Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

fireman

Hoe krijg je die "Hummm...." weg uit de voeding? Heb ik niet met de qute maar met de grotere apparaten zoals een NAP250-2 of XPS-2 of SC2
Weten jullie daar iets voor?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

Citaat van: Fireman op oktober  4, 2010, 10:05:36
Hoe krijg je die "Hummm...." weg uit de voeding? Heb ik niet met de qute maar met de grotere apparaten zoals een NAP250-2 of XPS-2 of SC2
Weten jullie daar iets voor?

Jij hebt toch al heel lang Naim?

Wat je hebt is DC en is wel weg te krijgen, maar moet je bij de wortel aanpakken.

Groet,

Bjorn

fireman

Citaat van: bmateijsen op oktober  4, 2010, 10:29:51
Jij hebt toch al heel lang Naim?

klopt! ook even een tijdje niet gehad :)

CiteerWat je hebt is DC en is wel weg te krijgen, maar moet je bij de wortel aanpakken.

Met die wortel bedoel je dan audiogroep etc... Dat is wat mij bij staat.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

Citaat van: Fireman op oktober  4, 2010, 10:33:19
Met die wortel bedoel je dan audiogroep etc... Dat is wat mij bij staat.

Ja, DC heeft meestal te maken met de aarding van je elektriciteit netwerk. Heb je randaarde in huis?
Indien ja, dan kan het zijn dat je groep met DC vervuilt wordt door een bron in huis, maar het kan ook duur je buurman.

Robiwan

Citaat van: garmtz op oktober  3, 2010, 23:47:35
Een TV gebruikt vaak een heel smerige schakelende voeding. Die hoor je niet als ruis terug in het geluid (de frequenties zijn daarvoo te hoog), maar mogelijk wel als een gevolg van interferentie met de voeding van de NAIM spullen. Dit maakt je geluid hard, plat en onrustig. Als de TV echt UIT gaat (niet op standby, dus geen lampjes meer te zien of wat dan ook) met de power knop, is er niets aan de hand.

NAIM spullen zijn zeer gevoelig voor de ondergrond waar ze op staan, de kabels waarmee ze aan worden gesloten en de lichtnetsituatie.  Misschien is dit wel wat je hoort en niet een oningespeelde versterker...

Als Naim zo gevoelig is dan is het niet goed ontworpen als je het mij vraagt! De naim staat op een glasplaat in mijn soundorganisation metalen audiorack. Ik ga geen andere ondergrond of kabels (Siltech New York, zijn zeer goede kabels) uitproberen. Ik schakel de tv altijd met de power knop uit en nooit op stand by. 

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

musfed

Ik heb ook al een tijdje Naim apparatuur en hoor dus ook nu en dan die humm. Die overigens meestal bij mij afwezig is (lig niet elke dag met mijn oor op de eindversterker) en als de humm er is niet altijd even luid is.
Ik heb een aparte groep laten aanleggen voor de geluidsapparatuur, heeft (voorzover ik dat kan beoordelen) geen effect gehad op de humm.
Ik stoor me er niet aan en als ik muziek op heb staan hoor ik de humm zowiezo niet.
Bij mij is het vooral de eindversterker die een humm voortbrengt. De voedingen  heb ik er nooit op kunnen betrappen. Ook mijn nieuwe nDac heeft nog geen humm voortgebracht.  :satisfied:
Dutch & Dutch 8c's

garmtz

Citaat van: LPlover op oktober  4, 2010, 11:17:07
Als Naim zo gevoelig is dan is het niet goed ontworpen als je het mij vraagt!

Nou, verkopen dan maar weer! ;)   Wel eens bedacht dat de versterker zo goed klinkt DOOR die 'slecht ontworpen' voeding? Het probleem is dat een simpele voeding gevoelig is voor externe factoren, maar wel vaak het beste geluid kan geven (less is more).

CiteerDe naim staat op een glasplaat in mijn soundorganisation metalen audiorack.

Ben geen fan van glas onder NAIM (of welk ander audio-merk), hoewel NAIM het wel voor elkaar krijgt de spullen op glas goed te laten klinken (NAIM Fraim).

CiteerIk ga geen andere ondergrond of kabels (Siltech New York, zijn zeer goede kabels) uitproberen. Ik schakel de tv altijd met de power knop uit en nooit op stand by. 

Ik vind Siltech New York niet briljant in deze set... Wellicht eens een wat simpelere kabel proberen met een zo laag mogelijke capaciteit? Bedenk dat een kabel niet 'goed' is in iedere set... Het helpt om een kabel te kiezen die goed is voor het doel... Overigens helpt het ook een goede bron te gebruiken, bij voorkeur een NAIM CD-speler of DAC... ;)  (met de kabels van NAIM zelf ertussen uiteraard... ;)).

Robiwan

Citaat van: garmtz op oktober  4, 2010, 15:00:15
Nou, verkopen dan maar weer! ;)   Wel eens bedacht dat de versterker zo goed klinkt DOOR die 'slecht ontworpen' voeding? Het probleem is dat een simpele voeding gevoelig is voor externe factoren, maar wel vaak het beste geluid kan geven (less is more).

dacht het niet :D

Ben geen fan van glas onder NAIM (of welk ander audio-merk), hoewel NAIM het wel voor elkaar krijgt de spullen op glas goed te laten klinken (NAIM Fraim).

Klinkt prima en alle verhalen over de invloed van de ondergrond voor een versterker zijn overtrokken wat mij betreft. Hooguit subtiele verschillen. Voor draaitafels is het een ander verhaal. Maar wat zou jij aanbevelen?

Ik vind Siltech New York niet briljant in deze set... Wellicht eens een wat simpelere kabel proberen met een zo laag mogelijke capaciteit? Bedenk dat een kabel niet 'goed' is in iedere set... Het helpt om een kabel te kiezen die goed is voor het doel... Overigens helpt het ook een goede bron te gebruiken, bij voorkeur een NAIM CD-speler of DAC... ;)  (met de kabels van NAIM zelf ertussen uiteraard... ;)).

Ook ik heb nooit veel verschil kunnen waarnemen tussen kabels, hooguit subtiel. De bronnen zijn prima wat mij betreft. Mijn Linn ninka speakers zijn ietwat warm van karakter en de combinatie met een strak en helder klinkende rotel cd speeler en draaitafel is juist een goede combinatie. Ik wil er wel aan toevoegen dat de Ninka's toch wat moeilijk aanstuurbare speakers zijn. Ondanks dat ze goed klinken wordt mijn volgende upgrade wellicht andere speakers.

solitaire

De cumulatieve effecten op de weergave van bv. inspelen / (stroom)bekabeling / plaatsing op ondergrond / akoestiek / ed. kunnen deze maken of breken, ongeacht dat de afzonderlijke effecten van ieder meer of minder 'subtiel' zijn. Zorg dragen dat iedere variabele geoptimaliseerd is rekening houdende met onderlinge interacties is wat (IMO) het maximaliseren (tunen) van een setup inhoudt. Zo te lezen worden deze individuele effecten door sommige recente posters in deze thread gebagatelliseerd, waardoor er geen notie, laat staan begrip, meer is voor het cumulatieve effect. Mijn (audio)vrienden onderling noemen dit 'gemakzucht' (het optimaliseren van een setup kost tijd en inspanning ...).

succes

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Robiwan

Citaat van: solitaire op oktober  4, 2010, 18:50:22
De cumulatieve effecten op de weergave van bv. inspelen / (stroom)bekabeling / plaatsing op ondergrond / akoestiek / ed. kunnen deze maken of breken, ongeacht dat de afzonderlijke effecten van ieder meer of minder 'subtiel' zijn. Zorg dragen dat iedere variabele geoptimaliseerd is rekening houdende met onderlinge interacties is wat (IMO) het maximaliseren (tunen) van een setup inhoudt. Zo te lezen worden deze individuele effecten door sommige recente posters in deze thread gebagatelliseerd, waardoor er geen notie, laat staan begrip, meer is voor het cumulatieve effect. Mijn (audio)vrienden onderling noemen dit 'gemakzucht' (het optimaliseren van een setup kost tijd en inspanning ...).

succes

Wolf

Graag tips!

Speakers staan goed opgesteld binnen de beperkingen en leefruimte van de kamer. Netbekabeling is goed afgeschermd en kruisen geen interlinks. De bronnen staan op de bovenste glazen platen opgesteld, hoe hoger in het rack hoe minder trillingen wat mij betreft. Met tuner hoorde ik overigens geen subtiele verschillen. App. staat in fase, apart stekkerblok voor stereo en av app. Dikke gordijnen, flink gemeubileerde kamer met niet al teveel harde materialen.

Robin

Robiwan

Beste Garmt,

Je snapt dat de euroo's nu even op zijn :D Sommige praten hier zo gemakkelijk over het maar even aanschaffen van een andere bron, kabel, rack what ever. Wat mij interessant lijkt is hoe ik mijn set kan verbeteren met de middelen die ik nu heb! Bijv. andere indeling in het rack, app verder uit elkaar, ik roep zo maar wat :D

Als ik een paar foto's laat zien van mijn set, misschien zien sommige hier meteen wat er eventueel net niet helemaal lekker zit! Eerst effe de hond uitlaten want het is 19.00 uur en hij zit me dringend aan te kijken om nu heel snel naar buiten te gaan :D

Robin

bmateijsen

Gewoon experimenteren ;D.

Groet,

Bjorn

Citaat van: LPlover op oktober  4, 2010, 19:08:41
Beste Garmt,

Je snapt dat de euroo's nu even op zijn :D Sommige praten hier zo gemakkelijk over het maar even aanschaffen van een andere bron, kabel, rack what ever. Wat mij interessant lijkt is hoe ik mijn set kan verbeteren met de middelen die ik nu heb! Bijv. andere indeling in het rack, app verder uit elkaar, ik roep zo maar wat :D

Als ik een paar foto's laat zien van mijn set, misschien zien sommige hier meteen wat er eventueel net niet helemaal lekker zit! Eerst effe de hond uitlaten want het is 19.00 uur en hij zit me dringend aan te kijken om nu heel snel naar buiten te gaan :D

Robin

garmtz

Tips hoeven niet direct opgevolgd te worden... ;)  Ik wil alleen meegeven wat synergie doet in een set met NAIM. Verder denk ik dat de Ninka's actief aansturen de mooiste upgrade van al was geweest... ;)  :D

solitaire

Citaat van: LPlover op oktober  4, 2010, 19:00:06
Graag tips!

wat ik al schreef: een aantal tips werden al gegeven maar aan de kant geschoven

W.

Robiwan

Citaat van: solitaire op oktober  4, 2010, 19:22:39
wat ik al schreef: een aantal tips werden al gegeven maar aan de kant geschoven

W.

oke, ik geloof dat ik het bij jou al heb verkloot met m'n starre houding :D

Robiwan

Citaat van: garmtz op oktober  4, 2010, 19:15:08
Tips hoeven niet direct opgevolgd te worden... ;)  Ik wil alleen meegeven wat synergie doet in een set met NAIM. Verder denk ik dat de Ninka's actief aansturen de mooiste upgrade van al was geweest... ;)  :D

:D :D Daar zijn de meningen, niet de mijne want ik heb nog nooit een ninka actief aangestuurd beluisterd, ook weer over verdeeld. Ik heb wel eens een belrondje gedaan bij linn dealers en volgens CAC audio te Leiden was het niet de moeite waard om actief te gaan, volgens Art's audio weer wel???? Heb ook wel eens een gast gesproken die heel z'n actieve ninka set op MP te koop had gezet omdat het daardoor juist saai klonk???

Kun jij een merk kabel noemen die over het algemeen een goede combinatie vormt met Naim?

Robin

bmateijsen

Citaat van: LPlover op oktober  4, 2010, 20:20:11
:D :D Daar zijn de meningen, niet de mijne want ik heb nog nooit een ninka actief aangestuurd beluisterd, ook weer over verdeeld. Ik heb wel eens een belrondje gedaan bij linn dealers en volgens CAC audio te Leiden was het niet de moeite waard om actief te gaan, volgens Art's audio weer wel????

Heb ook wel eens een gast gesproken die heel z'n actieve ninka set op MP te koop had gezet omdat het daardoor juist saai klonk???

Kun jij een merk kabel noemen die over het algemeen een goede combinatie vormt met Naim?

Robin

Linn actief saai? Hmm.... juist niet, de hele setup wordt meer dynamisch, meer upfront en de luisterintensiteit wordt vergroot.

Er is niet over 1 kabel te spreken in jouw systeem, aangezien de bron anders is dan versterker. Zoals Garmt zei neem een kabel met een zo laag mogelijke capaciteit.

Robiwan

Citaat van: garmtz op oktober  4, 2010, 19:15:08

Hoe zit het met de schakeling in een sat tuner, is dat ook een smerig ding? Zo ja dan ga ik uitproberen of de tv en sat tuner op een andere wandcontactdoos verschil uitmaakt.

Robin

Robiwan

Er is niet over 1 kabel te spreken in jouw systeem, aangezien de bron anders is dan versterker. Zoals Garmt zei neem een kabel met een zo laag mogelijke capaciteit.
[/quote]

oke, maar geef mij eens een voorbeeld?

Robin

bmateijsen

Citaat van: LPlover op oktober  4, 2010, 20:49:02
Hoe zit het met de schakeling in een sat tuner, is dat ook een smerig ding? Zo ja dan ga ik uitproberen of de tv en sat tuner op een andere wandcontactdoos verschil uitmaakt.

Robin

Ja, over het algemeen wel, maar dan moet je naar een andere groep elimineren ;).
Maar experimenteer! Haal ze uit het stopcontact en ga luisteren!

bmateijsen

Citaat van: LPlover op oktober  4, 2010, 20:50:28
oke, maar geef mij eens een voorbeeld?

Robin

De meest makkelijke is Naim ;)

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op oktober  4, 2010, 20:51:07
Ja, over het algemeen wel, maar dan moet je naar een andere groep elimineren ;).
Maar experimenteer! Haal ze uit het stopcontact en ga luisteren!

ja zal ik doen!

Robin

Klout10

Zoals met zoveel dingen is ook aktief niet per definitie beter dan passief. Ik heb zelf een aantal jaren met de Linn Ninka's gespeeld: passief met 1 LK100, actief met 2 LK100's en uiteindelijk weer terug naar passief met 1 Klout.

De passieve Klout sprak mij het meeste aan...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

solitaire

Citaat van: LPlover op oktober  4, 2010, 20:10:55
oke, ik geloof dat ik het bij jou al heb verkloot met m'n starre houding :D

Nee, niet echt; je hebt wel m'n aandacht getrokken ;) Als je 'het verkloot zou hebben' had ik geen energie in een reactie gestoken. En wat is 'verkloot' ... iets zo omschreven zien worden dat het bij mij een vooroordeel of idee-fixe triggerd ? Mogelijk, toch ?

Je wordt goed bediend met advies lijkt me, door mensen die Naim goed kennen en liefhebben ('k ben zelf geen Naim liefhebber, beluister regelmatig eens een apparaat, maar ken het daarnaast uit concrete plaatsings/ondergrond vraagstukken). Het punt dat ik wilde maken was dat als je aangeeft verbetering te willen aanbrengen in je set je advies iig. aan kan horen. Het viel me dus op dat advies daarintegen gebagatelliseerd werd. Daarnaast werd wel aangegeven dat er verschillen mogelijk zijn, echter zo subtiel dat ze weer terzijde werden geschoven. Terwijl mijn ervaring me juist heeft geleerd dat alle afzonderlijk creeerbare verschillen, hoe klein ook, met elkaar in overeenstemming ("Einklang", is daar een toepasselijk synoniem voor ...) gebracht een duidelijk waarneembare winst in de weergave voortbrengen. Maar 'k zie dat je het advies nu ... makkelijker ... oppakt. Ben benieuwd hoe eea. voor jouw / in jouw set uitpakt !

W.

Robiwan

Zo op het 1e gehoor maakt het geen verschil als ik de tv en sat tuner aansluit op een andere wandcontactdoos. Alle wandcontactdozen in de woonkamer staan volgens mij op dezelfde groep dus zal dat niet veel uitmaken. Morgen heb ik vrij dus kan ik wat experimenteren.

Robin