Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Bensz

Citaat van: Fireman op juni 28, 2011, 20:44:15
Dat geloof je nooit... :)  klinkt iig prima.

Een recapped Nait2?

Robiwan

zelfbouwmeubel is geen bijvertje voor m'n Naim set :D Dit meubel gaat naar de slaapkamer. Het klinkt minder mooi dan met m'n oude rack. Hierbij nogmaals de foto van de definitieve opstelling voor de zelfverlekkering :D

Soundquality:
De CD5x met flatcap2x klinkt echt super goed. Het klinkt bijzonder soepel, verfijnd, sprankelend met strak en diep laag, open en helder hoog, present midden. Loopwerk is lekker stil en snel. De Nat05 is aangesloten middels een DIN-RCA kabel van Chord, de Cobra 2 omdat de Nait 5i maar 2 Din aansluitingen heeft. Helemaal geen probleem want ook de tuner klinkt prima op deze manier. M'n Pioneer cd recorder kan nog wel worden geintegreerd in de set, maar dat verstort flink het rustige aanzien van de Naim set. Tevens heeft de cd5x geen dig out dus dig opnames kunnen toch niet worden gemaakt en analoge opnames van bijv. de tuner maak ik maar zelden. De Rotel RCD1072 staat te koop. Ik ben zeer benieuwd hoe de Stageline met Clearaudio gaat klinken. Afgezien van de speakers en stekkerdozen heb ik nu een complete Naim set waar ik zeer content mee ben.  

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op juni 29, 2011, 08:54:12
Hierbij nogmaals de foto van de definitieve opstelling voor de zelfverlekkering :D

En ter verlekkering voor ons hoor!  :sigh:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dr.Bedlo

Citaat van: ThijsG op juni 28, 2011, 22:44:26
Bedankt voor de link. Ik ben erg benieuwd naar ervaring met de Linn LP12 met Naim van gebruikers op het forum/ en of dealers.
En of met de Michell Gyro SE.

Hier nog wat zaken die je een slapelose nacht bezorgen,

http://www.fono.de/
Quad vintage.

garmtz

Thijs, verschil tussen de LP12 en Gyro is het klankkarakter: de LP12 is iets 'romantischer' gevoiced dan een Gyro. Dat wil zeggen dat de LP12 iets 'warmer' is en de Gyro is heel erg neutraal. Wil je een echt 'NAIMse' LP12, dan moet je natuurlijk naar een LP12 met Naim Armageddon voeding en Aro arm. Dat klinkt in mijn oren subliem, maar kost wel 'wat'.

Dr.Bedlo

Garmt

Dan zou MI de Gyro bij het neutrale klankkarakter van de Harbeths beter samengaan? Enig idee hoe de Rega P3 het zal gaan doen(toegegeven die is een stuk goedkoper maar dat zegt misschien niet al te veel)
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op juni 29, 2011, 08:54:12
zelfbouwmeubel is geen bijvertje voor m'n Naim set :D Dit meubel gaat naar de slaapkamer. Het klinkt minder mooi dan met m'n oude rack. Hierbij nogmaals de foto van de definitieve opstelling voor de zelfverlekkering :D

Soundquality:
De CD5x met flatcap2x klinkt echt super goed. Het klinkt bijzonder soepel, verfijnd, sprankelend met strak en diep laag, open en helder hoog, present midden. Loopwerk is lekker stil en snel. De Nat05 is aangesloten middels een DIN-RCA kabel van Chord, de Cobra 2 omdat de Nait 5i maar 2 Din aansluitingen heeft. Helemaal geen probleem want ook de tuner klinkt prima op deze manier. M'n Pioneer cd recorder kan nog wel worden geintegreerd in de set, maar dat verstort flink het rustige aanzien van de Naim set. Tevens heeft de cd5x geen dig out dus dig opnames kunnen toch niet worden gemaakt en analoge opnames van bijv. de tuner maak ik maar zelden. De Rotel RCD1072 staat te koop. Ik ben zeer benieuwd hoe de Stageline met Clearaudio gaat klinken. Afgezien van de speakers en stekkerdozen heb ik nu een complete Naim set waar ik zeer content mee ben.  

Hmm je speelt mono zie maar een speaker?  ;) ;)
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juni 29, 2011, 11:45:06
Hmm je speelt mono zie maar een speaker?  ;) ;)

ja, de andere heb ik verstopt achter de bank :D

Oud lid

Citaat van: fred19633 op juni 29, 2011, 11:38:03
Garmt

Dan zou MI de Gyro bij het neutrale klankkarakter van de Harbeths beter samengaan? Enig idee hoe de Rega P3 het zal gaan doen(toegegeven die is een stuk goedkoper maar dat zegt misschien niet al te veel)

Ik zou niet gaan "klooien" en het meteen goed doen. Bij REGA zou ik minimaal voor de P7 gaan. Dat vind ik een erg goede speler. En ik heb alle REGA's gehoord van P2 tot en met P9. P1 had je toen nog niet.

Voor het geld van de P7 heb je ook een Michell Gyro SE. Dus de keuze is aan jou.

Erwin B

Dr.Bedlo

Kweet het....Ben alleen benieuwd hoe de Rega klinkt ten opzichte van de Gyro. Kwa looks maakt het mij niet zo veel uit en prijstechnisch zit er ook niet zo veel verschil in.

Maar Garmtz gaf aan dat de lp12 wat warm klinkt en daar ben ik altijd een beetje bang voor, vertaal ik nog al vlot met wollig. De Naim heeft dat ook wel enigzins maar dat word wel gecompenseerd door de Harbeths. Moeilijk...
Quad vintage.

advr

LP12 warm... tis maar hoe je het bekijkt. Kan niet zeggen dat die van mij wollig klinkt, hetzelfde vooroordeel van buizenversterkers. Die klinken ook allemaal wollig en met veel vervorming... :P :P

gewoon luisteren lijkt mij het devies!!

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juni 29, 2011, 13:46:52
Kweet het....Ben alleen benieuwd hoe de Rega klinkt ten opzichte van de Gyro. Kwa looks maakt het mij niet zo veel uit en prijstechnisch zit er ook niet zo veel verschil in.

Maar Garmtz gaf aan dat de lp12 wat warm klinkt en daar ben ik altijd een beetje bang voor, vertaal ik nog al vlot met wollig. De Naim heeft dat ook wel enigzins maar dat word wel gecompenseerd door de Harbeths. Moeilijk...

ik heb toch een paar keer een lp12 mogen aanhoren en dat klonk zeker niet warm maar heerlijk muzikaal en aanstekelijk. De klank zal zeker niet vervelen en dat kan met een zogenaamde "neutrale" draaiert wel na verloop van tijd.

bwolke

Ik heb de 'fully naimed' LP12 wel eens gehoord bij een dealer. Ik had er heel veel verwachtingen van maar ik vond het tegevallen. Het was saai, het zou ook kunnen dat het aan het Dynavector element lag dat er op zat.

ymmv, dus zoals advr zegt: gewoon luisteren.

Alco

CiteerDe Naim heeft dat ook wel enigzins maar dat word wel gecompenseerd door de Harbeths.
Naim wollig ? :unsure: Da's een term die ik niet gauw icm Naim zou gebruiken.

Naim en LP12 is wel een klassieke combinatie, maar wat ik ook weleens over de LP12 lees, is dat deze nogal lastig is, in die zin dat je er 'bij wijze van' maar naar hoeft te kijken of wijzen en 't ding is alweer ontregeld, en 't op- en afstellen van een LP12 zou bijna een klus zijn die alleen nog door een uitstervend ras LP12-experts gedaan kan worden.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Nog een algemene vraag aan de Naim kenners.

Ik heb zowel een stageline als cd5x aangesloten op een flatcap 2x. Maakt het nog uit of de stageline op power uit A of B wordt aangesloten, of de cd5x op A of B?

garmtz

Een LP12 is warmer dan een Gyro, maar dat maakt hem zeker niet wollig of traag ofzo! Timing is namelijk heel erg goed en het 'warme' gaat er ook steeds meer af hoe meer je de tafel upgrade, maar dan ben je op een gegeven moment wel erg veel geld kwijt. Muzikaal is het zeker.

Echt 'lastig' is de LP12 ook niet, dat is een beetje een urban myth. Het is wel een feit dat een goede eerste installatie echt heel balangrijk is, maar zolang je er niet de hele tijd mee loopt te zeulen, is het een redelijk stabiel ontwerp. Wellicht minder stabiel dan een Rega of Michell, maar niet echt fiddly.

CiteerIk heb zowel een stageline als cd5x aangesloten op een flatcap 2x. Maakt het nog uit of de stageline op power uit A of B wordt aangesloten, of de cd5x op A of B?

Niet dat ik weet... Uitproberen! ;)   En altijd alle bajonetten losdraaien, maar dat is hier al een keer langsgekomen.

ThijsG

Dat wordt een Michell Gyro SE voor mij :) (Wanneer, tja.... :P )
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Oud lid

Citaat van: advr op juni 29, 2011, 14:09:35
LP12 warm... tis maar hoe je het bekijkt. Kan niet zeggen dat die van mij wollig klinkt, hetzelfde vooroordeel van buizenversterkers. Die klinken ook allemaal wollig en met veel vervorming... :P :P

gewoon luisteren lijkt mij het devies!!

Ad.

Ik dacht ook dat alle buizenversterkers warm klonken, totdat ik de Graaf GM50B hoorde. Fantastisch!

Erwin B

Robiwan

Luidsprekerkabels wel of niet van de grond houden? :D

Ik gebruik Audio Agile stekkerdozen voor de Naim set up. Er zit een soort filtertje in, tenminste dat denk ik. Deze heb ik er maar uitgehaald daar Naim prefereerd om ongefilterd te spelen. Het lijkt nog een fractie vrijer te klinken, tenminste zo lijkt het :D

foto filter:

Dr.Bedlo

Citaat van: ThijsG op juni 29, 2011, 16:21:17
Dat wordt een Michell Gyro SE voor mij :) (Wanneer, tja.... :P )

Voor mij dus ook..of een Rega? Wanneer tja....) Heb je al een NAP gescoord overigens?
Quad vintage.

advr

Citaat van: Erwin B op juni 29, 2011, 16:26:06
Ik dacht ook dat alle buizenversterkers war klonken, totdat ik de Graaf GM50B hoorde. Fantastisch!

Erwin B

Die ken ik.... de Graaf GM50B... ;D ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op juni 29, 2011, 16:32:13

Ik gebruik Audio Agile stekkerdozen voor de Naim set up. Er zit een soort filtertje in, tenminste dat denk ik. Deze heb ik er maar uitgehaald daar Naim prefereerd om ongefilterd te spelen. Het lijkt nog een fractie vrijer te klinken, tenminste zo lijkt het :D

foto filter:

Van de grond af...Klinkt een fractie beter nu ik ze niet meer op de grond heb liggen.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: LPlover op juni 29, 2011, 16:32:13

foto filter:

- Thermistor voor overspanningsbeveiliging
- Weerstand + condensator als hoog-af filter

Meest simpele vorm van een passief lichtnetfilter. Je bent beter af ZONDER... :)

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juni 29, 2011, 16:36:13
Van de grond af...Klinkt een fractie beter nu ik ze niet meer op de grond heb liggen.

mijn ervaring is juist dat het beter klinkt als ze gewoon op de grond liggen :D

Dr.Bedlo

Help....Van enige consensus is nooit sprake in de audiowereld. Kan je dus net zo goed dit en alle andere fora sluiten.

Ok...Links hangend, rechts op de grond..WOW

Waarom stel je overigens de vraag als je het antwoord wel weet, verspilling van energie en bandbreedte.
Quad vintage.