Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Fred Mulder

Citaat van: Alco op januari 14, 2012, 21:50:59
A) De Naim dac pas wellicht toch meer thuis bij de duurdere, reference series van Naim. Die kant wil ik echter niet op! Dat word me financieel gewoon too much.

B) Hoewel de Nait XS + ND5xs dan misschien nog wel 't overwegen waard is, en nog net in de prijsklasse valt tot waartoe ik maximaal wil gaan

A) met een goede plan werk je gericht naar je doel, dit zou best mee kunnen vallen. De optelsom van afschrijving verkeerde uitstapjes, heeft ook een prijs  :nopompom:

B) dus gewoon afspraak maken, en de Nait XS/ND5XS als set gaan beluisteren (direct kabels mee in luistersessie). Lekker expertimenten, laat je verrassen door suggesties dealer. Het zou ook zomaar kunnen dat het hoger liggende niveau je niet aanspreekt, dan ben je direct klaar met Naim upgrades (kun je direct naar een ander merk uitkijken  :hehe: of genieten van huidige set).  Laat je niet direct afschrikken door prijs, je bepaald zelf wat je doel is en hoe snel je het gerealiseerd hebt.

Mvg, Fred

Robiwan

Citaat van: Fred Mulder op januari 14, 2012, 23:41:52
A) met een goede plan werk je gericht naar je doel, dit zou best mee kunnen vallen. De optelsom van afschrijving verkeerde uitstapjes, heeft ook een prijs  :nopompom:

B) dus gewoon afspraak maken, en de Nait XS/ND5XS als set gaan beluisteren (direct kabels mee in luistersessie). Lekker expertimenten, laat je verrassen door suggesties dealer. Het zou ook zomaar kunnen dat het hoger liggende niveau je niet aanspreekt, dan ben je direct klaar met Naim upgrades (kun je direct naar een ander merk uitkijken  :hehe: of genieten van huidige set).  Laat je niet direct afschrikken door prijs, je bepaald zelf wat je doel is en hoe snel je het gerealiseerd hebt.

Mvg, Fred

komt deze wijsheid van forumlid Fred1963? Of ben jij een andere Fred? :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Mooi gezegd Fred, ik had het niet beter kunnen omschrijven. Zeker het statement "laat je verrassen door je dealer" spreekt me erg aan. Zonder die dealer had ik bijvoorbeeld nooit m'n huidige luidsprekers gehad.

Het valt me op dat veel mensen hier op het forum vaak afgaan op de mening van anderen of op recenties en vervolgens door schade en schande wijs worden...

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

S@m

Citaat van: Klout10 op januari 15, 2012, 14:50:29
"laat je verrassen door je dealer" spreekt me erg aan. Zonder die dealer had ik bijvoorbeeld nooit m'n huidige luidsprekers gehad.

Het valt me op dat veel mensen hier op het forum vaak afgaan op de mening van anderen of op recenties en vervolgens door schade en schande wijs worden...

Was die verrassing van je dealer ook niet de 'mening van een ander'..? ;)

Klout10

Citaat van: S@m op januari 15, 2012, 15:17:42
Was die verrassing van je dealer ook niet de 'mening van een ander'..? ;)

Nee hoor, in mijn geval ging het om een speaker waar ik niet direct interesse in had vanwege het feit dat er weinig info over te vinden is op internet. Eenmaal aangesloten op een Naim set gebeurde er gewoon iets... Een luistersessie thuis bevestigde dit alleen nog maar ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Fred Mulder

Citaat van: LPlover op januari 15, 2012, 09:14:26
Of ben jij een andere Fred? :D

Inderdaad een andere Fred

vanzomereng

Ik zie hiero veel voorbij komen m.b.t. Naim DAC, Versterker, CD-spelers, streamers etc. maar verneem niks over Naim-speakers.

Garmtz, kan je wat vertellen over de Naim S-400 Ovator (wellicht in vergelijking met de Sonus Faber Liuto)
Zijn beide naast elkaar te horen bij jullie ?

Ik heb wel de Naim Ovator S-600 gehoord en vond dit een geweldige lekker speaker  :wub:
(echter voor mijn kamer niet geschikt)
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

garmtz

Klout10

Citaat van: VANZOMERENG op januari 16, 2012, 19:00:25
Ik zie hiero veel voorbij komen m.b.t. Naim DAC, Versterker, CD-spelers, streamers etc. maar verneem niks over Naim-speakers.

Garmtz, kan je wat vertellen over de Naim S-400 Ovator (wellicht in vergelijking met de Sonus Faber Liuto)
Zijn beide naast elkaar te horen bij jullie ?

Ik heb wel de Naim Ovator S-600 gehoord en vond dit een geweldige lekker speaker  :wub:
(echter voor mijn kamer niet geschikt)

Wellicht kun je je vraag eens stellen op het Naim UK Forum, er zijn daar verschillende Sonus Faber gebruikers. Ik denk dat je daar sneller (en meer) reacties zult ontvangen...

ZeRoo

Citaat van: garmtz op januari 17, 2012, 13:45:29
Test op hifi.nl van de SuperUniti:

http://www.hifi.nl/recensies/4729/Naim-SuperUniti-high-end-in-gezinsverpakking.html

Lijkt een mooi apparaat te zijn.
Ben benieuwd in hoeverre een Superuniti zich verhoudt tegen een 200/202 combi met een Nd5 XS of NDX bv.

Fred Mulder

Citaat van: ZeRoo op januari 19, 2012, 14:57:08
Ben benieuwd in hoeverre een Superuniti zich verhoudt tegen een 200/202 combi met een Nd5 XS of NDX bv.
Inderdaad mooi apparaat: nas aansluiten, speakers erin en gaan! De 200 serie zal beter klinken. Op een gegeven moment is een kast vol, maar ik vind het erg jammer dat er geen voeding op kan worden aangesloten. Bij de SN maakt maakt dit een enorm verschil.

Mvg, Fred

EJR

Kwam er vandaag toevallig achter dansij een test cd dat m'n speakers verkeerdom aan gesloten waren. geen ramp en was er zonder test cd waarschijnlijk nooit achter gekomen.
het aparte is alleen dat de linker aansluiting voor de linker speaker is en de rechter voor de rechter speaker. aangezien de versterker in het midden staat moeten de snoeren dus altijd kruisen. linker speaker staat immers rechts ten opzichte van de speaker-aansluiten en andersom.
Laat me raden naim gebruikers zetten hun versterker zeker aan de zijkant  O0
zou liever niet kruisen maar niet echt opties
is dit typisch naims?

Stereo: Jriver MC  -> Holoaudio RED ->Shiit Ygrdrasil -> Morrow Audio MA5 -> [Goldmund] Job Pre2 > MA4 > [Goldmund] Job 250 Monos -> Van Damme Hi-fi -> PMC twenty.26
HT: mede8er MED1000X3D - Panasonic P42ST30
Data: 20TB Unraid server

bmateijsen

Dat is typisch naims en zo bedoeld ;D.

EJR

naja kan altijd nog link-rechts van de bron omdraaien  we zien wel  ben er sowieso nog niet over uit hoe de 3,5 meter speakerkabel weg te werken (is maar max 1 meter nodig per kant)
Stereo: Jriver MC  -> Holoaudio RED ->Shiit Ygrdrasil -> Morrow Audio MA5 -> [Goldmund] Job Pre2 > MA4 > [Goldmund] Job 250 Monos -> Van Damme Hi-fi -> PMC twenty.26
HT: mede8er MED1000X3D - Panasonic P42ST30
Data: 20TB Unraid server

Klout10

Citaat van: EJR op januari 20, 2012, 17:07:43
naja kan altijd nog link-rechts van de bron omdraaien  we zien wel  ben er sowieso nog niet over uit hoe de 3,5 meter speakerkabel weg te werken (is maar max 1 meter nodig per kant)

Ach, Britse hifi... Ze rijden daar ook allemaal links... ;-)

garmtz

Citaat van: ZeRoo op januari 19, 2012, 14:57:08

Oneerlijk vergelijk, immers is de SuperUniti goedkoper dan 200+202+ND5 XS...

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op januari 21, 2012, 09:39:49
Met alle respect, ik vind het een weinig zeggende recensie.

hifi.nl is bijna nooit kritisch. Met weemoed denk ik terug aan de testen in het blad Luister van de jaren 90. En dan met name de luidsprekertesten. Altijd zeer kritisch. Als het laag van een bepaald merk ook maar enigzins dun of klonk als de uitlaat van een stadsbus, dan werd deze genadeloos afgestraf :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

bmateijsen

Wat wil je nog meer lezen? Ik vind de conclusie pakkend genoeg namelijk...

garmtz

Ik ben het vaak met je eens, maar hier zie ik echt niet in wat er mis is aan de recensie. Sterker nog, ik vind het een van de meer veelzeggende recensies op hifi.nl. Ik ben ook wel benieuwd wat je mist.

twani

Bas...Laat weinig aan duidelijkheid over toch? Wat anders had er moeten staan dan? In de conclusie staat precies wat het ding is en kan, zelfs de enige restrictie staat er duidelijk in vermeldt (de Naim signatuur, niet helemaal neutraal)
Verder staat er; KOPEN dat ding, hetgeen niet een vreemde conclusie is, omdat alle zichzelf respecterende Audiobladen met dezelfde éénsluidende conclusie komen. 

Groet,
Theo.

Bas Akkerman

De conclusie is zeker duidelijk, dat bedoelde ik ook niet hoor. En de beste stuurlui staan aan wal; ik heb de Superuniti zelf helemaal niet gehoord dus kan niets over de conclusie zeggen.
Ik bedoelde met mijn reactie dat ik had gehoopt meer klankvoorbeelden te lezen. Nu beperkt zich dat tot een aantal regels en gaat het vooral over de techniek.
Dus weinig zeggend in de letterlijke betekenis. Maar ik realiseerde me te laat dat deze opmerking een off-topic kon uitlokken. Excuses daarvoor.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

bmateijsen

Hoi Bas,

Klankvoorbeelden zegt eigenlijk heel weinig, het is leuke papier vulling, maar zegt meer over de persoon, de situatie, en de combinatie van een bepaalde set ;).

Groet,

Bjorn

Citaat van: Bas Akkerman op januari 21, 2012, 16:37:26
De conclusie is zeker duidelijk, dat bedoelde ik ook niet hoor. En de beste stuurlui staan aan wal; ik heb de Superuniti zelf helemaal niet gehoord dus kan niets over de conclusie zeggen.
Ik bedoelde met mijn reactie dat ik had gehoopt meer klankvoorbeelden te lezen. Nu beperkt zich dat tot een aantal regels en gaat het vooral over de techniek.
Dus weinig zeggend in de letterlijke betekenis. Maar ik realiseerde me te laat dat deze opmerking een off-topic kon uitlokken. Excuses daarvoor.

Bas Akkerman

Citaat van: bmateijsen op januari 21, 2012, 16:48:34
Hoi Bas,

Klankvoorbeelden zegt eigenlijk heel weinig, het is leuke papier vulling, maar zegt meer over de persoon, de situatie, en de combinatie van een bepaalde set ;).

Groet,

Bjorn

Misschien maar beter verder te gaan op een ander topic waar het meer gaat om reviews, alhoewel het hier wel vaker off-topic gaat ;)
Wanneer een mens een recensie maakt, heb je áltijd te maken met "de persoon, de situatie, en de combinatie van een bepaalde set". Dan kan een recensie alleen over techniek gaan wil je dat voorkomen. Ik vind het ook informatief om indrukken te lezen van muziekstukken. Dat vond ik bij deze recensie vrij kort en dat kwam op mij een beetje kortaf en afgeraffeld over. Alsof er niet zoveel over het apparaat te vertellen is. En daardoor komt de conclusie ook een beetje plots. De recensent heeft vast meer voorbeelden waarom hij tot deze bepaalde conclusie is gekomen, maar deelt deze indrukken niet met de lezer. Nogmaals, dat zegt niets over de inhoud van de recensie, of het al dan niet een terechte conclusie was.

Bjorn, wat maakt voor jou een goede recensie?

twani

Citaat van: Bas Akkerman op januari 21, 2012, 16:37:26
Bas...Excuses niet nodig hoor, je had immers niets verkeerd gedaan ;D

Groet,
Theo.