Zie maar de mensen die een 'simpele' Rega draaitafel hebben en helemaal tevreden zijn. Het geheim iigt hem dan in het feit dat het zo muzikaal klinkt, dat je geen reden meer ziet om technisch iets aan de set te veranderen: de versterker en speakers zijn 'slaaf' geworden van een muzikale en adequate bron. Dus stop met de SB Touch en probeer gewoon eens een echte Naim streamer.

Echt, geloof me, van een SB naar een Linn Sneaky is al een gigantische stap, terwijl er tussen de Sneaky en een Majik DS op de digitale uitgangen nog steeds stevige verschillen zitten.

Ik denk echt dat een deel van de 'onrust' daar vandaan komt. SOURCE FIRST! En dan dus niet met een SB.

+1
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Jeriko

Ik snap het idee van Garmtz alhoewel ik zelf een SB classic gebruik via de digitale uitgang op een Naim Supernait, maar het gaat om de totale set. De keuze was simpel zodat ik rustig van de muziek kan genieten en niet steeds te switchen van apparatuur want dit kost heel veel geld en irritatie en ik denk dat als je een goede set door een goede dealer laat samenstellen je veel verder komt dan waar je nu mee bezig bent. En misschien niet teveel (sorry Forum) op forums rond neuzen want dit brengt in mijn ogen niet veel goeds, en begrijp mij niet verkeerd en ik vind het ook leuk om hier ervaringen te delen met Naim eigenaren.
Maar nogmaals neemt het advies van Garmtz ten harte.

Gr. Jeriko
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Alco

Bedankt voor de tips en wijze woorden heren. :)

CiteerIk denk echt dat een deel van de 'onrust' daar vandaan komt. SOURCE FIRST! En dan dus niet met een SB.
Daar zit toch wel wat in denk ik!

Voorbeeld: Ik heb 5 jaar lang een Naim CDX gehad. Eerst i.c.m de Nait 2 en later met Nait 5i.
Dat klonk waanzinning en ik voelde geen enkele drang om te veranderen.
Uiteindelijk heb ik dat wel gedaan, maar dat was puur om 't visuele plaatje...olive en black don't match. :police:

Ik denk dat bijvoorbeeld een CDX2 fantastisch zal klinken op m'n Nait 5i-2. (als een CDX dat ook al deed)
Afgezien van dat ik nu geen CD-speler meer hoef/'wil' en de CDX2 + Nait 5i-2 visueel ook niet echt matchen.

Wat betreft de synyrgy zijn de Naim all-in-one sets ongetwijfeld wel een goede, veilige keuze.
Maar ook een basic set bestaande uit de CD5i-2 + Nait 5i-2 & n-Sats vind ik al genieten.

Fred Mulder

idd bekend dat er betere bronnen dan een SB3 zijn (zag post Garmtz later). Dit wetende heb ik niet op zoek naar meer, de combinatie met een Supernait pakt al erg goed uit. Wanneer ik 2.0 zou upgraden is de SB3 inderdaad de meest voor de handliggende kandidaat is (zeker gezien de recente ontwikkelingen met digitale bronnen).

Mvg, Fred

Alco

CiteerIk snap het idee van Garmtz alhoewel ik zelf een SB classic gebruik via de digitale uitgang op een Naim Supernait
Die combinatie was ook mijn eerste kennismaking thuis met de SuperNait.
De SB Touch klinkt wel al aanzienlijk beter dan de Classic! (zowel analoog als digitaal)

Ik neem het advies van Garmtz zeker ter harte. Ik ben van plan om op korte termijn bij de Naimboer langs te gaan.

Gelukkig is de (financieel) mooiste maand van het jaar net weer begonnen,...dat scheelt. 8)

twani

Citaat van: fred19633 op mei  1, 2012, 10:47:43
Nog even over Engelse Meisjes gesproken en om toch enigzins on topic te blijven: Ik vraag mij af wat de bloedmooie (my opinion) Kelly Reilly met de opruiming bij het Hifi Huis in Zuidlaren te maken heeft?

http://www.hifihuis.nl/?page=home
Niet alleen jouw mening Fred ;)

Gianno

Citaat van: Jeriko op mei  1, 2012, 20:55:26
Ik snap het idee van Garmtz alhoewel ik zelf een SB classic gebruik via de digitale uitgang op een Naim Supernait....

Tot een week terug heb ik ook jaren gespeeld met een SB Classic op mijn Supernait. Ik heb afgelopen jaar de NDX en ND5XS tot in den treure geluisterd om mijn keuze te maken voor een betere bron. De ND5XS loopt voor mijn oren echt mijlenver voor op de kwaliteit van een squeezebox (al ben ik minder bekend met de touch). De NDX laat op zijn beurt de ND5XS weer wat stof happen... al is die marge minder dan tussen de SB en de ND5XS.

Ik zit nu heerlijk te luisteren naar een HD versie van Buena Vista Social Club... en ja, de NDX is fijn.

Bij deze sluit ik me dus graag aan bij het gepeupel hier dat voor source first stemt. ;)

garmtz

Overigens, laat jezelf uiteraard overtuigen, neem mijn woorden niet voor absolute waarheid aan! Ik heb veel klanten die met volle tevredenheid draaien met SB op SuperNait en ik heb geen reden om te twijfelen aan hun oren... ;)  Ik heb echter al teveel meegemaakt met digitale bronnen om daar wat betreft het 'digitaal' gebruiken (dus met de dig uitgang) nog hoop te hebben dat dat veel beter kan zijn dan wat er analoog uit hetzelfde apparaat aan muziek uitstroomt.

EDIT: zie nu post hierboven en bevestigt wat ik reeds zeg/zei.

Jeriko

Ik ben de laatste die zegt dat een SB tov een Naim NDX niks uit maakt want dat heb ik ook wel gehoord maar ik heb geen 4500euro klaar liggen dus je moet eigen ook niet lekker maken met iets wat je toch niet kan aanschaffen.
Ik ben al lang blij dat het bij mij goed klinkt en wat andere mensen denken moeten ze zelf weten, alles op zijn tijd zeg ik maar.

Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Alco

Citeerlaat jezelf uiteraard overtuigen, neem mijn woorden niet voor absolute waarheid aan!
I will + I won't, Garmtz.  :)

paaj

Ik had laatst een Pathos DigIT aangesloten op m'n Supernait (analoog) en dat is toch wel een verschil zeg... de Supernait op zich zelf is echt niet verkeerd en ik hoopte voorlopig klaar te zijn, maar een goede DAC of een streamer met goede DAC is wel echt een volgende stap in de planning.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Gianno

Citaat van: Jeriko op mei  1, 2012, 22:15:09
Ik ben de laatste die zegt dat een SB tov een Naim NDX niks uit maakt want dat heb ik ook wel gehoord maar ik heb geen 4500euro klaar liggen dus je moet eigen ook niet lekker maken met iets wat je toch niet kan aanschaffen.
Ik ben al lang blij dat het bij mij goed klinkt en wat andere mensen denken moeten ze zelf weten, alles op zijn tijd zeg ik maar.

De sqeezebox op de supernait is m.i. Ook geen straf om naar te luisteren hoor... En eerlijk is eerlijk, de ndx mag ook wel beter kliken want het is inderdaad een enorme bak geld. Mijn eerdere punt was meer om aan te geven dat ik persoonlijk het upgraden van de bron een goed punt vond. Hoe ver je daarmee dan gaat... Tja, met de naim NDS is inmiddels de sky de limit. De eerder aangehaalde uniticute is nog wel betaalbaar voor naim begrippen en kan bijv de diapasons zeer aardig aansturen.... Ach ieder zijn of haar wensen natuurlijk. Ik ben benieuwd waar deze reis eindigt..

fireman

Na heel veel omzwervingen uiteindelijk ook weer terug op het oude nest. Een oude set (waarmee dit topic begon) vreselijk fraai en absoluut geen straf om naar te luisteren en te hebben. Wat bij mij onder andere mee speelde was/is de nieuwsgierigheid en de hobby. Het gebied is groot en breed. Het aanbod is groot waarmee je dus je mogelijkheden/wensen kan vervullen.

Wat ik wel heb geleerd is dat er zoveel verschillende momenten van de dag zijn, zowel voor je apparatuur als voor de sociaal/emotionele situatie van je zelf. Hoe luister jij op welk moment naar welke muziek. Probeer daar eerst een goede gemiddelde (mogelijk beste) lijn in te krijgen en neem daar genoegen mee. Op een moment dat je in een "mindere" situatie zit dat je dan niet direct de verkoop opstart van de op dat moment "minder" klinkend apparaat.

Moet wel zeggen dat de unitiqute duidelijk te kort kwam in mijn setting, dat was dus iets puur waarneembaar, niet emotioneel minder.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Fred Mulder

Zo, kan dit topic op slot  :nowink:

Gefeliciteerd Fireman

fireman

Citaat van: Fred Mulder op mei  1, 2012, 23:22:08
Zo, kan dit topic op slot  :nowink:

Gefeliciteerd Fireman

No way, ik vind het wel leuk hoe de gedachte/ervaringen van mede hifi genoten zijn. Wellicht dat er weer nieuwe ideeën komen waardoor de superuniti....

Ps: ik zoek nog wel een leuke phono versterker tussen mijn P3-24 en superuniti. Heb nu iets van project (van een paar tientjes), zal iets ander gauw beter zijn? stageline past niet tenzij ik er een *-cap aan toevoeg.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

musfed

Mijn SB Touch op de nDac speelt geweldig. Ben er erg tevreden over, ook over de bediening van het geheel.
Omdat ik al een nDac heb is de stap naar een Naim vervanger van de Touch in die zin een probleem dat ik er altijd een onderdeel bij koop wat al heb, meestal de Dac.

Of heb ik iets gemist en heeft Naim een pure streamer uitgebracht?
Dutch & Dutch 8c's