Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Oud lid

@Alco,

Je moet eens Leema Xero luidsprekers op die Rega Brio R zetten. Kun je ook op je Naim 5i zetten. Ik denk dat dat beter bij je past dan de Diapasons.

Erwin B

Dr.Bedlo

Harbeth! Kan ook op beide alhoewel de Totems het op de Rega ook zeer goed doen.

Alco is geloof ik weer aan het grubbelen.
Quad vintage.

Alco

CiteerOk..Zonder de nadelen van de Naim Nait 2? Welke zijn dan die nadelen volgens jouw?
Dat zijn de algemeen bekende nadelen als: kanaal ongelijkheid op laag volume + de zeer gevoelige volumeknop.
Plus voor mij persoonlijk het grootste nadeel: geen AB om het volume te kunnen regelen.

Op zich zouden de eerst genoemde nadelen niet zo'n groot bezwaar hoeven te zijn, zolang ik een Squeezebox gebruik, die een regelbare uitgang heeft waarmee je evt ook het volume kunt regelen, maar mocht ik een keer een andere bron willen aansluiten, zonder regelbare uitgang, dan is dat erg vervelend.
Met een draaitafel is 't nauwelijks een probleem, gezien het lagere uitgangsniveau, maar met een digitale bron is het erg lastig.

Citeerik blijf erbij (zonder de diapsons goed te kennen) dat je eens naar andere speakers kunt gaan omzien.
Dat is uiteraard ook een mogelijkheid, maar ben nog wel steeds happy met de Diapason's.
De Diapasons voldoen aan praktisch al mijn wensen in een speaker, zowel klankmatig als qua looks/formaat.  
Ook zijn ze vrij makkelijk qua plaatsing. Dat vond ik trouwens in Naim speakers ook wel een pluspunt, dat ze gewoon dicht bij of tegen een achterwand geplaatst konden/moesten worden.
Het is jammer dat Naim geen opvolger heeft voor de n-Sats. Daar was ik dan wel nieuwsgierig naar geweest. :sigh:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op april 30, 2012, 10:44:43
Dat zijn de algemeen bekende nadelen als: kanaal ongelijkheid op laag volume + de zeer gevoelige volumeknop.
Plus voor mij persoonlijk het grootste nadeel: geen AB om het volume te kunnen regelen.

Op zich zouden de eerst genoemde nadelen niet zo'n groot bezwaar hoeven te zijn, zolang ik een Squeezebox gebruik, die een regelbare uitgang heeft waarmee je evt ook het volume kunt regelen, maar mocht ik een keer een andere bron willen aansluiten, zonder regelbare uitgang, dan is dat erg vervelend.
Met een draaitafel is 't nauwelijks een probleem, gezien het lagere uitgangsniveau, maar met een digitale bron is het erg lastig.
Dat is uiteraard ook een mogelijkheid, maar ben nog wel steeds happy met de Diapason's.
De Diapasons voldoen aan praktisch al mijn wensen in een speaker, zowel klankmatig als qua looks/formaat:  
Ook zijn ze vrij makkelijk qua plaatsing. Dat vond ik trouwens in Naim speakers ook wel een pluspunt, dat ze gewoon dicht bij of tegen een achterwand geplaatst konden/moesten worden.
Het is jammer dat Naim geen opvolger heeft voor de n-Sats. Daar was ik dan wel nieuwsgierig naar geweest. :sigh:

de ovators kun je zeker niet te dicht bij de muur plaatsen, doe je dat wel dan boom boom dala boom. De oudere typen zijn getuned voor plaatsing tegen de achterwand.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

Citeer@Alco,

Je moet eens Leema Xero luidsprekers op die Rega Brio R zetten. Kun je ook op je Naim 5i zetten. Ik denk dat dat beter bij je past dan de Diapasons.
o ? Warom denk je dat die beter bij mij passen dan ? :unsure:  

CiteerDe ovators kun je zeker niet te dicht bij de muur plaatsen, doe je dat wel dan boom boom dala boom. De oudere typen zijn getuned voor plaatsing tegen de achterwand
Klopt, ik bedoelde ook meer de oudere types, als de n-Sats, de Allae's en SL2.
Best jammer dat Naim dergelijke speakers niet meer maakt.

De Ovators zijn voor mijn woonkamer veel te groot en vind ze nog steeds ronduit lelijk. (althans,...de voorkant)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Oud lid

Ik denk dat omdat ik die luidsprekers goed ken. Onder andere in combinatie met de Rega Brio R. Je vindt het hoog niet sprankelend genoeg, de Xero heeft dat icm de Brio R. De combi geeft ook erg veel "insight". De luidsprekers zijn ook vrij klein. Kunnen zo'n 20-30 cm vanaf de achterwand.

Erwin B

Alco

Dat ik het hoog niet sprankelend genoeg vind moet haast wel aan de Brio-R liggen.
(anders is het onverklaarbaar dat het hoog van de Diapasons prima is i.c.m Naim)

De dichtsbijzijnde dealer is trouwens zo'n 350km bij mij vandaan... :blink: Maar bedankt voor de suggestie. :)

corry

.

Alco

CiteerMijn advies: Als de allround klankeigenschappen van de diapasons jou bevallen zou ik ze gewoon houden.
De brio-r lijkt me meer een stap zijwaarts. Dan praat je over voor -en nadelen die elkaar zowat opheffen en dan wordt kiezen lastig. Ga je dit ook nog eens met je speakers doen wordt het nog moeilijker.
Ik denk dat je daar helemaal gelijk hebt Corry. De Diapasons heb ik nu zo'n 3 jaar en bevallen in alle opzichten nog steeds goed, dus het lijkt mij ook het beste om het dan niet nog moeilijker te maken.

De Brio-R was achteraf inderdaad meer een zijstap dan echt een stap vooruit.
Jammer, maar was gezien de bescheiden prijs ook eigenlijk te mooi geweest. :lookaround:

CiteerTenzij je de mogelijkheid hebt om e.e.a. uitvoerig in jouw set te testen zou ik in jouw geval eerst voor een bron upgrade gaan.
Me concentreren op een bron upgrade lijkt me ook het meest verstandige.

Ik gebruik nu alweer een tijdje alleen een Squeezebox Touch, en dat is ongetwijfeld de beperkende factor.

Ben trouwens wel benieuwd naar de nieuwe Naim prijslijst... :unsure:
(aangezien 't morgen weer 1 mei is...de jaarlijkse dag van de Naim prijsverhogingen. Hopen dat 't meevalt)

Klout10

Alco, Ik zie je zo vaak twijfelen en apparatuur wisselen. Ik denk aan Naim DAC, SuperNait, Rega Brio en wellicht ben ik nog een hele hoop vergeten...

Ik begin nu toch aan de Diapasons te twijfelen...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Dat deed ik ook al een tijdje
Quad vintage.

Alco

CiteerAlco, Ik zie je zo vaak twijfelen en apparatuur wisselen. Ik denk aan Naim DAC, SuperNait, Rega Brio en wellicht ben ik nog een hele hoop vergeten...
Ik begin nu toch aan de Diapasons te twijfelen...
Je bent niks vergeten volgens mij, Klout10. ::)

Ik twijfel en wissel inderdaad vaker dan ik zou willen, maar aan de Diapason's twijfel ik zelf niet zozeer.
Op zich sta ik wel open voor andere speakers, maar ze voldoen in principe aan al mijn wensen/eisen.
Waarom denk je dat het twijfelen/wisselen aan de Diapasons zou kunnen liggen ? :unsure:

De Naim dac is een mooie upgrade, alleen vond ik het verschil niet de prijs waard.
De SuperNait vind ik een geweldige versterker, maar eigenlijk pas echt i.c.m een HiCap en dat wordt me te prijzig.

De Brio-R miste uiteindelijk net iets aan bite/attack. (gering maar toch voldoende om aan te storen)
Jammer, maar helaas, want verder had ie eigenlijk alles mee wat mij betreft.

Oud lid

Als je al zo veel jaar, op al die fora aan het twijfelen bent wordt het nooit wat. Als je je al zo veel jaar, op al die fora altijd als "super" Naim fan manifesteert, dan is het toch allemaal niet zo moeilijk?!?

Erwin B

Gianno

Hoi Alco,

In jouw situatie zou ik me voor kunnen stellen dat, als je inderdaad zo tevreden bent met je speakers en houdt van een minimalistische setup, je eens kijkt naar een Uniti produkt van Naim.

Ikzelf ben ernstig onder de indruk van de SuperUniti. Deze komt relatief gezien dichtbij mijn eigen setup die behoorlijk wat duurder is. De SU ontbeert upgrademogelijkheden. Dat is aan de ene kant jammer maar aan de andere kant bespaart het kopzorgen/centjes. De SU is zeker niet goedkoop, sterker nog... hij kost een flinke bak met geld. Het is m.i. wel een enorme stap voorwaarts t.a.v. je huidige aansturing EN je huidige bron. De "gewone" Uniti en UnitiQute  zijn ook erg leuk... maar de SU is op dit moment mijn favoriete all-in-one produkt van Naim qua geluid en mogelijkheden.

Alco

Hoi Gianno,

Ja, misschien is dat toch het overwegen waard. Ook het feit dat je met de Uniti series weet dat alles op elkaar is afgestemd en dus de perfectie combi is, is toch wel een fijne gedachte. Binnenkort toch maar even bij de Naimboer langs voor wat advies. Nu blijf ik maar twijfelen... andere bron, andere versterker, andere dac... :wacko: :lookaround:

Klout10

Citaat van: Alco op mei  1, 2012, 07:23:49
Hoi Gianno,

Ja, misschien is dat toch het overwegen waard. Ook het feit dat je met de Uniti series weet dat alles op elkaar is afgestemd en dus de perfectie combi is, is toch wel een fijne gedachte. Binnenkort toch maar even bij de Naimboer langs voor wat advies. Nu blijf ik maar twijfelen... andere bron, andere versterker, andere dac... :wacko: :lookaround:

Heb ik je een jaar geleden al eens gezegd, maar toen wilde je volgens mij geen alles-in-1 doos. Bovendien was de Naim app niet naar je zin...

Op een gegeven moment wordt het natuurlijk nooit wat...

Volgens mij was ik trouwens de CD5i nog vergeten ;-)
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Laatst een combinatie gemaakt van UnitiQute, Wilson Benesch Arc en Velodyne SPL-1200 Ultra. Ik had in de Qute de speakers op 'small' gezet. Niet normaal, wat er uit de UnitiQute kwam! Echt een onwaarschijnlijk mooie combi voor het geld! Het had natuurlijk enorm veel headroom, ondanks de 35 W van de Qute, omdat deze het laag niet meer hoefde weer te geven. Je zou ditzelfde truukje natuurlijk kunnen doen op iedere andere kleine speaker.

Maar wat ik dus wilde zeggen: de Qute is een 'echte' Naim en kan enorm verrassen met de juiste speakers.

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op mei  1, 2012, 09:44:38
Heb ik je een jaar geleden al eens gezegd, maar toen wilde je volgens mij geen alles-in-1 doos. Bovendien was de Naim app niet naar je zin...

Op een gegeven moment wordt het natuurlijk nooit wat...

Volgens mij was ik trouwens de CD5i nog vergeten ;-)

Volgens mij (maar vergissen is menselijk) is Alco geheel en al de richting en de kluts kwijt :-\
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op mei  1, 2012, 10:19:30
Volgens mij (maar vergissen is menselijk) is Alco geheel en al de richting en de kluts kwijt :-\

Het lijkt er in ieder geval wel op...

Alco

CiteerHeb ik je een jaar geleden al eens gezegd, maar toen wilde je volgens mij geen alles-in-1 doos. Bovendien was de Naim app niet naar je zin...
Klopt, en nog steeds gaat mijn voorkeur uit naar 1 bron + 1 versterker, maar da's alleen gebaseerd op de looks. Ik probeer nu iets meer open te staan voor een alles-in-1 apparaat.

CiteerVolgens mij was ik trouwens de CD5i nog vergeten
Verrek,..ja, je hebt gelijk. :blush: :lookaround: (gelukkig was dat ook een 2e handsje, waar ik amper iets op verloren heb)

Citeerde Qute is een 'echte' Naim en kan enorm verrassen met de juiste speakers
Hmmm,...thanks Garmtz. Misschien toch niet zo'n gek idee, de Qute. Ik heb 'm vorig jaar even kort een keer mogen beluisteren en was toen wel aangenaam verrast.

De SU is uiteraard nog mooier, maar ik vraag me af of dat voor mijn situatie* niet wat over de top is.
(*= kleine kamer, kleine en makkelijk aanstuurbare speakers, draai vaker op bescheiden volume dan op hoog volume)

Ook vraag ik me af: de Qute heeft niet de gangbare ls-aansluitingen en zit rood/zwart onder elkaar, i.p.v normaliter naast elkaar.
Levert dat geen problemen op met aansluiten van NACA5 ? Het lijkt alsof de Qute soortgelijke ls-aansluitingen heeft als de Nait 2

Ik kan me een verhaal herinneren van iemand die naca5 wou aansluiten op de Nait, maar dan met normale banaanstekkers, i.p.v de zwarte Naim 'blokjes')
Dit zorgde voor zoveel druk op de interne, aan de printplaat bevestigde ls-aansluitingen, dat deze afbraken, door het gewicht van naca5 dat er aan hing.

Dr.Bedlo

Ok...2 weken in huis en dan....Nee dat is het ook niet`! ;)
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: Alco op mei  1, 2012, 10:27:55
De SU is uiteraard nog mooier, maar ik vraag me af of dat voor mijn situatie* niet wat over de top is.
(*= kleine kamer, kleine en makkelijk aanstuurbare speakers, draai vaker op bescheiden volume dan op hoog volume)

Ja, is in principe overkill in jouw situatie... :)

CiteerOok vraag ik me af: de Qute heeft niet de gangbare ls-aansluitingen en zit rood/zwart onder elkaar, i.p.v normaliter naast elkaar.
Levert dat geen problemen op met aansluiten van NACA5 ? Het lijkt alsof de Qute soortgelijke ls-aansluitingen heeft als de Nait 2

Ik kan me een verhaal herinneren van iemand die naca5 wou aansluiten op de Nait, maar dan met normale banaanstekkers, i.p.v de zwarte Naim 'blokjes')
Dit zorgde voor zoveel druk op de interne, aan de printplaat bevestigde ls-aansluitingen, dat deze afbraken, door het gewicht van naca5 dat er aan hing.

Je krijgt dezelfde Naim pluggen bij de versterker, maar dan niet in een haakse plastic omhulsel, maar 'recht vooruit'. Ze zijn een *(&*^^&%%$$%#******** om te solderen, dus zou daar eerder de nieuwe (zeer mooie!) QED AirLocs aanraden.

Alco

CiteerVolgens mij (maar vergissen is menselijk) is Alco geheel en al de richting en de kluts kwijt :-\
Het lijkt er inderdaad op... :wacko: Nog even en ik wordt opgehaald door men in white coats. :D ;)

Of mijn toekomst ziet er zo uit... ;D

Dr.Bedlo

Alco,

Weet je wat nu de steek van het hele gevel is dat datgene dat je in de 1ste weken thuis hebt beluisterd en je emoties bracht dat nu gewoontjes is geworden. Je went eraan. En dan moet je denk ik niet de fout maken door met allerlei voodoo proberen dit terug te krijgen. Het is volgens mij gewoon gewenning. After the thrill is gone zullen we maar zeggen.

Vervelend is ook dat je soms het idee hebt dat er iets geheel mis is met je apparaten. Gisteren klonk het bij ikke nergens naar, en vanmorgen klonk het al beter. Het wisseld sterk en je zult maar net een superkabeltje gekocht hebben! Dan ben je dus sterk de klos.

Ben het wel eens dat in jouw geval een all in the box misschien de beste oplossing is. Meen dat Bose daar een mooie oplossing voor heeft! 8)
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Nog even over Engelse Meisjes gesproken en om toch enigzins on topic te blijven: Ik vraag mij af wat de bloedmooie (my opinion) Kelly Reilly met de opruiming bij het Hifi Huis in Zuidlaren te maken heeft?

http://www.hifihuis.nl/?page=home
Quad vintage.