Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Sander2m6

Beste heren van Naim-heid,

Een aantal jaren geleden, bij de komst van onze kinderen, heb ik mijn hifi hobby op een laag pitje gezet. Mijn apparatuur van toen behelste een Nait-2 met Harbeth speakers in mijn werk/audioruimte (nu speelkamer voor de kids :-\). Op een gegeven moment door tijdgebrek de boel verkocht en een Marantz receiver gekocht met een set Quad 11L's. Prima voor af en toe een cd en een filmpje. Serieuze audio luisterde ik op mijn koptelefoon en dat was prima. Nu de kids echter wat ouder worden ging het echter ernstig kriebelen  ::). Heb me weer eens ingelezen en bij vrienden/kenissen en lokale hifi winkels van alles beluisterd en kwam uit op mijn eerste hifi-liefde... Naim. Kon recent een mooie Naim XS kopen voor een goede prijs en ben dus nu weer de trotse eigenaar van een eigenaardige Naim! Zoals jullie ongetwijfeld weten is dat natuurlijk slechts het begin.. Als bron heb ik een SB Touch met software mod die ik bestuur met mijn Duet controller, met daaraan een Metrum Quad Dac. Een prima combi die voor nu denk ik voldoet. Als speakers gebruik ik nu nog de Quad's. In de Marantz tijd heb ik een andere hobby losgelaten op de Quad's door een nieuw filter te ontwerpen en te bouwen en de kast stijver te maken. Een leuk project met een mooie uitkomst, ze klinken op zijn best binnen de kaders van de kast, woofer en tweeter. Al luisterend denk ik echter dat er meer in de Naim zit dan ik er nu uithaal dus what's next?

- Ik heb inmiddels een paar Dynaudio Contour S1.4 geleend van een vriend en dat klonk niet verkeerd maar welke speakers matchen vanuit jullie ervaring nog meer bijzonder goed met de XS? Ik heb nog weinig vergelijkingsmateriaal en wil graag met een soort van shortlist op pad om te gaan luisteren. Ik ben een muzikale allesvreter met ca. 1500 (naar FLAC geripte) cd's in alle genres waarbij jazz en (prog.) rock het meest gedraaid worden en vind muzikaliteit en PRaT belangrijker dan analytisch correcte weergave...
- Ik heb al veel gelezen over de NACA5 speakerkabel. Is dit een zinnige upgrade van mijn huidige Inakustik 4mm2 koperkabel die bij mijn Marantz set hoorde?
- En hoe zit dat met de interlink tussen mijn DAC en de XS? Zijn er merken die bijzonder goed matchen met Naim of maakt dit eigenlijk niets uit?
- Ik weet natuurlijk dat er veel voedingsupgrades zijn maar ik lees toch veel dat die het meeste uitmaken voor de bron (lees cd-speler). Of geldt dit ook voor de XS en zo ja welke heeft de beste prijs/prestatie verhouding, Flatcap(2 of XS) of HiCap(2)?

Mijn budget is niet oneindig en zal met ouderwets sparen bij elkaar worden geraapt dus ik zal niet in een keer alles kunnen (en willen) upgraden. Slow is good! (als je geen geld hebt  ;))

Groet,

Sander

AbZ

Citaat van: Sander2m6 op september  6, 2011, 21:31:37welke speakers matchen vanuit jullie ervaring nog meer bijzonder goed met de XS?
Leuk, enthousiast verhaal, maar ik vind het niet zo vanzelfsprekend om de speakerkeuze
te laten afhangen van de amp, in plaats van andersom.  (Ook niet als je de amp al hebt.)

garmtz

Citaat van: Sander2m6 op september  6, 2011, 21:31:37
- Ik heb inmiddels een paar Dynaudio Contour S1.4 geleend van een vriend en dat klonk niet verkeerd maar welke speakers matchen vanuit jullie ervaring nog meer bijzonder goed met de XS? Ik heb nog weinig vergelijkingsmateriaal en wil graag met een soort van shortlist op pad om te gaan luisteren. Ik ben een muzikale allesvreter met ca. 1500 (naar FLAC geripte) cd's in alle genres waarbij jazz en (prog.) rock het meest gedraaid worden en vind muzikaliteit en PRaT belangrijker dan analytisch correcte weergave...

Harbeth Monitor 30 en Wilson Benesch Square Two.

Citeer- Ik heb al veel gelezen over de NACA5 speakerkabel. Is dit een zinnige upgrade van mijn huidige Inakustik 4mm2 koperkabel die bij mijn Marantz set hoorde?

Ja, zeer zinnig. Neem een lengte > 3,5 m.

[quote[- En hoe zit dat met de interlink tussen mijn DAC en de XS? Zijn er merken die bijzonder goed matchen met Naim of maakt dit eigenlijk niets uit?[/quote]

Kies een kabel met lage capaciteit. Er zijn zeker (interlink) kabelmerken die goed matchen, zoals Cardas of Chord.

Citeer- Ik weet natuurlijk dat er veel voedingsupgrades zijn maar ik lees toch veel dat die het meeste uitmaken voor de bron (lees cd-speler). Of geldt dit ook voor de XS en zo ja welke heeft de beste prijs/prestatie verhouding, Flatcap(2 of XS) of HiCap(2)?

Beste prijs/kwaliteit: FC 2/XS, beste prestaties met nog steeds zinvolle prijs/kwaliteit: HiCap.

Oud lid

Citaat van: fred19633 op september  6, 2011, 18:51:26
Ja dat weten we nu zo langzamerhand wel. Je bent een beetje provocerend bezig en ik had al gezegd zand erover.

Zo werkt het niet, Fred. Door jouw rare, psychotwisted bijdragen schep je een bepaald beeld van jezelf op een forum. Als iemand daar dan een kwinkslag over maakt, bepaal jij natuurlijk niet dat het beeld dat je zelf hebt neergezet, in jouw ogen, niet meer wenselijk is.

Erwin B

Sander2m6

@AbZ

OK, lijkt me een keuze waarmee je begint als uitgangspunt. Ik hou erg van de Naim sound, voor mij is de speaker dan ook een keuze die voortkomt uit de combinatie versterker + speaker in mijn luisteromgeving van 4x5m. Ik ben dus, heel enthousiast, begonnen met de XS. Overigens heb ik hem eerst thuis beluisterd met mijn Quads en de geleende Dynaudio's. Daarna was ik verkocht. Heb ook naar Arcam, Rotel, Roksan, Primare en Marantz geluisterd.

Ik moet ook geen nieuwe speakers maar ben benieuwd of er een logische upgrade is vanaf mijn Quads. Misschien blijkt wel dat dit helemaal niet zo is.... Echter kijkend naar de aanschafprijs van versterker vs de speakers is dit geheel niet in verhouding, 1800euro vs 375euro/paar. Maar wellicht zijn de Quads wel zeer super briljant voor hun prijsklasse en valt er niets te verbeteren binnen een redelijk budget.... Ik denk echter van niet niet dus laat de zoektocht beginnen!

@ Garmt,

Dank voor je input:

Wilson Benesch had ik zelf niet snel aan gedacht maar zeker interessant, staat genoteerd. Harbeth ken ik al en is waarschijnlijk klankmatig fraai maar moet wel in de woonkamer kunnen staan en de WAF selectie doorkomen.. Echter ik ga hem zeker beluisteren. Qua prijs zitten beide speakers ergens tussen 3-4000euro/paar?

Opmerking over NACA5 is duidelijk, kan ik lenen van een vriend om uit te proberen dus dat ga ik zeker uitproberen. Is deze kabel enigzins betaalbaar?

Cardas en Chord ga ik eens induiken, beide merken ken ik alleen van naam maar heb geen idee hoe hun productrange er uitziet..

Met betrekking tot FlatCap en HiCap, heb begrepen dat het verschil tussen FC2 en FC XS alleen cosmetisch is? Hoe kijk je aan tegen 3rd party Caps? Zoals TeddyCap? Krijgt uitstekende recensies en kost een stuk minder... Ik denk dat het wellicht verstandig is om eerst een goede match qua speaker te vinden en dan binnen die match een verbetering aan te brengen middels een Cap?

Dank!

Groet,

Sander

Klout10

Citaat van: Sander2m6 op september  6, 2011, 23:27:12
Opmerking over NACA5 is duidelijk, kan ik lenen van een vriend om uit te proberen dus dat ga ik zeker uitproberen. Is deze kabel enigzins betaalbaar?

Met EUR 25 per meter alleszins betaalbaarder dan menig ander spul...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

Citaat van: Erwin B op september  6, 2011, 23:05:24
Zo werkt het niet, Fred. Door jouw rare, psychotwisted bijdragen schep je een bepaald beeld van jezelf op een forum. Als iemand daar dan een kwinkslag over maakt, bepaal jij natuurlijk niet dat het beeld dat je zelf hebt neergezet, in jouw ogen, niet meer wenselijk is.

Erwin B

Tsja Fred, echt geloofwaardig ben je niet meer...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Citaat van: Sander2m6 op september  6, 2011, 23:27:12
@ Garmt,

Dank voor je input:

Graag gedaan...

CiteerWilson Benesch had ik zelf niet snel aan gedacht maar zeker interessant, staat genoteerd. Harbeth ken ik al en is waarschijnlijk klankmatig fraai maar moet wel in de woonkamer kunnen staan en de WAF selectie doorkomen.. Echter ik ga hem zeker beluisteren. Qua prijs zitten beide speakers ergens tussen 3-4000euro/paar?

Klopt. Als WAF belangrijk is, zou je ook naar Neat en Audio Physic kunnen luisteren. Beide zijn goede combi's met Naim en ook de S400 is een natuurlijke kandidaat.

CiteerOpmerking over NACA5 is duidelijk, kan ik lenen van een vriend om uit te proberen dus dat ga ik zeker uitproberen. Is deze kabel enigzins betaalbaar?

Zie hierboven... ;)  Termineren kost iets extra (solderen van de Naim pluggen aan versterkerkant, QED Airlocs aan andere kant).

CiteerCardas en Chord ga ik eens induiken, beide merken ken ik alleen van naam maar heb geen idee hoe hun productrange er uitziet..

Denk bij Cardas aan Crosslink of Quadlink, bij Chord zie HIER. Ze kunnen worden getermineerd van RCA --> DIN, wat beter klinkt dan RCA --> RCA bij de XS.

CiteerMet betrekking tot FlatCap en HiCap, heb begrepen dat het verschil tussen FC2 en FC XS alleen cosmetisch is? Hoe kijk je aan tegen 3rd party Caps? Zoals TeddyCap? Krijgt uitstekende recensies en kost een stuk minder... Ik denk dat het wellicht verstandig is om eerst een goede match qua speaker te vinden en dan binnen die match een verbetering aan te brengen middels een Cap?

Een cap zal altijd verbetering brengen, ongeacht de speakers. Wij hebben geen ervaring met de Teddycaps.

musfed

Kost Naca5 nu 25 euro p/mtr? Jeemig wat is dat duur geworden.
Mijn broer speelt met je Quads op een Nait2 in een kleine huiskamer en daar komt een erg mooi geluid uit.
Als Waf een punt is en de kamer niet te groot kunnen PMC GB1 en wellicht Totem Arro (beide lekker smal) goed werken in je kamer.
Dutch & Dutch 8c's

garmtz

Citaat van: Musfed op september  7, 2011, 09:21:10
Als Waf een punt is en de kamer niet te groot kunnen PMC GB1 en wellicht Totem Arro (beide lekker smal) goed werken in je kamer.

Ook mooie suggesties...

ThijsG

Soms wel een beetje veel gezeik naar elkaar op dit forum hoor, altijd mensen in twijfel trekken, en direct erop in gaan als er een beetje vaag verhaal staat... Soms net stelletje kinderen.

Nou twijfel ik ook enorm, en spring ik van hak op tak, let me be! En als ik vragen heb over iets, dan vraag ik het.
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

S@m

Citaat van: ThijsG op september  7, 2011, 10:25:46
Soms wel een beetje veel gezeik naar elkaar op dit forum hoor, altijd mensen in twijfel trekken, en direct erop in gaan als er een beetje vaag verhaal staat... Soms net stelletje kinderen.

Nou twijfel ik ook enorm, en spring ik van hak op tak, let me be! En als ik vragen heb over iets, dan vraag ik het.

Misschien omdat dat gedraai ook best irritant over kan komen, draaikonten beseffen dat alleen niet altijd... :tongue2:

Dr.Bedlo

Citaat van: ThijsG op september  7, 2011, 10:25:46

Ach niet druk om maken Thijs..zie de humor er wel van in.
Quad vintage.

garmtz

Thijs, ik ken enorm veel combinaties van elektronica en de CA M, maar alles is al gezegd door mij. Nu is het aan jou om de keuze te maken door te gaan LUISTEREN (wat je volgens mij al een paar keer hebt gedaan).

Mijn persoonlijke voorkeuren zijn een Arcam A38+CD37+AudioQuest bekabeling (hou rekening met best een bedrag aan AQ als je alles uit de set wilt halen!) en de SuperNait+HiCap+whatever of NAC 202+200+CDX2/CD5XS, volledig NAIM bekabeld. Dit zijn de mooiste combi's die ik zelf ken met de CA M.

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op september  7, 2011, 09:23:16
Ook mooie suggesties...

Neat vind ik echt schatjes met een heel erg hoge WAF factor.
Quad vintage.

Alco

CiteerMijn broer speelt met je Quads op een Nait2 in een kleine huiskamer en daar komt een erg mooi geluid uit.
Heb zelf ook een keer de Quads thuis geprobeerd op mijn Nait 2. Ik vond met name de prachtige afwerking in deze lage prijsklasse uitzonderlijk.

De klank van de Quads vond ik echter slaapverwekkend saai, soft, donker. :yawnee: Alsof er een handdoek over de speakers hing. :unsure:  Kan een kwestie van smaak zijn uiteraard, maar ik denk dat een versterker als de XS toch iets beters verdiend.
De genoemde Totem Arro is inderdaad een optie en als WAF een belangrijke rol speelt, vind ik de Neat Motive 2's ook een schot in de roos en een perfectie combi met Naim! :)

CiteerNou twijfel ik ook enorm, en spring ik van hak op tak, let me be! En als ik vragen heb over iets, dan vraag ik het.
Zit wat in Thijs.  Ik heb nu net 4 weken vakantie gehad, en in principe voldoende tijd gehad om te beslissen welke kant ik op wil met m'n set, maar ben er nog steeds niet uit. :wacko:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

[De genoemde Totem Arro is inderdaad een optie en als WAF een belangrijke rol speelt, vind ik de Neat Motive 2's ook een schot in de roos en een perfectie combi met Naim! :)

Zit wat in Thijs.  Ik heb nu net 4 weken vakantie gehad, en in principe voldoende tijd gehad om te beslissen welke kant ik op wil met m'n set, maar ben er nog steeds niet uit. :wacko:
[/quote]

De Motives geven geen warm en zeer verfijnd geluid, maar zijn meer strak, direct en neutraal en soms zelfs ietwat kaal. Versluierd zal het gelukkig nooit klinken. Bovendien zijn ze vrij makkelijk te plaatsen maar besteedt altijd voldoende tijd om de best mogelijke positie in de luisterruimte te verkrijgen waarbij ook nog te leven valt. Dus de speakers niet 2 m uit de achterwand, maar ook niet tegen de achterwand aan (dat klinkt verstopt) :D

Elke luisterruimte is verschillend maar naar aanleiding van een groot aantal reviews is een afstand van 60-80 cm tot de achterwand te prefereren met een toe in van 10-20 graden. 
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

CiteerDe Motives geven geen warm en zeer verfijnd geluid, maar zijn meer strak, direct en neutraal en soms zelfs ietwat kaal. Versluierd zal het gelukkig nooit klinken.
My kinda speakers. :smile:

CiteerBovendien zijn ze vrij makkelijk te plaatsen....
Eke luisterruimte is verschillend maar naar aanleiding van een groot aantal reviews is een afstand van 60-80 cm tot de achterwand te prefereren
60 tot 80cm vanaf de achterwand vind ik nogal een eind 'de kamer in' om eerlijk te zijn. :unsure:
Is dit vanaf de voorkant van de speaker gemeten of vanaf de muur tot de achterkant ?
(ik reken zelf vanaf de achterkant en dan is 40/45 cm voor mij max)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op september  7, 2011, 11:31:53
My kinda speakers. :smile:
60 tot 80cm vanaf de achterwand vind ik nogal een eind 'de kamer in' om eerlijk te zijn. :unsure:
Is dit vanaf de voorkant van de speaker gemeten of vanaf de muur tot de achterkant ?
(ik reken zelf vanaf de achterkant en dan is 40/45 cm voor mij max)

in mijn geval 71 cm tot de achterwand vanaf de achterkant van de speaker, dus pakweg 90 cm tot woofer. Maar dat is natuurlijk mijn luisterruimte. Dichter tot de achterwand geeft altijd meer bas, maar ook minder ruimtelijkheid, meer versluiering en minder snelheid. Er is in de ruimte op een bepaalde plek een optimum maar het is maar de vraag of daar de speakers komen :D Ik zou het heel makkelijk vinden als met een microfoon en softwarepakket de ideale plekken in de ruimte kunnen worden vastgesteld. Dan heb je tenminste een houvast en weet je welke plekken je zeker niet moet proberen :D  Ik denk dat zo'n roomcorrectiesysteem van Lyngdorf helemaal niet verkeerd is en kleven er meer voordelen dan nadelen aan zo'n systeem.Als ik het geld zou hebben en ook in staat was om een ander huis te betrekken, zou ik zo'n systeem zeker overwegen om het meteen goed te doen in plaats van een lange zoektocht maar de juiste speakers en apparatuur.

Afgelopen weekend nog de Linn Klimax 350 speakers beluisterd bij Aelive hifi projecten in Bergambacht en dat klonk me een partij strak in combinatie met streamingapp van Linn echt bizar. Gewoon schokkend. Oke wellicht ietwat klinisch maar zo makkelijk en verfijnd. Helaas 38000 euroos en zeer fors van formaat :D Deze speakers zijn volledig aktief met voor elke driver een ingebouwde 500 watt versterker.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

garmtz

De Klimax 350 is echt een sensatie ja... Waanzinnig 'present' geluid met verbluffende ruimte-afbeelding en focus voor zo'n grote speaker. Iets heel bijzonders. Vrijdag 11 en zat 12 november zullen wij deel uitmaken van de Klimax Roadshow en dan komt in onze grote luisterruimte een systeem te staan met Linn Klimax DS, Klimax Kontrol, 8x Klimax Solo en een passieve 350. Gilad komt dit demonstreren.

Zelf hebben wij de 350A ook staan.

Maar is erg off-topic... ;)

Sander2m6

Heren,

Dank voor jullie suggesties tot nu toe. Ik heb voor de speakers die ik wil luisteren de volgende shortlist gemaakt en ga aankomend weekend een begin maken met beluisteren:

- Neat
- Audio Physic
- Totem
- PMC
- Wilson Benesch 
- Spendor
- Sonus Faber

Ik heb er zin in :pompom:

Wat betreft de NACA5 kabel, deze is in Engeland voor ca. 10pond per meter te koop. Da's dus een stuk sympathieker dan 25eur/meter in NL. Heb inmiddels 10meter besteld inclusief Naim connectoren. Ga ze zelf afmonteren.

Wat betreft de interlinks heb ik mee eens verdiept in de aansluitschema's van de din aansluitingen van Naim. Ik zou op het eerste oog, technisch gezien, geen enkele reden kunnen vinden waarom een RCA->Din aansluiting geluidstechnisch beter zou zijn. Immers de voordelen van din -> din gaan verloren in de overgang naar het rca kabeldeel (voornamelijk aarde en afscherming). Ik zou zelfs kunnen betogen dat een rca-rca kabel beter zou kunnen zijn omdat de afschermende mantel intact blijft tot aan de connectoren. Zowel Chord als Cardas kiezen ervoor bij de rca -> din kabel, de kabel te splitten en te ontdoen van de mantel in het laatste stukje kabel vlak voor de rca plug. Hier zit dus geen afscherming meer om de kernkabel. Echter zoals altijd moet ik natuurlijk gewoon ook luisteren met mijn oren, maar mijn electrotechnisch verstand wil dit graag snappen.  ;) Komende week kan ik een tweetal Chord Chorus kabels lenen (rca-rca en rca-din) en ga eens rustig luisteren.

@ Garmt

Hebben jullie niet nog een 2e hands FC2 te koop staan? En kan ik bij jullie terecht voor de luistersessies met Sonus Faber en Wilson B??

De Quads heb ik trouwens niet voor niets gemodificeerd. Ik vond ze ook een beetje doffig klinken, maar met het nieuwe filter zijn ze echt een stuk mooier vinden mijn oren. Mooi sprankelend zonder scherp te worden. Met dank aan 45euro aan een paar AudynCaps en wat zilversoldeer..

Groet, ik hou jullie op de hoogte...

Sander

AbZ

hier 50 euri voor 7 meter incl. stekkers:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=115308.0

Veel plezier met speakers uitzoeken  :music:

Dr.Bedlo

Citaat van: AbZ op september  7, 2011, 21:13:59
hier 50 euri voor 7 meter incl. stekkers:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=115308.0

Veel plezier met speakers uitzoeken  :music:

Je zou Harbeth ook eens kunnen beluisteren (flat earth dat wel ) maar als je daar geen bezwaar tegen hebt is het zeker de moeite waard.
Quad vintage.

AbZ

Citaat van: fred19633 op september  7, 2011, 22:24:49
Je zou Harbeth ook eens kunnen beluisteren (flat earth dat wel ) maar als je daar geen bezwaar tegen hebt is het zeker de moeite waard.
Wist je nog niet dat Harbeth door Samsung is overgenomen?  :notify:

Klout10

Citaat van: AbZ op september  7, 2011, 22:33:37
Wist je nog niet dat Harbeth door Samsung is overgenomen?  :notify:

;D ;D ;D ;D ;D