Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juli 13, 2011, 17:34:47
Dat had hij al gedaan. Zag ietys in die richting voor bij komen

:D :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juli 13, 2011, 17:32:57
Ok..De misere XS

Gisteren heb ik op advies van Latham de versterker uitgedaan en hem vanmorgen weer aangedaan. Twas net of de sound nu 180 graden is omgebogen. Een breed stereobeeld. mooie diepe en droge bassen- en veel meer details.

Vanmiddag ff naar Edwin gegaan van AA dat is tenslotte ook maar tien minuten fietsen-omdat hij ook wel niewsgierig was naar mijn bevinden. Dus vertelde hem van de Smooth and Silky sound en vooral de warmte die wel heel erg te was vond ik maar ja ben een Groninger dus eens gekocht blijft gekocht. Maar volgens Edwin en daar vertrouw ik op is dat warme nu niet typisch NAIM meer de Punch en Pratt de Attacks_daar had Latham het ook al over. En ja dat kan ik er met de beste wil van de wereld niet van maken. Een Buizen versterker zal er jaloers van worden.

Nu heeft dat meer smooth soundje ook wel zijn charme maar Punch Nee. kortom Edwim komt binnenkort eens langs om te luisteren en dan horen we het wel.

sorry Fred maar nu begrijp ik er geen f..ck meer van. Is het geluid nu warm nadat je de xs had uitgedaan en vanmorgen weer aan, of juist punchy?

Oud lid

Citaat van: LPlover op juli 13, 2011, 18:10:10
sorry Fred maar nu begrijp ik er geen f..ck meer van. Is het geluid nu warm nadat je de xs had uitgedaan en vanmorgen weer aan, of juist punchy?

Inderdaad, ik snap er geen bal van. Ik vind het ook maar raar allemaal.

Erwin B

Dr.Bedlo

Gelukkig snap ik het nog daar ik het kan horen en jullie uiteraard niet.

ok...Geluid was in 1ste instantie hard en schrill schel en de bekende s klanken niet om aan te horen.

Na dat ik de versterker heb uitgedaan en vervolgens weer aangedaan-logisch want anders is het niet meer dan een dure onderlegger- klinkt de versterker Smooth, Silky en Fluid....geheel anders dus maar vooral warm,  heel erg warm. Een beetje te warm en een veel te laidback karakter.

Goed ..Edwin vroeg mij naar de Punch, zeg maar de Attacks op bijvoorbeeld slagwerk en de Pratt . En ja dat kun je dus wel vergeten dat zit er niet in. En dat is niks voor de sound van Naim had ik van Erwin vernomen en van Latham en ook gelezen en ervaren met de NAIM NAIT 5/
En ja..Dan is er dus iets niet goed en komt Edwin vandaag of morgen luisteren of er misschien iets mis is.

Wat wel gebleven is is het brede stereobeeld , de betere lage tonen en de detaillering.

Zo een beetje duidelijk?
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Stomme vraag ik weet het.

Op de NACA 5 staan pijlen maar moet die pijl nu vanaf de versterker naar de speaker wijzen of van de speaker naar de versterker? Dacht de 1ste optie
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op juli 13, 2011, 20:37:18
Stomme vraag ik weet het.

Op de NACA 5 staan pijlen maar moet die pijl nu vanaf de versterker naar de speaker wijzen of van de speaker naar de versterker? Dacht de 1ste optie

Vanaf de versterker naar de luidsprekers, het is de signaalweg ;)

Dr.Bedlo

Dacht ik al..dan zat de linker goed, de rechter dus niet. Overigens bent u ook bekend met de Naim Subwoofer? Lijkt mij een probeer sessie wel waard?
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op juli 13, 2011, 20:33:38
Gelukkig snap ik het nog daar ik het kan horen en jullie uiteraard niet.

Fred zegt dat 1963 iets over je bouwjaar want dat zou het één en ander kunnen verklaren...

Nosferatu

Citaat van: S@m op juli 13, 2011, 20:45:43
Fred zegt dat 1963 iets over je bouwjaar want dat zou het één en ander kunnen verklaren...
Verklaar je nader (maar pas op).  :angel:
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

S@m

Citaat van: Nosferatu op juli 13, 2011, 21:00:09
Verklaar je nader (maar pas op).  :angel:

Citaat van: fred19633 op juli 13, 2011, 20:33:38
Geluid was in 1ste instantie hard en schrill schel en de bekende s klanken niet om aan te horen.

Na dat ik de versterker heb uitgedaan en vervolgens weer aangedaan klinkt de versterker Smooth, Silky en Fluid....geheel anders dus maar vooral warm,  heel erg warm.

Midlife crisis > stemmingwisselingen... ::)

Nosferatu

Zou dat aan het bouwjaar liggen ?  :confused:
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

S@m

Citaat van: Nosferatu op juli 13, 2011, 21:20:53
Zou dat aan het bouwjaar liggen ?  :confused:

Om en nabij...

Wees gerust, niet iedereen koopt een Harley, sportauto, gaat er met een jongere vrouw vandoor of hoort het éne moment iets koud en kils en het andere moment iets warms en silky.

Oud lid

@S@m,

Ben ik dan goed door die crisis gekomen of moet hij nog komen? Ik heb nog geen extreme uitersten waargenomen tot nu toe.

Erwin B

S@m

Citaat van: Erwin B op juli 13, 2011, 21:37:36
@S@m,

Ben ik dan goed door die crisis gekomen of moet hij nog komen? Ik heb nog geen extreme uitersten waargenomen tot nu toe.

Erwin B

;D

Het schijnt dat als Abraham op de stoep staat op heeft gestaan het grootste gevaar is geweken.

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op juli 13, 2011, 20:45:43

Dat is inderdaad mijn oprichtingsdatum_tis wel een gevaarlijk hellendvlak nu  hoor ;) ;)
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op juli 13, 2011, 21:32:35
Om en nabij...

Wees gerust, niet iedereen koopt een Harley, sportauto, gaat er met een jongere vrouw vandoor of hoort het éne moment iets koud en kils en het andere moment iets warms en silky.

Maar even weer on topic....Dat harde kille is nu over gelukkig. Moest warmdraaien. Ja en nu ist tie weer veel te warm kwa sound dan. Vind ik zelf nog niet eens zo een probleem maar hoort niet volgens insiders.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juli 13, 2011, 21:57:03

Maar even weer on topic....Dat harde kille is nu over gelukkig. Moest warmdraaien. Ja en nu ist tie weer veel te warm kwa sound dan. Vind ik zelf nog niet eens zo een probleem maar hoort niet volgens insiders.

een heeeel vreemd verhaal. Als ik mijn nait 5i uitzet en de volgende dag weer aan is er geen verschil hoorbaar.

S@m

Citaat van: fred19633 op juli 13, 2011, 21:57:03

't Zou me niet bevreemden als er iets mis is met je versterker...

Alco

De Nait XS word over 't algemeen wel omschreven als iets warmer/meer laidback dan de Nait 5i, maar zoals jij 't nu ervaard klinkt mij niet als kenmerkend Naim in de horen. :unsure:

Heb hier nog een Music-Emotion magazine van 2010 liggen, waar een test in staat tussen de Nait 5i en de Nait XS.

(over de XS):
"In vergelijking met andere ooit door mij belusiterde versterkermodellen van Naim, vind ik de XS wel het meest afwijkend klinken. De weergave is zachter met minder uitgesproken eigenschappen aan boord. Het zou dus best kunnen zijn dat Naim met deze versterker een heel andere doelgroep weet aan te boren!"

Dit kom op mij bijna over als een Naim versterker voor mensen die eigenlijk niet zo van Naim houden. :lookaround:
(beetje hetzelfde als een jaar of 7 geleden met de Nait 5)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

nog even over de klank van de stageline.

Het laag vind ik wel wat slank, ik mis wat body en slam. Ook mis ik een beetje pit die met de cd speler wel te horen is. De afbeelding van het stereobeeld is wel fraaier. De bluenote phono mkII geeft meer body en volume maar het klankbeeld is ook ietwat glaziger, wellicht door de tulpaansluitingen (bluenote heeft alleen RCA) die ondergeschikt zijn aan de din aansluitingen. Kortom klankmatig nog niet super overtuigend. De Stageline staat al 3 weken aan de stroom en is door de 1e eigenaar al gebruikt, dus inspelen zal geen issue meer zijn. Ik weet niet of het een blijvertje is :(

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op juli 13, 2011, 22:24:15
De Nait XS word over 't algemeen wel omschreven als iets warmer/meer laidback dan de Nait 5i, maar zoals jij 't nu ervaard klinkt mij niet als kenmerkend Naim in de horen. :unsure:

Heb hier nog een Music-Emotion magazine van 2010 liggen, waar een test in staat tussen de Nait 5i en de Nait XS.

(over de XS):
"In vergelijking met andere ooit door mij belusiterde versterkermodellen van Naim, vind ik de XS wel het meest afwijkend klinken. De weergave is zachter met minder uitgesproken eigenschappen aan boord. Het zou dus best kunnen zijn dat Naim met deze versterker een heel andere doelgroep weet aan te boren!"

Dit kom op mij bijna over als een Naim versterker voor mensen die eigenlijk niet zo van Naim houden. :lookaround:
(beetje hetzelfde als een jaar of 7 geleden met de Nait 5)

.
Dat meer laidback is duidelijk aanwezig en staat eigenlijk haaks van datgene dat ik hoor van NAIM en ook duidelijk meer in de 2 aanwezig en in meerdere mate in de 3 serie.

Maar nu is het zo dat van de geroemde kwaliteiten van NAIM Zijnde de Punch en de Pit niets meer over is. Slaapverwekkend. Ik wacht Edwin maar even af wat deze er van te zeggen heeft.

Doet u mij maar een N subje.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op juli 14, 2011, 09:50:34
Dat meer laidback is duidelijk aanwezig en staat eigenlijk haaks van datgene dat ik hoor van NAIM en ook duidelijk meer in de 2 aanwezig en in meerdere mate in de 3 serie.

Maar nu is het zo dat van de geroemde kwaliteiten van NAIM Zijnde de Punch en de Pit niets meer over is. Slaapverwekkend. Ik wacht Edwin maar even af wat deze er van te zeggen heeft.

Je hebt toch een Astin Trew. Sluit die dan aan...!

Robiwan

lekker verder spelen met de nait 5i!!!!

S@m

Citaat van: LPlover op juli 14, 2011, 10:19:31
lekker verder spelen met de nait 5i!!!!

Maar nu is het zo dat van de geroemde kwaliteiten van NAIM Zijnde de Punch en de Pit niets meer over is. Slaapverwekkend.

Klout10

Als ik de verhalen van de diverse forum leden zo zie vraag ik mij af of er soms niet wat al te hoge verwachtingen zijn - misschien mede gebaseerd op wat er in de diverse hifi magazines wordt geschreven. Dit onderstreept volgens mij het belang van een goede dealer waar je terecht kunt voor advies en waar je in de gelegenheid wordt gesteld om apparatuur thuis te beluisteren voordat tot aanscaf wordt over gegaan...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2