Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

musfed

Een andere aanwijzing is dat deze Samuel 1 dag actief is op MP. 
Heb er ook al wel eens een mail aan gewaagd. Meestal staat de versterker niet in NL als je vraagt om een luistersessie. Dussss, fake add.
Dutch & Dutch 8c's

Klout10

Hi Musfed,

Ik heb vandaag een hele uitleg gekregen van Samuel. Een lang verhaal in gebrekkig Nederlands. Hij heeft twee jaar in Nederland gewoond vanwege een uitwisselingsproject. Het komt er in het kort op neer dat de NAC momenteel in Spanje staat en hij deze via de tussenkomst van een escrow-service wil verkopen...

Geen moeilijke vraag wat te doen, dunkt me  ;)

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

ThijsG

Hoi, klopt het dat Naim versterkers Nait XS en NAC + NAP combo's speaker cables langer dan 3.5 meter nodig hebben? Las het in de handleiding :O
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

bmateijsen

Citaat van: ThijsG op april  2, 2011, 08:37:51
Hoi, klopt het dat Naim versterkers Nait XS en NAC + NAP combo's speaker cables langer dan 3.5 meter nodig hebben? Las het in de handleiding :O

Het staat in de handleiding, dus ja, dat klopt.

ThijsG

Citaat van: bmateijsen op april  2, 2011, 08:56:27
Het staat in de handleiding, dus ja, dat klopt.

Tja soms dekken bedrijven zichzelf in, en werkt het gewoon prima met in dit geval minder snoer. Maar met Naim dus nait. hehe
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Klout10

Het is iets uit het verleden... NAIM versterkers ontbeerden in het verleden een netwerk om de uitgang stabiel te houden bij kabels met een wat lagere inductie. Het idee erachter is dat de luidsprekerkabel onderdeel is van het uitgangscircuit van de versterker. De NACA5 kabels van NAIM zijn daarom ontworpen met een bepaalde inductie en capaciteit die deze versterkers nodig hebben. Voorwaarde is dan wel dat er minimaal 3.5 meter wordt gebruikt. Ik geloof dat de meer moderne versterkers van Naim (bijvoorbeeld de SuperNait) geen problemen hebben met een ander type kabel. Ik heb overigens wel eens met andere kabels gespeeld, maar vond de NACA5 toch het beste "overall" resultaat geven. Andere kabels deden het bijvoorbeeld beter in het laag (strakker) maar het werd er ook weer doodser door (sorry, weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen)...

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

ThijsG

Citaat van: Klout10 op april  2, 2011, 11:42:55
Het is iets uit het verleden... NAIM versterkers ontbeerden in het verleden een netwerk om de uitgang stabiel te houden bij kabels met een wat lagere inductie. Het idee erachter is dat de luidsprekerkabel onderdeel is van het uitgangscircuit van de versterker. De NACA5 kabels van NAIM zijn daarom ontworpen met een bepaalde inductie en capaciteit die deze versterkers nodig hebben. Voorwaarde is dan wel dat er minimaal 3.5 meter wordt gebruikt. Ik geloof dat de meer moderne versterkers van Naim (bijvoorbeeld de SuperNait) geen problemen hebben met een ander type kabel. Ik heb overigens wel eens met andere kabels gespeeld, maar vond de NACA5 toch het beste "overall" resultaat geven. Andere kabels deden het bijvoorbeeld beter in het laag (strakker) maar het werd er ook weer doodser door (sorry, weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen)...

Bedankt voor de informatie! Wat voor lengte kabels gebruiken de Naim gebruikers hier en met welke versterker? Ben benieuwd.

musfed

Ik gebruik 2x8mtr naca5 met op een Nap250.
In een lange smalle kamer van 10x3,5mtr staat mijn stereo in het midden tegen de wand en de speakers staan in de lengterichting. De kabels gaan onder de vloer door en daarom heb ik die lengte nodig.
Dutch & Dutch 8c's

Klout10

2 x 5,5 meter hier...

Alco

2 x 2,5 meter, merkloze Rinsma kabel. (gebruik ik al een jaar of 9 a 10 inmiddels)
Deze koste destijds (helaas niet meer verkrijgbaar) slechts €4,50 p.m. en deed niet onder voor Naim's eigen naca5.
(en is een stuk soepeler, dunner en minder opvallend)

Heb weleens Naca5 in huis gehad, maar ergerde me aan de extreme stugheid van deze kabel.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

ThijsG

Ok, dus de lengte van minstens 3.5m anders schade aan apparatuur is nait van toepasssing meer  begrijp ik. Staat wel in de handleiding las ik maar goed :)
Ik ben in overleg met de TOIMO (the one i must obey :P) over Naim en Mcintosh, als zij de kamer mag inrichten in haar smaak haha. Zit nog even te denken
als dat de ruil waard is :P hahaha. :D

Alco

CiteerOk, dus de lengte van minstens 3.5m anders schade aan apparatuur is nait van toepasssing meer begrijp ik. Staat wel in de handleiding las ik maar goed
Naim's eigen naca5 kabel is wel de meest veilige en klankmatig ook de meest voor de hand liggende keuze.
Ik heb toevallig enkele andere kabels uitgeprobeerd (waarvan op de Rinsma kabel na, de rest allemaal minder goed klonken dan Naim naca5), maar ik heb wel 'n keer verhalen gelezen van mensen bij wie er wel problemen optraden.

Het schijnt dat de gevlochten kabels van o.a. Kimber geen prettige combinatie vormen met Naim versterkers.
Bij de Nait 5i en de SuperNait hoeft men trouwens niet meer 'verplicht' voor Naca5 te kiezen.  
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Even een heads-up voor alle NAIM fans: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110971.0

We hebben al een beetje kunnen spelen met de Ovator S-600 en het is echt een sensationeel mooie speaker! We moesten wel even wennen aan het compleet andere karakter ten opzichte van bijna alles dat er op de markt is, maar de verslaving slaat zeer snel toe. Wat een meeslepend karakter heeft deze speaker!

In onze grote luisterruimte komt deze speaker zeer goed tot zijn recht, dus als je echt eens de Ovator S-600 waanzinnig mooi wilt horen spelen, kom dan zaterdag 9 april langs bij Beter Beeld & Geluid! Kun je gelijk de NDX horen (met en zonder DAC/XPS) en het nieuwe Fraimlite rack bewonderen.

Alco

Als 't wat dichterbij was zou ik graag langskomen om al 't fraais te bewonderen en te beluisteren. :)

Met name de Fraim Lite en de NDX hebben mijn interesse.
(de Ovator serie vind ik te lelijk, dus die zou ik nog niet kopen al waren ze de helft goedkoper)

Ben benieuwd of Naim een keer met een soort van NDX in de 5i (prijs)klasse komt... :sigh:
(zou op zich mogelijk moeten zijn denk ik... alleen een kwestie van tijd/geduld)

ps Garmtz, kan jij me misschien vertellen wat de prijs is van een Fraimlite, basis + 2 levels ?
(dus een Fraimlite dat plaats bied voor 3 componenten) Ik zie op internet steeds de foto + prijs van het rack voor 4 componenten.

garmtz

Citaat van: Alco op april  3, 2011, 20:59:33
ps Garmtz, kan jij me misschien vertellen wat de prijs is van een Fraimlite, basis + 2 levels ?
(dus een Fraimlite dat plaats bied voor 3 componenten) Ik zie op internet steeds de foto + prijs van het rack voor 4 componenten.

Nee, kan ik je helaas niet vertellen. We wachten op een nieuwe prijslijst.

bwolke

Citaat van: ThijsG op april  3, 2011, 10:26:08
Bedankt voor de informatie! Wat voor lengte kabels gebruiken de Naim gebruikers hier en met welke versterker? Ben benieuwd.
2 x 5 meter met Roksan Caspian M Integrated

garmtz

Heb inmiddels een tijdelijke prijslijst (tot eind april) van de Fraimlite. Stuur maar een PM voor een exemplaar!

Alco

Just did it Garmtz,...thanx. :)

ThijsG

Citaat van: Alco op april  4, 2011, 18:33:01
Just did it Garmtz,...thanx. :)

Hehe toch aan het overwegen om een Fraimlite te kopen ipv de Ikea kast? of....?

Alco

Citeertoch aan het overwegen om een Fraimlite te kopen ipv de Ikea kast? of....?

Nou,...als ik nog een Naim CD-speler had, dan zou ik een Fraimlite zondermeer overwegen.
Klankmatig ben ik dik tevreden met de klank uit m'n squeezebox Touch + Metrum dac, maar die zijn helaas zo klein en matchen visueel niet echt mooi met m'n versterker. Die vallen dan in 't niet in/op zo'n Fraimlite.

Dus,...eigenlijk wacht ik nog op een soort Naim NDX streamer, maar dan in een CD5i/5x (prijs)klasse. :sigh:

ThijsG

Citaat van: Alco op april  5, 2011, 12:21:31
Nou,...als ik nog een Naim CD-speler had, dan zou ik een Fraimlite zondermeer overwegen.
Klankmatig ben ik dik tevreden met de klank uit m'n squeezebox Touch + Metrum dac, maar die zijn helaas zo klein en matchen visueel niet echt mooi met m'n versterker. Die vallen dan in 't niet in/op zo'n Fraimlite.

Dus,...eigenlijk wacht ik nog op een soort Naim NDX streamer, maar dan in een CD5i/5x (prijs)klasse. :sigh:

Haha :D Zou wel gaaf zijn he NDX streamer in de lagere klasses!! XS serie streamer ben benieuwd als dat gaat komen!
Draai je nog wel CD's?

Alco

CiteerDraai je nog wel CD's?
Nee, want ik heb geen CD-speler meer. M'n Naim CD5i heb ik vorig jaar verkocht.
(aangezien ik uiteindelijk voornamelijk nog de Squeezebox + dac gebruikte)

Klout10

Citaat van: Alco op april  5, 2011, 12:21:31

Ik vraag me af of dat gaat komen, wat dat betreft kun je bij Naim terecht voor de NaimUniti en UnitiQute ...

Alco

CiteerIk vraag me af of dat gaat komen, wat dat betreft kun je bij Naim terecht voor de NaimUniti en UnitiQute...

Dat is niet wat ik bedoel. Ik zou graag alleen een streamer en/of HD-speler zien. Dus zonder versterker aan boord.
En als ik eerlijk ben is 't me voornamelijk om de looks te doen. Dat 't dus visueel ook mooi matched met m'n Nait 5i.

Klout10

Ik help het je hopen, maar ik betwijfel of zoiets gaat komen...

Maarre, zo'n NDX matched toch ook prima met een Nait 5i  :D