Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

fireman

Geduld wordt beloond.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

ThijsG

Citaat van: Fireman op juli  5, 2011, 12:51:59
Geduld wordt beloond.

Met? :P

* Even een andere vraag een NAP200 van 8 jaar oud, moet die al bijna gerecapped worden? of verschilt dat per gebruik van amp.
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Bas Akkerman

Citaat van: ThijsG op juli  5, 2011, 12:48:14
Mja, mja, mja... Ongeduldig  :nopompom:

Ik ken het, nou ja niet zozeer ongeduldig als wel dat ik soms al die prachtige 2ehands spullen zie... Lastig, maar luxe last dacht ik zo ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

ThijsG

Citaat van: Bas Akkerman op juli  5, 2011, 13:22:05
Ik ken het, nou ja niet zozeer ongeduldig als wel dat ik soms al die prachtige 2ehands spullen zie... Lastig, maar luxe last dacht ik zo ;)

hehe tja. :D Ik zit nu toch te twijfelen of ik niet gewoon mijn Marantz SR8300 inruil en een NAP200 gloednieuw/koud/rauw bestel.
Toch het beste gevoel bie. Ik schat dat ik ongeveer 1800 moet betalen dan.
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

garmtz

Citaat van: fred19633 op juli  5, 2011, 12:44:58
Wil je die heren van BBen G eens bellen zijn ze er niet. Argh....Oeh stom ze zijn vandaag niet open. Vrraag de SNAIC is toch ook een normale interconnect tussen bijvoorbeeld de bron_tuner-cd speler) en versterker.

Nee... De pin layout is anders (270 graden i.p.v. 180 graden).

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op juli  5, 2011, 12:44:58
Wil je die heren van BBen G eens bellen zijn ze er niet. Argh....Oeh stom ze zijn vandaag niet open. Vrraag de SNAIC is toch ook een normale interconnect tussen bijvoorbeeld de bron_tuner-cd speler) en versterker.

Als je goed kijkt zijn er ook gewoon mobiele nummers te vinden op de website.... Of via e-mail, we reageren vaak heel snel...

S@m

Citaat van: ThijsG op juli  5, 2011, 13:41:29
hehe tja. :D Ik zit nu toch te twijfelen of ik niet gewoon mijn Marantz SR8300 inruil en een NAP200 gloednieuw/koud/rauw bestel.

Hè, hè. Daar hoef je toch niet over te twijfelen. Hoagelnieuw, zelf inspielen...proachtig toch!?

Nosferatu

Citaat van: ThijsG op juli  5, 2011, 13:41:29
Zo langzamerhand heb je vast wel een beetje extra spaargeld bij elkaar, toch ?  :angel: Als je jou Marantz voor een leuk bedrag kan inruilen zou ik dat doen, in de 'losse' verkoop kan het nog wel eventjes duren en zeer waarschijnlijk minder opbrengen dan wat je er nu voor vraagt. Het gaat nl. erg snel met nieuwe modellen in HT land.......Ga dus maar even Stad in en/of bel de dealers in de regio wat de mogelijkheden zijn.  ;D
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Dr.Bedlo

Citaat van: ThijsG op juli  5, 2011, 13:00:24
Met? :P

* Even een andere vraag een NAP200 van 8 jaar oud, moet die al bijna gerecapped worden? of verschilt dat per gebruik van amp.

Geadviseerd word om de tien jaar...Dus daar zit je dan wel binnenkort aan en dat valt het prijsverschil tussen nieuw en 2dehands wel heel erg mager uit. Volgens mij kun je het beste voor nieuw gaan.
Quad vintage.

Alco

CiteerEven een andere vraag een NAP200 van 8 jaar oud, moet die al bijna gerecapped worden? of verschilt dat per gebruik van amp.

Het is een advies, maar ik heb ook versterkers gehad die aanzienlijk ouder waren en nog steeds erg goed klinken.
Het is niet zo dat ze na een jaar of 10 ineens een stuk minder goed klinken. Dat gaat heel geleidelijk.

M'n CB Nait 2 is al >22 jaar oud en klonk nog steeds fantastisch imho.

Als 't hier gaat om die NAP200 uit Reinbek, Deutschland voor € 1100,- (of om een andere tweedehands NAP200 van rond die prijs) dan zou ik er voor gaan, en niet voor een nieuwe. Het recappen kost een paar honderd euri.
(al gaat er weinig/niets boven 't openmaken van de doos van een splinternieuw HiFi speeltje ;D 8))  

Over recappen gesproken... kreeg vanmiddag het verlossende telefoontje van Latham.
Mijn Nait 2 is weer helemaal alive and kicking, en gaat morgen weer terug naar z'n baasje. :smile:
(balen dat ik dan aan 't werk ben, maar goed... dan kan ik 'm vrijdag alsnog ophalen van 't postkantoor)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

btw,...zie net op MP dat iemand € 40,- vraagt voor 2 gebruikte Naim ls-pluggen. :sadlike:

Ik vroeg er een keer naar bij een Naim dealer en kreeg ze gewoon gratis.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Citaat van: Alco op juli  5, 2011, 21:27:37
btw,...zie net op MP dat iemand € 40,- vraagt voor 2 gebruikte Naim ls-pluggen. :sadlike:

Ze kosten geloof ik 12,50 per stuk.

Dr.Bedlo

Ja bij mijn sx zitten ingepakt. Kreeg ze bij de 5 bij Edwin voor nop
Quad vintage.

garmtz

Ze zitten gratis bij iedere Naim versterker.

ThijsG

Citaat van: Alco op juli  5, 2011, 21:27:37

Wat doen deze pluggen precies?

garmtz

Citaat van: ThijsG op juli  5, 2011, 21:48:53
Wat doen deze pluggen precies?

Ervoor zorgen dat NAC A5 speaker kabels kunnen worden aangesloten op een NAIM versterker... ;)  Het zijn gewoon banaanpluggen dus! Nouja, gewoon... ;)

ThijsG

Citaat van: Nosferatu op juli  5, 2011, 15:56:53
Zo langzamerhand heb je vast wel een beetje extra spaargeld bij elkaar, toch ?  :angel: Als je jou Marantz voor een leuk bedrag kan inruilen zou ik dat doen, in de 'losse' verkoop kan het nog wel eventjes duren en zeer waarschijnlijk minder opbrengen dan wat je er nu voor vraagt. Het gaat nl. erg snel met nieuwe modellen in HT land.......Ga dus maar even Stad in en/of bel de dealers in de regio wat de mogelijkheden zijn.  ;D

Hehe ik zal eens informeren morgen. Er heeft nu iemand 375 euro geboden op de Marantz. En kan op waarschijnlijk op een nieuwe versterker er 500 euro inruil
voor krijgen. Dan blijft er nog 1800 euro over. :) (Schatting)

ThijsG

Citaat van: garmtz op juli  5, 2011, 21:50:48
Ervoor zorgen dat NAC A5 speaker kabels kunnen worden aangesloten op een NAIM versterker... ;)  Het zijn gewoon banaanpluggen dus! Nouja, gewoon... ;)

Haha gewoon zijn ze inderdaad niet! Worden er niet banaan pluggen op de NACA5 kabels aangesloten om aan te kunnen sluiten? Of zijn de Naim pluggen
the way to go?

garmtz

Citaat van: ThijsG op juli  5, 2011, 21:53:14
Haha gewoon zijn ze inderdaad niet! Worden er niet banaan pluggen op de NACA5 kabels aangesloten om aan te kunnen sluiten? Of zijn de Naim pluggen
the way to go?

Je kunt geen kale draad in een NAIM versterker stoppen. Alleen banaanpluggen. Dus inderdaad. En de NAIM pluggen zijn the way to go... Alleen wel goed laten solderen! Heb luistertesten gedaan tussen een NAIM plug en een QED AirLoc en hoewel het verschil minimaal was, won de NAIM plug. Uiteraard in een compleet NAIM systeem.

Alco

Talking about waardevastheid... :sigh:
Er is zojuist weer een Nait 1 op Ebay naar een nieuwe eigenaar gegaan voor € 452,-
(omgerekend van UKP naar euro's)

Da's meer dan het dubbele van de nieuwprijs, zo'n >25 jaar geleden! :omg: :smile:

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op juli  5, 2011, 14:29:29
Als je goed kijkt zijn er ook gewoon mobiele nummers te vinden op de website.... Of via e-mail, we reageren vaak heel snel...

06 nummers...ja ehh...dat kost centjes, en daar ben ik dan weer een Groninger voor.
Quad vintage.

Robiwan

Bevindingen naim cd5x en flatcap 2x.

iK heb vanavond eerst een tijdje geluisterd naar de cd5x zonder flatcap 2x en vervolgens met. Wat meteen opvalt met FC2x is dat de muziek meer "momentum/body" heeft in alle toonbereiken, daarbij klinkt alles bijzonder goed gearticuleerd en vooral lekker. Vooral het laag is erg fraai. Krachtig, knorrig, maar ook warm en kan knallen als de software dat toelaat. Het echte tophoog lijkt iets afgerond maar daarmee klinkt het eigenlijk alleen maar aangenamer. Begrijp me niet verkeerd, scherpe opnames klinken nog steeds scherp maar wel luisterbaar.

Zonder flatcap 2x is het geluid nog steeds oke maar vind ik de nieuwprijs van ca. 2300 dan eigenlijk teveel. 2e hands echter een hele goede koop. Daarbij is het loopwerk tijdens het inlezen en spelen fluisterstil en heb je zeer snel toegang tot de muziek. De lade voelt zeer degelijk aan. Ik durf bijna te beweren dat ik de klank van deze combi in het algemeen prefereer boven die van mijn draaitafel. 
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

ThijsG

Citaat van: LPlover op juli  5, 2011, 23:42:42

Ik durf bijna te beweren dat ik de klank van deze combi in het algemeen prefereer boven die van mijn draaitafel. 

En daar beweer je wat idd :O. Beter dan je Clearaudio Performance :O? :D haha, thats naim for ya :P

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op juli  5, 2011, 23:42:42

iK heb vanavond eerst een tijdje geluisterd naar de cd5x zonder flatcap 2x en vervolgens met. Wat meteen opvalt met FC2x is dat de muziek meer "momentum/body" heeft in alle toonbereiken, daarbij klinkt alles bijzonder goed gearticuleerd en vooral lekker. Vooral het laag is erg fraai. Krachtig, knorrig, maar ook warm en kan knallen als de software dat toelaat. Het echte tophoog lijkt iets afgerond maar daarmee klinkt het eigenlijk alleen maar aangenamer. Begrijp me niet verkeerd, scherpe opnames klinken nog steeds scherp maar wel luisterbaar.

Zonder flatcap 2x is het geluid nog steeds oke maar vind ik de nieuwprijs van ca. 2300 dan eigenlijk teveel. 2e hands echter een hele goede koop. Daarbij is het loopwerk tijdens het inlezen en spelen fluisterstil en heb je zeer snel toegang tot de muziek. De lade voelt zeer degelijk aan. Ik durf bijna te beweren dat ik de klank van deze combi in het algemeen prefereer boven die van mijn draaitafel. 

Bedankt voor je waarnemingen.Had ook wel het idee dat een ....cap iets extra kan geven.

Als een cap er voor kan zorgen dat het hoog iets meer gecontroleerder klinkt dan zou ik dat zeer aangenaam vinden...Niet dat het hoog nu scherp is zoals je al aangaf maar soms net ff te veel aanwezig.Dus Edwin binnenkort maar eens aan zijn jasje trekken.

Aan de andere kant misschien als 1ste de CD speler opwaarderen naar de XS. Maar dan zit ik mij het volgende te bedenken. Bekend is dat ik van de 5 naar de XS ben gegaan en dat geeft als prettige bijkomstigheid dat er veel meer details te horen zijn in de cd. En daar let je dan wel op, misschien te veel. Als de CD5SX nog een stap beter is in het laten horen van subtiele details dan zou ik daar wel eens irritant op kunnen reageren.
Ik weet ook niet of dit een van de kwaliteiten is van de CDSX of dat de kwaliteiten op een ander gebied liggen. Misschien dat iemand het op dit forum weet.

Enfin....Centekloppers te over dus.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juli  6, 2011, 08:57:42
Bedankt voor je waarnemingen.Had ook wel het idee dat een ....cap iets extra kan geven.

Als een cap er voor kan zorgen dat het hoog iets meer gecontroleerder klinkt dan zou ik dat zeer aangenaam vinden...Niet dat het hoog nu scherp is zoals je al aangaf maar soms net ff te veel aanwezig.Dus Edwin binnenkort maar eens aan zijn jasje trekken.

Aan de andere kant misschien als 1ste de CD speler opwaarderen naar de XS. Maar dan zit ik mij het volgende te bedenken. Bekend is dat ik van de 5 naar de XS ben gegaan en dat geeft als prettige bijkomstigheid dat er veel meer details te horen zijn in de cd. En daar let je dan wel op, misschien te veel. Als de CD5SX nog een stap beter is in het laten horen van subtiele details dan zou ik daar wel eens irritant op kunnen reageren.
Ik weet ook niet of dit een van de kwaliteiten is van de CDSX of dat de kwaliteiten op een ander gebied liggen. Misschien dat iemand het op dit forum weet.

Enfin....Centekloppers te over dus.

het zou mij zeer bevreemden als jij die extra (subtiele) details vervelend zou vinden. Een meer harmonische klank kun je ook scharen onder meer detail  en dat doet de cd5x/xs. jij bedoelt misschien dat extra zuchtje, belletje of twinkeltje. Volgens mij doet de cd5x dat nou juist niet.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2