Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

fireman

Hoe zou een setje Totem Model one klinken op mijn set, tov mijn huidige ( tony Gee's ) Soup?

Ik denk er soms aan om kleiner te gaan. Niet in set maar ik speakerkast formaat. Heb ook aan de Totem Forest gedacht.

Maar als ik alleen al naar het conus oppervlak kijk dan ben ik bang dat ik niet de power haal van wat ik nu heb. Maar ik kan het mis hebben.

Iemand een idee? Model one? of de Forest? Wat is het wezenlijke verschil? ( behalve het kast formaat )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Fred Mulder

Fireman, mbt kleinere afmetingen (niet specifiek model):  ivm een relatief kleine luisterruimte ben ik destijds op dit model uitgekomen. Inmiddels staan de speakers (tijdelijk) in een grotere ruimte, en klinken alleen maar beter (al heb ik in de huidige kamer niets anders/groters beluisterd).
Je hebt een erg mooie set. Wat me bij de Harbeths opviel is dat zij over veel potentieel beschikken. naar mate de versterker etc in kwaleit toe neemt, komen verborgen talenten los (bij mij wat dit met de TPX2). voldoende rek naar boven toe dus. Ik weet niet hoe dit bij totem is. destijds -bij aanschaf- waren alleen totem en harbeth nog over (ook nog naar spendor geluisterd, maar deze waren me wat te donker). type totem weet ik niet meer uit m'n hoofd, sorry. iig rond de 1200  p/s

Fred: ik heb nu alleen PDA, dus lastig typen/browsen, maar op het naim topic heb ik in 'system pics 2010' een foto gezet waar de harbeth op staat. even slim zoeken et voila!

Fred

Alco

CiteerOp het naim topic heb ik in 'system pics 2010' een foto gezet waar de harbeth op staat. even slim zoeken et voila!
Op 't oude vertrouwde forum was zoeken een piece of cake, maar sinds 't UK Naim forum begin deze week vernieuwd is vind ik 't een drama.  Ik zie nergens meer een zoekfunctie. :mellow:
(rechts bovenin is wel een leeg vakje, maar als ik daar wat invul krijg ik of niks of een paar topics die niks met 't zoekwoord te maken hebben)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Over zoeken gesproken.

Ik kan niet goed uitvissen of er een verschil is aan te geven tussen de Harbeth p3 en de Harbeth Monitor 20? Behalve dan de kleur. Of is dit verwarrend genoeg de zelfde speaker.

mvg

Fred S
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Wat vinden jullie overigens van de weg die naim meent te moeten inslaan met naimnet en meer van die digitale gadgets. Het mislukken en van de markt halen van de Nvi en de Dvd spelers zegt volgens mij al genoeg?

Ik ben iemand van de nonense approach, en dan kon je bij naim uitstekend terecht, geloof ook niet dat als John Vereker nog had geleeft het opoit zo ver zou komen. Vind het eigenlijk ook wel jammer dat op de nieuwe versterkers men cinch pluggen heeft zitten, het eigen gereidde van Naim is er een beetje af en ben bang dat men afdaalt......

Mvg

Fred S
Quad vintage.

Alco

Ik heb ook 't idee dat 't Naimnet gebeuren en de Nvi etc een min of meer mislukte stap is geweest van Naim.
Ik hoor er vrijwel nooit iemand over op 't UK Naim forum of ergens anders of bij Naim dealers.

Ik ben (nog) niet echt bang dat Naim afdwaalt, maar juist 't eigenwijze van de oude Naim sprak mij ook wel aan.
Wellicht dat ik daarom ook nog wel een zwak heb voor de 'Chrome Bumper' series, zoals deze set:

Maar goed, ik kan me ook voorstellen dat Naim uiteindelijk met de tijd mee moet/wil, en ze maken ook zeer succesvolle producten voor de digitale markt zoals de nDac.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

tsja...ik heb ooit op het engelse naim forum de term badkamer audio laten vallen, werd mij niet in dank afgenomen. er direct vanaf geknikkerd.
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: Alco op januari 21, 2011, 09:49:18
Op 't oude vertrouwde forum was zoeken een piece of cake, maar sinds 't UK Naim forum begin deze week vernieuwd is vind ik 't een drama.  Ik zie nergens meer een zoekfunctie. :mellow:
(rechts bovenin is wel een leeg vakje, maar als ik daar wat invul krijg ik of niks of een paar topics die niks met 't zoekwoord te maken hebben)

Absoluut mee eens, het nieuwe forum is helaas een stap achteruit...

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

hi Naim lovers :D

Ik heb een Naim CD5iMK-II te leen om thuis te proberen en ik vind de handleiding niet duidelijk in welke richting je de Naim din kabel nu moet aansluiten? Moet het einde met plakkertje nu aan de cd of versterker kant?

Trouwens ik ben de Naim aan het vergelijken met m'n eigen Rotel rcd1072. Best nog lastig. Voor akoestische muziek lijkt de Naim wat fijner te klinken maar voor het stevigere werk toch echt de Rotel. De Rotel loopt hoorbaar verder door het in het kelder laag en vleermuizen hoog. Sprankelender. De Naim klinkt wat organischer maar ook wat matter in mijn oren. Komend weekend nog naar een Rega Saturn luisteren kijken of die de Rotel kan vervangen?

Robin 
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Stickertje moet aan de signaal kant dus aan de cd  speler kant.

Hmm..Ik heb ergens een test gelezen Naim versus |Rotel( zal het proeberen terug te vinden) en die spreken juist van het omgekeerde. Moeilijke buisness Audio..

mvg

Fred S
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op januari 22, 2011, 09:55:43

Hmm..Ik heb ergens een test gelezen Naim versus |Rotel( zal het proeberen terug te vinden) en die spreken juist van het omgekeerde. Moeilijke buisness Audio..

mvg

Fred S

ik vertrouw alleen m'n eigen oren en die zeggen wat anders :D met bijvoorbeeld house muziek is het laag van de Rotel gewoon strakker met meer slam en het hoog ook meer aanwezig zoals dat hoort met housemuziek!

Met de Little river band wel een lichte voorkeur voor de Naim.

Robin

Robiwan

Citaat van: fred19633 op januari 21, 2011, 19:11:49
tsja...ik heb ooit op het engelse naim forum de term badkamer audio laten vallen, werd mij niet in dank afgenomen. er direct vanaf geknikkerd.

:D :D Je speelt toch zelf ook met Naim, dus waarom die hatelijke opermerking op het tere Naim forum :D

Robin

garmtz

Citaat van: fred19633 op januari 22, 2011, 09:55:43

mvg

Fred S

Bij een volledige NAIM-set moet de sticker aan de CD-kant, bij een mengsel met andere merken kan het anders worden.

Robiwan

Citaat van: garmtz op januari 22, 2011, 13:51:39
Bij een volledige NAIM-set moet de sticker aan de CD-kant, bij een mengsel met andere merken kan het anders worden.

ik heb een nait5i dus stikkertje aan de cd kant!

robin

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op januari 22, 2011, 13:36:57
:D :D Je speelt toch zelf ook met Naim, dus waarom die hatelijke opermerking op het tere Naim forum :D

Robin

tsja...ik doelde dan ook niet op de algemene kwaliteit van Naim die is perfect. maar doelde met badkamer audio de weg die NAIM meent te moeten inslaan met multiroom enz....dat vind ik jammer , het pragmatische van NAIM verdwijnt hiermee vind ik.

ja..ze zijn wel hypergevoelig.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op januari 22, 2011, 14:46:57
tsja...ik doelde dan ook niet op de algemene kwaliteit van Naim die is perfect. maar doelde met badkamer audio de weg die NAIM meent te moeten inslaan met multiroom enz....dat vind ik jammer , het pragmatische van NAIM verdwijnt hiermee vind ik.

ja..ze zijn wel hypergevoelig.

ze moeten wel meegaan anders is de koek op over een paar jaar.

Robin

Alco

CiteerZe moeten wel meegaan anders is de koek op over een paar jaar.

Ik denk dat dat wel meevalt... het Naim net gebeuren bestaat alweer enkele jaren en ondanks dat geen mens 't koopt, gaan de zaken goed voor Naim. (maar dan voornamelijk dankzij de versterkers, en wellicht CD-spelers)

Mensen die belangstelling hebben in multi-room, DVD en surround zijn niet echt een doelgroep voor Naim.
(wat dat betreft ben ik 't wel met Fred eens... 'schoenmaker blijf bij je leest')

Dr.Bedlo

+Gelukkig Alco...Tenminste iemand die het met ikke eens is.

Overigens een prachtige dag gehad. Heb bij een kennis waarvan ik niet eens wist dat het een audioliefhebber was kunnen luisteren naar de Stirling Broadcast LS3/5a V2 tis ff een mondvol maar de kenners weten waarover ik het heb. De klassieke BBC Monitor.
Nou ja deze niet dan daar de originele KEF speakers niet meer in productie zijn en er dus geen originele LS 3 tjes meer worden gemaakt. Al met al een geslaagde kloon denk ik wel...Was ff van mijn stuk gebracht. Norah jones klinkt hier wel erg mooi op..Helder, detailrijk enz..
De versteerking en Digitalisatie kwam jammer genoeg van Marantz.
Ben benieuwd hoe deze in vergelijk klinken met de andere LS3 kloons van Harbeth of Spendor. Zucht....Gaan we weer de onrust slaat weer hevig toe.
Quad vintage.

Alco

He Fred,

Da's toevallig... diezelfde Stirling LS3/5a heb ik ook een keer thuis op proef gehad voor een week of 2.
Als ik me niet vergis was/is Audio-Excellence in Zevenbergen de enige dealer in Nederland van deze speakers.
Ik mocht ze van hun een paar weken lenen. Het was een nieuw paar en ze stonden er op dat hij eerst in de zaak een week of 2 flink werd ingespeeld, voordat ze naar mij toe gingen.

Ik heb een zwak voor LS3/5a (achtige) speakers, maar ondanks de lovende verhalen over de Stirling LS3/5a was het één van de meest teleurstellende speaker ervaringen die ik ooit in huis heb gehad. Ik snap er niks van. :unsure:  :dontgetit:
(misschien dat ie dan toch nog niet voldoende was ingespeeld en dat ook m'n toenmalige akoestiek parten speelde)

Gezien jouw ervaring met de Stirling LS3/5a vandaag begin ik me steeds meer af te vragen of er iets aan de hand was met de Stirlings die ik thuis had. Die klonken namelijk allesbehalve helder en detailrijk. (meer verstopt, terughoudend)
Ze klonken alsof er een handdoek overheen lag en er een goedkope subwoofer mee stond te dreunen.
Dit komt absoluut niet overeen met de ervaringen die ik lees van anderen m.b.t deze speaker.  :-\

Qua stemmenweergave heb ik tot nu toe nog niets mooiers gehoord dan de klassieker, Rogers LS3/5a (15ohm)
Doordat de LS3/5a van Stirling een door de BBC goedgekeurde versie is (dan moet je al van goede huize komen) waren mijn verwachtigen hoog gespannen.

Heb in die paar weken nog wel even een foto van de Stirling's gemaakt:

Persoonlijk vind ik de LS3/5a achtige speakers mooi, door hun simpele, tijdloze uiterlijk.
Mits op passende stands en in een mooie houtfineer vind ik 't een plaatje. :inlove:

Wat me weleens opviel is dat sommige LS3/5a gebruikers deze aansturen met een Naim Nait 2!  :huh2:
(gezien 't geringe vermogen van de Naim en 't extreem lage (82,5db) rendement van de LS3/5a ongelofelijk)

Alco

ps...Fred, weet je toevallig nog welke versterker die kennis van je gebruikte op de Stirling's ?

Fred Mulder

Citaat van: Alco op januari 21, 2011, 09:49:18
Op 't oude vertrouwde forum was zoeken een piece of cake, maar sinds 't UK Naim forum begin deze week vernieuwd is vind ik 't een drama.

Ik kon 'm ook niet terug vinden, nieuw forum nog even 'wennen'.
Hierbij alsnog de link: http://lh3.ggpht.com/_S8XVx6tqANA/TDhYwqco5bI/AAAAAAAAAQ8/vEFq4W0VMbU/s640/06%20voorkamer%20%5B1%5D.JPG
(huis is inmiddels verkocht :-)

Alco

Oooja,..die foto kan ik me nog wel herinneren Fred.  Nice! :)

Robiwan

De Naim CD5i MKII gaat weer terug naar Snijders hifi. All round klinkt de Rotel RCD1072 gewoon beter met de muzieksoort die ik draai. Meer sprankeling, minder ingetogen, meer detail, meer live en de Rotel heeft een coax dig out die de Naim niet heeft.

Robin

Dr.Bedlo

@Alco,

Tsja..Een ervaring die ik absoluut niet had. Geen spoor van iets van een gordijn, mooi open en helder. Totdat ik ze vanmiddag in mijn kamer mocht zetten om er van te genieten. Hard, kleurloos en van het sprankelende en heldere geluidsbeeld was weinig over..en een behoorlijk irritante galm.

het heeft gewoon denk ik te maken met de acoustic.iets wat ook door mij schromelijk werd verwaarloosd. je hebt tenslotte meer vertrouwen in een kabel van ettelijke honderden euros of nog meer dan in een aantal simpele akoestische maatregelen.
Ben er eens aan begonnen en heb achter de speakers een kussen gezet, die het harde geluidsbeeld welke reflecteerd op de ramen absorbeerd...eeN GIGAnTISCH VERSCHIL...Het geluidsbeeld is nu een stuk helderder en een mooie gelegenheid om hier eens verder in te duiken.o
Overigens is mijn niet bekend op welke Marantz stereo hij dit heeft gedraaid maar zal het nagaan.

Overigens een tweak waar ik zeker niet zonder kan, de rechtomdraaiende melkzuur bacrerien in mijn karnemelk  die ik op de rechter speaker plaats, dat verschil hoor je wel degelijk. En voor de rest ontkoppeling, netfilters, stekkertjes, interlinks. mag een boon zijn maar dat hoor ik niet zo....

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op januari 23, 2011, 11:01:38
De Naim CD5i MKII gaat weer terug naar Snijders hifi. All round klinkt de Rotel RCD1072 gewoon beter met de muzieksoort die ik draai. Meer sprankeling, minder ingetogen, meer detail, meer live en de Rotel heeft een coax dig out die de Naim niet heeft.

Robin

ik heb van dat moderne spul weinig kaas gegeten en het zal ook wel een domme vraag zijn maar ik vraag het mij af. wat is het nut van een digitale uitgng op een cd speler. als het geluid er analoog doorheen gaat? Tenminste daar ga ik vanuit daar de dac digitaal signalen naar analoge signalen moet omzetten.
Quad vintage.