Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Klout10

Citaat van: LPlover op februari 26, 2012, 13:30:45
heb je geen grote slaapkamer in een doosvorm die je kan inrichten voor hifi?

Dit is volgens mij nu net de slechtste akoestiek die je je maar kunt bedenken. Parallelle oppervlakken (wanden, plafonds) moet je eigenlijke zien te voorkomen (wat makkelijker gezegd is dan gedaan)...

Google eens, er is voldoede leesvoer te vinden...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op februari 25, 2012, 20:55:03
Linn is mij ook iets te laid-back/donker..
(al moet ik wel bekennen dat 't inmiddels weer wat jaartjes geleden is dat ik voor het laatst Linn heb gehoord)

Hey Dennuz,

Kan me goed voorstellen dat je nog steeds geniet van je set. De set zoals jij die hebt is in muzikaal opzicht één van de mooiste die ik ken, en is dan in vergelijking niet eens zo duur.  

@Fred,

Er zijn alleen niet zoveel Sonneteer dealer als er Naim dealers zijn helaas.
Voor zover ik weet is er in het noorden alleen nog Rinsma HiFi in 't Fryske Lippenhuizen.
(zolang die nog kan bestaan...)

Afgezien van mijn op zich goede ervaringen met Sonneteer, zou 't toch wel zonde zijn als je nu je hele Naim set weer wilt/moet verkopen Fred. :unsure: Het lijkt me een prachtige set die je nu hebt, en de XS-serie zou, wat ik veelal lees, al wat vriendelijker klinken dan de 5i-2.

edit: nog ff iets... misschien niet onbelangrijk: de Sonneteer versterkers hebben geen afstandsbediening

Alco,

De Naim set verkopen cq inruilen is op dit moment geen optie. Ik houd wel van de Basis sound van Naim en vooral de no nonsense approach betreffende kabel en interlinks spreekt mij bijzonder aan. Maar zoals ik zeg "Het is vooral de warmte en het vloeiende dat ik met node mis". Maar enfin als het niet anders kan en ik krijg het niet voorelkaar om het via de akoestische middelen te verbeteren dan blijft er helaas niet veel meer over. Over een periode van 10 jaar kan ik er denk ik niet mee leven.

Ja..Rinsma(ahum) met alle respect maar daar word ik niet vrolijk van. Het belang van een goede dealer- is wel gebleken- een uitermate belangrijke schakel in de keten.

Het ontbreken van een AB zie ik niet zo als een gemis. Ik heb de Naim op een niveau staan en heb dit in de loop van de jaren niet een keer gecorrigeerd. Bij de CD speler is dit uiteraard wel van groot belang.

Heb de HDX maar even in de koelkast gezet en ja...Een Kees van der Westen heeft ook wel iets en die is ook niet gratis(googelen Heren)
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op februari 26, 2012, 13:58:05
Rechthoekig... Schoenendoos...

Ja wiskunde is mijn sterkste vak nooit geweest.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op februari 26, 2012, 13:59:44
Een Kees van Westen heeft ook wel iets en die is ook niet gratis(googelen Heren)

Bedoel je Kees van der Westen?  En de Speedster? ->.. Mijn favo machine!!

Dr.Bedlo

Quad vintage.

bmateijsen

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dirk

Citaat van: Klout10 op februari 26, 2012, 13:59:27
Dit is volgens mij nu net de slechtste akoestiek die je je maar kunt bedenken. Parallelle oppervlakken (wanden, plafonds) moet je eigenlijke zien te voorkomen (wat makkelijker gezegd is dan gedaan)...

voordeel van die parallelle oppervlakken, is dat alles beter voorspelbaar en eventueel ook makkelijker te berekenen is, da's iets wat je in een ruimte met geen enkele parallelle wand zeker niet kan zeggen, dus op zich ben ik wel blij met m'n "lastige" doosvormige kamer  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op februari 26, 2012, 14:09:36
Waanzinnig... maar heb je hem staan? 8D

Nee...nog niet. Maar komt wel zeer binnenkort (zucht)
Quad vintage.

garmtz

Wat dynky zegt... :). Het is absoluut niet waar dat een kamer met niet-parallelle wanden geen staande golven zou hebben. Ze zijn alleen veel moeilijker te voorspellen en te behandelen.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op februari 26, 2012, 14:18:56
Nee...nog niet. Maar komt wel zeer binnenkort (zucht)

Een klant van ons heeft hem staan 8D. Het is voor mij nog net een brug te ver, ben ook blij met de Isomac ;)

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op februari 26, 2012, 18:19:34
Een klant van ons heeft hem staan 8D. Het is voor mij nog net een brug te ver, ben ook blij met de Isomac ;)

En terecht Isomac (e61) is niks mis meer. Zelf ben ik behoorlijk ontwevreden met mijn silvyaatje. Onderstaand mijn setting. Nou ja binnenkort staat er als het meezit een speedster! Kan niet wachten. Back to Naim dan maar weer? Alhoewel een Naim expresso machine! och...
Quad vintage.

bmateijsen

De Silva is een instap espressomachine..., waarom niet een tussenstap bij een Rocket Giotto Evo? Hoewel de speedster is gewoon ook echt een stuk design 8)

Robiwan

Citaat van: Klout10 op februari 26, 2012, 13:59:27

nou google maar eens, juist een rechthoekige kamer met opstelling van de speakers in de lengte richting juist optimaal is.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

k Wou eerst eens kijken of het mij beviel, om nu direct een e 61 te kopen als het niet bevalt. nee...dat zag ik niet zo. had destijds ook niet zoveel te besteden vandaar.Vind het echter behoorlijk leuk die grammetjes, kilos druk en wat er verder bij komt kijken. Vandaar direct maar een top machine waarbij het design een belangrijke rol speelt. Tydloos dat ding.En aangezien ik eerst eens wil nagaan hoe ik de Naim een beetje naar mijn smaak kan laten klinken heb ik de HDX ff op een  zijpad geparkeerd en dan is de keuze niet zo moeilijk.
Quad vintage.

Alco

CiteerBack to Naim dan maar weer? Alhoewel een Naim expresso machine! och...

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Klout10

Citaat van: LPlover op februari 26, 2012, 19:32:46
nou google maar eens, juist een rechthoekige kamer met opstelling van de speakers in de lengte richting juist optimaal is.

Geloof me, parallelle oppervlakken - ongeacht of je het nu hebt over wanden of vloer/plafond - kunnen staande golven veroorzaken. Mijn speakers staan inderdaad in de lengterichting, maar ik betwijfel of dit per default optimaal is. Ik kan me voorstellen dat in het geval van een kleinere (standmount) speaker een opstelling in de breedte te prefereren is ...

Bensz

Morgen jubileum van dit boeiende topic:

Het NAIM topic
« on: February 28, 2007, 11:43:04 »

Iemand nog iets van de starter Fireman gehoord?

Alco

CiteerMorgen jubileum van dit boeiende topic:

Het NAIM topic
« on: February 28, 2007, 11:43:04 »

Iemand nog iets van de starter Fireman gehoord?
Goh,...5 jaar alweer ?!  Wat vliegt de tijd.

Voor zover ik weet heeft Fireman geen Naim set meer, maar een fraaie Pass eindversterker en grote zelfbouw speakers.
Bron is als ik me niet vergis een erg mooie/dure CD-speler met volume regeling.

Tot vorig jaar speelde hij nog met een Nait 2 versterker, NAT-02 tuner, Naim dac en dezelfde zelfbouw speakers.

Ik ben Fireman dankbaar dat hij dit Naim topic destijds heeft opgestart. Ik kijk toch dagelijk wel even of er nieuwtjes zijn... :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

I'm still alive and the superuniti is taking my interest.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Citaat van: Klout10 op februari 26, 2012, 19:53:14
Geloof me, parallelle oppervlakken - ongeacht of je het nu hebt over wanden of vloer/plafond - kunnen staande golven veroorzaken. Mijn speakers staan inderdaad in de lengterichting, maar ik betwijfel of dit per default optimaal is. Ik kan me voorstellen dat in het geval van een kleinere (standmount) speaker een opstelling in de breedte te prefereren is ...

Klopt, met kleinere speakers is vaak een breedte-opstelling goed te doen. Het helpt wat in het laag en je hebt minder zijwand-reflecties, wat het stereobeeld ten goede kan komen.

Robiwan

Citaat van: garmtz op februari 27, 2012, 12:43:36
Klopt, met kleinere speakers is vaak een breedte-opstelling goed te doen. Het helpt wat in het laag en je hebt minder zijwand-reflecties, wat het stereobeeld ten goede kan komen.

je bedoelt monitoren? Met mijn relatief kleine vloerstaanders (neat motive 2) juist bij een opstelling in de breedte geen laag bij een cd waar je het wel verwacht en een sterk benadrukt laag bij een cd waar je het niet verwacht :D in mijn geval is een lengteopstelling heel sterk te pefereren.

garmtz

Helaas is het zo dat door verschillende afmetingen van verschillende ruimtes ook verschillende resultaten te verwachten zijn. In de ene ruimte pakt dat goed uit, in de andere slecht. Jouw staande golven zijn zo te horen erg sterk aanwezig. De meeste doorsnee woonkamers hebben een boost die bij minimonitoren net die boost geeft die goed uit KAN pakken. Vrij in de ruimte zitten geeft meer kans op een beter laag, maar ik vind de vloerstaande Motives in het laag niet 'klein'. Eerder 'potent'... :)

Robiwan

Citaat van: garmtz op februari 27, 2012, 13:52:17
Helaas is het zo dat door verschillende afmetingen van verschillende ruimtes ook verschillende resultaten te verwachten zijn. In de ene ruimte pakt dat goed uit, in de andere slecht. Jouw staande golven zijn zo te horen erg sterk aanwezig. De meeste doorsnee woonkamers hebben een boost die bij minimonitoren net die boost geeft die goed uit KAN pakken. Vrij in de ruimte zitten geeft meer kans op een beter laag, maar ik vind de vloerstaande Motives in het laag niet 'klein'. Eerder 'potent'... :)

klopt, de motives zijn in het algemeen potent met alle soorten muziek. Ook in een "vrije opstelling" in mijn woonkamer op ca. 1,8 m tot de achterwand is er voldoende druk aanwezig. Ze staan uiteraard niet zover de ruimte in maar op ca. 70 cm tot de achterwand (tot voorkant woofer) levert het laag nu voldoende ondersteuning. Zo nu en dan wel wat gedreun maar daar is niks aan te doen.