Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

S@m

Citaat van: Nosferatu op augustus 22, 2011, 09:14:10
Zou het niet weten S@M, ik kom er wel eens om een goedkoop DVD-tje te scoren maar voor apparatuur ga ik toch naar de dealer die verstand van zaken heeft. Voor m'n PC spulletjes net zo, je zal mij nooit een nieuwe laptop zien kopen bij die 2 (wel hele grote) bedrijven.

En zo 'hoort' het ook...  ;)

Ere wie ere toekomt.

musfed

Ik bedacht me net dat ik al iets van Focal heb, en dat zijn de tweeters in mijn Neats. Die Beryllium inverted tweeters in de MFS.

De Naim van nu is allang niet meer de Naim van een paar jaar geleden waar de NAC52/NAP135's de top of the bill vormden. Ik heb nog wel ergens een folder liggen van die tijd. Prachtig overzichtelijk. Naim is met de tijd meegegaan en zijn op de digitale wagen gesprongen. En niet zonder succes volgens mij. Het is de grootste hifi maker van GB heb ik wel eens ergens gelezen.
Om de volgende stap te zetten is er geld nodig, en kennis. En dan zoek je in het bedrijfsleven partners. Gebeurt elke dag. Wat dat op de lange termijn brengt is even afwachten,  maar we hebben er met zijn allen niets aan dat een merk als Naim teert op oude roem, de boot mist en de zaak op de fles gaat.

En dat Focal ook bij de MK verkrijgbaar is doet me niets. Wat dat wel zegt is dat ze de hele markt bestrijken. En dan kom je ze dus tegen in sportkantines (http://www.focal.com/en/public-address/, in auto's en bij mensen die meer dan 125.000,00 euro kunnen betalen voor een setje speakers.

En als Naim dan de versterkers levert op de Focal modellen, prima toch? Ik ben niet anders gaan luisteren naar mijn combi CB/Olive/nieuwe serie set. Naim is nog steeds Naim en de tijden dan men een persoonlijke reply kreeg van JV zelf zijn "long gone".

Gelukkig heb ik mijn Neats nog, krijg je van Bob zelf mail!!

*Edit typo*
Dutch & Dutch 8c's

Bas Akkerman

Ik ben hier even een paar dagen niet en meteen een hoop nieuws gemist. Naim overgenomen/gefuseerd door dan wel met Focal en Fred die daarop maar al zijn Naim-spulletjes verkocht/aan het verkopen is. Geinig forum dit...  :popcorn:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Robiwan

Het gaat weer kriebelen. Vanmiddag een NaitXS lenen om een paar daagjes te proberen. Ben benieuwd.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

ThijsG

Citaat van: LPlover op augustus 23, 2011, 12:00:55
Het gaat weer kriebelen. Vanmiddag een NaitXS lenen om een paar daagjes te proberen. Ben benieuwd.

Awesome! Ik ben benieuwd naar je bevindingen
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Incrediblo

Wie heeft er in dit forum NaIM Ovator S-600 speakers en hoe bevallen ze? Heel veel positiefs over gelezen maar ook dat ze na een tijdje vermoeien en dat vrouwelijke stemmen niet natuurgetrouw worden weergegeven.

Robiwan

Citaat van: Incrediblo op augustus 23, 2011, 20:45:10
Wie heeft er in dit forum NaIM Ovator S-600 speakers en hoe bevallen ze? Heel veel positiefs over gelezen maar ook dat ze na een tijdje vermoeien en dat vrouwelijke stemmen niet natuurgetrouw worden weergegeven.

Dat vermoeien is volgens mij inherent aan het levendige karakter van Naim. Je wordt constant betrokken bij de muziek, take it or leave it :D 

garmtz

Citaat van: LPlover op augustus 23, 2011, 21:14:52
Dat vermoeien is volgens mij inherent aan het levendige karakter van Naim. Je wordt constant betrokken bij de muziek, take it or leave it :D 

Min of meer wel ja... Maar hangt ook sterk af van welke serie van Naim. Hoe hoger je gaat in de ladder, hoe meer rust er komt. Dat vinden sommige Naimies dan echter weer fout... :)

Incrediblo

In mijn geval:
- HDX met Teddy XPS
- NAC 82
- NAP 180

Daar zullen de Ovators niet rustig van worden denk ik zo?

Robiwan

Citaat van: garmtz op augustus 23, 2011, 21:16:42
Min of meer wel ja... Maar hangt ook sterk af van welke serie van Naim. Hoe hoger je gaat in de ladder, hoe meer rust er komt. Dat vinden sommige Naimies dan echter weer fout... :)

:D :D

Ik heb nu een NaitXS te leen en dat klinkt toch weer wat meer volwassen dan de Nait5italic. Meer balans, meer controle en power, minder uitgesproken hoog en natuurlijk volop mogelijkheden tot upgrading (flatcap/hicap, nap200). De NAC202/NAP202 zal dan nog weer mooier zijn. hmmmm zou ik dan toch weer wat moeten uitgeven :D

garmtz

Citaat van: Incrediblo op augustus 23, 2011, 21:33:11
In mijn geval:
- HDX met Teddy XPS
- NAC 82
- NAP 180

Daar zullen de Ovators niet rustig van worden denk ik zo?

De vraag is wie is er onrustiger, jij of de speakers... ;)

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op augustus 23, 2011, 21:40:19
:D :D

Ik heb nu een NaitXS te leen en dat klinkt toch weer wat meer volwassen dan de Nait5italic. Meer balans, meer controle en power, minder uitgesproken hoog en natuurlijk volop mogelijkheden tot upgrading (flatcap/hicap, nap200). De NAC202/NAP202 zal dan nog weer mooier zijn. hmmmm zou ik dan toch weer wat moeten uitgeven :D

Mij viel vooral de detailrijkheid en het bredere stereobeeld op. Rust en controle vond ik juist een van de sterke punten van de Unity

Ja Alco je hebt gelijk. Kan het niet afleren.
Quad vintage.

fireman

Wat mij juist opvalt is dat naast de rust de diepte en realisme meer naar voren komt. Strakheid en kracht.

Mijn levensloop van naim:

nait5/FC2/
CD5i/CD5x
112x/150x/
202/200
CDX2/XPS2/LP12
supernait/LP12
unity
unitiqute
282/250-2/nDAC
nait2/nDAC/P3-24

En misschien nog wel meer. Ik ben de tel kwijt geraakt :)

Verder ook veel *caps gebruikt. Tussentijds ook Music First met Pass labs gehad en audioearo.

Ik switchte bij het leven. Was/is hobby en leuk. Nu (hopelijk) in rustig vaarwater gekomen. (geen tijd meer)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Eigenlijk een onbegrijpelijk reeks van wisselingen... :-\

Dey

Heb zojuist een Supernait gekocht, nu is het wachten tot die geleverd wordt.

Fred, heb je interesse in een Nait5i?  ::)
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Alco

CiteerHeb zojuist een Supernait gekocht, nu is het wachten tot die geleverd wordt.

Aha, gefeliciteerd met deze mooie aankoop, Dey. :)

Heb je je Squeezebox Touch aangesloten op de interne dac van de SN en dit vergeleken met de SB Touch op de Metrum dac ?
Ben daar wel nieuwsgierig naar.  Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden namelijk een SuperNait thuis gehad, en toen had ik nog een SB Classic. In eerste instantie vond ik de SN geweldig (meer power, dieper laag, meer body bij stemmen), maar uiteindelijk vond ik 't toch wat te terughoudend/soft in 't hoog en miste ik wat openheid.

Ik gaf toen de SN de schuld en ben toen bij de Nait 5i-2 gebleven, maar... achteraf vermoed ik dat niet de SN maar meer de SB Classic de boosdoener was. Naast mijn SB Touch heb ik namelijk ook m'n SB Classic nog, en toen ik die laatst weer eens aansloot viel mij hetzelfde op als toen met de SuperNait. De SB Classic klinkt gewoon minder open/transparant en het hoog is een stuk terughoudender/minder sprankelend. 
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Roger Black

Citaat van: Fireman op augustus 24, 2011, 13:14:41
Wat mij juist opvalt is dat naast de rust de diepte en realisme meer naar voren komt. Strakheid en kracht.

Mijn levensloop van naim:

nait5/FC2/
CD5i/CD5x
112x/150x/
202/200
CDX2/XPS2/LP12
supernait/LP12
unity
unitiqute
282/250-2/nDAC
nait2/nDAC/P3-24

En misschien nog wel meer. Ik ben de tel kwijt geraakt :)

Verder ook veel *caps gebruikt. Tussentijds ook Music First met Pass labs gehad en audioearo.

Ik switchte bij het leven. Was/is hobby en leuk. Nu (hopelijk) in rustig vaarwater gekomen. (geen tijd meer)

Impressive!  :nervous:

Dey

Citaat van: Alco op augustus 24, 2011, 13:35:33
Heb je je Squeezebox Touch aangesloten op de interne dac van de SN en dit vergeleken met de SB Touch op de Metrum dac ?
Ben daar wel nieuwsgierig naar.  Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden namelijk een SuperNait thuis gehad, en toen had ik nog een SB Classic. In eerste instantie vond ik de SN geweldig (meer power, dieper laag, meer body bij stemmen), maar uiteindelijk vond ik 't toch wat te terughoudend/soft in 't hoog en miste ik wat openheid.

Ik gaf toen de SN de schuld en ben toen bij de Nait 5i-2 gebleven, maar... achteraf vermoed ik dat niet de SN maar meer de SB Classic de boosdoener was. Naast mijn SB Touch heb ik namelijk ook m'n SB Classic nog, en toen ik die laatst weer eens aansloot viel mij hetzelfde op als toen met de SuperNait. De SB Classic klinkt gewoon minder open/transparant en het hoog is een stuk terughoudender/minder sprankelend. 

Nee, ik heb de Touch nog niet op de SN aangesloten gehad.
Ik heb laatst een SN gehoord met en zonder HiCap en ik weet één ding zeker: The supernait needs a HiCap! Dan wordt hij echt helder met een breder stereobeeld.
Een Teddy Cap wordt de volgende (helaas verplichte) aanschaf.

fireman

Citaat van: garmtz op augustus 24, 2011, 13:16:09
Eigenlijk een onbegrijpelijk reeks van wisselingen... :-\

Gewoon van alles proberen. van laag naar hoog, dan weer zijwaarts. Het is vooral met het opkomen van het streamen (ingebouwde DAC enzo) aansturing, etc...
Daarnaast kwam de kwaliteit van het geluid in het geding.

Kort gezegd zijn de Music First/pass labs en 282/250-2/nait2 het beste wat ik gehoord heb qua geluid ( diepte, realisme, muzikaliteit, etc.. ) die andere zwarte dozen vind ik daarmee vergeleken "plat"  klinken. Versta me niet verkeerd, ik denk dat de MF/Pass/282/250 gewoon de overtreffende trap zijn. De nait2 is zeker zo goed enkel komt 'ie wat power te kort en dat hoor je dan in de bepaalde strakheid die ik voorheen had. echter de muzikaliteit, diepte, etc.. is zeker zo goed. En als je niet te luid wil spelen of kan spelen is dat helemaal geen probleem.

( vind ik! )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Citaat van: Dey op augustus 24, 2011, 13:44:52
Een Teddy Cap wordt de volgende (helaas verplichte) aanschaf.

Waarvoor verplicht?

Dey

Citaat van: Fireman op augustus 24, 2011, 13:58:56
Waarvoor verplicht?

Omdat de supernait daarmee pas tot leven komt.
Zonder vond ik het plat en scherp klinken.

/edit: plat en scherp lijkt tegenstrijdig te zijn, maar ik bedoel met plat dat er geen breed/hoog stereobeeld was, het geluid blijft dan meer tussen de luidsprekers hangen. Met scherp bedoel ik dat er klankmatig harde klanken zijn die mijn gevoelige oortjes geen goed deden.

Alco

Je verhaal en component-wisselingen komen me ergens wel bekend voor Fireman.
(over Fireman gesproken... er razen zojuist 2 brandweerwagen bij mij voorbij + een traumahelicopter :unsure: :omg:)

Mijn Naim levensloop was (qua versterking) achtereenvolgens:
(op de Nait 5i na ook allemaal 2e hands/demo)

Nait-2 (CB, in 1998)
Nait 3r
NAC72/NAP180
NAC102/NAP180
NAC82/napsc/NAP180
Nait 1
Nait 2 (olive)
Nait 5i
SuperNait (demo, voor paar weken)
CB Nait -2
Nait 5i-2

Als een draaitafel mijn voornaamste bron zou zijn zou ik ook zeer happy kunnen leven met een Nait 2.
Met een Nait 2 ben je uiteraard beperkt in de speaker keuze, en je hebt geen remote, kanaalongelijkheid op laag volume (alleen probleem bij CD) en een errrg gevoelige volumeknop (komt zelden boven 08:00 uur bij mij), maar...

Iemand op 't UK Naim forum zei een keer over de Nait 2: "with vinyl it's a dream!". Daar kan ik me goed in vinden.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Citaat van: Alco op augustus 24, 2011, 14:17:25

(over Fireman gesproken... er razen zojuist 2 brandweerwagen bij mij voorbij + een traumahelicopter :unsure: :omg:)

Gisteren was ik aan het werk en had een incident op de van Brienenoordbrug bij Rotterdam: zie: op de A16

Ik ben die met witte helm en 1 rode band in het begin :)

Filmpje is gemaakt door van die ongelukfreaks/journalisten van http://mediatv.nl/2011/

Citeer
Iemand op 't UK Naim forum zei een keer over de Nait 2: "with vinyl it's a dream!". Daar kan ik me goed in vinden.

I agree, mijn nait2 + rega P3/24 speelt prima :)

Alco

Heftig Fireman!

Ik kreeg net door dat er een man onder een bus is terecht gekomen, amper 200m bij m'n huis vandaan.
(dat verklaart waarom ik die traumahelicopter zo laag over zag/hoorde vliegen)  maar goed... so far, off-topic :police:

CiteerI agree, mijn nait2 + rega P3/24 speelt prima :)
Kan me voorstellen. Heb in de jaren '90 een keer een LP12 via Nait 2 op een setje Royd speakers gehoord bij Rinsma.
Dat zijn van die momenten die ik dus >15 jaar later nog goed kan herinneren, terwijl ik ook menig set heb beluisterd (Naim en non-Naim) waarbij alleen de CD-speler of voor-versterker al net zoveel koste als dat eenvoudige setje, die niet die muzikaliteit/betrokkenheid hadden.