Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Trouwens ik heb mijn exemplaar vandaag omgeruild voor het demo exemplaar. Geen probleem voor Snijders hifi. Het klonk gewoon op de een of andere manier niet zo fijn als met het demo exempalar terwijl ik verder niets aan mijn set up heb veranderd??? Toch nog een kwestie van verder inspelen? Ik ben ongeduldig dus daar had ik geen zin in!

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Robiwan

op de achterkant van de nait5i staat dat deze moet worden aangesloten op een geaarde stekkerdoos. In mijn flatje is uitgezonderd de natte groep niets geaard. Is dat een probleem?

Robin

Alco

Citeerop de achterkant van de nait5i staat dat deze moet worden aangesloten op een geaarde stekkerdoos. In mijn flatje is uitgezonderd de natte groep niets geaard. Is dat een probleem?

Nee hoor, da's op zich geen probleem. Ik gebruik al jaren (sinds 1998) Naim versterkers en in mijn flat heb ik ook geen geaard stopcontact, en dat heeft nog nooit een probleem opgeleverd. :)

Mijn Nait 5i klinkt al bijna 1,5 jaar prima vind ik zonder geaard stopcontact.
(misschien nog beter met een geaard stopcontact, maar... you can't miss what you never had)  ;)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op oktober  6, 2010, 22:37:59
Nee hoor, da's op zich geen probleem. Ik gebruik al jaren (sinds 1998) Naim versterkers en in mijn flat heb ik ook geen geaard stopcontact, en dat heeft nog nooit een probleem opgeleverd. :)

Mijn Nait 5i klinkt al bijna 1,5 jaar prima vind ik zonder geaard stopcontact.
(misschien nog beter met een geaard stopcontact, maar... you can't miss what you never had)  ;)

waarom staat dat erop vraag ik mij dan af als het eigenlijk weinig uitmaakt?

Robin

bmateijsen

Citaat van: LPlover op oktober  7, 2010, 08:34:28
waarom staat dat erop vraag ik mij dan af als het eigenlijk weinig uitmaakt?

Robin

Omdat het een verplichting is voor een keurmerk....

garmtz

Heeft inderdaad vooral met veiligheid te maken. Overigens klinkt apparatuur niet eens altijd beter met randaarde.

Joep

Idd. Soms is het een kwestie van: beter geen aarde, dan een 'vieze' aarde.

Robiwan

Citaat van: Joep op oktober  7, 2010, 14:15:31
Idd. Soms is het een kwestie van: beter geen aarde, dan een 'vieze' aarde.

En die is in Spijkenisse in combinatie met de ernstige luchtvervuiling natuurlijk zeer vies :D :D
Maar het schept wel verwarring zo'n opmerking op de achterkant van het apparaat, waarbij het net lijkt wanneer je geen geaard stopcontact hebt of je de Naim niet kunt gebruiken.

Robin

Robiwan

Na wat speurwerk op het net kwam ik er al snel achter dat Naim's eigen speaker kabel, de NAC A5, toch wel het meest geschikt is voor de Nait5i, daar dit lage capaciteitskabels zijn. Ik kan echter niet zo snel de capaciteitswaarden vinden om deze te vergelijken met m'n eigen Siltech london kabels. Op de site van Siltech wordt voor de MXT serie aangegeven dat dit kabels zijn met een lage inductie en capaciteit met waarden van 0,6-0,9 microH voor de inductie en 25-600?? pF/m voor de capaciteit.

Iemand een idee of dit puur meettechnisch gezien goed gaat met de Nait5i?

Robin

bmateijsen

Waarom leen je niet een set bij Snijders? Ik denk dat de NACA05 een beter resultaat geeft dan de Siltech's...

Citaat van: LPlover op oktober  9, 2010, 09:21:27
Na wat speurwerk op het net kwam ik er al snel achter dat Naim's eigen speaker kabel, de NAC A5, toch wel het meest geschikt is voor de Nait5i, daar dit lage capaciteitskabels zijn. Ik kan echter niet zo snel de capaciteitswaarden vinden om deze te vergelijken met m'n eigen Siltech london kabels. Op de site van Siltech wordt voor de MXT serie aangegeven dat dit kabels zijn met een lage inductie en capaciteit met waarden van 0,6-0,9 microH voor de inductie en 25-600?? pF/m voor de capaciteit.

Iemand een idee of dit puur meettechnisch gezien goed gaat met de Nait5i?

Robin

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op oktober  9, 2010, 10:14:48
Waarom leen je niet een set bij Snijders? Ik denk dat de NACA05 een beter resultaat geeft dan de Siltech's...

ja ga ik ook doen :D

Robin

Robiwan

WOWOWOWOWOWOWOWOWOW

Ik heb Naim NAC A5 met QED banaanstekkers ls kabels gekocht bij Snijders hifi en ik kan m'n oren bijna niet geloven wat een verschil dit geeft t.o.v. de Siltech bekabeling. Zo veel meer strakheid, drive en pit echt niet normaal maar. Een vol laag zonder dat het meer gaat dreunen. Vol en strak dus! De bas van de Ninka's gromt, gaat diep maar is vooral heerlijk gedefinieerd zoals ik ze nog nooit heb horen spelen. Het live karakter is meer aanwezig, het klinkt ook niet meer zo terughoudend maar gewoon recht voor z'n raap zonder dat het scherp of schel klinkt. Het stereobeeld is ook duidelijker. Stemweergave is beter verstaanbaar. Het soms wat glazige karakter is volledig verdwenen. Bij bekkenaanslagen hoor je nu veel beter de klank van het metaal i.p.v. alleen maar wat hoog geruis. Een slechte opname klinkt helaas nog slechter en de kabel is erg stug :D.

Fred van Snijders heeft de kabel meteen voor me afgemonteerd. Zoveel verschil in positieve zin heb ik nog nooit kunnen waarnemen tussen kabels! Helemaal toppie! Volgens mij heb ik nog stiekem een 0,5 m gratis erbij gekregen want ik vroeg om 2x2,5 m maar ze zijn toch echt een stuk langer dan de Siltechs van 2x2,5 m :D

Robin

Robiwan

Nog even een laatste beoordeling Nait5i vs Rotel 1062. De nait5i met NAC LS kabels en de Rotel met de Siltech London ls kabels.

Met zware house/trihop zoals de cd van Massive Attack "Mezzanine" geef ik de voorkeur aan de Rotel. Het laag is gewoon wat machtiger en puntiger en het hoog feller en het klankbeeld als geheel meer duister waarmee de sfeer van de cd goed wordt overgebracht. De Nait5i klinkt wel mooi open maar ook weer te lief. Overige muziek soorten die ik draai, mn dan pop, klinkt via de Nait5i mooier. De Naim komt met deze muziek kracht te kort.

Naar gelang de muzieksoort switchen tussen de naim en rotel lijkt me wat lastig :( :D

garmtz

Citaat van: LPlover op oktober  9, 2010, 14:04:19
WOWOWOWOWOWOWOWOWOW

I hate to say I told you so... (vrij naar The Hives)

Robiwan

Citaat van: garmtz op oktober  9, 2010, 20:10:30
I hate to say I told you so... (vrij naar The Hives)

na een paar uur gewennig klinkt het toch weer wat minder dan eerst. Als er zoiets is van het inspelen van een kabel dan wil ik dat juist niet :devil:
Mijn hersenen vertellen me dat het ietwat glazige karakter toch weer terug te horen is???

Robin

Robiwan

IK WEET HET NIET MEER VOLGENS MIJ HOU IK ME VOOR DE GEK :D De Rotel Met Naim ls kabels klinkt beter dan de Nait5i met naim ls kabels. De Rotel klinkt gewoon meer open, dynamischer, krachtiger met meer resolutie in het uiterste hoog en laag, frisser zeg maar. Ik ga de Nait5i voorlopig gebruiken als versterker voor de center speaker.

Ik wordt hier eigenlijk niet blij van :unhappy: :unhappy:

Robin

bmateijsen

De Naim kabel moet natuurlijk ook inspelen...

Citaat van: LPlover op oktober  9, 2010, 21:14:33
na een paar uur gewennig klinkt het toch weer wat minder dan eerst. Als er zoiets is van het inspelen van een kabel dan wil ik dat juist niet :devil:
Mijn hersenen vertellen me dat het ietwat glazige karakter toch weer terug te horen is???

Robin

dre73

ongeduldig mannetje! :D
geef ze eens een week ;)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Klout10

Relax and enjoy the roller coaster of running-in!

Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Niet te snel wisselen (zeker een week de tijd geven) en naar de MUZIEK luisteren, NIET naar het GELUID...

Robiwan

Citaat van: garmtz op oktober 11, 2010, 20:50:43
Niet te snel wisselen (zeker een week de tijd geven) en naar de MUZIEK luisteren, NIET naar het GELUID...

ik heb vandaag naar muziek geluisterd via de Rotel :D Ik weet nog niet wat ik doe met de Naim maar waarschijnlijk wordt het geen blijvertje.

Robin

Alco

CiteerIk weet nog niet wat ik doe met de Naim maar waarschijnlijk wordt het geen blijvertje.
Dat denk ik ook niet... zag 'm zojuist al op Marktplaats staan. :sigh: :omg:

CiteerDe Rotel klinkt gewoon meer open, dynamischer, krachtiger met meer resolutie in het uiterste hoog en laag
Ik ken de Rotel niet, maar gezien je omschrijving moet die wel erg bijzonder zijn dan! :)
De openheid vind ik zelf namelijk één van de sterke punten van de Nait 5i
(Ik moet toegeven dat Rotel er tegenwoordig wel prachtig uitziet)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op oktober 11, 2010, 22:04:07
Dat denk ik ook niet... zag 'm zojuist al op Marktplaats staan. :sigh: :omg:
Ik ken de Rotel niet, maar gezien je omschrijving moet die wel erg bijzonder zijn dan! :)
De openheid vind ik zelf namelijk één van de sterke punten van de Nait 5i
(Ik moet toegeven dat Rotel er tegenwoordig wel prachtig uitziet)

ik denk dat de combinatie met de linn ninka's niet optimaal is. Met stevige housemuziek, bijvoorbeeld Leftfield, heeft de nait het gewoon moeilijk. Het laag is niet echt gecontroleerd, gaat niet diep genoeg is te soft en het hoog heeft een te warm karakter, weinig sprankelend. Dat klankbeeld beviel me eerst juist wel, maar nu een 2 tal weken verder is het jammergenoeg eigenlijk niets voor me. Ik denk ook dat de Nait vrij gevoelig is vervuiling op het lichtnet. Hier in Spijkcity met het Botlek gebied nabij, zal daar ongetwijfeld sprake van zijn. De center speaker aangestuurd door de naim klinkt wel prima overigens (linn trikan) maar ik vind het zonde om hem alleen daar voor te gebruiken. En ja ik heb de Nait op MP gezet. Zal best iemand interresse voor hebben.

Robin

fireman

Ik dacht dat ik snel wisselde van apparatuur... Qute kopen?  :)  ( die komt binnenkort te koop te staan ) upgrade is bijna onderweg :)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Bensz

Citaat van: Fireman op oktober 11, 2010, 23:02:44
Ik dacht dat ik snel wisselde van apparatuur... Qute kopen?  :)  ( die komt binnenkort te koop te staan ) upgrade is bijna onderweg :)

Wat voor upgrade ga je doen?