Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerAlco,

Ik vraag mij opeens wat af. Je hebt een squeeze box en een DAC maar als je geen versterker hebt met digitale ingangen zoals jij hebt dan kun je dat toch ook niet aansluiten? Zal mij wel vergissen maar zoals ik het heb begrepen is een DAC alleen maar zinvol met een versterker met digitale in en uitgangen ?

Fred,

Het digitale signaal gaat vanuit de Squeezebox naar de DAC. Die zet het vervolgens om naar een analoog signaal.
Vanuit de dac gaat het vervolgens met een gewone interlink kabel naar een ingang op de versterker.

Als je dus een losse/externe dac hebt, hoef je geen versterker te hebben met een digitale ingang.
De Naim Supernait bijvoorbeeld heeft een interne DAC. Daar zou ik dan mijn Squeezebox rechtstreeks op aan kunnen sluiten.

Ik hoop dat ik 't zo een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op juni 24, 2011, 16:12:21
Wow, dit speelt lekker zeg! SuperNait + HiCap + NDX + Master 3.

Ohhww, boven budget, maar hier ben ik ook enorm nieuwsgierig naar!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op juni 25, 2011, 19:43:46
Ohhww, boven budget, maar hier ben ik ook enorm nieuwsgierig naar!

Precies die set staat klaar voor je... ;)  En wat andere zaken, zoals Monitor 30, WB Square Two, Linn Majik DS-I...

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op juni 25, 2011, 20:03:10
Precies die set staat klaar voor je... ;)  En wat andere zaken, zoals Monitor 30, WB Square Two, Linn Majik DS-I...

En aangezien de zaken goed gaan ze vijf jaar bestaan en war dies meer zij, kun je de hele mikmak voor een zeer schappelijke prijs meenemen ;) ;) ;) ;)
Quad vintage.

garmtz

ik stel voor dat Bas eerst gewoon gezellig komt babbelen en luisteren, o.k.? ;)

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Bas Akkerman

Zeg heren, mij niet zo lekker gaan lopen maken hoor! ;)  ;D

Nee, leuk hoor, was het maar alvast donderdag, zuucht...

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dr.Bedlo

Het is mij even ontgaan wat er Donderdag A.s. gaat gebeuren?
Quad vintage.

Bas Akkerman

Citaat van: fred19633 op juni 25, 2011, 23:19:12
Het is mij even ontgaan wat er Donderdag A.s. gaat gebeuren?

Dan vervolg ik mijn luistersessies met een bezoek aan BB&G. ;)

Dr.Bedlo

Ok..Veel luistergenot toegewenst maar dat gaat vast wel goedkomen.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Kan haast niet wachten totdat ik de XS hier op staan. Denk dat het wel goed komt. Aspecten die uit eigen ervaring  in de Unity opgeslagen zijn _rust controle- en die mij in deze aanspraken schijnen ook terug te komen in de XS..Afwachten maar.

Zit er overigens wel aan te denken om de P3 tjes ook eens te proberen met een goede subwoofer .(velodyne?) De XS heeft tenslotte een subwoofer uitgang. Maar de meningen daarover zijn verdeeld. Van laaiend enthousiast tot niet doen! Word een twijfelgeval denk ik.
Quad vintage.

fireman

Zover mij bekend is die sub-uitgang een pre-out en wordt er op/in de subwoofer pas gefilterd. Laat je ook niet gek maken. Eerst lekker genieten.

Ik ken dat "probleem"  ;)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Ja....ik weet het. Ik heb het zwaar te pakken maar dat zal hier niet onbekend zijn.

Ehh'..pre out filtering in de sub? leg eens uit wil je!
Quad vintage.

fireman

Uit de naim pre out komt een compleet signaal zoals naar een eindversterker gestuurd wordt. Een subwoofer heeft veelal een eigen versterker en die filtert enkel het signaal wat er gebruikt gaat worden ( tot zo' 80 Hz )

Je kunt namelijk niet de maximale frequentie op je nait XS controleren.

Dat bedoel ik.

Snapt u?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Klout10

Hey Fireman,

Is dat jouw NAC282/NAP250-2 combi die te koop wordt aangeboden? En zo ja, waardoor worden ze vervangen?

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Citaat van: Fireman op juni 26, 2011, 13:01:46
Uit de naim pre out komt een compleet signaal zoals naar een eindversterker gestuurd wordt. Een subwoofer heeft veelal een eigen versterker en die filtert enkel het signaal wat er gebruikt gaat worden ( tot zo' 80 Hz )

Je kunt namelijk niet de maximale frequentie op je nait XS controleren.

Dat bedoel ik.

Snapt u?

Ja dat snap ik wel...maar dat maakt denk ik verder niet veel uit. Of er nu een compleet signaal naar de sub gaat en daar gefilterd word tot laat ik zeggen 80 HZ of dat er al een gefilterd signaal naar de Sub gaat. Dit zou volgens mij dan alleen maar interessant en zelfs een must zijn als de sub passief zou zijn.

Ik neem aan dat de P3 alsnog een geheel compleet spectrum krijgen te verwerken minus de signalen tot als voorbeeld 80 Hz.
Quad vintage.

fireman

Hoe kan ik het beste een nieuw lak laagje aanbrengen op de case van een nait2 ? Ik zie nabij de hoeken iet wat "slijt plekken"

Zelf de spuitbus ter handen nemen? Of echt naar een spuiterij? Moet echt professioneel worden. Welke lak het beste te gebruiken? Aflakken(spuiten) gaat mij best goed af, dus mag geen probleem zijn.

volgens mij zijn de cases nu geanodiseerd. Dat is zelf lastig te doen ( toch?? )

Hoe zijn de (eventuele) ervaringen?

Alco

Heb ooit een keer bij een vorige Nait 2 een paar kleine slijtplekken op de randen/hoeken met zo'n watervaste stift aangestipt. Niet echt professioneel geef ik toe, maar wel een erg goedkoop en makkelijk alternatief.

Alleen als je dichtbij kwam en er scheen daglicht op, dan kon je de behandelde plekken nog enigszins zien, maar anders niet. (mocht 't niet het gewenste resultaat opleveren kun je altijd nog de case opnieuw (laten) spuiten)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

bwolke

Citaat van: garmtz op juni 24, 2011, 21:59:52
De 'E'. Hoewel die nog steeds een vrij hoge load impedance heeft. De Ortofon 'ziet' het liefst 100 Ohm, de E is 560 Ohm. Zal resulteren in iets meer pit.
Ik heb ook de E met Ortofon Rondo Bronze. Werkt prima, zelfs met dropveter verloopstukje van DIN naar RCA.

Dr.Bedlo

Citaat van: fred19633 op juni 26, 2011, 13:36:33
Ja dat snap ik wel...maar dat maakt denk ik verder niet veel uit. Of er nu een compleet signaal naar de sub gaat en daar gefilterd word tot laat ik zeggen 80 HZ of dat er al een gefilterd signaal naar de Sub gaat. Dit zou volgens mij dan alleen maar interessant en zelfs een must zijn als de sub passief zou zijn.

Ik neem aan dat de P3 alsnog een geheel compleet spectrum krijgen te verwerken minus de signalen tot als voorbeeld 80 Hz.

Of zit ik nu onzin uit te kramen. De keuze is overigens tussen een Q serie van Velodyne of de REL B2. men zegt dat de Rel beter is maar ja de Velodyne heeft wel een AB en dat is dan wel weer handig dunkt mij.En dan hebben we ook Woensdag de XS, Ben benieuwd. heb maar ff een weekje vrij genomen.
Quad vintage.

ThijsG

Citaat van: bwolke op juni 26, 2011, 23:12:08
Ik heb ook de E met Ortofon Rondo Bronze. Werkt prima, zelfs met dropveter verloopstukje van DIN naar RCA.

Bedankt voor de info!

Nu vraag ik mij af, waarom een NAP200 een betere Match is met de NAC202? Dan een NAP250 met een NAC202. BB&G attendeerde
mij hierop, alleen heb er niet bij stilgestaan waarom. Daar ben ik benieuwd naar.
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

musfed

CiteerNu vraag ik mij af, waarom een NAP200 een betere Match is met de NAC202? Dan een NAP250 met een NAC202.

Zal wel met "evenwicht" in de set te maken hebben.Als ik de keus zou hebben dan kies ik altijd een 250.
Er staat een mooie 135 set op MP, setje van Reinier. Die zou helemaal mijn voorkeur hebben. Helaas alleen op het moment geen budget hiervoor.
Visueel past het niet bij een 202, maar klankmatig zal het best goedkomen met een 202/135's setje.... ;D
Dutch & Dutch 8c's

Alco

Ik zag zojuist dat je 282/TC/250 combi al gereserveerd is Fireman, dus met een beetje mazzel heb je ze vlot verkocht. :)

ps, je had 't laatst over misschien een Rega P3 kopen voor bij je Nait 2.
Mocht je van plan zijn om een huidige P3-24 (of evt P5) te kopen is er wel één puntje...

De vergulde pluggen die op de P3-24 en P5 zitten zijn wel mooier/beter dan die standaard dropveter/pluggen aan de oude Rega Planar 3, maar die nieuwe pluggen zijn tevens dikker, waardoor ze niet/amper in de aansluitingen passen van de Nait 2.
(de cinch-aansluitingen ban de Nait 2 zitten rechtstreeks op de printplaat, een paar mm achter de achterzijde van de versterker, en niet zoals bij 99% van de versterkers, gemonteerd op de achterplaat, zodat ze wat uitsteken.

De stekkers maken wel contact, maar kunnen niet ver genoeg naar binnen, waardoor ze wat losjes zijn aangesloten.
Niet ideaal dus... (heb dit ervaren met een P5 op m'n Nait 2)

Dr.Bedlo

Alco,

Je vroeg een keer of de Harbeths geen probleem hadden met de NAIT 2. Ben ff naar mijn ex gegaan die dit heeft staan(zonder Speakers) en dat is dus met de PS3 geen enkel probleem.
Quad vintage.