Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerHeb je wel ooit iets anders dan Naim in huis gehad? In de jaren 80/90 waren er toch ook bijvoorbeeld mooie dikke jappaners te koop, al dan niet in klasse A.
Heb (helaas) van alles in huis gehad. Ik ken eerlijk gezegd maar weinig mooie dikke Japanners.
Alleen Accuphase draag ik een warm hart toe. Heb ooit een Accuphase P260 gehad en dat ding klonk waanzinnig.

Verder weleens Denon geprobeerd (not my cup o' tea), maar verder nix.
(kreeg al vrij gauw een voorkeur voor de no-nonsense, less-is-more filosofie van veel Engelse merken)

Op veel Japanse merken die ik kende zaten me teveel toeters en bellen.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Oud lid

LP lover en Fred, waar zijn jullie mee bezig?

Volgens mij moeten jullie opgenomen worden. :crazy:

Erwin B

Robiwan

Citaat van: Erwin B op juli 15, 2011, 22:47:17
LP lover en Fred, waar zijn jullie mee bezig?

Volgens mij moeten jullie opgenomen worden. :crazy:

Erwin B

ik bericht nu vanuit het gesticht om te zeggen dat ik behandeld wordt voor het audio virus.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Citaat van: Alco op juli 15, 2011, 22:23:05
(hoewel... ik met m'n vorige Naim n-Sats speakers vreemd genoeg niet echt een voorkeur had)

Hmm, vreemd. Waarom eigenlijk de overstap naar Diapason?
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

Citeerk bericht nu vanuit het gesticht om te zeggen dat ik behandeld wordt voor het audio virus.
Pas maar op....  ;D ;)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

CiteerWaarom eigenlijk de overstap naar Diapason?
Nou,...dat was eigenlijk meer toeval.

Hmm,...hoe zal ik 't zo kort en bondig mogelijk uitleggen...

In m'n vorige woning heb ik de Diapason's al eerder gehad.  Alleen had ik toen een beroerde akoestiek, die er voor zorgde dat elke bass-reflex speaker een nogal ongecontroleerd/teveel laag produceerde. Ik probeerde daar mee te leven, maar uiteindelijk koos ik voor de Naim n-Sats.
Dat zijn gesloten kasten en die gaven geen problemen in 't laag en was/is een uitstekende match met de Nait 5i.

Nu woon ik sinds juli vorig jaar in een ander appartement en hier klinken ze (zoals verwacht) stukken beter.
(ik kon ze met een leuke korting weer kopen bij een plaatselijke HiFi-zaak, die stopte met het merk Diapason)

That's about it... ::)

Alco

CiteerHmm, vreemd

Ik denk dat ik nu wel weet waarom ik in m'n vorige woning met de Naim n-Sats niet echt een voorkeur had voor de Nait 5i of de Nait 2. De n-Sats moeten zo dicht mogelijk voor een muur staan.
In mijn geval was dat toen een muur met een brede en redelijke diepe schouw er tussen.
Daarvoor stond dan nog de set. Alles behalve ideale opstelling dus, maar 't kon niet anders...

Nu valt me op dat de Nait 2 wat meer diepte in 't geluidsbeeld laat horen, t.o.v. de Nait 5i.
Van die diepte bleef ongetwijfeld weinig meer over, met die schouw tussen de speakers.

Alco

Ik zie dat het online magazine 6moons een mooie test van de Naim dac heeft geschreven:

http://www.6moons.com/audioreviews/naim4/dac.html

(ook bij de dac wordt als enige puntje van 'kritiek' een geringe diepte in het geluidsbeeld genoemd)
Verder niets dan lof. :smile:

Robiwan

Citaat van: Alco op juli 16, 2011, 00:55:35
Ik zie dat het online magazine 6moons een mooie test van de Naim dac heeft geschreven:

(ook bij de dac wordt als enige puntje van 'kritiek' en geringe diepte in het geluidsbeeld genoemd)

Naim is niet echt sterk met diepte in het geluidsbeeld, vandaar ook dat het zo levendig klinkt door de ietwat "forward" balance :) Is dat erg, nee valt wel mee.

Trouwens de Linn Ninka's met een 5 tal graden toe in klinkt net wat beter gedefinieerd en helderder in midden en hoog.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Zo XS deel no zoveel

Straks haal ik bij Edwin mijn ingeruilde nait 5-2 weer op. Kijken wat er gebeurd. Klinkt het goed dan is de XS definitief naar de Vaantjes. Klinkt deze ook niet goed dan is de cd51 dus de schuldige...We zullen zien.
Quad vintage.

Alco

CiteerIs dat erg, nee valt wel mee
Nee erg is 't niet hoor.  Het is meer een smaak kwestie.

Goh, ben benieuwd Fred, wie de 'dader' is!  :unsure:

Dr.Bedlo

Anders ik wel...kvind het maar een vreemde toestand. Maar ben wel blij dat Audio artistiek hier praktisch om de hoek zit! (bemerk ik enige jaloerse zuchtjes?)

Overigens Alco ik vroeg mij af of je de combi Nsat en Nsub ook hebt geprobeerd?

Quad vintage.

Alco

Citeerben wel blij dat Audio artistiek hier praktisch om de hoek zit! (bemerk ik enige jaloerse zuchtjes?)
Jaloers is een beetje groot woord, maar 't is wel verrekte handig. :smile: (vooral als je geen auto hebt)

CiteerOverigens Alco ik vroeg mij af of je de combi Nsat en Nsub ook hebt geprobeerd?
Nee, ik had er geen ruimte voor in m'n vorige, kleine woonkamer.  
(zie de foto hierboven: links van de CD rekken, zat een inbouwkast deur en naast de rechterspeaker de TV en raam)

Of overweeg jij om 'm te proberen met je Harbeth's ?

Klout10

Citaat van: Alco op juli 16, 2011, 00:55:35

(ook bij de dac wordt als enige puntje van 'kritiek' een geringe diepte in het geluidsbeeld genoemd)

Ik begrijp je post eerlijk gezegd niet; Je hebt de DAC als ik het goed heb vier weken thuis geprobeerd en uiteidelijk weer terug gebracht??

Hieruit blijkt dus maar weer dat je altijd thuis moet luisteren. De diepte in het geluidsbeeld omschreef jij zelf als een van de belangrijkste verschillen tussen de Nait 5i en de Nait 2. Lijkt me dus niet zomaar een minpuntje, hoewel smaken verschillen. Ga de DAC zelf ook eens beluisteren - als ik me de aanschaf kan veroorloven, stel dat ik hem geweldig vind  ;)
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerIk begrijp je post eerlijk gezegd niet; Je hebt de DAC als ik het goed heb vier weken thuis geprobeerd en uiteindelijk weer terug gebracht??
Yep.

CiteerHieruit blijkt dus maar weer dat je altijd thuis moet luisteren
Helemaal mee eens.

CiteerDe diepte in het geluidsbeeld omschreef jij zelf als een van de belangrijkste verschillen tussen de Nait 5i en de Nait 2. Lijkt me dus niet zomaar een minpuntje, hoewel smaken verschillen.
Klopt, en ik moet toegeven dat 't toch wel een extra beleving geeft, wanneer 't geheel meer 3D klinkt.
Je zit dan toch iets meer 'in' de muziek. :)

CiteerGa de DAC zelf ook eens beluisteren - als ik me de aanschaf kan veroorloven, stel dat ik hem geweldig vind ;)
Ik kon 'm, met wat inruil (Nait 2 + LP collectie), voor een zeeer nette prijs kopen, maarja... "helaas".

Nou moet ik wel eerlijkheidshalve bekennen (schiet me nu opeens weer te binnen :blush:) dat de dac in die 4 weken niet continu aangesloten is geweest. Na een aantal dagen (ik geloofde niet echt in 't inspelen van een dac) heb ik 'm eerst één of 2 dagen weer opgeborgen in de doos. Daarna toch weer nieuwsgierig geworden en opnieuw aangesloten.
Misschien dat ie uiteindelijk toch nog niet voldoende was ingespeeld... :unsure:

Klout10

Citaat van: Alco op juli 16, 2011, 10:40:22
Klopt, en ik moet toegeven dat 't toch wel een extra beleving geeft, wanneer 't geheel meer 3D klinkt.

Da's nou net niet een van de sterke kanten van Naim...

Ben je wel eens bij een live optreden geweest? Ik ga graag naar blues bandjes kijken in een kroeg hier in de buurt. Klinkt absoluut niet 3D...

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op juli 16, 2011, 08:43:54
Nee erg is 't niet hoor.  Het is meer een smaak kwestie.

Goh, ben benieuwd Fred, wie de 'dader' is!  :unsure:

Zo net mijn vertrouwde NAIT 5-2 aangesloten en ja hoor Bagger. Het is dus de CD5/ die naar de vaantjes is.
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op juli 16, 2011, 11:12:04
Zo net mijn vertrouwde NAIT 5-2 aangesloten en ja hoor Bagger. Het is dus de CD5/ die naar de vaantjes is.

Nu als een speer naar AA en een goede bron lenen om zeker te zijn!

Dr.Bedlo

Edwin is nu niet meer aanwezig maar komt volgende weel ff langs, Maar heb nu zekerheid tenminste en nu maar hopen dat het  niet de Harbethjes zijn maar dat kan ik mij niet voorstellen. Verbeelde mij al eerder dat de cd5/ wel heel erg vaak oversloeg en veel herrie maakte bij het in en uitladen.
Quad vintage.

Alco

CiteerDa's nou net niet een van de sterke kanten van Naim...
I know.... daarom is 't ook zo opvallend dat de oude Naits het wel hebben.
Vind 't niet het belangrijkste, maar draagt wel bij aan stukje extra beleving.

CiteerBen je wel eens bij een live optreden geweest?
Ik ben gestopt met tellen door de jaren heen... ;D

CiteerIk ga graag naar blues bandjes kijken in een kroeg hier in de buurt. Klinkt absoluut niet 3D...
Toevallig... ik heb ook ontelbare keren blues bands gezien in een kroeg hier in Assen. (http://www.wittebal.nl)

Dat klinkt inderdaad niet 3D, maar ik zie dat als 2 totaal verschillende dingen.
Veel mensen zien een live concert wellicht als referentie, maar dat heb ik absoluut niet.  

Bij veel live concerten die ik heb bezocht vond ik de klank allesbehalve een referentie.
(teveel, dreunende bas, schel/hard hoog, vervormde stemmen die amper verstaanbaar zijn)

De beleving bij een live concert is uiteraard niet te evenaren thuis met welke HiFi set ook.
(die beleving heeft bij mij ook veel te maken bij vooraan staan en de muzikanten zien spelen)

Alco

Citeerheb nu zekerheid tenminste en nu maar hopen dat het niet de Harbethjes zijn maar dat kan ik mij niet voorstellen. Verbeelde mij al eerder dat de cd5i wel heel erg vaak oversloeg en veel herrie maakte bij het in en uitladen.

Dat klinkt niet zo gezond, Fred. :unsure:

S@m

Citaat van: fred19633 op juli 16, 2011, 11:17:08
tenminste en nu maar hopen dat het  niet de Harbethjes zijn maar dat kan ik mij niet voorstellen.

Astin Trew met Harbeth = goed

Dus....

Klout10

Citaat van: Alco op juli 16, 2011, 11:21:29
De beleving bij een live concert is uiteraard niet te evenaren thuis met welke HiFi set ook.

Helemaal mee eens  ;D

Klout10

Citaat van: fred19633 op juli 16, 2011, 11:17:08
Edwin is nu niet meer aanwezig maar komt volgende weel ff langs, Maar heb nu zekerheid tenminste en nu maar hopen dat het  niet de Harbethjes zijn maar dat kan ik mij niet voorstellen. Verbeelde mij al eerder dat de cd5/ wel heel erg vaak oversloeg en veel herrie maakte bij het in en uitladen.

Mooie aanleiding om een CD5XS aan te schaffen ;)

fireman

Dat
Citaat van: Klout10 op juli 16, 2011, 12:00:48
Helemaal mee eens  ;D

Dat betwijfel ik. In combinatie met mijn speakers is de live ervaring angstig echt.
Moet je wel een goede opname hebben natuurlijk. Antoni Forgione, Tommy Emmanuel, Nils Lofgen, etc.. Wie weet er nog een paar?

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17