Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

blue-eyes

Citaat van: fred19633 op januari 23, 2011, 17:59:19
ik heb van dat moderne spul weinig kaas gegeten en het zal ook wel een domme vraag zijn maar ik vraag het mij af. wat is het nut van een digitale uitgng op een cd speler. als het geluid er analoog doorheen gaat? Tenminste daar ga ik vanuit daar de dac digitaal signalen naar analoge signalen moet omzetten.

De CD speler fungeert dan als loopwerk, waarbij de functie van DAC veelal door de receiver wordt gedaan. Of een losse DAC uiteraard.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Dr.Bedlo

Ah vandaar. Dan dient de DAC dan wel beter te zijn in de reciever dan de Dac in de cd speler? Lijkt mij nog een heel uitgevogel. Dat er uberhaupt een dac kon zitten in een versterking was mij geheel onbekend. Even doorgeboomd zonder enige verdere kennis. Is het dan overigens niet handig om ook een dac te zetten in de Speakers. Je bereikt dan toch een zeer korte signaal weg? maar zal het wel verkeerd zien.

iemand die een leuke link weet die zich bezig houd met NAS, STReaming, squeeze boxes en dergelijke?

mvg

Fred S
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op januari 23, 2011, 17:59:19
ik heb van dat moderne spul weinig kaas gegeten en het zal ook wel een domme vraag zijn maar ik vraag het mij af. wat is het nut van een digitale uitgng op een cd speler. als het geluid er analoog doorheen gaat? Tenminste daar ga ik vanuit daar de dac digitaal signalen naar analoge signalen moet omzetten.

als je digitaal wilt opnemen met een cd recorder is een dig uitgang noodzakelijk om een 1 op 1 kopie te maken! Of als je een externe DAC wilt gebruiken is zo'n dig uit heel handig :D

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

fireman

Ik heb een Pioneer blue-ray speler die ik digitaal uitstuur naar mijn nDAC. Dat is heel fraai. Ik weet niet of het nog beter kan. Het zou dan meer voor de looks zijn.

Jammer dat Naim geen enkele loopwerken heeft. Alleen de CD5XS en de CDX-2.2 hebben een digitale uitgang.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Alleraardigste info

ff op het gezicht van Paul klikken

http://www.music-line.biz/cms/
Quad vintage.

Alco

Er staat sinds vandaag een Nait 1 te koop op Marktplaats.
(in....hoe kon 't anders...thuisbasis voor de 'shoebox Naits', Lippenhuizen 8))

De prijs lijkt me echter wel wat erg optimistisch... € 550,- (niet gerecapt)
Ik gun 't de beste man van harte, maar... gezien de bescheiden nieuwprijs in de UK in 1985 :sigh:

Ik weet dat je daar niet helemaal of af kan/mag gaan, want de oude oer-naits zijn (terecht) waardevast en ik ken in die prijsklasse weinig/geen andere versterkers die ik klankmatig liever zou hebben.
Desondanks... als je de betreffende Nait 1 voor € 550,- zou kopen en een officiële recap zou laten uitvoeren bij Naim importeur Latham, zou je eindelijk bijna de nieuwprijs kwijt zijn, voor wat een huidige Nait 5i kost. :dontgetit:  
(wellicht dat de oude Oer-Nait toch meegaat in de hoge collectors-waarde van HiFi klassiekers als de LS3/5a)  

Ik vind de eindconclusie van de Nait 1 nog steeds mooi verwoord:
"How good is the Nait ? It's as good as the signal you put into it!"
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Bensz

http://wap.ebay.co.uk/Pages/ViewItem.aspx?aid=110633432347&ebayref=http%3A%2F%2Fcgi.ebay.co.uk%3A80%2FNaim-NAT02-FM-Tuner-perfect-condition-%2F110633432347%3Fpt%3DUK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Tuners%26hash%3Ditem19c244351b%26autoredirect%3Doff&sflag=1

Alvast sorry voor de lange link...

Maar waarom zijn juist de klasieke naim tuners in mijn beleving zo absurd duur?
Zo krijg ik nooit een leuke Naim vintage set bijelkaar.

Ik zag trouwens op Ebay nog wel een zacht geprijsde Unitiserve.

Qua afschrijving lijkt me de verhouding in bovenstaande apparaten behoorlijk scheef.

Andere vraag, is er een kleine kans dat Naim met andere streaming machines komt, en of in de toekomst Apple's Airplay ondersteund wordt?

Alco

Citeerwaarom zijn juist de klasieke naim tuners in mijn beleving zo absurd duur?
Zo krijg ik nooit een leuke Naim vintage set bijelkaar.
Zal toch wel met de klank, i.c.m de zeldzaamheid dat ze aangeboden worden, te maken hebben vermoed ik...
Ik heb geen ervaring met tuners.  (maar vind zo'n NAT02 wel iets bijzonders hebben)  :inlove:

Citeers er een kleine kans dat Naim met andere streaming machines komt, en of in de toekomst Apple's Airplay ondersteund wordt?
Ik verwacht 't eigenlijk wel... streaming lijkt me de toekomst wat betreft digitale bronnen, dus ik verwacht wel dat ook Naim met meer en (hopelijk) ook meer betaalbare (5i series) streamers komt. Of ze ook Apple's Airplay ondersteunen durf ik niet te zeggen.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

VlisChris

Dan is die van mij, met recap voor 475 toch een stuk beter geprijsd ;)

Alco

CiteerDan is die van mij, met recap voor 475 toch een stuk beter geprijsd ;)

Absoluut Christiaan. Dat is een nette prijs.

By the way...ik zie dat er ook weer een spammer aanwezig is op MP die een NAC552 incl. 552PSU aan probeert te bieden voor een "too good to be true" prijs. (nog steeds 'n boel geld, maar toch...) 

Die combo cost nieuw bijna € 30.000,- dus men maakt mij niet wijs dat je 'm dan zo snel alweer verkoopt voor een fractie van de prijs. Heb nu 'n paar keer meegemaakt dat iemand deze combi probeert te verkopen voor een absurd laag bedrag.  ::)

Alco

CiteerMet dat luisteren zal het wel goed komen. Woensdag 02 Februari is het zover, kan de spanning bijna niet meer houden.
Fred, bedoelde je dat je woensdag 02 februari de Harbeth HL-P3esr gaat beluisteren bij It Harkstee ?
Ben dan zeer benieuwd naar je bevindingen! :smile:

Btw,...vond zojuist bij toeval deze site van een Duitse Harbeth dealer: http://www.illuminoaudio.de
Met enkele zeer fraaie foto's van de diverse modellen. (uit te vergroten door op foto te klikken)
Ondanks de eenvoudige, recht-toe-recht-aan looks vind ik ze toch wel mooi om te zien.

Wat me ook aanspreekt is dat ze door hun looks niet zo opvallend aanwezig zijn.

Dr.Bedlo

Alco,

Ja dat is inderdaad de bedoeling. Het zal een keuze worden tussen de volgende speakers die hij heeft klaargezet.

Harbeth de drie serie
Neat Motive 1
Spendor a6 (de a5 had hij jammer genoeg niet)
Wilson Benesch Square 1
Audio Physic type onbekend

Dus ik ben zeer nieuwsgierig, en uiteraars zal ik uitgebreid verslag doen.

Helaas was hij niet in het bezit van de Sonus Faber speakers maar je kunt tenslotte ook niet alles hebben

Mvg

Fred

Quad vintage.

Lion of Judah

Citaat van: fred19633 op januari 31, 2011, 10:32:35
Spendor a6 (de a5 had hij jammer genoeg niet)

Die staan nu bij mij thuis ;)
Succes, ik ben ook benieuwd naar je ervaringen. Altijd leuk om te lezen.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Alco

Ik neem aan de genoemde speaker-kandidaten via een Nait 5i aan de tand worden gevoeld ?

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op januari 31, 2011, 19:09:37
Ik neem aan de genoemde speaker-kandidaten via een Nait 5i aan de tand worden gevoeld ?

ja ja..Voor minder doen we het niet he.
Quad vintage.

Alco

Ik vond zojuist op een Engels forum deze foto van een CB ("Chrome bumper") Naim set:

Aan de ene kant vind ik 't wat gedateerd lijken, maar toch vind die oude CB Naim series, iets bijzonders hebben.
Ze hebben iets puur functioneels, waardoor ik ze net als enkele andere HiFi klassiekers als de LS3/5a speakers en de Thorens TD124, zowel 'lelijk' als mooi vind. Het zijn typisch van die kastjes die menigeen zo voorbij zouden lopen als 't uitgestald op een kleedje zou liggen, op een grote rommelmarkt.

(in tegenstelling tot the lucky fella uit 't volgende verhaal, dat ik onlangs las op een Engels forum... 8))

"A couple of weeks ago I passed by a house near me in Bristol and sat on the wall outside was a little amp and a sign next to it saying "Free to a good home".

I could recognise that little Naim logo a mile off. It is a NAIT 1 (Green LED). Granted it was a bit grubby and dusty, and crackled like someone was eating a bag of crisps next to me when I turned it on...but it's been overhauled by the (in my opinion) geniuses in Salisbury.

I picked it up this afternoon and by god, it is GLORIOUS!!!
Coming from a Cambridge Audio Azur amp to this is just worlds apart.

I've stuck Pink Floyd on again, Dark Side of the Moon...and with the first notes the hairs on my neck stood up all over again, just like that first time at age 15.

I have never enjoyed music this much before, it's simply just amazing. At the moment I'm just using the turntable as I've not got myself a DIN to Phono cable yet."

Dr.Bedlo

Yep....Dat is inderdaad een prachtige serie..tijdloos. Heb ik ook wel met Cyrus prachtig kwa vormgeving. Denk eraan om  mij van Cyrus een tuner te kopen. Die van Naim vind ik overprized en niet echt mooi....maar aan de andere kant daar gaat het natuurlijk niet om.

Vind die kleintjes van Harbeth ook niet echt geweldig, kwa looks , de NEAT vind ik dan meer hebben. Maar 21 m3 luisterruimte dat word misschien een beetje te...Hoor het overmorregge wel.

mvg

Fred
Quad vintage.

Alco

CiteerVind die kleintjes van Harbeth ook niet echt geweldig, kwa looks , de NEAT vind ik dan meer hebben. Maar 21 m3 luisterruimte dat word misschien een beetje te.
De Neat Motive 2 lijkt me gezien de ruimte me dan wat meer geschikt eigenlijk.  :sigh:

Dr.Bedlo

Ben het volledig met je eens. Maar dan heb ik weer het gevoel dat de boxen onderdoen voor de rest van de apparatuur. Ja moeilijk allemaal. Ik laat mij morgen verassen en hoor en zie het allemaal vanzelf wel.

Hmm...Die oude spullekes van QUAD vind ik dan ook wel weer mooi .

Mvg

Twijfel Fred
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Mijn hokje...Het punt waar de foto is genomen is het uiterste puntje van de kamer. Daar waar de stoel staat is de luister afstand en dat zal niet veel meer zijn dan 2.5 meter. Dan heb ik ook nog dat de kamer in een punt naar achter loopt. Dus bij de ramen ongeveer 5.5 meter breed is, en waar de foto is genomen ongeveer 3.5 meter. Akoestische troubles te over dus.

Quad vintage.

Alco

CiteerMaar dan heb ik weer het gevoel dat de boxen onderdoen voor de rest van de apparatuur. Ja moeilijk allemaal.
De Neat Motive 2 wordt veel gezien als een ideale combinatie met de 5i series van Naim.

mahansz

korte vraag tussendoor: zit er verschil in de DAC van de n-Vi versus de supernait?

mahansz

er staat op MP een setje Naim ovator s600 te koop met foto's, waarop een hele mooie 500 set te zien is, serieuze apparatuur! mooi hoor  :worship:

Alco

Ik heb de Ovator S600 gezien op de AV-NU show in Utrecht, afgelopen november en om eerlijk te zijn vind ik 't maar een lelijk, lomp bakbeest.  (de S400 is dan nog iets aantrekkelijker)  De SL2 van Naim vind ik een stuk mooier.

Op die foto staan de speakers wel vrij dicht op elkaar en dicht op de zijwand.
(misschien om de gehele set op de foto te krijgen)

Onlangs zag ik ook een set van iemand die nogal klein behuisd was, maar toch een peperdure 500-set had van Naim.
(t.w.v >€50.000,-  De speakers stonden amper één meter uit elkaar!  :wacko: :omg: Dat kan toch nauwelijks goed/optimaal klinken, lijkt mij dan... :unsure: )

Bensz

Citaat van: mahansz op februari  1, 2011, 13:16:14
korte vraag tussendoor: zit er verschil in de DAC van de n-Vi versus de supernait?
Weer op oorlogspad Hans?