Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

Je moet het even nuanceren, niet aan te sturen met je huidige versterker. Hoewel er wel modellen zijn van Totem die je wel kan aansturen met jou versterker. Het is dus niet zo zwart/ wit.

Citaat van: fred19633 op januari 16, 2011, 17:30:21
Beste,

Nee, valt  niet mee, maar ja...

nee want de totem is volgens de jongens van Beter beeld en geluid  niet ,tot zeer moeilijk aan te sturen met Naim.

mvg

fred

Dr.Bedlo

sorry....Maar ik vind dat de lijst al groot genoeg is en ergens moet je een punt zetten anders blijf je bezig. Ik wil overigens nog wel Harbeth betrekken in de queste, dat word dus een rit Almere.cq Hilversum Diapason eventueel maar die zijn in het noorden niet meer te krijgen, dus die vallen af...budget is ongeveer 2000 euro give or take 10 procent.

voor tweedehands ben ik zeer huiverig, dus dat liever niet.

\mvg

fred
Quad vintage.

fireman

Beste,

Nee, valt  niet mee, maar ja...

nee want de totem is volgens de jongens van Beter beeld en geluid  niet ,tot zeer moeilijk aan te sturen met Naim.

mvg

fred

Met welke naim amp bedoelt men dat?Met de nait's? of elke amp?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Overigens waar heeft het wel of niet goed aansturen van de speakers mee van doen? Met het aantal watts van de versterker of met het rendement en het aantal ohms van de speakers? Sorry...maar ben van veel dingen onzeker of niet op de hoogte.

mvg

Fred
Quad vintage.

fireman

sterkte of stabiliteit van de voeding. Watt zegt niet zo heel veel in deze. Hang me er verder ook niet aan op, dit is wat ik er van weet ( en heb ervaren )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

De meeste Totems zijn prima aan te sturen met een eenvoudige versterker. Alleen de Totem Model One en vooral Mani 2 zijn veel moeilijker aan te sturen. De slanke zuiltjes zijn 'makkelijk' te noemen en dippen hoogstens ergens in het midlaag naar de 4 Ohm, geen probleem voor een NAIM. Ook gevoeligheid is redelijk.

Dr.Bedlo

Alco,

Mag ik vragen waarom je voor Diapason hebt gekozen? En heb je NEAT. Harbeth of Spendor in overweging genomen cq beluisterd.

Mvg

Fred

Quad vintage.

Alco

Nou Fred, eigenlijk was dat meer toeval...

Een jaar of 6 geleden had een kennis van mij de Diapason Micra's een weekje op proef thuis. Hij was er nogal enthousiast over, en stelde voor om ze een keer bij mij thuis te proberen.
Dat beviel toen erg goed, op 't laag na, dat was te rommelig,teveel aanwezig. Dat lag niet zozeer aan de speaker, maar veel meer aan de beroerde akoestiek toen. (ben inmiddels verhuisd, waardoor de speakers beter klinken)

Doordat de speakers geen filter hebben en de woofer daardoor rechtstreeks word aangestuurd door de versterker klinken de Diapasons erg open. Het hoog is helder, maar niet 'te'. Gewoon mooi sprankelend en gedetailleerd.
Enige 'maar' is dat 't laag niet echt broekspijpwapperend diep is te noemen. (11cm woofertje) en dat stemmen soms net iets meer body zouden mogen hebben, maar ach... daar kan ik mee leven.
Een ander, voor mij doorslaggevend voordeel waardoor ik destijds voor de Diapasons koos, is dat ze makkelijk zijn aan te sturen en toen ik ze voor 't eerst beluisterde had ik nog een (15watt) Naim Nait 2.
(heb ik nog steeds, maar gebruik ik niet zo vaak meer)

Neat, Harbeth of Spendor heb ik niet in overweging genomen, puur omdat er geen dealer was in 't noorden.
Anders had ik dat waarschijnlijk wel gedaan. Met name de HL-P3es van Harbeth leek/lijkt me wel wat.
De Neat Motive 2 lijkt me op zich ook wel een mooie speaker. Spendor heb ik wat minder mee, aangezien de gemiddelde omschrijving van de 'Spendor klank' mij wat minder aanspreekt.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

mahansz

Beste,

Nee, valt  niet mee, maar ja...

mvg

fred

best rare opmerking eigenlijk, ook al is deze opmerking al genuanceerd/verklaard, volgens velen is Naim en Totem juist een geweldige combinatie. Ik zou ze zeker niet van het lijstje halen!

Dr.Bedlo

Alco,

Zo bezien een logische keuze. Maar heb je dan niet heel sterk het idee "Had ik nu maar"? Zou mij zelf wel zo gaan. Ik bedoel ik wil zeker de Klassieke combis met naim beluisteren en beoordelen. En ja..er was tot voor kort geen dealer in het Noorden. Dat is zo. Maar nu wel."It Harkstee" Heeft Neat, Sonus Faber, Harbeth en Spendors staan. Dat is dan ook de reden dat ik een luisterafspraak op korte termijn daar heb gepland. Ben benieuwd, en houd jullie op de hoogte.

Mvg

Fred

Citaat van: Alco op januari 18, 2011, 20:19:44
Nou Fred, eigenlijk was dat meer toeval...

Een jaar of 6 geleden had een kennis van mij de Diapason Micra's een weekje op proef thuis. Hij was er nogal enthousiast over, en stelde voor om ze een keer bij mij thuis te proberen.
Dat beviel toen erg goed, op 't laag na, dat was te rommelig,teveel aanwezig. Dat lag niet zozeer aan de speaker, maar veel meer aan de beroerde akoestiek toen. (ben inmiddels verhuisd, waardoor de speakers beter klinken)

Doordat de speakers geen filter hebben en de woofer daardoor rechtstreeks word aangestuurd door de versterker klinken de Diapasons erg open. Het hoog is helder, maar niet 'te'. Gewoon mooi sprankelend en gedetailleerd.
Enige 'maar' is dat 't laag niet echt broekspijpwapperend diep is te noemen. (11cm woofertje) en dat stemmen soms net iets meer body zouden mogen hebben, maar ach... daar kan ik mee leven.
Een ander, voor mij doorslaggevend voordeel waardoor ik destijds voor de Diapasons koos, is dat ze makkelijk zijn aan te sturen en toen ik ze voor 't eerst beluisterde had ik nog een (15watt) Naim Nait 2.
(heb ik nog steeds, maar gebruik ik niet zo vaak meer)

Neat, Harbeth of Spendor heb ik niet in overweging genomen, puur omdat er geen dealer was in 't noorden.
Anders had ik dat waarschijnlijk wel gedaan. Met name de HL-P3es van Harbeth leek/lijkt me wel wat.
De Neat Motive 2 lijkt me op zich ook wel een mooie speaker. Spendor heb ik wat minder mee, aangezien de gemiddelde omschrijving van de 'Spendor klank' mij wat minder aanspreekt.

Quad vintage.

Bensz

Citaat van: mahansz op januari 19, 2011, 11:21:05
best rare opmerking eigenlijk, ook al is deze opmerking al genuanceerd/verklaard, volgens velen is Naim en Totem juist een geweldige combinatie. Ik zou ze zeker niet van het lijstje halen!
Is m'n PM niet aangekomen?

Alco

Citeerheb je dan niet heel sterk het idee "Had ik nu maar"? Zou mij zelf wel zo gaan. Ik bedoel ik wil zeker de Klassieke combis met naim beluisteren en beoordelen. En ja..er was tot voor kort geen dealer in het Noorden. Dat is zo. Maar nu wel."It Harkstee" Heeft Neat, Sonus Faber, Harbeth en Spendors staan.

Ik heb nu niet zoiets van 'Had ik nu maar...', maar wel een nieuwsgierigheid, hoe bijvoorbeeld een Neat Motive 2 bij mij thuis zou klinken of een Harbeth HL-P3es, maar... als ik verstandig ben laat ik 't nu voor wat 't is...
(anders blijf ik weer aan de gang met verkopen/inruilen/bijbetalen, net als teveel jaren voorheen)

Ik heb zelf geen auto, wat soms wel 'n gemis is, maar... als ik wel een auto zou hebben zou ik ook weer in de verleiding komen om meer uit te proberen (en waarschijnlijk ook meer besteden).
Dus,...ergens maar goed ook dat een zaak als It Harkstee voor mij een eind fietsen is. :D

Ben wel benieuwd naar je ervaringen bij It Harkstee! :)

mvg,
Alco
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Alco,

Ok...Zou het zelf zoals gezegd niet kunnen. Ik ben dan ook misschien wel extra voorzichtig. Ben al 30 jaar bezig en heb al van alles gehad(.Een kleine bloemlezing) Luxman,Arcam, Cyrus. Sony. Marantz, Nad, Audio Inovations,|Van Meedervoort, Sonus Faber, Elac...En dan zal ik misschien nog wel wat vergeten zijn. Om maar te zwijgen van allerlei kabels en interlinks. Als ik alles bij elkaar optel. ...Nee..Dat moet maar niet. En op een gegeven moment ben je het zat. Je speelt niet meer. Gelukkig maar van korte duur want ik werd al gauw op NAIM gezet.En toen ik dat eenmaal hoorde....Ja toen viel het Kwartje. Dat was wat ik zoek en zocht al die jaren. Die beleving, die emotie. Kan mij het schelen als het misschien niet honderd procent kleurloos is en je niet kan horen of Andre Hazes tien centimeter of 5 centimeter van de Mike staat te bleren!

Na ja..Ik zoek er dus perfecte passende speakers bij. En ga niet over een paar maanden ijs. Ik denk overigens gezien de lovende kritieken dat het wel eens de Harbeth ps3 est kunnen worden, moeten dan wel stands bij maar dat zien we dan wel weer, zit er aan te denken om die te laten maken van hout, want vind die geadviseerde stands maar niks. En zoals je al zei het oog wil ook wat. En ja..De neat bind ik mooier maar we horen het de binnenkort wel..

Als het die kleintjes worden dan kan ik wel een keer naar Assen toe rijden als het je wat lijkt, Assen en Groningen is tenslotte geen wereldreis en zelfs met mijn eendje moet dat wel gaan lukken.

Het enigste waar ik een beetje huiverig voor ben is dat de NAIM LS Kabel de Harbeth van de stands aftrekt? Kweennie we zien wel. Ik hou jullie op de hoogte.

mvg

Fred
Quad vintage.

bmateijsen

Onder de P3 ESR gebruiken wij altijd blu-tack. En dan zit de luidspreker gewoon vast geplakt aan de stand ;)

Lion of Judah

Citaat van: Alco op januari 18, 2011, 20:19:44

Heb bij It-Harkstee zowel de Neat Motive 2 als de Spendor A5 gehoort icm met Naim 5i en CD 5. Harkstee is echt de moeite waard. Wat noem jij trouwens de gemiddelde Spendor klank?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Klout10

Nu de naam Sonus Faber al een aantal malen is gevallen vraag ik mij af of er hier mensen zijn die de Cremona Auditor M ooit eens gehoord hebben op een Naim SuperNait? Ik ben benieuwd naar de resultaten/ervaringen!

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerAls het die kleintjes worden dan kan ik wel een keer naar Assen toe rijden als het je wat lijkt, Assen en Groningen is tenslotte geen wereldreis en zelfs met mijn eendje moet dat wel gaan lukken.
That's an offer I can't refuse.  8) :)  Ben op zich wel benieuwd naar die Harbeth's.

Het verbaasd me overigens dat de Nait-5i de Harbeth's goed aan schijnt te kunnen sturen, gezien 't opvallend lage rendement van deze speakers. Wat me wel iets tegen zou kunnen staan bij de Harbeth's is dat ze waarschijnlijk meer ruimte tot de achterwand nodig hebben, dan ik zelf zou willen.
(dat vond ik altijd prettig aan bijvoorbeel Naim speakers, die kunnen vrij dicht tegen de muur staan)

Blu-tack tussen stand en speakers is inderdaad een optie. Dan staat ie muurvast en hoef je nooit bang te zijn dat de speaker van de stand afkukelt. (al hebben kleine kegels tussen stand en speaker klankmatig wel mijn voorkeur)

Tussen de Harbeth's (of soortgelijke LS3/5a varianten) zijn dit zo'n beetje de ultieme stands:
De Musictools Tool One

Ze zijn loodzwaar (circa 20kg) en belachelijk geprijst. Imiddels is de prijs al opgeschroeft naar >€1000,- p.p.  :butbut:
Dan zijn er ongetwijfeld goedkopere alternatieven. (al heb ik klankmatig m'n twijfels bij houten stands)

CiteerWat noem jij trouwens de gemiddelde Spendor klank ?
De 'Spendor klank' bedoelde ik in vergelijking met de Harbeth's. De klank van Spendor wordt omschreven al warm(er), wat terughoudend(er), ronder, rustiger.

Lion of Judah

Citaat van: Alco op januari 19, 2011, 21:46:38
De 'Spendor klank' bedoelde ik in vergelijking met de Harbeth's. De klank van Spendor wordt omschreven al warm(er), wat terughoudend(er), ronder, rustiger.

Ok, duidelijk. Vroeg het me af omdat er best wel verschil zit tuusen de S(5) en de A(5) serie. De A vond ik wat minder terughoudend. Maar nog wel met dat fraaie mid en hoog wat mij dan weer aansprak. Uiteindelijk heb ik nu de A5 staan, nog niet met Naim maar met Arcam. Wat bij mij ook een issue is is dat ze vrij dicht tegen de wand kunnen, net als de Neat's trouwens. Succes met luisteren!
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Dr.Bedlo

Zou zeker eens de Spendors met de Naim gaan proberen kon wel eens verassend uitpakke.n Ik heb de Arcam/spendor combi ooit eens thuisgehad maar met alle respect ik vond het niet zo geslaagd.Een te hoog hoog met een kunstmatige klank, juist in het hoog,beetje droog ook. maar dat zegt uiteraard niets.
mooi neutraal klonken ze wel.

mvg

fred.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

""Dan zijn er ongetwijfeld goedkopere alternatieven. (al heb ik klankmatig m'n twijfels bij houten stands)"""

Met dat luisteren zal het wel goed komen. Woensdag 02 Februari is het zover, kan de spanning bijna niet meer houden.

Ja..Hout. Je kunt gelijk hebben alhoewel ik er zelf niet zo bang voor ben. Heb mijn naimpje nu in een Ikea kastje staan die aan alle kanten wiebelt. Laast een superduur rack van iemand geleend met acoustische ontkoppeling en all. Hoor ik verschil? ,,,Nee niet echt. Dus het is voor mij meer subjectief dan objectief. Kan natuurlijk ook liggen aan de tekortkomingen van mijn huidige speakers alhoewel zo slecht zijn die nu ook weer niet. Denk dat ik met een stevige houtconstructie met zand opgevuld en een paar goede spikes of black ravioli een end kom.

We zullen het beleven.

Quad vintage.

Alco

CiteerJa..Hout. Je kunt gelijk hebben alhoewel ik er zelf niet zo bang voor ben. Heb mijn naimpje nu in een Ikea kastje staan die aan alle kanten wiebelt.
Ik bedoelde meer de speakers op houten stands. De meeste speakers presteren beter op een zware, stabiele stand. (is 't meest te merken in de laagweergave) Maar als je de stands met zand vult kan 't inderdaad best meevallen.

Ik heb mijn Naim versterker ook op een Ikea kast staan, en voorheen ook jaren in een simpele Ikea Corras van 3 tientjes. Bevalt mij ook prima. :)
Heb 't peperdure Naim Fraim weleens geprobeerd, en ondank dat 't er prachtig uitziet, vind ik 't zwaar overpriced voor wat 't is en doet. (hoewel 't wellicht meer verschil oplevert bij een top-Naim set)

Een ander nadeel van de meeste HiFi-racks is dat je van de zijkant gezien, vaak alle kabelspaghetti ziet hangen.

garmtz

Citaat van: Klout10 op januari 19, 2011, 20:36:59
Nu de naam Sonus Faber al een aantal malen is gevallen vraag ik mij af of er hier mensen zijn die de Cremona Auditor M ooit eens gehoord hebben op een Naim SuperNait? Ik ben benieuwd naar de resultaten/ervaringen!

Groeten,
Michel

Ja, vaak zat! Mooie combinatie!

Fred Mulder

Citaat van: Alco op januari 19, 2011, 21:46:38
That's an offer I can't refuse.  8) :)  Ben op zich wel benieuwd naar die Harbeth's.

Het is verbazend hoeveel muziek uit die kastjes komt :-)

Veel plezier heren!!

Fred

Dr.Bedlo

Ja het schijnt. Kan het mij eigenlijk niet voorstellen. Heft er iemand een foto van die speakers in een huiskamer zodat ik even een idee krijg van de proporties?

Voorwat betreft racks vind ik dit wel een verhelderende site

http://www.audio-moebel.de/HiFi-Moebel/
Mvg

Ok een Fred
Quad vintage.

Alco

CiteerKan het mij eigenlijk niet voorstellen. Heft er iemand een foto van die speakers in een huiskamer zodat ik even een idee krijg van de proporties?
Ik kan 't me wel voorstellen. Kwaliteit heeft wat mij betreft niet zozeer met formaat/volume te maken, en als de Harbeth's (HL-P3es) veel overeenkomsten heeft met de LS3/5a klassiekers, dan is 't een geweldige speaker.
(de mooiste stemmenweergave die ik ooit in m'n eigen woonkamer heb ervaren was met de Rogers LS3/5a. De reden dat ik ze uiteindelijk weer verkocht heb, was vanwege 't lage rendement en dat ze teveel ruimte nodig hadden.

De Harbeth speakers hebben dezelfde afmetingen als alle LS3/5a modellen (circa 30cm H x 19cm B x 16cm D)

Hierbij een oude foto van mijn Rogers Studio 3's, die ik begin vorig jaar verkocht heb:

Deze hadden ook dezelfde afmetingen als de Harbeth HL-P3es en LS3/5a verwante modellen.