Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerHoor trouwens van een collega van mij goede verhalen over een NOS MINI dac, kost geen wereld vermogen en misschien eens de moeite waard om te proberen?
Dat was dus mijn vorige dac. Heb 'm verkocht aan een forumgenoot zodra ik de Naim dac had. (wellicht beetje overhaast achteraf ::))  Ik had 'm besteld toen ie net uit was, voor de introductie prijs nog.
Heb nog nooit zo snel iets verkocht op HiFi gebied. (was binnen 2 uur na plaatsen van de advertentie al verkocht, en toen waren er ook al 2 reacties binnen!... dat was met de Naim dac helaas wel effe anders)

CiteerAls je tevreden was over je knijpbox dan hoef je dus ook niet te zoeken naar een betere bron. Maar iets vertelt mij dat dat toch niet helemaal het geval is?
Ik ben op zich best tevreden met m'n knijpdoosje (zeker gezien de bescheiden prijs), maar weet dat er meer uit te halen valt.

Een streamer in de 5i-2 serie lijkt me toppie, maar verwacht zelf eigenlijk niet dat die er nog komt. Heb een beetje een voorgevoel dat de 5i- serie tzt verdwijnt...
Het opvallende is dat ik klankmatig inderdaad prima tevreden was over m'n CD5i-2.
(misschien is 't toch die 'synergy/match' met de Nait 5i-2 en/of onbewust ook door de prijs en dat ik daardoor gezien de forse prijs van de Ndac meer dag/nacht verschil verwachtte, t.o.v. de CD5i-2/SB Touch)

CiteerSuc6 in ieder geval. Ga je ook naar Hilversum overigens ?
Thanx.  nee, Hilversum gaat aan mij voorbij denk ik. (heb ook geen auto btw) Ga jij nog dan ?

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Citaat van: Alco op februari 24, 2012, 11:04:09
Ik dacht alleen volgens de Naim 'source-first' filosofie, om de bron zoveel mogelijk te optimalizeren, alvorens evt te kijken naar andere speakers.

Alco, ik ken de Diapason speakers niet, maar uiteindelijk gaat het om een vorm van "balans" in je set. Uiteraard moet je met een goede bron beginnen, maar op een gegeven moment zijn de speakers en/of versterker wellicht te beperkt om eventuele verbeteringen aan de bronzijde te laten horen ...

Als je (te) weinig of geen verschil hoort met de nDAC in je systeem lijkt mij dat er elders iets aan de hand moet zijn.
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Helemaal waar... Source first is wel een klein beetje achterhaald ook hoor... Wat mij betreft bepalen de speakers enorm veel (akoestiek nog meer), de versterker moet de speakers gemakkelijk aan kunnen sturen en de bron moet inderdaad wel zo goed mogelijk zijn, maar ook niet tegen iedere prijs. Goed is goed genoeg.

Alco

CiteerAlco, ik ken de Diapason speakers niet, maar uiteindelijk gaat het om een vorm van "balans" in je set. Uiteraard moet je met een goede bron beginnen, maar op een gegeven moment zijn de speakers en/of versterker wellicht te beperkt om eventuele verbeteringen aan de bronzijde te laten horen...
Qua balans zijn de Diapason een erg fijne match met Naim wat mij betreft en helemaal mijn smaak qua karakter.
Ze klinken zeer open/transparant (filterloze woofer), erg gedetailleerd en genadeloos, zonder dat 't echt hard/kil/fel klinkt.
Een erg diep laag mist uiteraard wel, gezien het kleine woofertje in een vrij kleine kast, maar kan nog niet echt zeggen dat ik 't mis. (en m'n buren waarschijnlijk ook niet ;D ;))

Ik denk dat ik qua bron/versterker verder kan upgraden dan ik zelf van plan ben, voordat de Diapasons hun beperkingen laten horen. Ben op zich best nieuwsgierig naar bijvoorbeeld Harbeth, maar aan de andere kant... als ik ergens nog steeds over te spreken ben, dan zijn 't m'n Diapasonnetjes.

CiteerAls je (te) weinig of geen verschil hoort met de nDAC in je systeem lijkt mij dat er elders iets aan de hand moet zijn.
Die gedachte kan ik me goed voorstellen en dat zou je inderdaad zeggen.
Ik heb ook nog steeds geen idee wat de oorzaak precies was, maar ben er van overtuigt dat 't niet aan de luidsprekers lag.

Ik hoorde wel een duidelijk verschil, maar in mijn oren niet voldoende om de prijs te rechtvaardigen.

Qua aansturing zijn de Diapasons ook erg makkelijk. M'n Nait 2 met z'n beperkte vermogen van slechts 15 watt speelt de sterretjes van de hemel, i.c.m de Diapasons.  (mooier nog dan via de Nait 5i-2)
Als de Nait 2 een AB had (alleen voor volume)... :sigh:

Misschien focus ik me inderdaad iets teveel op de 'source-first' filosofie.
Die stamt eigenlijk nog uit de tijd dat draaitafels de voornaamste bron was, en op dat vlak is mijn ervaring wel dat source-first erg (zo niet meest) belangrijk is.

Wellicht toch nog 'ns een andere dac proberen en/of andere Naim versterker.
Maar ook voor 't visuele plaatje zou ik wel het liefst zowel een Naim bron en/of versterker willen.

(dus... 't kan nog alle kanten op....) Ik zie 't wel...
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

EdoE

Citaat van: Alco op februari 24, 2012, 12:27:32
Heb nog nooit zo snel iets verkocht op HiFi gebied.

En als er iemand hier kijk heeft op aan- en verkopen van HiFi...

Alco

CiteerEn als er iemand hier kijk heeft op aan- en verkopen van HiFi...
Ik bedoel maar... ;D ;)

Klout10

Alco, wellicht is het zinvol om je te concentreren op een complete set in plaats van enkel de losse componenten. Ga eens met een goede dealer praten en probeer een soort van doel te hebben waar je uiteindelijk naartoe wilt groeien...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

En in de tussentijd geef je je geld gewoon uit aan CD's ... daar draait het toch om??

Dr.Bedlo

het begint dus een Thijs en Bas historie te worden ::)
Quad vintage.

Alco

CiteerEn in de tussentijd geef je je geld gewoon uit aan CD's ... daar draait het toch om??
helemaal waar.  Nu je 't zegt... ik koop eigenlijk nog maar zelden CD's de laatste paar jaar.
Als 't 1 per maand is, dan is 't veel.

Citeerhet begint dus een Thijs en Bas historie te worden  ::)
nee toch....?!  Is it that bad ?!  :lookaround: ;)

CiteerAlco, wellicht is het zinvol om je te concentreren op een complete set in plaats van enkel de losse componenten.
Toevallig dat je daar net over begint... ik zat er ook net aan te denken...  :lookaround:

Maar dan meer het idee van een alles-in-1 apparaat van Naim. (moest ik eerst niks van hebben)
Mijn gedachte kwam net na een inspirerende foto die Garmtz plaatste in het Harbeth topic, van zijn woonkamer.
Toen zag ik ineens een soortgelijk beeld voor me, van alleen de speakers en (bijv.) een SuperUniti of UnitiCute.
Het feit dat je dan eigenlijk een complete Naim set hebt, waarbij alles aspecten (Streamer, dac, versterker) perfect op elkaar zijn afgestemd en 't praktische voordeel van veel minder kabelspaghetti is nog een voordeel.

Aan de ene kant lijkt een SuperUniti me voor mij overkill... (geen van onderstaande quote is voor mij van toepassing)
("Naim describes it as being better suited for "large rooms and those who like their music just that little bit louder".)

Toch spreekt het feit dat je dan een combinatie van 3 erg fraaie Naim componenten in één set/behuizing hebt, me wel steeds meer aan. Plus dat ik (al ben ik momenteel nog erg in m'n nopjes met de Diapasons) in de toekomst een erg ruime keuze heb in bijpassende speakers, gezien het ruime vermogen.

Hetzelfde geld voor de Qute, die ik één keer kort bij een Naim dealer heb mogen beluisteren, en die een goede indruk achterliet.
Al is daarbij de keuze mbt evt toekomstige speakers beperkter, en verwacht ik geen spectaculaire klankmatige upgrade t.o.v. wat ik al heb.

edit: als ik me niet vergis is het wel mogelijk om evt een zwaardere Naim eindversterker op de Qute aan te sluiten.

Bas Akkerman

Citaat van: fred19633 op februari 24, 2012, 17:17:27
het begint dus een Thijs en Bas historie te worden ::)
Ik ben nog geen historie hoor, of het moet een andere Bas zijn. ;)
Tsja, als je echt blij bent met je match, moet je goed weten wat je mist en wat je zoekt. Of de tekortkomingen voor lief nemen.
En wat betreft een versterker met meer/"te veel" vermogen. Het gaat niet alleen om volume, maar ook om controle over je luidsprekers. Juist met meer vermogen kun je ook op laag geluidsniveau genieten van (de details in de) muziek.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

corry

.

musfed

CiteerAls de Nait 2 een AB had (alleen voor volume).

Gebruik je de volumeregeling van de SB toch! Werkt als een trein. Op het moment doet mijn volumeregeling van mijn Nac82 het niet (meer, is toe aan een servicebeurt), de volumeregeling van de SB doet het dan prima.
Dutch & Dutch 8c's

Klout10

Iemand al gelezen over de nieuwe NDS netwerkspeler?

Gianno

Yup, ik heb gister het Naim forum doorgelezen erover. Als ik het zo lees, is een volledig opgetuigde NDS (incl 2x 555PS) op dit moment de duurste bron die Naim ooit heeft gemaakt. Ik ben benieuwd wat er nog beter aan kan zijn dan aan de NDX/XPS combi... want die vond ik al magisch klinken. De NDS incl verplichte voeding etc is ver buiten mijn budgetklasse.. dus mijn pijlen blijven gericht op een NDX.

Lion of Judah

Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Robiwan

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Citaat van: Lion of Judah op februari 25, 2012, 11:43:20
www.hifi.nl/artikel/6478/NAIM-NDS-Hoogstwaardige-Streaming-Audio.html

Mooi verhaal, leuk om te zien dat Naim na de hele serie Uniti producten ook aan de bovenzijde van de range nieuwe producten uit brengt...

Robiwan

Nog even wat anders. Op een flatcap kun je 2 apparaten aansluiten. In mijn geval een CD5x en een Stageline. Ik draai of een lp of een cd. wordt de voeding nu meer belast indien er een signaal wordt aangeboden, of is die belasting altijd min of meer constant? Is 1 app. per flatcap beter of niet?

Alco

@Corry,

Bedankt voor je tip. Afgezien van het (imho lelijke) jasje van de 840C, is de interne dac niet vergelijkbaar/identiek aan die van van de DACmagic van Cambridge ?
(in dat geval zou 't voor mij geen upgrade zijn. De DACmagic was mijn 1e dac en geen upgrade voor de Squeezebox Touch)

@Musfed,

Dat is voorlopig misschien niet eens zo'n gek idee. De laatste tijd pak ik toch regelmatig de good ol' shoebox weer uit de kast om aan te sluiten en de volumeregeling van de SB Touch werkt idd als een trein. :)
De combinatie SB Touch + Nait 2 mag dan visueel niet echt een wow-factor hebben, maar het is denk ik niet voor niets dat ik in de afgelopen 20 jaar al 3x(!) een Nait 2 weer heb gekocht.
De Nait 2 heeft voor mij iets muzikaals, of zoals the Britisch zeggen 'involvement', die de Nait 5i-2 niet heeft.
De Nait 5i-2 klinkt in HiFi termen precies zoals ik wil, maar mist 'iets'. Dat 'iets' heeft de Nait 2 wel!

Enige risico (voor mij) met de Nait 2 is de 'gevaarlijke' nieuwsgierigheid,...hoe zou... het klinken als ik een draaitafel op de Nait 2 aansluit. (wetende dat de Nait 2 erg mooi klinkt, i.c.m een goede draaitafel, door z'n fijne interne phonotrap)

Mijn ideaalbeeld zou zijn: een Naim versterker/all-in-one met diezelfde klank/betrokkenheid als de Nait 2, maar met de looks, power en bedieningsgemak van de huidige Naim serie. (wishfull thinking ? :lookaround: :unsure:)

CiteerAls ik het zo lees, is een volledig opgetuigde NDS (incl 2x 555PS) op dit moment de duurste bron die Naim ooit heeft gemaakt.
Niet dat ik 'm koop uiteraard, maar ben wel nieuwsgierig wat die prijs is...

garmtz

Een NaimUniti heeft meer betrokkenheid/muzikaliteit dan een Nait 5i+CD5i vind ik... Raar maar waar... Een SuperUniti heeft als hij streamt ook 'iets' (een bepaalde directheid en eerlijkheid) die ik niet 1-op-1 terughoor in een losse SuperNait + Naim streamer. Waarschijnlijk komt dat simpelweg door de kortere signaalweg en minder kabels/overgangen.

musfed

CiteerDe combinatie SB Touch + Nait 2 mag dan visueel niet echt een wow-factor hebben

Vind ik juist weer wel. Mooi klein versterkertje met daarop die Touch (ons tweede setje op zolder, alwaar de studeer/werkkamer is) maakt een mooi geheel.
Ben nog een beetje aan het rondkijken naar een leuk bijpassende kleine Dac. Maakt het helemaal af op digitaal gebied.
Dutch & Dutch 8c's

Alco

CiteerMooi klein versterkertje met daarop die Touch (ons tweede setje op zolder, alwaar de studeer/werkkamer is) maakt een mooi geheel.
Dat was eigenlijk ook wat ik bedoelde... het ziet er uit als 'leuk voor erbij', of 'leuk voor op de studeer/slaapkamer' of voor achtergrondmuziek, maar niet zozeer als serieuze HiFi set.

(al moet ik toegeven dat ik de Nait 2, ondanks de wat goedkoop uitziende/aanvoelende plastic draaiknoppen, als geheel wel iets vind hebben. De symmetrie en de no-nonsense, functionele uitstraling)  8)

En... (nou komt ie hoor...paukengeroffel op de achtergrond :D ;))
als de Ndac + Nait 5i-2 had geklonken als mijn SB Touch alleen met de Nait 2, dan had ik waarschijnlijk de Ndac gehouden!

CiteerBen nog een beetje aan het rondkijken naar een leuk bijpassende kleine Dac. Maakt het helemaal af op digitaal gebied.
Dan kan ik absoluut de Metrum quad dac aanraden. :smile: (ongekende vfm voor € 350,- )

Robiwan

En... (nou komt ie hoor...paukengeroffel op de achtergrond :D ;))
als de Ndac + Nait 5i-2 had geklonken als mijn SB Touch alleen met de Nait 2, dan had ik waarschijnlijk de Ndac gehouden!
Dan kan ik absoluut de Metrum quad dac aanraden. :smile: (ongekende vfm voor € 350,- )
[/quote]

Rega RP3 draaitafel erbij en klaar is Alco :D

Alco

CiteerRega RP3 draaitafel erbij en klaar is Alco :D
Heb ik onlangs nog even overwogen, maar de Rega RP3 heeft dusdanig dikke cinch-pluggen dat deze niet goed in de Nait 2 passen.
(de aansluitingen voor phono achterop de Nait 2 steken niet uit, maar zitten een paar mm achter de behuizing, waardoor de pluggen van een RP3 (of P3-24) niet diep genoeg kunnen uhh....penetreren zeg maar. :blush: ;D