Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: LPlover op september 30, 2010, 11:07:10
Met de audio agile kabel klinkt het gewoon net wat beter dan het standaard pc netsnoer!

Robin

Dan heb je geluk! :)

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 30, 2010, 11:08:48
Dan heb je geluk! :)

nee zonder dollen ik heb geen vergelijk gedaan maar neem aan dat de agile kabel beter klinkt :D

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

garmtz

Citaat van: LPlover op september 30, 2010, 11:21:00
nee zonder dollen ik heb geen vergelijk gedaan maar neem aan dat de agile kabel beter klinkt :D

Robin

Assumption is the mother of all fuck-ups! :D

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 30, 2010, 11:31:58
Assumption is the mother of all fuck-ups! :D

:D :D Maar nee het klonk nog bij lange na niet zo goed als met het demo exemplaar. Volgens Naim duurt het inspelen ca. 6 weken. Jezus zo lang. Als ik over een week geen verbetering hoor bel ik Snijders op om te zeggen dat ik het demo model wil hebben!

Robin

garmtz

Citaat van: LPlover op september 30, 2010, 11:35:33
:D :D Maar nee het klonk nog bij lange na niet zo goed als met het demo exemplaar. Volgens Naim duurt het inspelen ca. 6 weken. Jezus zo lang. Als ik over een week geen verbetering hoor bel ik Snijders op om te zeggen dat ik het demo model wil hebben!

Robin

Hahaha! Patience, my young padawan!

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 30, 2010, 13:22:02
Hahaha! Patience, my young padawan!

ik ben erg ongeduldig!!! De versterker staat voorlopig dag en nacht aan met overdag de tuner als bron. Ik kijk het nog een week aan :D

Wat is jouw ervaring met inspelen?

Robin

bmateijsen

Ongeveer 200 uur, dus dacht en nacht signaal, dan zo'n beetje 9 dagen..

Groet,

Bjorn

Citaat van: LPlover op september 30, 2010, 14:10:23
ik ben erg ongeduldig!!! De versterker staat voorlopig dag en nacht aan met overdag de tuner als bron. Ik kijk het nog een week aan :D

Robin

garmtz

Staan de luidsprekers ook wat te doen? Anders staat er wel een spanning op de circuits, maar gaat er geen stroom lopen...

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 30, 2010, 14:56:49
Staan de luidsprekers ook wat te doen? Anders staat er wel een spanning op de circuits, maar gaat er geen stroom lopen...

ja heeeeel zacht in de nacht :D Overdag natuurlijk vol uit blazen met die hap. Ik heb toch al mot met de onderbuurvrouw dus kan dat er ook nog wel bij :D

Robin

Klout10

Robin

Bij m'n SuperNait leek het wel een eeuwigheid te duuren. Volgens mij pas na een maand of twee verbeterde het geluid niet meer. Ik heb dan ook gewoon muziek gespeeld wanneer ik daar zin in had (zowat iedere avond) maar dus niet de boel 's nachts laten spelen of overdag wanneer er niemand thuis is.

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Citaat van: Klout10 op september 30, 2010, 17:50:29
Bij m'n SuperNait leek het wel een eeuwigheid te duuren. Volgens mij pas na een maand of twee verbeterde het geluid niet meer. Ik heb dan ook gewoon muziek gespeeld wanneer ik daar zin in had (zowat iedere avond) maar dus niet de boel 's nachts laten spelen of overdag wanneer er niemand thuis is.

Groeten,
Michel

oke maar het duurde dus ook best lang! Gebruik jij het standaard Naim netsnoer?
Ik bespeur nu wel al iets van verbetering maar het klankbeeld zit nog "vast" en klinkt nog enigzins hard. Is het noodzakelijk om per ingang in te spelen of is dat nu echt bull?

Robin

Klout10

Ik gebruik de standaard netsnoeren, NACA5 luidsprekerkabel en een HiLine tussen m'n HDX en SuperNait.

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

fireman

Ik gebruik de standaard kabel op de qute, zou ik echt verbetering krijgen met een andere kabel? Welke?? Ik heb eigenlijk maar een klein stukje ( 50cm ) nodig. Dan vraag ik me af of er dingen kunnen gebeuren die invloed uit kunnen oefenen. Ik kan me voorstellen dat een langere lengte wel invloed zal hebben ivm capaciteit en weerstand.
De chord epic 2 x 2,3meter heb ik als LS-kabel.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Je kunt zonder problemen de standaard NAIM kabels gebruiken (of de door NAIM zelf gefabriceerde upgrade kabels, Hiline), die zijn echt zeker niet slecht! Ook de NAC A5 is gewoon een hele goede match en zeer moeilijk voor normaal geld echt te verbeteren. Met andere kabels wordt het vooral 'anders', hoewel je wel een beetje kunt tunen met de juiste merken/modellen kabels. Je moet dan wel echt weten wat je doet.

dazzdax

Robin, je gelooft toch niet dat een versterker zes weken lang ingespeeld moet worden voordat ie goed klinkt? Als je dat gelooft dan geloof je ook in Yomanda. Ik denk wel dat een component moet inspelen, maar na pakweg 48 uur dan heb je het wel gehad, tenzij je te maken hebt met conus luidsprekers, die moeten inderdaad langer ingespeeld worden, maar je praat dan over een mechanisch proces, niet elektronisch. Als een component na 48 uur nog niet naar behoren klinkt (naar jouw gevoel) dan kun je niet verwachten dat ie dat wel zal doen na 200 uur verder inspelen, echt niet. Een component klinkt (in de juiste combinatie) of klinkt niet en dat is iets wat je in de eerste minuten tot uren kunt horen!

Chris

Robiwan

Citaat van: dazzdax op oktober  1, 2010, 22:23:00
Robin, je gelooft toch niet dat een versterker zes weken lang ingespeeld moet worden voordat ie goed klinkt? Als je dat gelooft dan geloof je ook in Yomanda. Ik denk wel dat een component moet inspelen, maar na pakweg 48 uur dan heb je het wel gehad, tenzij je te maken hebt met conus luidsprekers, die moeten inderdaad langer ingespeeld worden, maar je praat dan over een mechanisch proces, niet elektronisch. Als een component na 48 uur nog niet naar behoren klinkt (naar jouw gevoel) dan kun je niet verwachten dat ie dat wel zal doen na 200 uur verder inspelen, echt niet. Een component klinkt (in de juiste combinatie) of klinkt niet en dat is iets wat je in de eerste minuten tot uren kunt horen!

Chris

nee geloof er ook niets van. Misschien bedoelen ze 6 weken onder normaal gebruik van 2 uurtjes luisteren per dag en verder staat het app. uit.
De Naim staat nu sinds woensdag onafgebroken te spelen en het klinkt prima. Met het komend weekend erbij zal de boel echt ingespeeld zijn. De Rotel heb ik trouwens al verkocht! Wat verder opvalt is dat zelfgebrande cd's met opnames van bedenkelijke kwaliteit eigenlijk nog best te pruimen zijn. Ik vind de cd-speler en tuner via de Naim duidelijk mooier speler dan met de Rotel. Ook de unity gain av instelling is erg fijn om homecinema en stereo mooi te integreren. De voorversterker wordt hierbij omzeild. Zo ik ga nu pitten!

Robin

Robiwan

m.b.t. het in juiste fase zetten van mijn apparatuur ga ik altijd als volgt te werk.

Sluit alle app. met netsnoer aan op het stekkerblok in de voor jouw gewenste volgorde en sluit ook gewoon de interlinks of andere kabels aan en zet de app. aan. Zet vervolgens 1 app. uit en koppel de interlinks of andere kabels los en meet met een multimeter (AC) de restspanning door middel van 1 pin in de hand en 1 op de buitenzijde van een cinch aansluiting. Noteer vervolgens de waarde. Draai vervolgens de stekker om en meet opnieuw. De laagste waarde is de goede positie van de stekker. Herhaal dit voor alle app., ook de TV! Bij mijn set is een duidelijke klankwinst te behalen.

Nog een vraag voor de echte kenners. Maakt de positie van de stekker in het stopcontact uit voor de losstaande motor van de draaitafel? Ik bedoel hoe je hem er insteekt de poelie draait altijd de goede kant op :D Op het gehoor geen verschil!

Robin

bmateijsen

Citaat van: LPlover op oktober  2, 2010, 08:58:40
m.b.t. het in juiste fase zetten van mijn apparatuur ga ik altijd als volgt te werk.

Sluit alle app. met netsnoer aan op het stekkerblok in de voor jouw gewenste volgorde en sluit ook gewoon de interlinks of andere kabels aan en zet de app. aan. Zet vervolgens 1 app. uit en koppel de interlinks of andere kabels los en meet met een multimeter (AC) de restspanning door middel van 1 pin in de hand en 1 op de buitenzijde van een cinch aansluiting. Noteer vervolgens de waarde. Draai vervolgens de stekker om en meet opnieuw. De laagste waarde is de goede positie van de stekker. Herhaal dit voor alle app., ook de TV! Bij mijn set is een duidelijke klankwinst te behalen. 

TV is een grote bron van storing, als je het goed wil doen, dan koppel je die aan een andere groep.

CiteerNog een vraag voor de echte kenners. Maakt de positie van de stekker in het stopcontact uit voor de losstaande motor van de draaitafel? Ik bedoel hoe je hem er insteekt de poelie draait altijd de goede kant op :D Op het gehoor geen verschil!

Robin

Ligt ook aan de motor, AC of DC. En soms maakt het inderdaad ook niets uit. ;D

Groet,

Bjorn

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op oktober  2, 2010, 09:36:27
TV is een grote bron van storing, als je het goed wil doen, dan koppel je die aan een andere groep.

Ligt ook aan de motor, AC of DC. En soms maakt het inderdaad ook niets uit. ;D

Groet,

Bjorn

Andere groep? Woon in flatje uit de jaren 60 en die heeft maar 2 groepen, 1 voor de natte groep en de ander voor de overige kamers :D Waarom zou ik de tv in een andere groep stoppen? Als ik stereo luister staat de tv altijd uit, dus dan ook geen vestoring lijkt me. Wegens praktische redenen kan het bij mij ook niet anders.

Robin

bmateijsen

Trek de stekker van de TV er maar eens uit ;). En vwb groepen, als je nu ook je ijskast/ magnetron, etc. erop hebt, dan is het een enorme verbetering om dat te scheiden. Tenzij je huurt, dan niets aan doen ;)

Citaat van: LPlover op oktober  2, 2010, 09:58:25
Andere groep? Woon in flatje uit de jaren 60 en die heeft maar 2 groepen, 1 voor de natte groep en de ander voor de overige kamers :D Waarom zou ik de tv in een andere groep stoppen? Als ik stereo luister staat de tv altijd uit, dus dan ook geen vestoring lijkt me. Wegens praktische redenen kan het bij mij ook niet anders.

Robin

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op oktober  2, 2010, 10:29:13
Trek de stekker van de TV er maar eens uit ;). En vwb groepen, als je nu ook je ijskast/ magnetron, etc. erop hebt, dan is het een enorme verbetering om dat te scheiden. Tenzij je huurt, dan niets aan doen ;)

ik huur :D

fireman

Citaat van: bmateijsen op oktober  2, 2010, 09:36:27
TV is een grote bron van storing,...

Ook als die uit staat?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

Citaat van: Fireman op oktober  3, 2010, 10:59:26
Ook als die uit staat?

Ja, maar zal per TV verschillen. Probeer het gewoon uit, want een stekker uit het stopcontact halen lijkt mij niet heel moeilijk ;)

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op oktober  3, 2010, 14:31:49
Ja, maar zal per TV verschillen. Probeer het gewoon uit, want een stekker uit het stopcontact halen lijkt mij niet heel moeilijk ;)

nee maar wel als deze verstopt zit onder een tv meubel :D Kortom gewoon tv uitzetten met power knop lijkt mij voldoende. Ook als ik de tv aan heb staan en ik zet het volume van de versterker vol open bij de ingang phono hoor ik niet meer ruis dan wanneer de tv uitstaat.

Robin

garmtz

Een TV gebruikt vaak een heel smerige schakelende voeding. Die hoor je niet als ruis terug in het geluid (de frequenties zijn daarvoo te hoog), maar mogelijk wel als een gevolg van interferentie met de voeding van de NAIM spullen. Dit maakt je geluid hard, plat en onrustig. Als de TV echt UIT gaat (niet op standby, dus geen lampjes meer te zien of wat dan ook) met de power knop, is er niets aan de hand.

NAIM spullen zijn zeer gevoelig voor de ondergrond waar ze op staan, de kabels waarmee ze aan worden gesloten en de lichtnetsituatie.  Misschien is dit wel wat je hoort en niet een oningespeelde versterker...