Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerDat betwijfel ik. In combinatie met mijn speakers is de live ervaring angstig echt.
Met die beleving bedoelde ik meer het erbij zijn, de sfeer, ambience van een concertzaal, de muzikanten zien spelen.

Een band die ik -tig keer live heb gezien, en waarbij ik gewoon altijd vooraan wou staan is The Paladins.
(klinkt op CD nergens naar, maar live... wow)  (zie: http://www.youtube.com/watch?v=bFaH-UrjW9w)  8)

Of eind vorig jaar in de Oosterpoort in Grunn'n city...Imelda May.  :wub:
( http://www.youtube.com/watch?v=MEaCCVd4AnA ) ...het visuele aspect zal vast ook meegespeeld hebben. ;D
Ik stond hier dus vooraan... die beleving krijg ik met de duurste Naim set niet voor elkaar.

Bij muziek/opnames als die van Antionio Forcione kan ik me inderdaad wel iets voorstellen bij de klankmatige live ervaring. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

Fred, neem je nu weer een nieuwe CD5i of ga je misschien een stapje hoger op de ladder proberen ?
(niet dat er klankmatig iets mis is met de CD5i hoor, maar toch... effe nieuwsgierig)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

*
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

Citaat van: Fireman op juli 16, 2011, 12:06:47
Dat
Dat betwijfel ik. In combinatie met mijn speakers is de live ervaring angstig echt.
Moet je wel een goede opname hebben natuurlijk. Antoni Forgione, Tommy Emmanuel, Nils Lofgen, etc.. Wie weet er nog een paar?

Klopt, maar er gaat voor mij niets boven een artiest "live" aan het werk te zien ... En als je een Tommy Emmanuel live aan het werk ziet maak je je niet zo druk om de 3D weergave ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Bas Akkerman

Citaat van: Alco op juli 16, 2011, 11:21:29
Toevallig... ik heb ook ontelbare keren blues bands gezien in een kroeg hier in Assen. (http://www.wittebal.nl)

Dat klinkt inderdaad niet 3D, maar ik zie dat als 2 totaal verschillende dingen.
Veel mensen zien een live concert wellicht als referentie, maar dat heb ik absoluut niet. 

Bij veel live concerten die ik heb bezocht vond ik de klank allesbehalve een referentie.
(teveel, dreunende bas, schel/hard hoog, vervormde stemmen die amper verstaanbaar zijn)

De beleving bij een live concert is uiteraard niet te evenaren thuis met welke HiFi set ook.
(die beleving heeft bij mij ook veel te maken bij vooraan staan en de muzikanten zien spelen)

Mooie nuancering tussen het bij een live-optreden aanwezig zijn en het thuis beluisteren van een goede opname op cd. In een goede HT-setup kan je een live-registratie wellicht net wat beter thuis ervaren omdat je dan ook het beeld erbij hebt en je door het surround-effect. Maar dan nog vind ik ook de klank van een live-optreden zeker niet goed te noemen en kan me niet indenken dat mensen die die zelfde klank thuis horen, hun set als goed zouden omschrijven. Tot nu toe is mijn ervaring dat "diepte in het geluidsbeeld" vooral de manier bepaalt waarop je de plaats van de muziekinstrumenten en de bespelers daarvan kan aanwijzen. Mits dit natuurlijk wel is opgenomen in de uiteindelijke opname! Een diep geluidsbeeld laat dat dan ook horen en het verschil tussen een live-optreden en de afgemixte losse onderdelen in een studio zijn dan te benoemen.

Het moet me overigens wel van het hart, dat jullie veel ervaringen delen van geteste apparatuur die jullie minimaal beluisteren en dan al een afwijzing geven. Drie daagjes met de Astin, een paar dagen met de DAC; lijkt me lastig om dan de invloed van een apparaat te beoordelen. Zeker als er in die tijd ook nog andere componenten worden gewisseld. Ik kan me voorstellen dat zo snel testen en wisselen an sich al tot luistermoeheid kan leiden. Dit is verder niet bedoelt als kritiek hoor, maar het is gewoon iets dat me opvalt en zeker niet alleen in dit topic.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Alco

Citeerals je een Tommy Emmanuel live aan het werk ziet maak je je niet zo druk om de 3D weergave...
Die kende ik nog niet Klout10. Heb 't even op Youtube opgezocht, en...bloody'ell.... nice! :smile:

Klout10

Citaat van: Bas Akkerman op juli 16, 2011, 13:39:08
Het moet me overigens wel van het hart, dat jullie veel ervaringen delen van geteste apparatuur die jullie minimaal beluisteren en dan al een afwijzing geven. Drie daagjes met de Astin, een paar dagen met de DAC; lijkt me lastig om dan de invloed van een apparaat te beoordelen. Zeker als er in die tijd ook nog andere componenten worden gewisseld. Ik kan me voorstellen dat zo snel testen en wisselen an sich al tot luistermoeheid kan leiden. Dit is verder niet bedoelt als kritiek hoor, maar het is gewoon iets dat me opvalt en zeker niet alleen in dit topic.

Een opmerking die ik helemaal met je kan delen. Ik heb me al eerder verbaasd over het feit dat er zo vaak recenties worden aangehaald, apparatuur 2e hands wordt aangeschaft (want da's lekker goedkoop!) Dat is volgens mij niet de manier om een goede set samen te stellen, en zich vervolgens hier lopen beklagen omdat het niet klinkt zoals verwacht ...

Ga naar een dealer, laat je behoorlijk voorlichten, beluister - liefst thuis - een apparaat uitvoerig en ga dan pas tot aanschaf over. Toen ik noggeen auto had sleepte ik alles met de bus mee naar huis. Niet een DAC gaan halen omdat hij ergens 2e hands voor weinig wordt aangeboden en er in de diverse bladen lovende recenties zijn te lezen!!

Maar ja, het zal wel aan mij liggen ...

fireman

Deze is wel mooi:

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Klout10

Citaat van: Fireman op juli 16, 2011, 13:57:50
Deze is wel mooi:

Heb hem via Ed Verkerk leren kennen ...

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op juli 16, 2011, 11:41:41
Astin Trew met Harbeth = goed

Dus....

Misschien is NAIM en Harbeth wel beter.
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op juli 16, 2011, 14:17:37

Zal vooral een kwestie van smaak zijn ...

Cyreg

*
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

S@m

Citaat van: fred19633 op juli 16, 2011, 14:17:37

Sjonge jonge Fred, lees de laatste 10 - 15 posts nou eens door.

Eerst test je een Astin Trew op een streamer ipv cd speler, maar wel met een goed geluid. Vervolgens kom je erachter dat je cd speler op de versterker slecht klinkt met als conclusie dat het wel aan de versterker zal liggen....maar, misschien toch ook wel aan de Harbeth's.

Als de Harbeth's met de AT goed klinken dan zullen de Harbeth's toch wel goed zijn...En ja misschien klinken ze met Naim wel beter, maar da's bij het uitproberen van de apparatuur even helemaal niet relevant.

Wat is dit een lachwekkend topic... ;D

Robiwan

Astin trew AT 8000 phonoversterker aangesloten met gain op 42 dB en afsluitweerstand op 56 kohm en 300 pf. Deze is jammergenoeg helemaal nieuw dus inspelen is zeker nog een issue. Maar Ronald van Sense of Music gaat 2 weken pleite dus pas terugbrengen rond 8 augustus, das lekker :).

Met volumeregelaar helemaal open is er wel ruis hoorbaar maar totaal geen brom, dat begint al goed. De 1e klanken zijn clean en helder met nog weinig laag fundament maar wel strak. De Astin zal de komende tijd beter op st(r)oom komen. Volgende week zaterdag opnieuw een kort verslagje van de geluidskwaliteit.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Citaat van: S@m op juli 16, 2011, 14:57:48

Eerst test je een Astin Trew op een streamer ipv cd speler, maar wel met een goed geluid. Vervolgens kom je erachter dat je cd speler op de versterker slecht klinkt met als conclusie dat het wel aan de versterker zal liggen....maar, misschien toch ook wel aan de Harbeth's.

Als de Harbeth's met de AT goed klinken dan zullen de Harbeth's toch wel goed zijn...En ja misschien klinken ze met Naim wel beter, maar da's bij het uitproberen van de apparatuur even helemaal niet relevant.

Het gaat helemaal nergens over, best jammer...

dre73

Citaat van: LPlover op juli 16, 2011, 15:16:23
Astin trew AT 8000 phonoversterker aangesloten met gain op 42 dB en afsluitweerstand op 56 kohm en 300 pf. Deze is jammergenoeg helemaal nieuw dus inspelen is zeker nog een issue. Maar Ronald van Sense of Music gaat 2 weken pleite dus pas terugbrengen rond 8 augustus, das lekker :).

Met volumeregelaar helemaal open is er wel ruis hoorbaar maar totaal geen brom, dat begint al goed. De 1e klanken zijn clean en helder met nog weinig laag fundament maar wel strak. De Astin zal de komende tijd beter op st(r)oom komen. Volgende week zaterdag opnieuw een kort verslagje van de geluidskwaliteit.

klinkt goed!

wel ook echt de tijd nemen om met de instellingen te stoeien,en altijd aan laten staan! ;)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

S@m

Robiwan

Citaat van: dre73 op juli 16, 2011, 15:41:52
klinkt goed!

wel ook echt de tijd nemen om met de instellingen te stoeien,en altijd aan laten staan! ;)

ik kan alleen maar stoeien met de 2 afsluitweerstanden voor mm, 56kohm 150 pf of 56 kohm 300 pf. Gain is met 42 dB net zo hard als cd.

Cyreg

Algemene indruk bij deze in principe "Naim Topic" is, dat het zich jammergenoeg bevindt op 'n afglijdend pad.  >:(

Snel en spontaan opschrijven wat men in het "warrige" (stereo)hoofd heeft zitten > dat gaat nog wel.  ;D
Maar dan serieus de reacties, van goede bedoelende anderen, proberen te begrijpen en iets zinnigs mee doen  :baaa:
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Robiwan

Citaat van: Cyreg op juli 16, 2011, 16:09:28
Algemene indruk bij deze in principe "Naim Topic" is, dat het zich jammergenoeg bevindt op 'n afglijdend pad.  >:(

Snel en spontaan opschrijven wat men in het "warrige" (stereo)hoofd heeft zitten > dat gaat nog wel.  ;D
Maar dan serieus de reacties, van goede bedoelende anderen, proberen te begrijpen en iets zinnigs mee doen  :baaa:

oke.

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op juli 16, 2011, 14:57:48

Ach heeft ook wel weer zijn charme..maak je toch niet zo druk,
Quad vintage.

Bas Akkerman

Een "lachwekkend topic" vind ik wat boud geformuleerd. Maar ik denk dat het wel goed is om vooral Naim-producten en -issues te bespreken en op te passen er van alles bij te halen. Dat kan natuurlijk altijd in het licht van andere merken, zo wordt "dé Naimsound" alleen maar duidelijker, maar volgens mij moet in het Naim-topic vooral Naim in het middelpunt staan ;). En dat vergelijken lukt denk ik het beste als daar even de tijd voor wordt genomen, alhoewel ik nu in herhaling val. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: fred19633 op juli 16, 2011, 17:31:00
Ach heeft ook wel weer zijn charme..maak je toch niet zo druk,

Charme... ;D

Druk maken doe ik me zeker niet Fred, zoals geschreven vind ik het juist lachwekkend  ;)

Dr.Bedlo

Citaat van: Bas Akkerman op juli 16, 2011, 17:38:24
Een "lachwekkend topic" vind ik wat boud geformuleerd. Maar ik denk dat het wel goed is om vooral Naim-producten en -issues te bespreken en op te passen er van alles bij te halen. Dat kan natuurlijk altijd in het licht van andere merken, zo wordt "dé Naimsound" alleen maar duidelijker, maar volgens mij moet in het Naim-topic vooral Naim in het middelpunt staan ;). En dat vergelijken lukt denk ik het beste als daar even de tijd voor wordt genomen, alhoewel ik nu in herhaling val. ;)

U snapt hem Ik kan wel gaan vergelijken met een AT maar als een van de NAIM componenten niet geheel meer volgens de standaard functioneerd dan heeft dat geen enkel nut. Reden dat de AT weer terug is naar de vorige eigenaar en ik dit zeker weer uitgebreid ga testen als mijn eigen basis het weer goed doet.

Maar dat snappen sommigen hier niet zo goed.
Quad vintage.

bwolke

Citaat van: Klout10 op juli 16, 2011, 11:07:36
Da's nou net niet een van de sterke kanten van Naim...

Ben je wel eens bij een live optreden geweest? Ik ga graag naar blues bandjes kijken in een kroeg hier in de buurt. Klinkt absoluut niet 3D...

Helemaal mee eens. Hetzelfde geldt voor een concert in het concertgebouw... Plaatsing van instrumenten? I don't think so.