Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: garmtz op december 27, 2011, 19:42:29
Beter advies is er niet... ------^

klopt. Staat ook een set nac 202 en nap 200 te koop!
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Martin!!!

De HiCap wordt een blijvertje een tijdje met en een tijdje zonder gespeeld......

En zonder mis ik gewoon "teveel"

LPlover die NAP 200 kun je ook nog aan de SuperNait hangen :pompom:

mainly British stuff

Martin!!!

mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op december 28, 2011, 14:35:05
De HiCap wordt een blijvertje een tijdje met en een tijdje zonder gespeeld......

En zonder mis ik gewoon "teveel"

LPlover die NAP 200 kun je ook nog aan de SuperNait hangen :pompom:

omschrijf eens de verbetering in klank met de toevoeging van de Hi-cap?

Als ik de review op hifi.nl lees dan lijkt het voor mij niet zo'n grote verbetering qua levendigheid dan. Op basis van de beschrijving zou ik voor de "kale" SN kiezen.

Stap 3, SuperNait

Dan is het de beurt aan een 'kale' SuperNait, die in het assortiment van Naim de beste geïntegreerde versterker is, waarvan het voorversterkergedeelte is gebaseerd op de NAC 282 en de eindversterker is afgeleid van de NAP 250. Dat levert een krachtiger geluid op dat weliswaar minder verfijnd is dan dat van de Naim XS met HiCap, maar qua levendigheid en dynamiek toch met de punten gaat lopen.
Holly Cole werd volgens Marc fraaier en beter omlijnd weergegeven, maar vooral ook hoger in het geluidsbeeld. Max vond de weergave juist wat minder driedimensionaal, maar vond dat de toegenomen speelvreugde hiervoor ruimschoots compenseerde.

Stap 4, SuperNait + HiCap

Tot nu toe was elke stap een verbetering, en dan vraag je je af of dit vol te houden is en waar het verhaal gaat eindigen. En toch brengt de toevoeging van de HiCap op de SuperNait weer een grote verbetering. Het beeld groeit weer een stukje in alle richtingen, en streeft nu duidelijk de combinatie Nait XS met HiCap voorbij. In autoriteit en rust wordt een flinke stap gezet, en we zijn het er over eens dat de stem van Holly Cole een stuk zwoeler is geworden. De brushes ritselen gedefinieerder over de trommelvellen, en de klank van de piano is levendiger en neutraler geworden.

Maar zonder gekheid. Ik heb een 2e hands Supernait aangeschaft met inruil van de Nait XS. Morgen komt de beste man de SN brengen.

bmateijsen

Citaat van: LPlover op december 29, 2011, 18:35:18
omschrijf eens de verbetering in klank met de toevoeging van de Hi-cap?

Als ik de review op hifi.nl lees dan lijkt het voor mij niet zo'n grote verbetering qua levendigheid dan. Op basis van de beschrijving zou ik voor de "kale" SN kiezen.

Ik niet... vind de Hi-cap op een Supernait eigenijk een must ;)

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op december 29, 2011, 18:41:50
Ik niet... vind de Hi-cap op een Supernait eigenijk een must ;)

;D Ook fijn een koptelefoon aansluiting. Jammer van de record selectors totaal overbodig in deze moderne tijden.

Wat is voor jou het klankmatige verschil tussen een kale supernait en een XS+flatcap?

Alco

CiteerJammer van de record selectors totaal overbodig in deze moderne tijden
Dat heb ik ook nooit begrepen... :unsure:

Heel veel luisterplezier met de SuperrrrNait. :)
(wat mij opviel toen ik zelf een paar weken een SN in huis had, was hoe zwaar de SN is.
Die neem ik niet zo ff onder m'n arm mee, zoals mijn Naitjes)  
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op december 29, 2011, 20:11:36
Dat heb ik ook nooit begrepen... :unsure:

Heel veel luisterplezier met de SuperrrrNait. :)
(wat mij opviel toen ik zelf een paar weken een SN in huis had, was hoe zwaar de SN is.
Die neem ik niet zo ff onder m'n arm mee, zoals mijn Naitjes)  

there is no substitute for cubiq inches :D

Ik verwacht een klank die vooral in het laag krachtiger is met meer slam, meer gehakt in het midden en een kristalhelder hoog, overall iets meer Naim dan de ietwat warmere klank van de XS.

Alco

CiteerIk verwacht een klank die vooral in het laag krachtiger is met meer slam, meer gehakt in het midden en een kristalhelder hoog, overall iets meer Naim dan de ietwat warmere klank van de XS.
Ten opzichte van de Nait 5i vond ik de SN zondermeer krachtiger in het laag.
Ik had toen Naim n-Sats speakers die wat bescheiden zijn in 't laag en die klonken via de SN net even een maatje groter, en dat kwam de stemmenweergave ook ten goede, die wat meer body kreeg. :)

Het kristalheldere hoog was iets wat ik persoonlijk wat miste in de SN. (wat wel veranderd i.c.m. de HiCap overigens)

Ik heb ook een paar keer gelezen dat de XS wat warmer/ronder klinkt. Dat klinkt niet echt als my cup o' tea.
In dezelfde test op HiFi.nl/HVT staat o.a.:

"In vergelijking tot de andere ooit door mij beluisterde versterkermodellen van Naim, vind ik de XS wel het meest aÍwijkend klinken. De weergave is wat zachter met wat minder uitgesproken eigenschappen aan boord. Het zou dus best eens kunnen zijn dat Naim met deze versterker een heel andere doelgroep weet aan te boren!"

Dat laatste vermoed ik ook... en doet me een beetje denken aan de Nait 5. (wat ouder model, zonder de 'i' erachter)
Dat vond ik eigenlijk meer een Naim versterker voor mensen die niet zo van Naim houden.  :mellow:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Nu het januari is: wat zijn de plannen op hifi gebied voor 2012?
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Citaat van: Klout10 op januari  1, 2012, 13:18:38

Ik heb de Supernait in ieder geval niet gekocht. Ik luister nu naar de Nait XS en CD5x beide zonder Flatcap2x en dat bevalt me nog beter. Meer PRAT. Scheelt me weer 1400 pleuroo.

garmtz

Ik vind in muzikaal opzicht een xs+flatcap mooier dan een 'kale' supernait. Een Xs speelt zonder flatcap echt een heel stuk minder vind ik.

Lion of Judah

Ik zit er ook serieus aan te denken om voor een SN te gaan. Vooral met het oog op de ingebouwde dac en de toekomst. Kan ik nu tijdelijk mijn Arcam dvd speler als loopwerk gebruiken en vervolgens sparen voor een ND5 XS en hopelijk daarna een Hicap.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Robiwan

Citaat van: garmtz op januari  1, 2012, 15:03:39
Ik vind in muzikaal opzicht een xs+flatcap mooier dan een 'kale' supernait. Een Xs speelt zonder flatcap echt een heel stuk minder vind ik.

Zonder ervaar ik een klankbeeld met meer "cream" en speelvreugde en een minder uitgesproken nadruk op het midden hoog en hoog, maar een juiste beschrijving is altijd wat lastig. Er is wel wat minder verfijning en een wat minder diepe soundstage. Wat ook opvalt is dat bij een gelijke volumestand de Xs+FC2x harder klinkt.

Ach wellicht vind ik de klank over een maand met FC2x weer mooier, zou zomaar kunnen ;D

Fred Mulder

Stopt ArtsExcellence in Zevenbergen met Naim ?
verschillende producten in de uitverkoop, en er zijn zojuist 2 nieuwe fabrikanten aan het assortiment toegevoegd.

mvg, Fred

Alco

CiteerStopt ArtsExcellence in Zevenbergen met Naim ?
verschillende producten in de uitverkoop, en er zijn zojuist 2 nieuwe fabrikanten aan het assortiment toegevoegd.
Als men 2 nieuwe fabrikanten in het assortiement heeft toegevoegd kan ik me niet voorstellen dat men stopt.
(het is denk ik eerder een slecht voorteken als een HiFi-zaak 1 of enkele merken afstoot)

Zou 't wel erg jammer vinden anders, als 't wel zo zou zijn.
Heb er nog nooit iets gekocht (voornamelijk ivm de afstand), maar heb wel 1x een opvallend goede service van hen mogen ervaren, toen ik een keer een setje Stirling LS3/5a's thuis mocht proberen.

Die (2e hands/demo) producten die in de uitverkoop staan, staan al heel lang in de uitverkoop.
(zoals de Totem Mite, de Nait 5, de racks...staan al >1 jaar op die pagina)

Gianno

Ook een gelukkig nieuw jaar!

Mijn plan voor komend jaar is een NDX of ND5 XS (klankmatig moet de NDX wel heel veel beter klinken als ik daar voor wil gaan) en een natuurlijk een extra fraimlite leveltje.

Alco

Oja,...tuurlijk, ook iedereen nog een heel gelukkig, gezond en muzikaal 2012! :)

Citeeren natuurlijk een extra fraimlite leveltje.
O ? Heb je al een Fraimlite rack ?  Hoe bevalt dat ?  (foto ? :sigh: 8))

Vind 't nog steeds aardig aan de prijs, maar scheelt een hoop, t.o.v. de originele Fraim en,...
persoonlijk vind ik de Fraimlite mooier om te zien. (door de volledig houten plateau's i.p.v. glas)

Fred Mulder

Citaat van: Alco op januari  1, 2012, 21:31:43
Die (2e hands/demo) producten die in de uitverkoop staan, staan al heel lang in de uitverkoop.
(zoals de Totem Mite, de Nait 5, de racks...staan al >1 jaar op die pagina)

Klopt, sommige producten zijn al een flinke tijd in de verkoop.
Hopelijk zit ik er naast, maar het viel me op dat in het artikel over Spectrum werd geen melding werd gemaakt van Naim:"Hiermee denken wij een goede aanvulling te hebben op ons bestaande aanbod aan top elektronicamerken: Audio Research, Linn, en Moon.". Misschien is het onbewust, en niets aan de hand. Al staat Arts Excellence ook niet in het lijstje met dealers bij Latham (al weet ik niet of zij er eerst wel bij stonden). In conspirancy denkend, is het wat vreemd dat op het AE naim blog geen melding is gemaakt van de ND5 XS streamer of nieuwe XP5 XS lite voeding.

We zullen zien, Fred

Klout10

Ik ben erg benieuwd of iemand hier de B&W PM1 standmount al eens heeft beluisterd (bij voorkeur op een SuperNait) :smile:
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Bas Akkerman

Citaat van: Klout10 op januari  2, 2012, 12:09:50
Ik ben erg benieuwd of iemand hier de B&W PM1 standmount al eens heeft beluisterd (bij voorkeur op een SuperNait) :smile:
Ik heb ze op Moon en Densen gehoord en vond ze behoorlijk gedetailleerd, warm en wat zoet overkomen. De SuperNait is wat rauwer, dus dat kan een interssante combinatie zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Stef

Citaat van: Klout10 op januari  2, 2012, 12:09:50

Yep.  Beluisterd op een Supernait (zonder hicap) in combi met NAIM cd player (entry level).  Vond dat je de beperkingen van een kleine speaker kon horen (heb zelf ooit de 805 en 805S gehad - niet in combi met NAiM).
Voor 500eur meer tov PM1 vond ik de ProAc D18 een veel completere speaker (maar omdat deze laatste een vloerstaander is is de vergelijking misschien niet helemaal eerlijk).  Ik vond het verschil tussen de 805S en de PM1 niet groot.

Grt,
Stef
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

bmateijsen

Citaat van: Fred Mulder op januari  1, 2012, 22:06:44
Klopt, sommige producten zijn al een flinke tijd in de verkoop.
Hopelijk zit ik er naast, maar het viel me op dat in het artikel over Spectrum werd geen melding werd gemaakt van Naim:"Hiermee denken wij een goede aanvulling te hebben op ons bestaande aanbod aan top elektronicamerken: Audio Research, Linn, en Moon.". Misschien is het onbewust, en niets aan de hand. Al staat Arts Excellence ook niet in het lijstje met dealers bij Latham (al weet ik niet of zij er eerst wel bij stonden). In conspirancy denkend, is het wat vreemd dat op het AE naim blog geen melding is gemaakt van de ND5 XS streamer of nieuwe XP5 XS lite voeding.

We zullen zien, Fred

Ze zijn gewoon echt gestopt met Naim, dat is ook de reden dat je ze niet op de dealerlijst terug vindt en er andere merken bij zijn gekomen.

Fred Mulder

Citaat van: bmateijsen op januari  2, 2012, 12:52:55
Ze zijn gewoon echt gestopt met Naim, dat is ook de reden dat je ze niet op de dealerlijst terug vindt en er andere merken bij zijn gekomen.

Bedankt Bjorn, helder.

Op zich een bijzondere keuze, het lijkt erop dat Naim (juist nu) een interessante assortiment heeft (mn streaming), hiernaast in NL bepaald geen gebrek aan exposure. Maar goed, er zal goed over nagedacht zijn.

mvg, Fred

Fred Mulder

Heel veel plannen, maar eens kijken welke in 2012 kunnen worden uitgevoerd. Het is nog een heel gepuzzel.
(nieuw huis in aanbouw, met aparte luisterruimt  :D. Idee is om 2.0 met HT (5.1 of 7.1) te combineren.. gelukkig komen er steeds meer geschikte oplossingen, oa Linn DSM)

mvg, Fred