Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Je zult mij er ook af en toe zien posten... ;)

Robiwan

[Het klankmatig verschil tussen een Nait 5i en SuperNait vond ik aanzienlijk groter.
Dat verschil zou de één kunnen zien als een grote upgrade (meer rust, autoriteit, meer verfijning, meer bas, meer laid-back), terwijl 't voor mij betekende dat ik het kenmerkende Naim geluid wat begon te missen.

Daarom schreef ik ook dat ik meer 'verschil' verwacht tussen de versterkers en niet perse meer 'winst'.

Maar... juist gezien mijn genoemde ervaring met Naim CD-spelers en versterkers zou ik bijvoorbeeld liever een CDX2 of CDS3 combineren met een Nait 5i, dan bijvoorbeeld een 282/200 met een CD5i.
(beide onlogische combie's uiteraard, maar even als voorbeeld en als geld geen rol zou spelen) 8)

[/quote]

Wel grappig dat er voor de goedkoopste versterker van Naim ook op het Naim forum zoveel waardering is. Daarnaast valt het mij op dat de cd5x heel veel gebruikt wordt. De cd5i vond ik op mijn set daarentegen dan weer tegenvallen, "muffled" zoals ze dat zo mooi zeggen in het Engels. De cd5x heeft meer sprankeling en openheid.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Heren,

Met dank voor de gegeven adviezen en meningen. Ik meen dat ik mij maar bij de meerderheid aansluit en de XS -mits hij mij bevalt als eerste optie beluister. Mede omdat de klank van de Unity mij in positieve zin opviel maar helaas zonder PRATT en als de XS het zelfde beeld geeft maar dan met de PRATT dan zou dit wel eens een juiste keuze kunnen zijn.

Ja..Alco een mooi forum van Harbeth niet zo onbeschaafd als het NAIM forum. Maar ja ...ehh...Wanneer ga jij naar Durk toe om je Diapasons in te ruilen? Want volgens mij heb je behoorlijk de jeuk te pakken en daar bestaan vooralsnog geen goedkope kruidvat zalfjes voor,
Quad vintage.

ThijsG

Citaat van: fred19633 op juni 24, 2011, 09:20:57
Maar ja ...ehh...Wanneer ga jij naar Durk toe om je Diapasons in te ruilen? Want volgens mij heb je behoorlijk de jeuk te pakken en daar bestaan vooralsnog geen goedkope kruidvat zalfjes voor,

whahhaa, :D
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

garmtz

Grappig dat mijn adviezen compleet genegeerd worden terwijl ze voortkomen uit eigen ervaring... Geeft niks hoor... ;)

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op juni 24, 2011, 11:24:22
Grappig dat mijn adviezen compleet genegeerd worden terwijl ze voortkomen uit eigen ervaring... Geeft niks hoor... ;)

Ik verwacht veruit het grootste verschil met een stap naar een Monitor 30/Compact 7... Het gemak in de weergave, de betere laagweergave, groter geluidsbeeld etc. zullen de verschillen in de elektronica wel overstijgen. Alleen zal bijvoorbeeld een Monitor 30 je nog meer dan een P3ESR laten horen hoeveel beter je installatie nog kan...

Je kunt echter ook anders redeneren en dat is als volgt: de P3ESR is een nogal lastige speaker om aan te sturen (lastiger dan de M30/C7), dus in dat opzicht is een upgrade naar de XS met je huidige speakers best een stap. Ook een stap naar een Flatcap XS is dan nog steeds een significante stap. Beide stappen zijn in mijn mening (en ervaring) groter dan stap van CD5i naar CD5xs.

Het is dus zaak om eerst voor jezelf vast te stellen hoe zeer je gehecht bent aan de klank van de P3ESR t.o.v. een grotere Harbeth en als dat uitvalt richting P3ESR, eerst te kijken naar de versterking en evt. xtra voeding.

Misschien  dat ik je advies dan niet helemaal geod heb begrepen. Toegegeven in 1ste instantie de speakers was je advies maar aangezien bijna niemand verder het hier over heeft. En sorry misscien zit er volledig naast en begrijp me niet verkeerd maar in hoeverre zijn deze adviesen vanuit een commercieel oogpunt gegeven?
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op juni 24, 2011, 12:10:34
Misschien  dat ik je advies dan niet helemaal geod heb begrepen. Toegegeven in 1ste instantie de speakers was je advies maar aangezien bijna niemand verder het hier over heeft. En sorry misscien zit er volledig naast en begrijp me niet verkeerd maar in hoeverre zijn deze adviesen vanuit een commercieel oogpunt gegeven?

Niet vanuit commercieel oogpunt, het advies is ga luisteren naar de verschillende opties en neem dan een beslissing.

Dr.Bedlo

Dat ga ik ook zeker doen. {unt is dat ik van te voren alvast een mening waardeer. Nu weet ik bijvoorbeeld dat ik de CD speler niet in overweging hoef te nemen. Als het een beetje meezit neem ik ze misschien wel alle2 Ik bedoel de Versterker en de Speakers. Ik houd jullie op de hoogte.

Ben benieuwd hoelang Alco zich nog kan inhouden?
Quad vintage.

garmtz

Het is simpel, je HOEFT me niet te geloven (het zou overigens niet erg commercieel verstandig zijn om slecht advies te geven), je kunt alle opties namelijk gewoon beluisteren bij ons. Maargoed, ik denk dat de afstand een beetje te groot is voor je?

Dr.Bedlo

De afstand is inderdaad wat bezwaarlijk. Aan de andere kant jullie hebben wel de 2 zaken staan die ik zoek. Ik moet nu heen en weer fietsen tussen 2 zaken en dan ook nog maar zien of ik beide -speakers en versterker-gelijktijdig bij mij kan beluisteren? Een logistieke kwestie dus.

Denk dat ik 1st maar eens de XS thuis ga beluisteren met de P3tjes. Het voordeel is dat ik ongeveer 10 minuten verwijderd ben van Audio Artistiek. Jammer alleen dat hij geen Harbeth voert, daarvoor moet ik naar Twijzelerheide maar dat is nu ook geen wereld reis. Alhoewel Friesland?
Quad vintage.

garmtz

Niets in NL is een grote reis als je het mij vraagt... :)

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op juni 24, 2011, 13:10:59
Niets in NL is een grote reis als je het mij vraagt... :)

:thumbs-up:
Mensen hebben het hier over (tien)duizenden euro's die ze willen besteden, maar om daarvoor even in de auto of OV te stappen is al snel wat lastiger. Toch wel apart, maar dat is mijn mening.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

katwax

Citaat van: Bas Akkerman op juni 24, 2011, 13:26:12
:thumbs-up:
Mensen hebben het hier over (tien)duizenden euro's die ze willen besteden, maar om daarvoor even in de auto of OV te stappen is al snel wat lastiger. Toch wel apart, maar dat is mijn mening.

Begrijp ik ook niet zo goed, soms zie je dat iemand een deal afzegd omdat het 'te ver' is, maar ik kan ongeveer 900 km doen voor 80 euro :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dr.Bedlo

Ja ok als je goed ter been bent is het allemaal wel goed te doen. maar als je zoals ik dat nu juist niet bent-toegegeven dat konden jullie niet weten- dan word het toch wel een hele klus. Temeer daar ik mijn eendje niet meer heb. nee..geloof me dat is een crime  in NL.

Een andere zaak is stel nu voor ik beluister de speakers in Hilversum dan zal ik om een goed oordeel te moeten vellen ze ook bij mij thuis moeten beluisteren toch? Stel voor dat ze nu niet bevallen.? tsja dan rij je dus 2x heen en weer naar Hilversum voor jan met de korte achternaam. Vind ik niet alleen voor mijzelf heel vervelend maar ook voor BenG.
Quad vintage.

katwax

fred19633 --> was geen aanval op jouw hoor, gewoon een algemene vaststelling :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dr.Bedlo

Beste,

Zie het ook niet als een aanval. Wees gerust. Maar als je slecht ter been bent en je moet gebruik maken van het Zgn collectieve vervoer welke daarvoor is bedoeld. Dan is de kans dat ik in Hilversum aankom om 11,00 uur smorgens gelijk nul, De kans dat ik om 16.00 uur aankom is groter maar ook nog niet zeker.

Maar enfin back to Naim. Alhoewel nog kans gezien om te luisteren naar Soneteer (alblaster) op Diapason speakers(mira) klonk zowaarlijk ook niet verkeers en deed mij bijna van mijn Naim believe afstappen. Maar ja dan blijf je op een gegeven moment bezig.
Quad vintage.

garmtz

Tja, dat verandert de zaak inderdaad... Lastig hoor... :-\

Alco

CiteerMaar ja ...ehh...Wanneer ga jij naar Durk toe om je Diapasons in te ruilen? Want volgens mij heb je behoorlijk de jeuk te pakken en daar bestaan vooralsnog geen goedkope kruidvat zalfjes voor

Haha, nee joh ? Is daar geen zalfje voor ? Tabletten dan misschien ? ;) :D
lk wil eerst nog de recap van m'n Nait 2 afwachten. Als die straks nog beter klinkt dan ie nu al doet, is de kans redelijk groot dat ik de Nait 5i in de verkoop doe, en een Nait 2 kan een Harbeth niet fatsoenlijk aansturen.

Daarnaast is 't misschien maar verstandiger ook dat ik geen auto heb...  ;D  Nu kom ik niet in de verleiding om een setje Harbeth's op te halen om thuis uit te proberen. (en had me vorig jaar nog zo voorgenomen om in ieder geval juist de speakers dit keer wat langer te houden)

CiteerEen andere zaak is stel nu voor ik beluister de speakers in Hilversum dan zal ik om een goed oordeel te moeten vellen ze ook bij mij thuis moeten beluisteren toch? Stel voor dat ze nu niet bevallen.? tsja dan rij je dus 2x heen en weer naar Hilversum voor jan met de korte achternaam.
Exactly. :)

Daarnaast is 't zo dat je me 't OV niet overal kunt komen, en bijvoorbeeld één of 2 grote, zware dozen met speakers meesjouwen door een stad, in de bus/trein lijkt me ook niet echt fijn.

Als ik zelf zeker zou weten dat ik een bepaald produkt wil hebben en 't betreffende produkt kost toch al veel geld, dan zouden mij een paar tientjes of desnoods honderd euro extra ook weinig meer uitmaken.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

Citeerenfin back to Naim. Alhoewel nog kans gezien om te luisteren naar Soneteer (alblaster) op Diapason speakers(mira)
klonk zowaarlijk ook niet verkeers en deed mij bijna van mijn Naim believe afstappen

O ? Waar was dat dan als ik vragen mag... ? 

Vast niet bij Rinsma (één van de helaas zeer weinige Sonneteer dealers in 't land)
De Sonneteer Alabaster + de Diapason Micra's is inderdaad ook niet te versmaden. Heb zelf de Sonneteer Campion gehad en dat was ook een erg mooie combi met mijn Diapason Micra's. (jammer dat de Sonneteer geen AB heeft)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Was bij een vriend van mij die ook al de wereld heeft gehad... Helaas niet in de handel, er zat vroeger in Assen meen ik wel een Diapason dealer maar of die er nog zit?. De spoeling word steeds dunner...Eringa weg..Rooken weg Op het Zuiderdiep zat vroeger ook een klase zaak. En dan heb ik het alleen al over de Martinistad.

Ja en als je niet zoals de meesten  als een kip zonder kop naar Saturn en MM vliegt....
Quad vintage.

Alco

Citeerer zat vroeger in Assen meen ik wel een Diapason dealer maar of die er nog zit?
Klopt, dat was Boelman & de Raaf. Die zijn vorig jaar in oktober failliet gegaan.
Heb daar mijn Diapasonnetjes ook vandaan. (demo-paartje)

Tot voor een jaartje of 1,5 geleden had zelfs Saturn Diapason in huis.
(kwam toevallig door een verkoper, die daarvoor bij Boelman in Assen heeft gewerkt)

In Grunn'n heb je ook nog Sound-Gallery. Daar heb ik mijn eerste Naim CD-speler gekocht, een CD3.5
(maar goed...die is inmiddels al jaren geen Naim dealer meer)

garmtz

Wow, dit speelt lekker zeg! SuperNait + HiCap + NDX + Master 3.

Dr.Bedlo

Zal ongetwijfeld....oerlellijke speakers overigens.

Wat ik overigens vaak wel jammer vind is dat bij demonstraties van vooral importeurs de meest simpele speakers worden gedemonstreerd op apparatuur die voor de meesten van ons onrealistisch zijn. 3 x Supercap cd555 en en voor eind combi van superkwalitiet met daaraan een paar geheel misplaatste guru speakers. Mag wat mij betreft wel een beetje aangepast worden. Ik bedoel je gaat een Aiwa setje toch ook niet beluisteren op een speakersetje van E 20.000 toch?
Quad vintage.

garmtz

Alco

CiteerZal ongetwijfeld....oerlellijke speakers overigens.
Ook mee eens...vooral op die (voor deze speakers) smalle stands.

Over de SuperNait gesproken.. heb die dus 1x thuis mogen proberen en vond de klank toen wat tegenvallen.
(te smooth/terughoudend) Terwijl ik 'm bij diverse demo's in HiFi-zaken wel erg goed vond klinken.
Dat was dan vaak wel i.c.m. een HiCap. Kan 't zijn dat die de SN een 'oppepper' geeft, waardoor 't weer wat
levendiger klinkt ?