Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Ik wil wat meer ruimte tussen de Neat Motive 2 speakers voor een ruimer stereobeeld. De speakers moeten daarom verhuizen naar de lange muur naar de hoeken op een verantwoorde afstand. De Naim set verhuist mee. Alleen de hoekbank moet dan verschoven worden de eettafel naar de onderzijde. Vanavond eerst alleen de speakers verplaatsen want wellicht klinkt het helemaal niet goed aan de lange muur ;D

Nieuwe opstelling, klad:

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Ik ken je oude situatie niet, maar spullen tussen de luidsprekers, maken in mijn ervaring het geluidsbeeld rommeliger. Denk dat je samen met de brede ruimte tussen de luidsprekers (4 meter?) wel een groter geluidsbeeld krijgt, maar ook diffuser met waziger instrumenten en stemmen.
Is het een optie (ruimte + Waf) om in de lengte te spelen? Met de bank iets van de muur en de luidsprekers een halve meter van de zijmuren en een meter van de achterwand/raam? Of stond het al zo?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op januari  3, 2012, 11:54:40
Ik ken je oude situatie niet, maar spullen tussen de luidsprekers, maken in mijn ervaring het geluidsbeeld rommeliger. Denk dat je samen met de brede ruimte tussen de luidsprekers (4 meter?) wel een groter geluidsbeeld krijgt, maar ook diffuser met waziger instrumenten en stemmen.
Is het een optie (ruimte + Waf) om in de lengte te spelen? Met de bank iets van de muur en de luidsprekers een halve meter van de zijmuren en een meter van de achterwand/raam? Of stond het al zo?

De speakers staan nu in de lengterichting aan de zijde van de radiator op ca. 1,6 m uit elkaar en ca. 60 cm tot achterwand. Het klinkt wel meer dan prima, maar ik wil meer in het geluid zitten ;D

Huidige situatie:

Volgens deze site: http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/geluid_kameropstelling02.htm

zijn de volgende formules van toepassing voor een rechthoekige kamer.

En nu komt het interessante na deze uitleg: de formules!

De afstand van het centrum van de woofer voorkant tot de zijmuur is:

de kamerbreedte (RW = Room Width) x 0,276

De afstand van het centrum van de woofer voorkant tot de achtermuur is:

de kamerbreedte (RW = Room Width) x 0,447

Dit is alles wat u moet weten om uw luidsprekers te plaatsen in een symmetrische rechthoekige ruimte :D

Bas Akkerman

Ok, duidelijk. Ben benieuwd naar je ervaringen als je het gaat omzetten. Als dat te weinig uit gaat maken, ben ik bang dat je toch moet denken aan een andere versterker/toevoeging daarop. Keep us posted!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op januari  3, 2012, 12:48:12
Ok, duidelijk. Ben benieuwd naar je ervaringen als je het gaat omzetten. Als dat te weinig uit gaat maken, ben ik bang dat je toch moet denken aan een andere versterker/toevoeging daarop. Keep us posted!

Op basis van de formules voldoet de huidige opstelling meer aan het ideaal en dat zal met de positie aan de lange muur minder zijn.

Klout10

Gebruik je een sub in combinatie met de Neat Motive 2? Ik zie zoiets op je plattegrond staan...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Martin!!!

Citaat van: LPlover op december 29, 2011, 18:35:18
omschrijf eens de verbetering in klank met de toevoeging van de Hi-cap?

Meer detail. een strakker laag, rust, voller en vooral veel meer het gevoel meer "in" de muziek te zitten

mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: Klout10 op januari  3, 2012, 18:39:25
Gebruik je een sub in combinatie met de Neat Motive 2? Ik zie zoiets op je plattegrond staan...

nee echt niet nodig, sub is voor surround set.

Martin!!!

LPlover aan je signatuur te zien heb je de Stageline toch maar gehouden! (Astin weer retour?)
mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op januari  4, 2012, 11:17:08
LPlover aan je signatuur te zien heb je de Stageline toch maar gehouden! (Astin weer retour?)

yep, lekker bezig zo, ben jammergenoeg zo veranderlijk als het weer :unhappy:

Ik was eerst zeer te spreken over de Astin maar het klankbeeld is na langdurig luisteren te clean en het laag een beetje weinig gedefinieerd. De Stageline heeft veel meer karakter en grip op het laag. Daarmee wil ik niet zeggen dat het daardoor altijd mooier klinkt.

De Astin had ik wel al gekocht dus geld retour was geen optie bij sense of music. Daarvoor in de plaats een nieuwe flatcapXS+extra etage voor quadraspire meubel, die ik later deze maand ontvang.

Na wat leesvoer op het internet heb ik de opstelling van de speakers zo gelaten, omdat dit toch de meest ideale opstelling is bij een doosvormige woonkamer. Daarnaast was verplaatsing van de eettafel naar achter de hoekbank geen porum. De platenkast staat nu wel achter de bank en de eettafel bij de toegangsdeur met de stoel van de hond er vlak naast. Nagenoeg overal in de woonkamer is het klankbeeld gewoon prima.

Foto's:

Klout10

Citaat van: LPlover op januari  3, 2012, 20:54:34

Duidelijk, ik vermoedde al zoiets...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

Zo'n Naim set op een Quadraspire rack ziet er toch wel erg mooi uit. Alsof het voor elkaar gemaakt is. :smile:
Mooi houtfineer i.p.v het vele glas en glossy metaal wat je tegenwoordig zo vaak ziet.

(ik zou bijna daarom nog 2 of 3 Naim apparaten erbij willen kopen en dan zo'n Q4 rack bestellen)  ;)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Citaat van: Alco op januari  4, 2012, 21:00:54
(ik zou bijna daarom nog 2 of 3 Naim apparaten erbij willen kopen en dan zo'n Q4 rack bestellen)  ;)

De Naim DAC mag nog even blijven dus  ;D

Alco

CiteerDe Naim DAC mag nog even blijven dus ;D
Even wel, maar uiteindelijk...nee,... toch maar niet. en er komt ook geen Quadraspire rack. (vandaar ook die ;))
Maar als ik een stuk of 4 Naim componenten zou hebben, dan zou een Quadraspire wel een optie zijn. Het ziet er wel strak uit. :)
(hoewel een Fraimlite dan ook erg verleidelijk zou zijn)  :sigh:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op januari  4, 2012, 21:00:54
Zo'n Naim set op een Quadraspire rack ziet er toch wel erg mooi uit. Alsof het voor elkaar gemaakt is. :smile:
Mooi houtfineer i.p.v het vele glas en glossy metaal wat je tegenwoordig zo vaak ziet.

ja mooi he ;D

Klout10

Citaat van: LPlover op januari  3, 2012, 20:54:34

Heb je de Neat Motive 2 al eens vergeleken met de Motive SE2?

Klout10

Robiwan

Citaat van: Klout10 op januari  7, 2012, 16:50:23
Heb je de Neat Motive 2 al eens vergeleken met de Motive SE2?

nee, de se versie zou iets schoner moeten klinken, ik weet niet of ik dat mooier vind.

Klout10

Vandaag opgemerkt dat van een van de pluggen van m'n Hi-Line twee ringen zijn los geraakt. Zeg maar uit elkaar gesprongen, waarschijlijk onder het gewicht van de kabel. Ik kon de twee ringen weer voorzichtig in elkaar drukken en alles lijkt nu weer in orde te zijn. Heeft iemand dit ook wel eens mee gemaakt?

Ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat ze bij Naim zo'n constructie hebben bedacht...

garmtz

Heel normaal bij de Hi-Line. De constructie is erg fragiel, maar dat heeft een reden: mechanische ontkoppeling... Als je de ringen weer in elkaar drukt en het klikt, dan is het weer goed.

Klout10

Citaat van: garmtz op januari 10, 2012, 20:31:54
Heel normaal bij de Hi-Line. De constructie is erg fragiel, maar dat heeft een reden: mechanische ontkoppeling... Als je de ringen weer in elkaar drukt en het klikt, dan is het weer goed.

Bedankt voor je snelle reactie. Zijn er eigenlijk zinnige alternatieven voor de Hi-Line?

garmtz

Citaat van: Klout10 op januari 10, 2012, 21:25:19
Bedankt voor je snelle reactie. Zijn er eigenlijk zinnige alternatieven voor de Hi-Line?

Ja, de Cardas Golden Cross DIN.

Klout10

Citaat van: garmtz op januari 10, 2012, 21:28:03
Ja, de Cardas Golden Cross DIN.

Kun je me een prijs indicatie geven? Is de constructie van deze kabel degelijker dan die van de Hi-Line?

Klout10

Heb om eens te vergelijken de standaard Naim interconnect weer eens aangesloten, dan hoor je pas hoe goed die Hi-Line nu eigenlijk toch is. Ik was het bijna vergeten ;-)

garmtz

Citaat van: Klout10 op januari 10, 2012, 22:29:52
Heb om eens te vergelijken de standaard Naim interconnect weer eens aangesloten, dan hoor je pas hoe goed die Hi-Line nu eigenlijk toch is. Ik was het bijna vergeten ;-)

Hahaha, ja schokkend he... ;)